امنیت

رهبران طالبان راجع به افزایش تنش های داخلی صحبت کردند

گزارش از عبدالغنی کاکر

یکی از اعضای طالبان در تصویری دیده می شود که در ماه حمل توسط این گروه جنگجوی منتشر شده است. اختلافات جدی میان جناح های متخاصم در ماه های اخیر پدیدار شده اند. [آرشیف]

یکی از اعضای طالبان در تصویری دیده می شود که در ماه حمل توسط این گروه جنگجوی منتشر شده است. اختلافات جدی میان جناح های متخاصم در ماه های اخیر پدیدار شده اند. [آرشیف]

کوئیته -- به گفته رهبران طالبان افغان که تصمیم گرفتند را جع به این موضوع صحبت کنند، رشد اختلافات و نارضایتی در درون گروه طالبان با افزایش درگیری بر سر رهبری این گروه و جهت سیاسی آن، به تقسیم شدن این سازمان قبلاً تقسیم شده بیشتر افزایش می دهد.

تنش های داخلی در درون طالبان در سرطان سال ۱۳۹۴، اندکی پس از آنکه مرگ ملا محمد عمر رهبر بنیانگذار طالبان عام فهم شد، بیش از دو سال پس از درگذشت حقیقی وی، پدیدار شدند. این تنش ها از آن زمان بدینسو بدتر شده اند.

شورای عالی امارت اسلامی، یک جناح طالبان به رهبری ملا محمد رسول، از گروه اصلی طالبان -- شورای کویته -- در اعتراض به صعود ملا اختر محمد منصور (که در سال ۱۳۹۵کشته شد)، و سلف رهبر فعلی ملا هبت الله آخوندزاده بود، جدا شد و خود را یک نهاد مستقل اعلام کرد.

این شکاف نقطهٔ اساسی افزایش خشونت و نارضایتی در میان اعضای این گروه بوده است.

در تصویر دیده می شود که، اعضای گروه طالبان در جریان عید در ماه اسد برای یک جلسه جمع شده اند. نارضایتی در بین رهبران و اعضای پائین رتبهٔ گروه طالبان در ماه های اخیر رو به افزایش بوده است. [آرشیف]

در تصویر دیده می شود که، اعضای گروه طالبان در جریان عید در ماه اسد برای یک جلسه جمع شده اند. نارضایتی در بین رهبران و اعضای پائین رتبهٔ گروه طالبان در ماه های اخیر رو به افزایش بوده است. [آرشیف]

در تصویر نشان داده می شود که رهبران ارشد طالبان به تاریخ ۴ اسد قطر را برای لذت بردن از سفر به اندونیزیا ترک می کنند. [آرشیف]

در تصویر نشان داده می شود که رهبران ارشد طالبان به تاریخ ۴ اسد قطر را برای لذت بردن از سفر به اندونیزیا ترک می کنند. [آرشیف]

خشونت داخلی رو به افزایش

خشونت بین الطالبانی در ماه های اخیر در هر دو طرف مرز افغانستان و پاکستان افزایش یافته است.

به تاریخ ۲۵ اسد، اعضای شورای عالی امارت اسلامی بالای یک مسجدی در كچلاک، نزدیک كوئیته حمله كردند و چهار نفر به شمول حافظ احمدالله برادر آخوندزاده، را كشته شدند.

در یک ترور جداگانه به تاریخ ۲۶ اسد، جنگجویان ملا محمد اعظم آخوند رهبر مهم دیگر طالبان و متحد نزدیک آخوندزاده در قلعه قاسم کچلاک کشته شدند.

این منابع افزودند که این جنگجویان به تاریخ ۲۷ اسد، همچنین به یک مدرسهٔ طالبان در منطقه گردی-جنگل ولسوالی چاغی واقع در بلوچستان حمله کردند که ملا میرا جان فرمانده طالبان را به قتل رساندند و سه نفر دیگر را زخمی کردند.

در افغانستان، درگیری هایی در ولایت هرات به تاریخ ۱۵ اسد بین طرفداران هبت الله و رسول، ۳۴ تن جنگجوی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی برجای گذاشت.

به گفتهٔ مقامات محلی، از زمان آغاز درگیری در هرات بیش از سه سال قبل، بیش از ۶۰۰ عضو طالبان از هر دو طرف یا کشته یا زخمی شده اند.

صدها جنگجویان طالب همچنان پس از مواجه شدن با فشار نیروهای افغان و درک این موضوع که جنگ طالبان "جهادی نیست" تسلیم مقامات محلی شده اند.

رهبران طالبان با توجه به گزارشات بیشتر در مورد تجارتهای پنهانی و برنامه های غنی سازی خود، در حالی که اعضای پائین رتبهٔ این گروه با فقر، بیماری و مرگ روبرو هستند، با واکنش جدی هواداران خویش مواجه می شوند.

این وضعیت حتی باعث شده است که تعدادی از جنگجویان ناراضی طالبان، که مایل به تسلیم شدن نیستند، به گروه داعش بپیوندند، گروهی که به طور فزاینده ای اعضای طالبان را می کشند و قلمرو این گروه را در سراسر افغانستان و پاکستان تصرف می کنند.

رهبران طالبان صحبت می کنند

یکی از رهبران ارشد طالبان مستقر در کندهار به شرط ابهام هوئت به پاکستان فورورد گفت، «جناحی از طالبان افغان به سرپرستی خانواده ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان، اختلاف نظرهای جدی با رهبری فعلی دارد.»

وی گفت، «این جناح مخالف طالبان همچنان با نامزد شدن ملا هبت الله آخوندزاده برای رهبری تحریک طالبان مخالفت کرد.»

به گفته این رهبر طالبان، مشکل اصلی این است که جناح به رهبری هبت الله تحت تأثیر بازیکنان خارجی است که «کل تحریک را ربوده اند».

وی گفت، «برخی از رهبران طالبان كه هم اكنون بخشی از جناح هبت الله هستند تلاش می كنند از تحریک طالبان برای خواسته های خارجی استفاده كنند.»

«این عناصر در تحریک اسلامی ما روایات عناصر خارجی را پیش می برند که می خواهند از طالبان برای طراحی های استراتژیک خود استفاده کنند

وی گفت، «این جناح طالبان با روابط نزدیک با پاکستان، ایران و روسیه در حال نقض کردن قطعنامهٔ ما است.»

این رهبر طالبان گفت، «آنها می خواهند برنامه مذاكرات حامیان خارجی خود را در مذاكرات صلح اخیر پیش ببرند، اما ما هرگز اجازه نمی دهیم كه این اتفاق بیفتد. ما این عناصر در تحریک ما را که ملت افغان را فریب می دهند، هدف قرار می دهیم.»

مولوی نجم الدین، رهبر پیشین طالبان افغان که اکنون در نوشکی بلوچستان مستقر است گفت، طالبان از اختلافات داخلی رنج می برند.

وی گفت، «برخی از رهبران اصلی طالبان نیز با تصمیمات شورای مرکزی مخالف هستند، که به گفته آنها در تصمیم گیری های استراتژیک برای این تحریک تحت تأثیر است.»

وی گفت، استعفای سید طیب آغا، رهبر امور سیاسی دفتر طالبان در قطر نیز نتیجه این اختلافات داخلی بود.

نجم الدین گفت، «از زمان مرگ ملا اختر منصور، جناح مخالف طالبان افغان به سرپرستی ملا محمد رسول یک شورای موازی فعالیت دارد.»

این شکاف ناشی از اختلافات رهبری و ترور اعضای طالبان مخالف، برخی از اعضای طالبان افغان را وادار کرد که هنگام تلاش برای دستیابی به یک سنگر در افغانستان توسط داعش، با آنها ملحق شوند.

نجم الدین گفت، «چندین رهبر مهم گروه مخالف طالبان اکنون بخشی از داعش هستند و آنها زمان سختی را به طالبان در کنر و سایر ولایات افغانستان ایجاد کرده اند.»

آینده نامعلوم افغانستان

رشید احمد، تحلیلگر ارشد امور منطقه ای مستقر در اسلام آباد گفت، علاوه بر اختلافات اساسی در مورد رهبری طالبان، یکی دیگر از عوامل اصلی انشعاب، عملیات این گروه می باشند.

وی گفت، این اختلافات باعث تضعیف این گروه می شود و همچنان پیشرفت افغانستان را دشوار می کند.

احمد گفت، «افغانستان با یک وضعیت سیاسی و امنیتی نامشخصی روبرو است؛ بنا بر این، بازیگران منطقه برای دستیابی به اهداف خود در خاک افغانستان با موانع روبرو هستند.»

وی گفت، «اختلافات داخلی در تحریک طالبان باعث خسارت سنگین به منافع استراتژیک طالبان می شود و رهبری ارشد آنها بسیار نگران اختلافات رو به افزایش است.»

وی گفت، «در چند سال گذشته، شاهد تغیر گسترده در سیاست داخلی طالبان افغان بودیم و بدیهی است که در داخل طالبان برخی از جناح ها دیدگاه های مختلفی درباره مذاکرات صلح دارند.»

وی افزود، «افغانستان با ثبات و صلح آمیز می تواند نقش اساسی در صلح منطقه ای داشته باشد.»

طلعت شبیر، یک تحلیلگر ارشد امنیتی مستقر در اسلام آباد گفت، «مذاکرات صلح در افغانستان به دلیل درگیری های داخلی طالبان متوقف شده اند و نیروهای منطقه ای همچنان با طالبان برای تأثیرگذاری بر افغانستان کار می کنند.»

شبیر گفت، «نزاع فزاینده بین طالبان افغان [جناح ها] منجر به خونریزی گسترده شد و در دو سال گذشته، بسیاری از رهبران کلیدی طالبان جان خود را در این رقابت از دست دادند.»

وی گفت، «کشورهای منطقه طالبان را ابزاری برای تأمین منافع خود در افغانستان می دانند؛ بنابراین، آنها از گروه های خود در طالبان حمایت می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یکی دیگر گسیختگی دربین طالبان این است که آنها به دو جناح تقسیم شدند: جناح سیاسی و بخش نظامی. اکثرآ بخش های نظامی با درک اینکه رهبران سیاسی چه میگویند اظهارات طالبان را هرزمانیکه آنها صحبت می کنند کم اهمیت میسازد.

پاسخ

طالبان نمیخواهند که مردم فکر کند، آنها باید صرف پیروی نمایند. آگر شما مثل آنها باور نداشته باشید، پس آنها به شما آسیب میرسانند و یا شما و خانواده تان را می کشند. محبت کجاست؟

پاسخ