دیپلماسی

در حالیکه توافقنامه صلح به مرحله بعدی وارد می شود، خلیلزاد از طالبان خواست که خشونت را متوقف کنند

سلام تایمز و ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، به تاریخ ۱۰ حوت برای مراسم امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، قطر، از راه می رسد. [کریم جعفر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، به تاریخ ۱۰ حوت برای مراسم امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، قطر، از راه می رسد. [کریم جعفر/ای اف پی]

کابل -- ایالات متحده اواخر روز دوشنبه (۲۳ سرطان) در حالیکه از جنگجویان خواست تا خشونت در حال افزایش را کاهش دهند تا مذاکرات صلح افغانستان آغاز شود، اعلام کرد که توافقنامه برجسته این کشور با طالبان وارد «مرحله بعدی» شده است.

هر دو طرف در ماه حوت توافقنامه ای را امضا كردند كه بر اساس آن واشینگتن تعهد کرد تا همه نیروهای خود را از افغانستان تا نیمه سال آینده خارج كند، در ازای آن شورشیان وعده دادند که برای پایان دادن به جنگ، با حکومت افغان مذاكره كنند.

ایالات متحده گفته بود كه در مرحله اول، سربازان خود را در مدت ۱۳۵ روز به ۸۶۰۰ نفر كاهش دهد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان در روز ۱۳۵ توئیت کرد که هر دو طرف به یک «مرحله کلیدی» رسیده اند.

عملی کردن تعهدات

وی به تاریخ ۲۳ سرطان گفت، «ایالات متحده بسیار سخت تلاش کرده است تا به شمول اینکه سربازان را کاهش دهد و پنج پایگاه را ترک کند، مرحله اول تعهدات خود در این توافقنامه را انجام دهد.»

خلیلزاد هشدار داد، با اینکه توافقنامه به «مرحله بعدی» وارد شد، رویکرد واشینگتن بر اساس شرایط خاصی وابسته خواهد بود.

وی گفت، «ما برای تکمیل آزادی زندانیان، کاهش خشونت... و شروع و پیشرفت در مذاکرات بین الافغانی فشار وارد خواهیم کرد.»

کابل تعهد کرده بود تا حدود ۵۰۰۰ زندانی طالبان را در تبادله ای آزاد کند که شورشیان را وادار سازد تا حدود ۱۰۰۰ نفر از نیروهای امنیتی افغان اسیر شده را آزاد کند.

حکومت تاکنون بیش از ۴۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است، در حالیکه شورشیان بیش از ۶۰۰ نفر از منسوبین امنیتی افغان را آزاد کرده اند.

با این حال، از زمان امضای این توافقنامه بدینسو، طالبان حملات خود را در اکثر قسمتهای افغانستان افزایش داده اند، که باعث کشته شدن صدها فرد ملکی شده اند.

خشونت بی معنی طالبان

خلیلزاد نیز خشونت را محکوم کرد و گفت، «تعداد زیادی از افغان ها بدون هیچ دلیلی کشته شدند».

خلیلزاد با محکوم کردن حمله طالبان به تاریخ ۲۳ سرطان بالای دفتر محلی اداره استخباراتی افغانستان، که منجر به کشته شدن ۱۱ نفر از منسوبین امنیتی شد گفت، «خشونت به ویژه در روزها و هفته های اخیر زیاد بوده است».

«این حمله طالبان... با تعهد آنها برای کاهش خشونت تا رسیدن آتش بس دائمی در مذاکرات بین الافغانی متناقض است.»

طالبان در اعلامیه ای به روز سه شنبه (۲۴ سرطان) از اتمام مرحله اول استقبال کردند اما راجع به پشتیبانی ائتلاف از نیروهای امنیتی افغان در عملیات علیه این گروه شکایت کردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارشی به تاریخ ۲۴ سرطان گفت، در شش ماه اول امسال میلادی، مجموعاً ۱۲۱۳ نفر از مردم ملکی کشته و ۱۷۴۴ نفر دیگر، در ۸۸۰ حادثه زخمی شدند.

در این گزارش آمده است، در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۱۹، این آمار ۱۱٪ کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، جنگجویان طالب در اکثریت این حملات مسؤل بودند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مقالات شما اصطلاح «شورشی» را برای طالبان استفاده می کنند که منصفانه نیست و این نشان میدهند که شما بی طرف نیستید.

پاسخ

مبدأ همه فساد در افغانستان دولت امریکا است.حساب مردم امریکا از حکومت شان جداست.مردم امریکا دوست ماست.

پاسخ

امریکا قبل از امضای توافقنامه صلح با طالبان، باید طالبان را مجبور به پذیرش آتش بس می کرد. اما امریکا این کار را نکرد و اکنون طالبان هر روز مردم بی گناه را می کشند و تمام مسئولیت آن به امریکا بر می گردد.

پاسخ

مسئول همه بدبختی های افغانستان خلیلزاد است. اگر خلیلزاد در کنفرانس بون در سال ۲۰۰۱ به واشینگتن مشوره درست میداد و طالبان و حزب اسلامی را نیز در حکومت افغانستان شریک می ساخت، صد ها هزار تن در افغانستان کشته نمی شد. وی تاریخ افغانستان را مطالعه نکرده بود و با خوی و خصلت افغان ها بلد نبود که اینها هیچ گاهی حضور نظامیان کشور های خارجی را نمی پذیرند. تاریخ نشان داده که افغان ها همیشه بر ضد استعمار حساسیت نشان داده در مقابل آن مبارزه کرده اند. انگلیس در افغانستان شکست خورد در حالیکه در هند و کشور های دیگر آسیای و افریقایی پیروز شد. روسیه توانست بالای همه کشور های آسیای میانه حکومت بکند، اما نتوانست که در افغانستان حکومت بکند. از این جهت امریکا باید از انگلیس و روسیه پند می گرفت و تلاش نمی کرد که سربازان اش را به افغانستان بکشاند. امریکا میتوانست که به حیث میانجی بین طالبان و مجاهدین میانجیگری کند و از طالبان میخواست که با گروه های هراس افگن قطع روابط کنند و در بدل آن به حکومت طالبان پول میداد. اکنون باید امریکا تلاش کند که بالای طالبان و حکومت افغانستان فشار وارد کند با هم صلح کند و دیگر قتل و خونریزی را در این کشور پایان دهند.

پاسخ

عامل کشته شدن صد ها هزار تن در طی دو دهه ای گذشته در افغانستان ایالات متحده امریکا بوده است. چرا امریکا در سال ۲۰۰۱ بالای افغانستان حمله کرد و نیرو هایش را به افغانستان آورد، در حالیکه اسامه در پاکستان بود؟ چرا امریکا نظام طالبان را از بین برد و حکومت استعماری اش را جاگزین حکومت طالبان کرد؟ اکون چرا امریکا غیر مسئولانه از افغانستان خارج می شود؟ چرا امریکا هم از حکومت کابل حمایت می کند و هم از طالبان؟ واشینگتن شیطان است. چرا در توافقنامه ای که امریکا با طالبان امضاء کرد در ان از طالبان نخواست که آتش بس را اعلان کند؟ کاهش خشونت چه معنی میدهد؟ در جریان مذاکرات صلح امریکا با طالبان اگر امریکا میخواست که طالبان را وادار کند که آتش بس را بپذیرند میتوانیست این کار را بکند، اما امریکا این کار را نکرد امریکا گذاشت که پس از خروج این کشور از افغانستان قتل و قتال در این کشور ادامه داشته باشد. از این جهت امریکا جنگ را در افغانستان پایان نداد و آن را افروخته نگهداشت و اکنون آن را تماشا می کند. امریکا خوشحال است که مسلمانان بین خود جنگ دارند و یکی دیگر شان را می کشند. خداوند امریکا را با خلیلزاد نیست و نابود کند.

پاسخ