امنیت

با پیشرفت در مذاکرات صلح، هزاران نفر از باشندگان هرات خواستار آتش بس شدند

گزارش از عمر

بیش از ۵۰۰۰ باشنده ولایت هرات به شمول زنان، علمای دینی و جوانان به تاریخ ۳۰ عقرب در استدیوم ورزشی هرات گردهم آمدند تا از حکومت افغانستان و طالبان بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عمر]

هرات -- بیش از ۵۰۰۰ باشنده ولایت هرات به شمول زنان، علمای دینی و جوانان به تاریخ ۳۰ عقرب در استدیوم ورزشی هرات گردهم آمدند تا حکومت افغانستان و طالبان را به اعلام یک آتش بس ترغیب کنند.

گفته می شود که پس از آغاز مذاکرات مستقیم به تاریخ ۲۲ سنبله در دوحه مرکز قطر، حکومت و طالبان به پیشبرد مذاکرات نزدیک شده اند.

این بحث ها به دلیل اختلاف نظر در مورد اجندا چارچوب اساسی بحث ها و تفاسیر مذهبی متوقف شده بودند.

در عین زمان، طالبان حملات و خشونت خود را افزایش داده اند.

بیش از ۵۰۰۰ باشنده ولایت هرات به شمول زنان و علمای دینی به تاریخ ۳۰ عقرب در شهر هرات گردهم می آیند تا تقاضا کنند که یک آتش بس میان حکومت افغانستان و طالبان اعلام شود. [عمر]

بیش از ۵۰۰۰ باشنده ولایت هرات به شمول زنان و علمای دینی به تاریخ ۳۰ عقرب در شهر هرات گردهم می آیند تا تقاضا کنند که یک آتش بس میان حکومت افغانستان و طالبان اعلام شود. [عمر]

در تصویری که به تاریخ ۳۰ عقرب در شهر هرات گرفته شده است صدها زن در حالی دیده می شوند که آنها به هزاران افغان دیگر ملحق شده اند تا از حکومت افغانستان و جنگجویان طالب بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عمر]

در تصویری که به تاریخ ۳۰ عقرب در شهر هرات گرفته شده است صدها زن در حالی دیده می شوند که آنها به هزاران افغان دیگر ملحق شده اند تا از حکومت افغانستان و جنگجویان طالب بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عمر]

شقایق نورزی یکی از باشندگان شهر هرات که در این گردهمایی اشتراک کرده بود گفت، افغان ها از طالبان و حکومت می خواهند که برای صلح و پایان جنگ فرصتی را ایجاد کنند.

وی گفت، «ما از این جنگ و خونریزی خسته شده ایم. ما هر لحظه خبرهای قتل ها و انفجارها را دریافت می کنیم و دیگر هیچ کس نمی تواند این وضعیت را بپذیرد.»

حسینه ساحل یکی از باشندگان شهر هرات و یکی از اشتراک کنندگان در این گردهمایی گفت، «طالبان نباید این فرصت صلح را از دست بدهند، و نباید بهانه هایی را برای توقف مذاکرات صلح ارائه کنند.»

وی گفت، «هر روز در افغانستان خون ریخته می شود و مردم ملکی بی گناه زندگی خود را از دست می دهند. ما از این قتل ها خسته شده ایم و دیگر تحمل دیدن اشک در چشم مادران و دیدن یتیم شدن بچه ها را نداریم.»

وی افزود، «ما از طالبان می خواهیم که کشتن افغان ها را متوقف کرده و با حکومت صلح کنند. ما از طالبان می خواهیم که از خشونت دست بردارند، مشکلات خود را در میز مذاکره حل کنند و از جنگ دست بردارند.»

لطیفه همدرد یکی دیگر از باشندگان محلی گفت، همه افغان ها خواهان صلح و آتش بس هستند.

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که بگذارند صلح به وجود بیاید و با برادران خود بر میز مذاکره بنشینید تا جنگ و خونریزی متوقف شود و ما در یک محیط صلح آمیز و امنیت زندگی کنیم.»

همدرد گفت، «ما تا حدی از جنگ خسته شده ایم که هیچ امیدی به آینده نداریم. وقتی صبح خانه خود را ترک می کنیم مطمئن نیستیم که بتوانیم به خانه خود برگردیم. ما از کشته شدن در حملات انتحاری و بمبگذاری های طالبان می ترسیم.»

وی افزود، هر کس از این جنگ متنفر است و طالبان نباید برای منافع شخصی خود به این جنگ تحمیل شده از خارج ادامه دهند.

جنگ نامشروع

علمای دینی در ولایت هرات می گویند، در این جنگ فقط مسلمانان کشته می شوند، که این کار هیچ مشروعیت دینی ندارد.

مولوی غلام سخی خیراندیش یک عالم دینی از شهر هرات گفت، بر اساس کلام خداوند (ج) و سخنان پیامبر (ص)، کسانی که مرتکب قتل می شوند و در خونریزی و سرقت اموال دیگران دخیل می شوند، به جهنم خواهند رفت و با غضب خداوند (ج) روبرو خواهند شد.

وی گفت، هر کسی که یک شخص بی گناه را قتل کند به دلیل اعمال خود مجازات خواهد شد و برای همیشه در جهنم خواهد ماند.

وی افزود، «دین اسلام حتی كشته شدن غیرمسلمانان را نیز رد كرده است. کسانی که هر روز در کشتار افغان های بی گناه دخیل هستند در حالیکه ادعای جهاد می کنند، آموزه های اسلام را نقض می کنند و با غضب خداوند (ج) روبرو خواهند شد.»

مولوی محمد یوسف حقانی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، بر اساس احکام اسلام، برای یک مسلمان کشتن یک مسلمان دیگر حرام است.

حقانی گفت، «این جنگ كه فقط مسلمانان در آن زندگی خود را از دست می دهند، مشروعیت دینی ندارد و اسلام آن را به طور كامل رد می كند.»

وی گفت، «خداوند (ج) و پیامبر اسلام (ص) كشتن انسان ها به ویژه مسلمانان را منع كرده اند و كسانى كه به كشتن مردم ملکی بی گناه متوسل می شوند مرتكب گناه می شوند و برای همیشه در آتش جهنم خواهند بود.»

وی افزود، «ما از طرفین درگیری می خواهیم كه فوراً به خواسته های مردم پاسخ دهند، دیگر باعث درد بیشتر نشوند و به افغان ها كمک كنند تا به آرزوی خود... صلح و امنیت برسند.»

وی گفت، «خداوند (ج) در قرآن کریم فرموده است كه در صلح خیر است و صلح سعادت و انکشاف یک كشور را تسهیل می كند.»

وی افزود، «مردم از مدت ها آرزوی صلح را داشته اند و همه افغان ها تشنه صلح هستند، درست مانند روزه دارانی که در ماه رمضان تشنه آب می باشند.»

خواسته های جدی

عبدالسلام واحدی یکی از باشندگان شهر هرات گفت، همه افغان ها خواهان صلح و آتش بس هستند و طالبان و حکومت باید به این خواسته ها پاسخ مثبت دهند.

وی گفت، «خواسته های صلح در همه ولایات گسترش یافته است. این نشان می دهد که افغان ها از جنگ و خشونت خسته شده اند و آنها دیگر نمی خواهند که عزیزان خود را از دست بدهند.»

وی افزود، خواسته های افغان ها قانونی و مشروع است زیرا آنها خواهان صلح و آتش بس هستند به خاطری که آنها نمی توانند روزانه شاهد خونریزی و قتل عام ها باشند.

محمد نظیر عثمانی یک باشنده شهر هرات گفت، «اگر طالبان به خواسته مردم برای صلح توجه نکنند، آنها در این کشور جایی نخواهند داشت.»

وی گفت، «افغان ها هر روز تقاضای پایان این جنگ ویرانگر و خونریزی را فریاد می زنند، اما از آنجا كه طالبان این خواسته آنها را قبول نمی كنند، نشان می دهد كه این گروه از دیگران دستورات دریافت می کنند تا مردم خود را بكشند.»

سید محمد شیرزادی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، «کسانی که روند صلح را مسدود می کنند و بهانه می آورند مسؤل قتل های روزمره افغان ها هستند و مردم بر آنها لعنت می گویند.»

وی گفت، «مردم از کسانی که بهانه جویی می کنند و روند صلح را مختل می سازند، نفرت می کنند و بر اساس قرآن کریم مجازات خواهند شد. من از طالبان و حکومت خواهش می کنم که روند صلح را آغاز کنند، آتش بس را اعلام کنند و مذاکرات صلح را در جریان آتش بس ادامه دهند.»

وی گفت، اگر خواسته های مردم برای صلح سال ها پیش شنیده می شد، افغانستان چنین درگیری های ویرانگری را تجربه نمی کرد و افغان های بی گناه هر روز کشته نمی شدند.

وی افزود، «طالبان و حکومت باید خواسته های مردم افغانستان برای صلح را بشنوند. اگر آنها صدای مردم و خواسته های آنها را نشنوند، آنها نخواهند توانست تا در این کشور حکومتی را اداره کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آتش بس خواست همه افغان ها است و باید هرچه عاجل اعلام گردد. اگر از یک طرف جنگ وجود داشته باشد و از طرف دیگر هر روز مردم کشته شوند، گفتگوهای صلح نتیجه نمی دهد. برای هر دو طرف شاید یک سال و یا کم و بیش و حتی سال ها را در بر بگیرد تا به یک نتیجه ای مثبت برسند. از این جهت، طالبان باید از جنگ دست کشیده و کشتن افغان ها را متوقف نمایند.

پاسخ

ان شاءالله افغانستان دوباره آباد خواهد شد. کمک های جامعه بین المللی به ویژه کمک های ایالات متحده، هند، آلمان و سایر کشورهای اروپایی در این زمینه قابل ستایش است، اما به شرطی اینکه پاکستان و ایران دست از حمایت تروریست ها و مخربین که زیرساخت ها را در افغانستان تخریب می کنند بردارند.

پاسخ