امنیت

۲۰۱۹: سال عقب نشینی طالبان بود زیرا جنگجویان کنترل ۱۳ ولسوالی را از دست دادند

گزارش از نجیب الله

در این عکس که به تاریخ ۲۱ میزان گرفته شده، یک سرباز نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان را نشان میدهد که یک ماشینگن را در جریان اجرای گزمه در یک ساحه در ولسوالی گذره، ولایت هرات در دست دارد. [هوشنگ هاشمی/ ای اف پی]

در این عکس که به تاریخ ۲۱ میزان گرفته شده، یک سرباز نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان را نشان میدهد که یک ماشینگن را در جریان اجرای گزمه در یک ساحه در ولسوالی گذره، ولایت هرات در دست دارد. [هوشنگ هاشمی/ ای اف پی]

کابل -- نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان در جریان عملیات های نظامی وسیع در سال ۱۳۹۸ تلفات سنگینی را بر طالبان وارد کردند و ۱۳ ولسوالی را از جنگجویان تصرف نمودند.

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع گفت، «نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان عملیات را زیر نام خالد در بهار سال ۱۳۹۸ راه اندازی نمودند و این عملیات ما را قادر ساخت تا تلفات سنگینی را بر دشمن وارد سازیم و ساحات متعددی را از آنها تصرف نماییم.»

احمدزی گفت، «ما توانستیم که ۱۳ ولسوالی را از دشمن دوباره تصرف نماییم. امنیت کاملاً تامین شده است چون نیروهای دفاعی و امنیتی ما در این ولسوالی ها حضور دارند.»

وزارت دفاع گفت، نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان بطور مثال، به تاریخ ۱ عقرب ولسوالی دهنه ای غوری را پس از سه سال از طالبان تصرف کردند.

این وزارت گفت، نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان همچنان در عملیات دو هفته ای که به تاریخ ۹ قوس پایان یافت، طالبان را از ولسوالی مارجه ولایت هلمند خارج ساختند. طالبان ولسوالی متذکره را به مدت چهار سال در دست داشتند.

این وزارت گفت، در عملیات متذکره، ارتش ملی ملا عبدالباری قوماندان طالبان برای ولسوالی مارجه را کشتند و دهها جنگجوی دیگر را زخمی ساختند.

نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان چند ماه قبل امسال به تاریخ ۱۵ سنبله طالبان را از ولسوالی وردوج ولایت بدخشان خارج ساختند. این گروه ولسوالی متذکره را به مدت چهار سال در اختیار داشتند.

ارتش ملی ۲۸ جنگجوی طالب بشمول والی نام نهاد و سه قوماندان آنها را در جنگ بدخشان از پا در آوردند.

کاهش در تلفات نیروهای افغان

طالبان عملیات ضد نیروهای امنیتی افغان و تاسیسات نظامی را تحت نام الفتح در آغاز سال روان خورشیدی اعلام کردند اما این عملیات به ناکامی به پایان رسید.

مسعود اندرابی سرپرست وزارت داخله به تاریخ ۲۱ قوس در یک نشست در کابل گفت، «طالبان از اثر حملات که از سوی نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان راه اندازی شدند، تلفات سنگینی را در سراسر افغانستان متقبل شدند.»

اندرابی گفت، «باوصف افزایش حملات طالبان، تلفات نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان امسال ۱۰ فیصد کاهش یافته اند.»

اندرابی اظهار داشت، نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان مصمم هستند تا به افغانستان صلح بیاورند و حکومت در حالیکه بالای این نیروها متکی است، پروسه صلح را دنبال می کند.

احمدزی سخنگوی وزارت دفاع گفت، «در چند ماه پس از آنکه اردوی ملی عملیات را تحت نام خالد راه اندازی کرد، اعضای کلیدی طالبان بشمول والیان نام نهاد، ولسوالان نام نهاد و قوماندانان قطعه سرخ شان نابود شدند.»

احمدزی افزود، «شما دیدید که چگونه داعش در شرق کشور پس از آنکه نیروهای امنیتی بالای شان فشار وارد کردند، نابود شد.»

احمدزی گفت، «عملیات های ما در ایام زمستان نیز ادامه خواهند داشت و این عملیات ها مشترکاً با وزارت داخله و ریاست امنیت ملی انجام می شوند.»

طالبان تحت فشار

جنرال محمد طاهر یرغل، یک افسر پیشین وزارت داخله و تحلیلگر امور نظامی گفت، «در سال ۱۳۹۸ سه عامل در عقب پیروزی نیروهای امنیتی افغان بر طالبان بودند.»

تغییرات در رهبری و دیگر بخش های وزارت دفاع، تجهیز بهتر و حمایت مردم از عوامل پیروزی نیروهای امنیتی افغان بر طالبان بود.

وی علاوه نمود، «یک تعداد جنگجویان طالبان که از جنگ خسته شده اند از خشونت دست کشیدند و به حکومت پیوستند.»

یارگال گفت، نیروهای افغان فشار شدیدی را بر طالبان وارد کردند تا اینکه آنها را از پایگاه هایکه برای چندین سال تصرف کرده بودند خارج سازند.

اسدالله نادم یک تحلیلگر امنیتی افغان در کابل گفت، به مجردیکه توانایی های نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان افزایش یافتند، آنها در سال ۱۳۹۸ توانستند تا خسارات سنگینی را بر طالبان وارد سازند.

نادم گفت، «طالبان در سال ۱۳۹۸ بخاطر دلایل گوناگون شکست خوردند -- در بین دلایل، حرص آنها دلیل کلیدی آن بود. آنها میخواستند که قدرت چانه زنی بیشتر را از طریق انجام حملات شان در جریان گفتگوهای صلح بدست بیاورند.»

وی افزود، «طالبان شاهد تلفات سنگینی در میدان جنگ بوده اند. متاسفانه طالبان که کشته شده اند هیچ چیزی را در مورد «نیات شوم» رهبران شان نمی دانستند.»

وی گفت، «عملیات های نیروهای امنیتی و اجرأت آنها قابل ستایش هستند.»

نادرخان کتوازی نماینده ولایت پکتیکا در ولسی جرگه گفت، توانایی های افزایش یافته نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان منجر به تضعیف شدن و شکست های متعدد طالبان شدند.

کتوازی گفت، «این واقعیت است که امسال نیروهای افغان دست آورد های خیلی زیاد داشتند و طالبان در میدان های جنگ شکست خورده اند.»

وی گفت، «مردم ملکی از اجرأت و دست آورد های نیرو های افغان خرسند هستند. طالبان منابع و تجهیزات که در گذشته در ساحه ما داشتند اکنون ندارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نازم آن دستی که فرق زورمندان بشکند بشکند دستی که بازوی ضعیفان بشکند. سلام و عرض ادب ! مطمئن هستم اگر روال کاری و برنامه ریزی همینطور باشد به یقین هیچ نیرویی نمی‌تواند حتی خود سرانه و مسلح در ولایات ولسوالی ها قریه جات و هر کنجی ازین مرز و بوم گشت و گذار کند؟ شاید یکی از دلایل دلجویی خوب سربازان و افسران باشد، از طرف آمرین شان و سطح رهبری؟ یا حرکت دلسوزانه رهبری هر سه قوا در اجرای اعاشه و دیگر ضروریات سربازان و دیگر پرسونل؟یا اینکه سطح آگاهی تمام پرسونل ارگانهای متذکره در تکنیک های مدرن و تجهیزات نسبتاً خوب تعویض شده است ، در هر صورت این دست آورد ها را برای تمامی تان از وزرا که خود شأن نیز خود را از سربازان جدا نمی‌دانند شروع الی کارمند های اداری تان برایتان مبارکباد میگویم. امیدوارم به همین شکل پیشروی های تان پیام آور صلح گردد؟ یعنی مخالفان در هر جا که هستند، به صلح که خیر گفته شده تن در دهند ناگفته نماند این پیشرفت هایتان ثابت میسازد که نیروهای دفاعی ما الگو برای تمامی کارمندان رسمی و غیر رسمی قرار میگیرند و همچنان برای ملت؟ و نشان دهنده تقوا و پرهیزکاری شما فرزندان راستین ملت را نشان میدهد، زنده و جاوید باد فرزندان صدیق کشور که آرامی و آوردن صلح را به قیمت جان شان برای خوشنودی ملت غیور خود به ارمغان میاورند، خداوند ملتی را سروری داد که تقدیرش بدست خویش بنوشت بدان ملت سروکاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت؟ آرزو دارم تا این سه ارگان بتوانند به کمک مراجع زیربط فساد اداری را نیز از سطح بالای آن روز به روز کاهش بدهند تا مردم بیچاره و یا بعباره دیگر اینکه برادر ، خواهر ، مادر، پدر ، و اقارب سرباز در ادارات سرگردان نشود و رشوه ندهد، بوت دوز و رنگمال ، کلینر، رشوت ن

پاسخ