امنیت

نابودی مداوم رهبران طالبان، این گروه را غیرمنظم ساخته است

گزارش از نجیب الله

در این تصویر که به تاریخ ۲۱ میزان گرفته شده است، یک سرباز نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان در منطقه ای از ولسوالی گذره، ولایت هرات در حال گشت زنی مشاهده می شود. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۱ میزان گرفته شده است، یک سرباز نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان در منطقه ای از ولسوالی گذره، ولایت هرات در حال گشت زنی مشاهده می شود. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کابل -- مقامات امنیتی و تحلیلگران می گویند، توانایی طالبان در جنگ رو به کاهش است زیرا این گروه در میان تشدید حملات نیروهای افغان، چهره های کلیدی خود را از دست می دهد.

روح الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع گفت، «چهره ها و جنگجویان کلیدی دشمن نابود شده اند.»

وی گفت، «ده ها شخصیت مهم آنها از جمله والیان نام نهاد آنها، فرماندهان 'قطعهٔ سرخ'، والیان و قاضیان ولسوالی های آنها، و جمع آوران مالیات و زکات آنها کشته شده اند.»

احمدزی گفت، «عملیات ما ادامه خواهد یافت -- فرقی نمی کند زمستان باشد یا تابستان.»

در این تصویر که تاریخ آن معلوم نیست، اعضای قول اردوی ۲۰۵ اتل اردوی ملی افغان دیده می شوند که، بر مواضع طالبان با توپخانه شلیک می کنند. [فیسبوک/قول اردوی ۲۰۵ اتل]

در این تصویر که تاریخ آن معلوم نیست، اعضای قول اردوی ۲۰۵ اتل اردوی ملی افغان دیده می شوند که، بر مواضع طالبان با توپخانه شلیک می کنند. [فیسبوک/قول اردوی ۲۰۵ اتل]

مسعود اندرابی، وزیر امور داخله گفت، عملیات الفتح طالبان با شکست مواجه شد.

وی سخنان خود را به تاریخ ۲۹ میزان در مراسمی برای تغیر دادن نام آکادمی پولیس ملی به نام جنرال عبدالرازق، قوماندان امنیه ولایت کندهار که طالبان در ماه میزان سال ۱۳۹۷ ترور کرده بودند، اظهار داشت.

اندرابی گفت، «نیروهای امنیتی و دفاعی افغان درس های سخت را به طالبان آموخته اند، و عملیات الفتح فقط به عنوان یک پیام تبلیغاتی باقی مانده است.»

وی گفت، «رهبران آنها در کویته و قطر و آنهائیکه در ولایات هستند، هیچ تماسی با طالبان درگیر در جنگ ندارند.»

اندرابی گفت، «تماس های رهبری طالبان با جنگجویان [در خط جنگ] متوقف شده است و والیان خود- اعلام کرده آنها در غارها پنهان شده اند.»

وی افزود، «والیان نام نهاد در یک غار پنهان شده و فرماندهان در غار دیگری هستند و فقط کسانی که گمراه شده اند، همچنان به جنگ با نیروهای امنیتی ادامه می دهند.»

رهبران از بین رفتند

بر اساس اعلامیه های وزارت امور داخله و دفاع، بیش از ۱۰۰ شخصیت کلیدی طالبان از ابتدای سال جاری در افغانستان کشته شده اند.

وزارت دفاع به تاریخ ۵ عقرب گفت، به عنوان مثال، قاری نورمحمد قاضی طالبان و نعمت الله، یک فرمانده مشهور همراه با ۹ نفر از جنگجویان در روستای دند شهاب ولایت بغلان کشته شدند.

بر اساس یک اعلامیه وزارت به تاریخ ۳ عقرب، در حادثه اخیر دیگر، قاری برهان، یک فرمانده بدنام شبکه حقانی و مغز متفکر حملات تروریستی، در ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر کشته شد.

براساس یک لیست تهیه شده توسط یک منبع در وزارت داخله، در ماه میزان نیز نیروهای امنیتی امین الله، ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک به همراه نگهبانان وی به قتل رساندند.

شیرمحمد معروف به غضنفر، ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی صیاد ولایت سرپل نیز در ماه میزان کشته شد و یکی از رفقای نزدیک وی به اسارت درآمد.

در همین حال، مقامات هرات در ماه سرطان، مرگ صفی الله چپات، فرمانده طالبان را در ولسوالی اوبه در ولایت هرات تائید کردند.

رادیوی آزادی به تاریخ ۱۹ میزان با نقل قول از جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، «طی عملیات نظامی توسط کماندوها در منطقه کفگان، دست کم ۳۷ جنگجوی طالبان از جمله ملا نجیب الله و صفی الله چپات کشته شدند. ملا نجیب الله یک فرمانده قطعهٔ سرخ طالبان بود.»

بر اساس اعلامیه قوماندانی امنیه ولایت هلمند که به تاریخ ۱۲ سنبله نشر شد، در یک سلسله عملیات بخصوص نابودکننده توسط نیروهای افغان، فرماندهان طالبان فرهاد آغا، ملا جبار، ملا آغا ولی و هجرت، همراه با ۵۵ جنگجوی در ولسوالی های ناوه، نادعلی و نهرسراج در ولایت هلمند کشته شدند.

دفتر مقام ولایت کندهار به تاریخ ۸ سنبله گفت، نیروهای هوایی افغان همچنان حاجی لالا، فرمانده طالبان را به همراه ۹ جنگجوی طی حملات هوایی در ولسوالی شاه ولی کوت ولایت ولایت کندهار به هلاکت رساندند.

بهیر احمدی، سخنگوی والی کندهار گفت، «نیروهای پولیس ملی ما، قول اردوی ۲۰۵ اتل اردوی ملی، و قطعهٔ ۰۳ عملیات را در ولایات کندهار، هلمند، ارزگان و زابل انجام داده اند که تلفات سنگینی را بالای عناصر ضد دولتی وارد کرده اند.»

جنرال (متقاعد) دولت وزیری، تحلیلگر امور نظامی و سخنگوی سابق وزارت دفاع گفت، «نیروهای مسلح افغان توانایی های خود را بهبود بخشیده و عملیات موفقیت آمیز را انجام داده اند.»

وزیری گفت، «به نظر من، وقتی فرماندهان، رهبران و والیان [طالبان] کشته می شوند، تأثیری را بر روحیه طالبان و به طور کلی بالای جنگ وارد می کند.»

وی گفت، «فرماندهان نقش اساسی ای را در جذب و رهبری جنگجویان خود و همچنان در تأمین مصارف دارند و وقتی که می میرند همه چیز بهم می خورد و روند جذب و رهبری جنگجویان برای مدتی مختل می شود.»

صلح یگانه گزینه است

به گفته دگروال (متقاعد) عبدالغفار گردیزی، یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل، جنگ هیچ راه حل نیست و طالبان باید بلافاصله با آتش بس توافق کنند و وارد مذاکره با حکومت افغانستان شوند.

گردیزی با اشاره به داعش گفت، «طالبان مسئول همه درگیری ها هستند زیرا آنها صلح را نمی پذیرند ... و طالبان نیز مسئول ظهور گروه هایی مانند داعش هستند که تروریست ها را از تاجیکستان، ازبکستان، چیچن و پاکستان به افغانستان آورده اند.»

وی گفت، «طالبان باید بدانند که داعش نیز تهدیدی برای افغانستان است، اما اگر آنها افغان باشند باید شروع به صحبت با حکومت کنند و نگذارند داعش در افغانستان نفوذ کند.»

گردیزی گفت، «ما می خواهیم به [طالبان] پیامی بفرستیم که آنها باید جلوی جنایات و کشتارهای خود را بگیرند، اما اگر همین کار را ادامه دهند، نابود خواهند شد.»

احمد ضیاء یفتلی، یک عضو ولسی جرگه از ولایت بدخشان گفت، «همه مردم افغانستان از جنگ خسته شده اند و آنها به دنبال آن صلح و ثبات هستند که بتواند جلو خونریزی را بگیرد.»

وی افزود، «ما تلاش های خود را برای تأمین امنیت مردم ملکی متأثر شده بر اثر جنگ و فاجعه، انجام می دهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار عالی اسا

پاسخ