امنیت

باشندگان هرات برای خواستن صلح و محکوم کردن جهاد دروغین طالبان گردهمایی کردند

گزارش از عمر

بیش از ۵۰۰ نفر از افغان ها در یک گردهمایی ۱۲ ثور در شهر هرات اشتراک کردند تا از طالبان بخواهند که با آتش بس فوری موافقت کنند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- باشندگان هرات به روز یکشنبه (۱۲ ثور) در یک گردهمایی گفتند، خشونت مداوم طالبان در ماه رمضان و در حال خروج نیروهای بین المللی از کشور، منافقت و دشمنی آنها با افغان ها را آشکار می سازد.

بیش از ۵۰۰ زن و مرد در شهر هرات گردهم آمدند تا خشونت جاری را محکوم کنند و از طالبان بخواهند که کشتن افغان های ملکی را متوقف کنند.

نفیسه رحمانی یک باشنده هرات که در این گردهمایی اشتراک کرده بود گفت، جنگ و خشونت باید متوقف شود تا که به کشور یک فرصت صلح و سعادت داده شود، و افغان ها بتوانند بهبود یابند و به زندگی خود ادامه دهند.

وی گفت، «من به عنوان یک زن جوان که در سایه جنگ بزرگ شده است، برای فردا هیچ امیدواری ندارم که زنده خواهم ماند یا خیر.»

معترضین در یک گردهمایی تاریخ ۱۲ ثور در شهر هرات در حالیکه خواستار پایان خونریزی توسط طالبان شدند، یک لوحه را در دست گرفته اند که نوشته است، 'ما بر نخواهیم گشت'. [عمر/سلام تایمز]

معترضین در یک گردهمایی تاریخ ۱۲ ثور در شهر هرات در حالیکه خواستار پایان خونریزی توسط طالبان شدند، یک لوحه را در دست گرفته اند که نوشته است، 'ما بر نخواهیم گشت'. [عمر/سلام تایمز]

باشندگان هرات به تاریخ ۱۲ ثور در شهر هرات در جریان یک گردهمایی لوایحی را در دست گرفته اند که از طالبان می خواهند تا به خشونت خود پایان دهند و با آتش بس فوری موافقت کنند. [عمر/سلام تایمز]

باشندگان هرات به تاریخ ۱۲ ثور در شهر هرات در جریان یک گردهمایی لوایحی را در دست گرفته اند که از طالبان می خواهند تا به خشونت خود پایان دهند و با آتش بس فوری موافقت کنند. [عمر/سلام تایمز]

رحمانی افزود، «خشونت رو به افزایش و ادامه جنگ مردم را افسرده ساخته و بسیاری از کشور فرار کرده اند.»

وی از طالبان که در ماه مبارک رمضان به کشتن افغان ها ادامه داده اند، خواست تا برادرکشی خود را متوقف کرده و یک صلح پایدار را بپذیرند.

رحمت الله نبی یک باشنده هرات گفت، این جنگ زندگی را بدبخت ساخته است.

وی با افزودن اینکه ادامه خشونت و بی نظمی غیرقابل تحمل اند گفت، «ما یک آتش بس فوری میان حکومت و طالبان را می خواهیم.»

نبی گفت، «مردم بی گناه ما در حملات طالبان در وقت افطار به شهادت می رسند و بر سفره افطار خون می ریزد».

سورج عرب یک باشنده شهرهرات گفت، طالبان باید بفهمند که نمی توانند از راه نظامی برنده این جنگ شوند و فقط آتش بس می تواند دروازه را برای صلح باز کند.

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که کشتن زنان، کودکان، مردم ملکی بی گناه و نیروهای امنیتی را متوقف کنند. حداقل در ماه مبارک رمضان کشتن افغان ها را متوقف کنند و اجازه دهند که مردم در صلح عبادت کنند.»

وی با اینکه طالبان را با هدف قراردادن مردم ملکی بی گناه به نقض ارزش های ملی افغانستان متهم کرد افزود، «به دلیل خشونت و ظلم رو به افزایش طالبان، مردم در خانه های خود احساس امنیت و مصؤنیت نمی کنند.»

بهانه ها دیگر بس است

باشندگان هرات می گویند، اکنون که نیروهای خارجی خروج از افغانستان را آغاز کرده اند و به اصطلاح «جهاد» طالبان علیه نیروهای امریکایی و ناتو پایان یافته است، برای ادامه جنگ طالبان باید هیچ دلیلی وجود ندارد.

احمد ولی پیمان یک فعال در شهرهرات گفت، طالبان در ۲۰ سال گذشته از حضور نیروهای خارجی به عنوان یک بهانه برای کشتن افغان ها استفاده کرده اند.

وی گفت، «ما حملات طالبان را به شدت محکوم می کنیم.»

وی با افزودن اینکه افغان ها از طالبان توقع دارند که به میز مذاکره برگردند تا زمینه صلح پایدار در کشور فراهم شود گفت، خروج نیروهای خارجی فرصتی را برای مذاکرات صلح فراهم می کند.

پیمان گفت، «ادامه جنگ طالبان با خروج نیروهای خارجی نشانه واضحی از عداوت آنها با افغان ها است.»

فیصل افغان یک باشنده هرات گفت، طالبان به طور مکرر گفته اند که با خروج کامل نیروهای خارجی، آتش بس اعلام خواهند کرد و به مذاکرات صلح خواهند پیوست.

وی گفت، «طالبان نباید برای ادامه جنگ بهانه های بیشتری بسازند، زیرا دیگر نیروهای خارجی وجود نخواهند داشت و آنها دیگر نمی توانند تحت نام به اصطلاح جهاد خود مردم را قتل عام کنند.»

افغان گفت، طالبان در جریان ماه رمضان مردم ملکی را به طور بی رحمانه هدف قرار داده و می کشند، بنابر این ادعای آنها مبنی بر «جهاد» فقط یک دروغ بزرگ است.

وی خاطر نشان کرد، «طالبان طی چند سال گذشته با نیروهای خارجی نه -- بلکه با افغان ها -- می جنگیدند.»

هشدار برای طالبان

عبدالرحمن صالحی یک باشنده ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات گفت، طالبان باید کشتن افغان ها و خدمت به منافع کشورهای دیگر را متوقف کنند.

وی گفت، «طالبان هر روز به منظور به دست آوردن قدرت و پول خون افغان های مسلمان را می ریزند. آنها از کشورهای خارجی دستور می گیرند تا نیروهای امنیتی و مردم ملکی را بکشند.»

وحید قتالی والی هرات در جریان گردهمایی روز یکشنبه گفت، طالبان در مورد آنچه که برای رسیدن به صلح لازم است کدام دیدگاه روشنی ندارند و فقط منتظر دستورات کشورهایی هستند که از آنها حمایت می کنند.

وی گفت، اگرچه حکومت برای متوقف کردن خشونت و ایجاد یک آتش بس دایمی تلاش زیادی به خرج داده است، اما طالبان تا کنون از طریق خشونت و خونریزی به دنبال کردن اهداف خود ادامه داده اند.

قتالی در این گردهمایی گفت، «ما تحت نام صلح هرگز دست برنخواهیم داشت و اجازه نخواهیم داد که روزهای تاریک و وحشت طالبان دوباره بر کشور حاکم شوند.»

وی گفت، اگر طالبان به خواسته های مردم افغانستان پاسخ دهند و به مذاکرات صلح بپیوندند و نتیجه مذاکرات مثبت باشد، آنها پذیرفته خواهند شد.

وی هشدار داد، اما اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان برای دفاع از کشور آماده هستند.

وی با افزودن اینکه رهبران فاسد آنها به نظر می رسند که به درک کردن یا پذیدرفتن این واقعیت رضایت نداشته باشند گفت، «طالبان هر روز در میدان جنگ شکست می خورند و جنگجویان آنها از این جنگ بی معنی خسته شده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم افغانستان در خواب هستند زیرا هر روز آنها کشته می شوند ولی آنها هیچ صدای خود را نمی کشند. اگر در همه ولایات کشور مردم مثل مردم هرات بر علیه ظلم طالبان ایستاد شوند و از آنها بخواهند کی جنگ آنها ناروا است، من فکر می کنم که بالای شدت جنگ آنها تاثیر مثبت می گذارد و جنگ در کشور کم می شود. جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد. اگر طالبان فکر می کنند که آنها قدرت را از راه نظامی تصاحب می شوند باز اشتباه می کنند زیرا کسانیکه دیگر بر علیه طالبان ایستاد خواهند شد. همه طرف ها و جریان های سیاسی چه نظامی و چه غیر نظامی باید یکی دیگری خود را بپذیرند و در حکومت آینده سهم داشته باشند و برای رفای و باز سازی کشور شان کار کنند. چهل سال جنگ افغانستان را به یکی از کشور های فقیر در جهان مبدل ساخته است. جنگ باعث این شده که کشور از همه پیشرفت ها چه در عرصه تعلیم و تربیه و چه در عرصه صحت باز داشته است. از این رو طالبان باید صدا های مردم را بشنوند و از جنگ دست بکشند.

پاسخ

عطاءالله افغان رئیس شورای ولایتی هلمند می گوید که نظامیان ایرانی و پاکستانی در نبردهای هلمند شرکت کرده اند. او این جنگ را (جنگ برای آب) نامید. وی می گوید پاکستان و ایران می خواهند در افغانستان جنگ را ادامه دهند زیرا آنها افغان ها را می کشند و می خواهند افغانستان را نابود کنند و آب افغانستان را به صورت رایگان بدست آورند.

پاسخ