امنیت

افغان ها آرزو دارند که آتش بس مؤقت به یک آتش بس دایمی تبدیل شود

گزارش از عمر

افغان ها از آتش بس ایکه توسط حکومت و جنگجویان طالب اعلام شد، استقبال کرده و خواستار تمدید آن شدند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- در حالیکه یک انفجار مرگبار به روز جمعه (۲۴ ثور) در کابل به عنوان یک یادآوری دردناکی از خشونت ها بود که افغان ها با آن روبرو می شوند، آنها ابراز امیدواری کردند که آتش بس این هفته تمدید شود.

این انفجار در داخل یک مسجد در ولسوالی شکردره ولایت کابل هنگام نماز جماعت رخ داد. به گفته فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی کابل، این انفجار ۱۲ نفر را به شمول امام مسجد کشته و ۱۵ نفر را زخمی کرده است.

هیچ گروهی بلافاصله مسؤلیت این حمله را بر عهده نگرفته و طالبان از مسؤلیت خود انکار کردند.

قبل از انفجار، افغان ها پس از هفته ها جنگ شدید از مکث نادر از خشونت محتاطانه لذت می بردند.

یک پولیس به تاریخ ۲۳ ثور در حالی نگهبانی می کند که نمازگزاران در مسجد جامع شهر هرات در نماز عید اشتراک می کنند. [عمر/سلام تایمز]

یک پولیس به تاریخ ۲۳ ثور در حالی نگهبانی می کند که نمازگزاران در مسجد جامع شهر هرات در نماز عید اشتراک می کنند. [عمر/سلام تایمز]

جوان مسلمان در آغاز جشنواره عید الفطر به تاریخ ۲۳ ثور در مسجد عبدالرحمن در کابل نماز می خوانند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

جوان مسلمان در آغاز جشنواره عید الفطر به تاریخ ۲۳ ثور در مسجد عبدالرحمن در کابل نماز می خوانند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

طالبان و حکومت افغانستان یک آتش بس سه روزه را برای عید سعید الفطر اعلام کردند که از روز پنجشنبه آغاز شده و تا روز شنبه ادامه دارد.

امیدواری ها به آتش بس دایمی

عبدالقیوم ثاقب یک باشنده شهر هرات که در نماز عید در مسجد جامع هرات اشتراک کرد گفت، هر افغان می خواهد که آتش بس سه روزه به یک آتش بس دایمی تمدید شود.

وی گفت، «ما می خواهیم که برادرکشی با آتش بس دایمی پایان یابد تا همه ما در کنار همدیگر در صلح زندگی کنیم، جوانان ما دیگر کشته نشوند و ما بتوانیم کشور خود را بسازیم.»

وی به روز پنجشنبه گفت، «وقتی امروز از خانه ام برای رفتن به نماز عید بیرون آمدم از دیدن آتش بس بسیار خوشحال شدم. من حتی از خوشحالی گریه کردم.»

ثاقب افزود، «من به آتش بس دایمی امیدوارم تا همه بتوانند در صلح زندگی کنند.»

احمد رحیمی یک باشنده قلعه نو مرکز ولایت بادغیس نیز ابراز امیدواری کرد که آتش بس پس از سه روز عید ادامه یابد.

وی گفت، «ما باور داریم كه ادامه آتش بس پس از عید برای پایان دادن به كشتارها و خونریزی و همچنان ایجاد صلح پایدار زمینه را مساعد خواهد ساخت.»

سهیل یک باشنده زرنج مرکز ولایت نیمروز گفت، این آتش بس خوشحالی عید را دو برابر ساخت.

وی گفت، افغان ها از ۴۰ سال جنگی که خون زیادی را ریخته است خسته شده اند، و آنها خواهان آتش بس و صلح دایمی در کشور هستند.

وی گفت، «آتش بس سه روزه باید پس از عید نیز ادامه یابد تا خونریزی در کشور متوقف شود و دیگر شاهد تلفات جانی نشویم.»

وی افزود، «خواسته ما از طالبان این است که آنها راه صلح را انتخاب کرده و برای جلوگیری از برادرکشی به یک توافقنامه ای با حکومت برسند.»

صلح پایدار یک وجیبه دینی است

علمای دینی می گویند، صلح پایدار یک ضرورت است زیرا اسلام جنگ و درگیری را منع کرده است.

مولوی عزیزالرحمن مولوی زاده یک عالم دینی در شهر هرات گفت، «خداوند (ج) صلح را در قرآن الکریم به عنوان یک نعمت یاد کرده است. همه مسلمانان مؤظف هستند که از این دستورات پیروی کنند.»

وی گفت، «در این جنگ فقط مسلمانان کشته می شوند؛ و این حرام است. هرکس که به این جنگ دامن می زند، از قلمرو اسلام خارج است.»

مولوی زاده گفت، این فرصت برای صلح نباید از دست برود و تمام طرف ها باید برای تأمین یک آتش بس دایمی و صلح تلاش کنند.

مولوی علی محمد رحمانی یک عالم دینی در قلعه نو گفت، اسلام از هر گامی که جنگ و ریختن خون بیگناهان را پایان دهد، حمایت می کند.

وی گفت، «ما علمای دینی از آتش بس ایکه توسط طالبان و حکومت اعلام شده است حمایت می كنیم و در این شرایط آن را یک ضرورت حیاتی می دانیم.»

رحمانی گفت، بهتر خواهد بود اگر این آتش بس به یک آتش بس دایمی تبدیل شود تا بتواند جنگ و خونریزی را برای همیشه در کشور پایان دهد.

وی گفت، «فقط یک آتش بس دایمی می تواند به این جنگ نابودکننده و غیراسلامی پایان دهد. درخواست ما از همه طرف های درگیر به ویژه از طالبان این است که بر اساس احکام اسلام عمل کنند و پس از عید از خشونت خودداری کنند.»

مولوی امام الدین سلطانی یک عالم دینی در زرنج گفت، افغان ها بیشتر از هر چیز خواهان صلح و آتش بس هستند، بنابر این طرف های دخیل در این درگیری باید به خواسته های مردم توجه کنند.

وی گفت، افغان ها از جنگ خسته شده اند و تعداد افغان هایی که از کشور فرار می کنند روز به روز افزایش می یابد، در حالیکه مردم ملکی بیشمار می میرند.

وی گفت، «صلح در اسلام جایگاه خاصی دارد زیرا خداوند (ج) همه مسلمانان را به صلح فراخوانده است. آتش بس دایمی می تواند صلح دایمی را در کشور تأمین کند.»

سلطانی گفت، طالبان باید بدانند که اگر آنها مسلمانان هستند باید دستورات خداوند (ج) را دنبال کنند و به جای جنگ صلح را انتخاب کنند.

وی گفت، «جنگ راه حل نیست. زندگی بدون صلح و امنیت ناممکن است. افغان ها از ۴۰ سال بدینسو از یک درگیری تحمیل شده رنج می برند. این جنگ نباید ادامه یابد.»

جهاد دروغین طالبان

با خروج نیروهای امریكایی و ناتو از افغانستان، افغان ها تعجب می كنند که هدف طالبان از جنگ چیست؟

گل میر یک باشنده ولسوالی گلران ولایت هرات پرسید، «طالبان روزانه افغان ها را به کدام بهانه می کشند؟»

وی گفت، «طالبان هر شب بالای خانه های ما راکت ها را پرتاب می کنند. آنها باید از خداوند (ج) بترسند و این کار را متوقف کنند. تعدادی از اقارب ما در حملات طالبان کشته شدند. طالبان چند روز پیش چندین نفر از اعضای قوم ما را کشتند.»

وی گفت، «امریكایی ها می روند پس طالبان چرا می جنگند و بهانه آنها برای این جنگ چیست؟ طالبان باید از خداوند (ج) بترسند و نباید به کشورهای دیگر خدمت کنند و کشتار افغان ها را بس کنند.»

مولوی محمد رفیع احدی یک عالم دینی در شهر هرات گفت، طالبان برای کشتن افغان ها هیچ توجیه شرعی ندارند و با طولانی ساختن جنگ گناه کبیره ای را مرتکب می شوند.

وی گفت، «طالبان جنگ جاری خود را در حالی 'جهاد' نامیده اند که افغان های مسلمان بی گناه را قتل عام می کنند. هرکسی که یک مسلمان بی گناه را بکشد، مورد نفرین خداوند (ج) قرار گرفته و برای همیشه به جهنم می رود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان آتش بس دایمی را اعلام نخواهند کرد اما در صورتیکه امریکا بخواهد می تواند که بالای طالبان آتش بس دایمی را بقبولاند.

پاسخ

تا زمانیکه یک آتش بس دایمی و سراسری در افغانستان از هر دو طرف اعلام نگردد گفتگو های بین الافغانی معنای نمی دهد. اگر طالبان واقعن خواستار حل مساله افغانستان است و طرف دار جنگ نیستند باید به آتش بس دایمی تن بدهند زیرا بدون اعلام آتش بس از سوی طالبان مردم باور نمی کنند که طالبان طرفدار صلح هستند و به صلح باور دارند. در جنگ جاری مردم افغانستان کشته می شوند و بیشتر شان هم گروه طالبان. اگر آنها به مردم افغانستان دل نمی سوزانند حد اقل بالای سربازان خود دل بسوزانند که رزوانه صد ها تن شان کشته می شوند. راه حل جنگ افغانستان گفتگو و صلح است و تشکیل یک حکومت همه شمول. افغانستان خانه مشترک همه افغان ها است. همه گروه ها و اقوام باید خود را در حکومت ببینند.

پاسخ