امنیت

توانایی طالبان برای کنترل کردن اعضای گروه خود سوال برانگیز شده است

سلام تایمز و ای اف پی

یک سخنگوی طالبان در اواخر ماه اسد همراه با محافظین مسلح دیده می شود که با اعضا و مردم ملکی تحت کنترل این گروه صحبت می کند. [آرشیف]

یک سخنگوی طالبان در اواخر ماه اسد همراه با محافظین مسلح دیده می شود که با اعضا و مردم ملکی تحت کنترل این گروه صحبت می کند. [آرشیف]

کابل -- حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به روز سه شنبه (۷ عقرب)، در میان کوشش های جاری رهبری طالبان بخاطر مقابله با اختلافات و نارضایتی های روز افزون داخلی، گفت، این گروه باید یک آتش بس یک ماهه را اعلان نموده تا ثابت بسازند که آنها بر گروه خود کنترل دارند.

محب گفت،‌ طالبان دیگر به حیث یک گروه منسجم فعالیت نمی کنند و برخی قوماندانان آنها ممکن به گروه داعش پیوسته باشند.

محب در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل گفت،‌ »اگر طالبان وقعآ صلح می خواهند، آنها باید ثابت بسازند که تا چه حد بالای قوماندانان خود کنترل دارند وآنها به چه میزان از دستوارت شان اطاعت می کنند.»

وی گفت، «پیشنهاد ما یک آتش بس یک ماهه است، به تعقیب آن آغاز مذاکرات.»

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۷ عقرب در جریان یک کنفرانس خبری در کابل سخنرانی می کند. [مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت/تویتر]

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان به تاریخ ۷ عقرب در جریان یک کنفرانس خبری در کابل سخنرانی می کند. [مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت/تویتر]

جنگهای داخلی مرگبار

طالبان مکررآ خواسته های قبلی برای آتش بس را رد کرده اند، اما آنها سال گذشته بخاطر یک آتش بس تاریخی سه روزه سلاحهای شان را به زمین گذاشتند.

فراخوان محب برای برقراری آتش بس در حالی مطرح می شود که برخی از ناظران، قطع رابطه احتمالی بین جناح سیاسی طالبان مستقر در دوحه مرکز قطر، و قوماندانان نظامی آنها در افغانستان را حس می کنند.

درگیری های شدید داخلی در بین اعضای گروه طالبان این گمانه زنی ها را تشدید کرده است.

به گفته مقامات افغان، از زمانیکه درگیری بین گروه های باهم رقیب طالبان بیشتر از سه سال قبل در هرات آغاز شده است، بیش از ۶۰۰ شورشی یا کشته و یا زخمی شده اند.

در یک مثال اخیر از شکاف های عمیق و بی اعتمادی درون گروهی، طالبان در ۱۷ میزان دو تن از جنگجویان خود را به اتهام کمک کردن به حکومت در ولایت غور اعدام کردند.

رهبران طالبان از طرف هوادران خود با واکنش های شدید روبرو هستند زیرا گزارشهای بیشتر، تجارت های مخفی و طرح های بدست آوردن پول آنها را برملا ساخته اند در حالی که اعضای عادی این گروه با فقر، بیماری و مرگ روبرو هستند.

همه این نارضایتی های داخلی باعث شده تا برخی از اعضای گروه طالبان یا تسلیم شوند و یا با داعش بیعت کنند.

محب، سفیر پیشین افغانستان در ایالات متحده گفت، که هرگونه مذاکرات آینده با طالبان باید حکومت های افغانستان و پاکستان را شامل بسازند.

از سرگرفتن مذاکرات صلح؟

برخی نشانه ها نشان میدهند که ایالات متحده قصد دارد تا مذاکرات را، پس از آنکه واشینگتن ماه گذشته به تعقیب افزایش خشونت طالبان گفتگوها را لغو کرد، از سر گیرد.

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص ایالات متحده برای مصالحه افغانستان، از زمانیکه به طور غیر رسمی با مقامات طالبان در پاکستان صحبت کرده است، این احتمال را افزایش داده که واشینگتن به دنبال از سرگیری گفتگوها است.

خلیلزاد به روز یکشنبه (۵ عقرب) در کابل بود و دوشنبه (۶ عقرب) دوباره از اسلام آباد بازدید کرد، اما هنوز معلوم نیست که آیا وی با مقامات طالبان در این دیدار صحبت کرده است یا خیر.

روز دوشنبه، خلیلزاد از پیشنهاد چین برای میزبانی کردن یک نشست تازه بخاطر گردهم آوردن مقامات افغان و طالبان استقبال کرد و هفته گذشته ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعلامیه مشترک را صادر کردند که در آن آمده بود، «صلح پایدار فقط از طریق یک حل و فصل سیاسی از راه مذاکره بدست میاید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500