امنیت

افزایش خشونت طالبان باعث تظاهرات برای صلح و آتش بس در سراسر افغانستان شد

گزارش از عمر و هدایت الله

در این تصویر اعضای حرکت مردمی صلح و صدها نفر از باشندگان هرات دیده می شوند که، به تاریخ ۱۹ سرطان در شهر هرات تجمع کردند و خواستار آتش بس فوری از طالبان شدند. [عمر]

هرات -- اعضای یک حرکت مردمی صلح طی یک هفته گذشته با شهروندان ۲۰ ولایت تجمع کردند تا از طالبان بخواهند تا در میان افزایش خشونت توسط این گروه جنگجوی، با آتش بس موافقت کنند.

حرکت مردمی صلح، گروهی از افغان ها که از سال ۱۳۹۷ به بعد برای صلح تظاهرات می کنند، پس از تشدید خشونت های طالبان و تلفات ملکی در سراسر کشور، یک دور جدیدی از گردهمایی ها را آغاز کرد.

به تاریخ ۱۹ سرطان، حرکت مردمی صلح با باشندگان ولایت هرات در شهر هرات گردهمایی کرد تا اقدامات خشونت آمیز طالبان را محکوم کنند.

بسم الله وطندوست، سخنگوی این حرکت گفت، شركت كنندگان خواستار این شدند كه همه طرف های درگیر در جنگ، به ویژه طالبان خشونت را كاهش دهند، در اسرع وقت با آتش بس موافقت كنند و مذاكرات بین الافغانی را آغاز كنند.

در تصویر دیده می شود که، اعضای حرکت مردمی صلح و باشندگان هرات به تاریخ ۱۹سرطان، در شهر هرات تجمع می کنند تا از طالبان بخواهند که با آتش بس موافقت کنند و به خونریزی در این کشور پایان دهند. [عمر]

در تصویر دیده می شود که، اعضای حرکت مردمی صلح و باشندگان هرات به تاریخ ۱۹سرطان، در شهر هرات تجمع می کنند تا از طالبان بخواهند که با آتش بس موافقت کنند و به خونریزی در این کشور پایان دهند. [عمر]

در این تصویر دیده می شود که، باشندگان کندز در جریان یک گردهمایی به تاریخ ۱۸سرطان در شهر کندز، لوحه هایی را در دست دارند که در آن آتش بس فوری و صلح را از طالبان تقاضا می کنند. [هدایت الله]

در این تصویر دیده می شود که، باشندگان کندز در جریان یک گردهمایی به تاریخ ۱۸سرطان در شهر کندز، لوحه هایی را در دست دارند که در آن آتش بس فوری و صلح را از طالبان تقاضا می کنند. [هدایت الله]

وی گفت، «طالبان و ایالات متحده در قطر به توافق رسیده بودند كه خشونت را كاهش دهند، جنگ را پایان دهند و گفتگوهای بین الافغانی را فوراً آغاز كنند. متأسفانه، در حالیکه مذاکرات صلح در حال انجام است، حملات تروریستی و انتحاری به طور روزمره رخ می دهند، و خشونت کاهش نیافته است.»

وی افزود، طالبان به کشتن مردم ملکی و نیروهای امنیتی ادامه می دهند.

وی گفت، «هزاران نفر از اعضای حرکت مردمی صلح برای پایان دادن جنگ، از جامعه جهانی، ناتو، ایالات متحده و سازمان همکاری اسلامی، طلب همکاری می کنند.»

وطندوست گفت، «هیچ دلیلی وجود ندارد که این درگیری ادامه یابد و جنگ دیگر معنایی ندارد.»

ملنگ شاه حیدری، یک عضو حرکت مردمی صلح از هرات گفت، مردم از جنگی که سالها منجر به کشته شدن افغان ها شده است، به اندازه کافی خسته شده اند که باید فوراً پایان یابد.

وی افزود، «ما از جامعه بین المللی و ایالات متحده، كه در روند صلح شامل هستند، می خواهیم كه در دستیابی به صلح پایدار با افغانستان كمک كنند، و افغان ها را از این جنگ تحمیلی نجات دهند.»

'صلح آرزوی هر افغان است'

لعل محمد فضلی، یک باشنده قندهار که در تظاهرات شهر هرات شرکت داشت گفت، هدف طالبان و سایر گروه های مسلح ضد دولت این است که خون افغان ها را بریزند، و اکنون زمان پایان دادن به کشتار افغان های بی گناه است.

وی گفت، «هنگامی که شما با ایالات متحده صلح می کنید، هیچ بهانه ای برای جنگ ندارید و هیچ دلیل معقول یا منطقی برای ادامه آن وجود ندارد. طرفین درگیری باید از دنبال کردن منافع شخصی خود دست بردارند و در حل اختلافات خود انعطاف پذیری را نشان دهند.»

فضلی گفت، «خواهش من از طالبان این است که خود را از زنجیرهای کشورهای همسایه آزاد کنند و به این جنگ تحمیلی پایان دهند.»

محمد بصیر قریشی، یک عضو حرکت مردمی صلح از ولایت پکتیکا گفت، اگرچه مذاکرات صلح ادامه دارد، خشونت شدت یافته است که این مورد قبول مردم افغانستان نیست.

وی پرسید، «بهانه طالبان برای جنگ این بود که نیروهای خارجی را بیرون کنند، که آنها این بهانه را برای توجیه کشتار مردم ملکی و نیروهای امنیتی استفاده می کردند. اما اکنون که آنها با ایالات متحده توافقنامه صلح دارند، چرا آنها همچنان به کشتن افغان ها ادامه می دهند؟ طالبان به سؤال من پاسخی ندارند.»

سید وحید قتالی والی هرات گفت، نیروهای امنیتی افغان ضمن نشان دادن محدودیت زیاد، به حالت دفاعی فعال ادامه داده بوده اند که این پالیسی های طرفدار صلح حکومت افغان را نشان می دهد.

وی در این تظاهرات در هرات گفت، «حکومت افغان مصمم است تا صلح را برقرار کند، و من می توانم به شما بگویم که ما هرگز در میدان جنگ عقب نخواهیم رفت بلکه با صلح نیز پیش خواهیم رفت. حکومت به تمام عناصر مورد نیاز برای تضمین صلح احترام و پشتیبانی می کند.»

مولوی سید احمد، یک عالم دینی از ولایت غور گفت، خشونت و قتل در اسلام، که بر صلح تأکید می کند و مسلمانان را از چنین کارها منع می کند، جایی ندارد.

وی گفت، «جنگ کنونی هیچ برنده ای ندارد – این جنگ بی معنی است. یگانه راه حل این جنگ آتش بس و صلح است. خواست ما از طرفهای درگیر در این جنگ، به ویژه طالبان، این است که جنگ را پایان دهند و در عوض راه صلح را انتخاب کنند.»

وی افزود، «این برادرکشی و خونریزی باید پایان یابد. طالبان باید به میز مذاکره بیایند و خواسته های خود را از طریق راه های صلح آمیز مورد بحث قرار دهند. خوب خواهد بود اگر طالبان یک بار بیایند تا ببینند هر کس از جنگ خسته شده است و صلح می خواهد.»

قبرستان های پر از مردم ملکی

در همین حال، طی یک گردهمایی در شهر کندز به تاریخ ۱۸ سرطان، ده ها تن از باشندگان ولایت کندز به شمول بزرگان قومی، معلولین و زنان همچنان از طالبان خواستند که فوراً فعالیت های خشونت آمیز خود در این کشور را متوقف کنند و آتش بس را اعلام کنند.

عبدالستار شمال، یک عضو پارلمان جوانان از کندز گفت، «طرفین درگیری باید خشونت را متوقف کنند، آتش بس کامل و دائمی را اعلام کنند و این خونریزی را پایان دهند.»

میرزا محمد لغمانی، یکی از بزرگان قومی کندز، در این تظاهرات گفت، افغان ها از این درگیری چندین دهه بیزار هستند.

وی گفت، «به مدت ۴۰ سال گذشته در افغانستان جنگ وجود داشته است و مردم دیگر نمی توانند آن را تحمل کنند.»

وی افزود، «هر روز می بینیم که کودکان این سرزمین از هر دو طرف کشته می شوند. قبرستان ها پر از مردم ملکی اند.»

شهباز صابری، یک فعال جامعه مدنی در ولایت کندز گفت، حوادث خشونت آمیز که از طرف طالبان رخ داده اند، روند صلح را تهدید می کنند.

صابری گفت، «اگر طالبان خشونت و جنگ خود را در افغانستان متوقف نکنند، این کار حتماً به روند صلح آسیب خواهد رساند.»

شیرین آغا صافی، یکی از بزرگان قومی در ولایت کندز، همچنان خواستار پایان دادن به خشونت ها در افغانستان شد.

صافی گفت، «ما از طرفین درگیری می خواهیم که جنگ را به خاطر مردم مظلوم و بی دفاع متوقف کنند.»

«طالبان فکر می کنند که آنها از شدت خشونت در جریان مذاکرات صلح بهره مند خواهند شد، اما زندگی مردم نباید در معرض خطر دیگری قرار بگیرد.»

جنایاتی علیه بشریت

شرکت کنندگان در این گردهمایی در کندز تلفات مردم ملکی ناشی از حملات طالبان را محکوم کردند.

محمدعمر کندزی، عضو یک گروه حفاظت از مردم ملکی در ولایت کندز، حملات اخیر طالبان را جنایات جنگی دانست که قانون درگیری مسلحانه را نقض می کند.

کندزی گفت، «تلفات ملکی در دو ماه گذشته افزایش یافته است که این یک نگرانی جدی است.»

سید حفیظ الله فطرت، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت کندز گفت، «این مایه تأسف است که تعداد تلفات ملکی... هر روز افزایش می یابد، که این یک جنایت بزرگ علیه بشریت محسوب می شود.»

فطرت با افزودن اینکه این افراد توسط یک جنگجوی طالبان کشته شدند که اخیراً آزاد شده بود، زیرا آنها ظاهراً با حکومت ارتباط داشتند گفت، در یک حادثه به تاریخ ۱۷ سرطان، سه فرد ملکی توسط طالبان در روستای آقولی ماما، ولسوالی خواجه غار، ولایت تخار به ضرب گلوله کشته شدند.

عبدالجلیل احساس، یک باشنده ولایت کندز، در این تظاهرات گفت، «این جنگ از ما نیست. اما صلح به آینده مردم افغانستان مربوط است و طرفین درگیری باید در مورد آتش بس موافقت کنند.»

وی گفت، «طالبان باید ثابت سازند که آنها افغان، مستقل، متعهد به کشور خود هستند، و اینکه آنها بالای روند صلح باور دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هر افغان صلح می خواهد. افغان ها همیشه صدای صلح خواهی را به گوش جامعه جهانی رسانده اند، اما متأسفانه جامعه جهانی در طی بیست سال گذشته به خواسته های افغانها گوش نکرده و در این زمینه تلاش های خود را انجام نداده است. اگر جامعه جهانی با افغانها همدردی داشته باشد، می تواند بسیار زود در افغانستان صلح بیاورد.

پاسخ

این تظاهرات نتیجه نمی دهند، طالبان می دانند که مردم کشور صلح میخواهند و از جنگ خسته شده اند، اما آنها از هم به خشونت های شان ادامه میدهند و روزانه دهها تن از نیرو های ملی دفاعی و امنیتی افغان را به شهادت می رسانند. سال ها است که مردم بخاطر آمدن صلح در کشور به جاده برآمدند و شعاد جنگ بس است را سر دادند اما هیچ تاثیری بر کاهش جنگ و خشونت در این کشور نداشته است. شما دیدید که چندین سال می شود که حرکت مردمی صلح در سراسر افغانستان پیاده از یک ولایت به ولایت دیگر رفتند و از طرف های در گیر جنگ خواستند تا از جنگ و خونریزی دست بکشند و آماده آتش بس و صلح شوند، اما هیچ کس به خواسته های آنها گوش ندادند بلگه گاهگای مورد توهین و خشونت از سوی طالبان و سایر گروه ها گردیدند.

پاسخ

افراسیاب ختک می گوید، امریکا تاریخ خروج نیروهای خود را اعلام کرده است، بنابراین همسایگان افغانستان بویژه پاکستان و ایران باید تاریخ خروج طالبان را از مناطق تحت حاکمیت شان اعلام کنند: «کشورهای همسایه افغانستان به ویژه پاکستان و ایران باید تقسیم اوقات بستن مراکز جنگجویان افغان را همانگونه که امریکا تاریخ خروج نیروهای خود را اعلام کرد، اعلام کنند.»

پاسخ