امنیت

افغان ها از هرات تا بغلان خواهان پذیرفتن آتش بس توسط طالبان شدند

گزارش از عمر و هدایت الله

علمای دینی در ولایت بغلان و صدها نفر از باشنده گان ولایت هرات در دو تجمع جداگانه به تاریخ ۳ دلو خواستار آتش بس فوری و مذاکرات بین الافغانی میان طالبان و حکومت شدند. [عمر/ نورگل آدروال]

هرات -- مردم افغان خواستار موافقه هر چه زودتر طالبان به آتش بس با حکومت افغان به عنوان پیش شرط گفتگو و صلح پایدار هستند.

در تجمعات جداگانه هفته گذشته، علمای دینی در ولایت بغلان و باشنده گان ولایت هرات خواستار پایان خشونت و آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی شدند.

صلح یگانه راه حل است

مولوی سید باقر هاشمی، عضو شورای علمای بغلان، در یک گردهمایی به تاریخ ۳ دلو در پلخمری، مرکز این ولایت گفت، «جنگ راه حل نیست.»

وی گفت، «صلح کلید همه مشکلات است؛ بنابر این، همه افغان ها باید تلاش کنند تا صلح پایدار در کشور تضمین شود.»

در تصویر، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول ده ها زن دیده می شوند که، به تاریخ ۳ دلو در شهر هرات تجمع می کنند تا آتش بس فوری را از طالبان بخواهند. [عمر]

در تصویر، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول ده ها زن دیده می شوند که، به تاریخ ۳ دلو در شهر هرات تجمع می کنند تا آتش بس فوری را از طالبان بخواهند. [عمر]

این تصویر ویدئویی ده‌ ها عالم دین را نشان می دهد که به تاریخ ۳ دلو در پلخمری ولایت بغلان جمع شده بودند، و از طالبان خواستند که خشونت را پایان دهند و آتش بس فوری با افغانها برقرار کنند.

این تصویر ویدئویی ده‌ ها عالم دین را نشان می دهد که به تاریخ ۳ دلو در پلخمری ولایت بغلان جمع شده بودند، و از طالبان خواستند که خشونت را پایان دهند و آتش بس فوری با افغانها برقرار کنند.

هاشمی گفت، «ما درخواست می كنیم كه مخالفین مسلح حکومت با آتش بس موافقت كرده و مذاكرات مستقیمی را با حکومت افغان انجام دهند.»

مولوی محمد یاسین مهدیار، یکی دیگر از عالمان دینی اهل بغلان گفت، طالبان قبل از شروع مذاکرات بین الافغانی باید آتش بس گسترده اعلام کنند.

وی در این گردهمایی گفت، «اگر طالبان افغان هستند، آنها باید از جنگ دست بکشند و فرصتی برای گفتگو با افغان ها ایجاد کنند.»

وی گفت، «هر روز می بینیم فرزندانمان یتیم می شوند، زنان بیوه می شوند، مادران و پدران فرزندان خود را از دست می دهند و تعدادی دیگر اعضای بدن خود را از دست می دهند. این بدبختی ها را تا کی خواهیم دید؟»

معصوم خالقی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت بغلان گفت، مذاکرات بین مذاکره کنندگان امریکایی و طالبان به مرحله حساسی رسیده است و اکنون برای رسیدن به مرحله بعدی آتش بس لازم است.

وی گفت، «اگر از هر شهروند افغان سؤال كنید، به شما خواهند گفت كه آنها از جنگ خسته شده اند. برای چه مدتی جنگ و کشتار برادران ما در کشور ما ادامه خواهد یافت؟»

باشنده گان هرات برای صلح تظاهرات می کنند

در این تظاهرات که به تاریخ ۳ دلو در شهر هرات انجام شدند، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان – به شمول زنان، فعالان جامعه مدنی و جوانان -- خواستار آتش بس فوری و پایان جنگ در افغانستان شدند.

باشنده گان هرات حمایت خود را از تلاش های زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان اعلام کردند که طالبان را به میز مذاکره آورد و از حکومت افغان خواستند که در مذاکرات صلح در قطر شرکت کند.

فردوس عاصی، یکی از باشنده گان شهر هرات که در این تظاهرات شرکت کرده بود گفت، بیشتر تظاهرکنندگان قربانی جنگ هستند و آنها جمع شده اند تا صدای خود را برای صلح بلند کنند و از طالبان بخواهند که جنگ را پایان دهند و با مردم افغان گفتگو کنند.

وی گفت، «ما صدای خود را بلند کرده ایم و از [جنگجویان طالب] که درگیر جنگ هستند می خواهیم تا به روند صلح بپیوندند زیرا آنها نیز فرزندان این کشور هستند. من معتقدم که خواسته های مشروع طالبان در مذاکرات صلح تحقق خواهد یافت.»

به گفته شرکت کنندگان، حدود ۷۰٪ از معترضین زن بودند.

شبنم، یکی از باشنده گان شهر هرات گفت، «من از طالبان می خواهم که آتش بس اعلام کنند، زیرا ما دیگر نمی توانیم جنگ، انفجارها و حملات انتحاری را در کشورمان تحمل کنیم. ما صلح را در کشور خود می خواهیم تا افغانستان نیز مانند سایر کشورها بتواند رونق یابد.»

به گفته شبنم، زنان و دختران افغان می خواهند در زندگی خود یک تعلیم و پیشرفت را با آرامش خاطر به دست آورند.

مبین ثاقب، یک باشنده شهرهرات و یکی از معترضین گفت، افغان ها روزانه شاهد جنگ و کشتار مردم ملکی بی گناه بوده اند. همه این مردم صدای خود را با امیدواری بلند کردند که خونریزی متوقف شود و طالبان از خشونت خودداری کنند.

وی گفت، «ما از هر دو طرف جنگ می خواهیم که جنگ راه حلی نیست و آنها باید مشکلات خود را از طریق گفتگو حل کنند.»

وی گفت، «گفتگوهای صلح، فرصت خوبی است که طالبان و حکومت می توانند از آن بهره مند شوند. مردم افغان از جنگ خسته شده اند و دیگر نمی توانند که کشتار هموطنان خود را تحمل کنند.»

هشداری برای طالبان

جنرال ویس احمد صمیمی، قوماندان امنیه بغلان گفت، حکومت دروازه را برای طالبان باز نگهداشته است تا آنها سلاح های خود را به زمین بگذارند و صلح کنند.

وی گفت، «جنگ راه حل نیست و به نفع هیچ طرفی نیست. من از آنها می خواهم که جلوی کشتن افغان ها را بگیرند.»

صمیمی گفت، «طالبان روحیه جنگیدن خود را از دست داده اند زیرا می بینید که آنها هر روز در جنگ با نیروهای ما کشته می شوند و اجساد آنها در جبهه های جنگ باقی می مانند.»

وی افزود، «اگر آنها همچنان به جنگ و خشونت ادامه دهند، از بین خواهند رفت.»

عبدالقیوم رحیمی والی هرات، در جمع معترضین که در مقابل دفتر وی جمع شده بودند گفت، حکومت و مردم افغانستان همیشه نشان داده اند که آنها می خواهند صلح برقرار کنند.

وی گفت، طالبان به کشتن و قتل عام افغان ها به صورت روزمره ادامه داده اند.

رحیمی گفت، افغانها می خواهند که دستاوردهای ۱۸ سال گذشته آنها در هرگونه توافق صلح حفظ شوند.

وی گفت، «تا زمانی که طالبان اعلام آتش بس نکنند، این بدان معنی است که آنها صلح نمی خواهند و آنها قصد دارند به کشتن افغان ها ادامه دهند. اگر طالبان واقعاً صلح می خواهند -- و آنها از مذاکرات صلح استفاده نمی کنند تا گرد و غبار را در چشمان مردم افغان و جامعه جهانی بیندازند -- باید آتش بس را اعلام کنند.»

مقامات افغان قبل از شروع مذاکرات صلح بین الافغانی، خواستار آتش بس کامل از سوی طالبان هستند .و می گویند که این مهمترین و اساسی ترین تقاضای مردم است

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی گفت، تعهد طالبان به چیزی کمتر از آتش بس کامل منجر به نتیجه مطلوب در مذاکرات صلح نخواهد شد.

وی هفته گذشته به خبرنگاران در کابل گفت، «اگر طالبان با آتش بس موافقت نکنند، که این خواست مردم افغان است، ما نمی توانیم جنگ را در افغانستان پایان دهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یگانه راه ختم جنگ ساختن مکاتب در مناطق پشتون نشین و مساعد کردن فرصت های کاری برای جوانان پشتون است. پشتونها در طی ۱۹ سال گذشته شدیداً سرکوب شدند و وضعیت اقتصادی شان خراب شد. طالبان از بیسوادی جوانان شان استفاده می کنند؛ از آنجا یکه فرصت های کاری وجود ندارند، طالبان آنها را به شامل شدن در شورشگری تشویق می کنند.

پاسخ

طالبان هرگز روی یک آتش بس توافق نخواهند کرد مگر اینکه آنها تحت فشار نظامی قرار گیرد بخاطریکه آنها مستقل نیستند.

پاسخ

طالبان باید روی یک آتش بس توافق کنند و آنها نباید بیشتر از این ملت فقیر را شکنجه نمایند.

پاسخ

صلح و برقراری آتش بس خواسته های هر افغان است، اما جامعه جهانی آن را نمی خواهد. آگر جامعه جهانی خواستار صلح در افغانستان باشد، آنها میتوانند در یک هفته آن را بیاورند.

پاسخ

امریکا باید بالای طالبان فشار وارد نماید تا این گروه آتش بس را بپذیرد. اگر بالای آنها فشار امریکا نباشد، آنها آتش بس را نخواهند پذیرفت.

پاسخ

زنده باد مردم شجای هرات در هر بخش قهرمان هستند. باید تمام ولایات کشور از مردم هرات الهام بگیرد.

پاسخ