امنیت

رهبران طالبان پس از لغو شدن گفتگوها، خود را در موقف ضعیف دریافتند

سلام تایمز

در این تصویر، رهبران ارشد طالبان به تاریخ ۴ اسد، قطر را بمنظور سفر کردن به اندونیزیا، ترک می کنند. [آرشیف]

در این تصویر، رهبران ارشد طالبان به تاریخ ۴ اسد، قطر را بمنظور سفر کردن به اندونیزیا، ترک می کنند. [آرشیف]

کابل -- رهبران طالبان پس از آنکه به روز یکشنبه (۱۷ سنبله) مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان، مذاکره کنندگان امریکایی و رهبران طالبان لغو شدند، خود را در یک موقف ضعیف می بینند.

هفته گذشته در جریان آخرین لحظات مذاکرات صلح، بیش از ۳۰ نفر در حملات طالبان در کابل کشته شدند و باعث شد دونالد ترامپ رئیس جمهور امریكا از لغو نشست "پنهانی" كه برای روز یكشنبه برنامه ریزی شده بود، خبر دهد.

ترامپ به روز شنبه (۱۶ سنبله) در توییتر نوشت، «نادانسته برای تقریباً همه، رهبران بلند رتبهء طالبان و بطور جداگانه رئیس جمهور افغانستان قرار بود به روز یکشنبه به طور پنهانی با من در کمپ دیوید ملاقات کنند. آنها قرار بود امشب به ایالات متحده بیایند.»

ترامپ گفت، که طالبان به روز پنجشنبه (۱۴ سنبله) به یک حملهٔ موتربمب "به منظور ایجاد وسیلهٔ نفوذ کاذب" اعتراف کردند.

طالبان عادی، که دو نفر آنها اینجا در تصویری منتشر شده به تاریخ ۲۱ اسد دیده می شوند، در مورد اعمال رهبران خود ابراز نظر کرده اند که برخی حتی به خصومت های اشکار انجامیدند. [آرشیف]

طالبان عادی، که دو نفر آنها اینجا در تصویری منتشر شده به تاریخ ۲۱ اسد دیده می شوند، در مورد اعمال رهبران خود ابراز نظر کرده اند که برخی حتی به خصومت های اشکار انجامیدند. [آرشیف]

در تصویر، یک مرد مجروح پس از یک حمله انتحاری در کابل به تاریخ ۱۴ سنبله، در شفاخانهٔ وزیراکبرخان تحت معالجه قرار دارد. این حمله یکی از حملات بسیاری بود که طالبان در جریان مذاکره با ایالات متحده انجام داده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر، یک مرد مجروح پس از یک حمله انتحاری در کابل به تاریخ ۱۴ سنبله، در شفاخانهٔ وزیراکبرخان تحت معالجه قرار دارد. این حمله یکی از حملات بسیاری بود که طالبان در جریان مذاکره با ایالات متحده انجام داده اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

بر اساس اعلامیه وزارت داخله افغانستان، در این انفجار دست کم ۱۰ فرد ملکی کشته و ۴۲ نفر دیگر زخمی شدند.

ترامپ در یک تویت نوشت، «چه نوع افراد، مردم بسیاری را خواهند کشت تا ظاهراً موقعیت خود را در یک معامله تقویت کنند؟ آنها موقف خود را تقویت ندادند، آنها فقط آن را بدتر ساختند!»

هفته گذشته خشونت های افزایش یافته، تاکتیک روشنی را از سوی رهبران طالبان به نمایش گذاشته است: این گروه از قتل مداوم مردم ملکی افغان، برای فشار آوردن به دولت افغانستان و متحدان بین المللی آن در میز مذاکره استفاده می کند.

به نظر می رسد که اعلامیه ترامپ مبنی بر اینکه وی "مذاکرات صلح را لغو خواهد کرد"، یک روند دیپلوماتیک دشوار و به مدت تقریباً یک سال به رهبری زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، که ۹ دور از مذاکرات با طالبان را که بیشتر در قطر صورت گرفتند، ناگهان -- حداقل برای فعلاً خاتمه می یابد .

باوجود اینکه طالبان هشدار دادند که حتی هزینه های بیشتری را تحمیل می کنند و همانطور که واشینگتن نیز گفت که در جنگ با این جنگجویان انعطاف نخواهد کرد، جانبین مقابل دروازه ها را برای مذاکرات تازه باز گذاشته اند.

در یک سلسله مصاحبه های تلویزیونی به روز یکشنبه، مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده بازگشت این مذاکرات را رد نکرد اما گفت ایالات متحده از طالبان یک "تعهد عمده" میخواهد، و از این گروه خواست تا از امتناع طویل مدت خود از مذاکره با حکومت برسمیت شناخته شدهٔ اشرف غنی رئیس جمهور افغان به سطح بین المللی، بگذرند.

پمپیو هشدار داد كه آمريكا "قصد ندارد فشارها بر طالبان را کاهش دهد"، و گفت كه نيروهاي امريكايي تنها در ۱۰ روز گذشته بيش از ۱۰۰۰ شورشیان را كشته اند.

نسخه پیچیده تاریخ طالبان

طالبان در عین حال که مسؤلیت بمبگذاری های انتحاری را می پذیرند، به کشتارها افتخار می کنند و به پیشبرد نظریهٔ پیچیدهٔ خود ادامه می دهند و ادعا می كنند كه به صلح و توافق های بین المللی متعهد هستند.

در اعلامیه طالبان که به روز یکشنبه منتشر شد آمده است که "تعلیق مذاکرات ... بیش از هر کس دیگری به آمریکا آسیب خواهد رساند.»

اما مردم افغان که با ده ها سال وحشت و دروغ طالبان مورد هجوم قرار گرفته اند، ادعاهای طالبان را باور نمی کنند.

مهردل ۵۲ ساله به ای اف پی گفت، اگر طالبان "صلح را می پذیرفتند، آنها باید آتش بس اعلام می کردند و پس از آن مذاکرات باید به جلو پیش می رفت".

احمد جاوید ۲۲ ساله به ای اف پی گفت، «این فرصت خوبی برای [طالبان] بود، اما به هدر رفت زیرا آنها حملات را توقف ندادند.»

دیگران از ترس بازگشت دولت طالبان از توقف مذاکرات صلح استقبال کردند.

حامد اکبری، دکاندار ۲۴ ساله گفت، «من شخصاً خوشحال هستم که مذاکرات ایالات متحده و طالبان به پایان رسیده اند.»

وی به ای اف پی گفت، «اگر طالبان به شکلی از اشکال بازگردند، کشور به عقب برمی گردد و افغانستان مجدداً منزوی خواهد شد.»

حمایت مردم از طالبان پس از ادامه استفاده این گروه از خشونت و همچنین نابود کردن فواید عامه به طور بی احساس مانند قطع کردن برق و دسترسی به شبکه های تلفنی، رو به زوال است.

نبی مصداق، یک تحلیلگر امور سیاسی از کابل گفت، «طالبان سعی داشتند با کشتن افغانهای بیگناه و نابود کردن کشور، امتیازاتی را به دست بیاورند، اما حملات بیشتر آنها ثابت کرد که سازش با این گروه غیرممکن به نظر می رسد.»

وی گفت، «آنها یک فرصت بزرگ را از دست دادند.»

موقعیت رو به تضعیف طالبان

مذاکرات صلح در یک زمان حساس برای طالبان به تعلیق درآمدند.

سید علم هاشمی، تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «به هیچ وجه طالبان با استفاده از زور و کشتن مردم ملکی قدرت را به دست نمی آورند.»

وی گفت، «مذاکرات قطر فرصت خوبی برای طالبان بود، اما رهبران این گروه با تصمیم گیری های غلط آن را از دست دادند. اکنون که مذاکرات خاتمه یافته و فشارهای نظامی بر آنها افزوده می شوند، آینده خطرناکی در انتظار طالبان است.»

از نقطهٔ نظر نظامی، طالبان قادر به کنترل هیچ مرکز مهم ملکی نیستند زیرا نیروهای افغان همچنان به دفع حملات این گروه جنگجوی ادامه می دهند.

اخیراً، طالبان به تاریخ ۹ سنبله اقدام به تصرف شهر کندز در ولایت کندز کردند. روز بعد، آنها عملیاتی را در پل خمری، مرکز ولایت همجوار بغلان آغاز کردند.

نیروهای افغان هر دو حمله را در عرض چند ساعت خنثی کردند و باعث کشته شدن ده ها جنگجویان طالب شدند. شهر کندز که به طور مؤقت در سال ۱۳۹۴ به دست طالبان افتاد، به تاریخ ۱۱ سنبله به حالت عادی بازگشت.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «همه ی حملات طالبان که برای پیروزی در میز مذاکره آغاز شده اند، با شکست کامل توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی روبرو شدند.»

اگرچه آنها از قدرتهای خارجی، از جمله روسیه و ایران، اسلحه دریافت می کنند، اما طالبان به مقایسهٔ نیروهای بیشتر مدرن و بهتر مجهز افغان برتری ندارند.

رهبران طالبان نیز با افزایش اختلافات داخلی درگیر هستند. در یک حادثه مهم اخیر، یک گروه انشعابی طالبان مسئولیت قتل برادر رهبر طالبان ملا هبت الله آخوندزاده را هنگام حمله به مسجدی در نزدیکی کویته پاکستان به عهده گرفتند.

ترور اخیر، آخرین خشونت بین دو گروه طالبان است.

به گفتهٔ مقامات محلی در هرات، در سه سال گذشته از هر دو طرف بیش از ۳۰۰ جنگجوی کشته و بیش از ۳۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

صدها جنگجویان طالب نیز پس از مواجه شدن با فشار جدی نیروهای افغان و درک این موضوع که جنگ طالبان "جهاد نیست" تسلیم مقامات محلی شده اند.

رهبران طالبان با توجه به گزارش های گسترده در مورد تجارتهای پنهانی و برنامه های ثروتمندی، در حالیکه اعضای پائین رتبه این گروه با فقر، بیماری و مرگ روبرو هستند، با واکنش جدی از طرفداران خود روبرو هستند.

این وضعیت حتی باعث شده است که تعدادی از جنگجویان ناامید طالب، که مایل به تسلیم شدن نیستند، به گروه داعش بپیوندند، گروهی که به طور فزاینده ای اعضای گروه طالبان را می کشند و قلمرو این گروه را در سراسر افغانستان به دست می گیرند.

[سلیمان از کابل در تهیهٔ این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چرا طالبان نمیخواهند که در این کشور بدبخت صلح تامین شود؟ آیا آنها در این مورد کدام دلیل دارند که ارایه کنند؟ ما افغان ها از این جنگ رنج آور بیزرار شدیم و نسل آینده نیز قربانی این جنگ بیگانه ها خواهد شد. اگر نسل آینده ما از رهبران ما بپرسند که این جنگ از کجا بر ما تحمیل شد؟ کی از آن نفع برد؟ پاسخ به این سوال ها چه خواهد بود؟ تقریبآ یک سال به اصطلاح از گفتگوهای صلح میگذرد، چرا نتایج آن معلوم نیست؟ با وصف گفتگوهای صلح، انفجارات، حملات، بمب های چسپکی، کمین ها و مالیات طالبان مشکلات هستند که ملت این کشور همواره با آن بروبرو بوده است. تاکی ما بی گناه کشته شویم؟ تا کی مادران اطفال شان را از دست دهند، اطفال پدران خود را از دست دهند، خواهران برادران خود را از دست دهند؟ خانواده های این ملت بیچاره و مظلوم به یک نام و دیگر نام کشته میشوند. آیا کس پاسخ دارد که چگونه آنها را مصئون نگهداریم؟ آیا ما حق نداریم که در کشور خود آزاد زنده گی کنیم؟ تا کی ما از میل تفنگ فرار کنیم؟ ما هیچ کس نداریم که بین این دو حکومت بیاید و از اهداف شان بپرسد و اهداف آینده این حکومت را مطالعه نماید و دریابد که آیا آنها برای این کشور قربانی میدهند و یا اینکه آنها این دشواری ها را بخاطر منافع خود شان خلق می کنند. موضوع دیگر این است که صرف چند روز محدود تا تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. اینجا گروه های خاص و مخفی به یک نام و دیگر نام نا امنی را بوجود میآورند. هیچ کس وجود ندارد تا آنها را بنشاند و از آنها بپرسد که چرا و برای کی شما این فعالیت های بیهوده و ضد حکومت را انجام میدهید.

پاسخ

در آینده نزدیک حتی خود فرماندهان طالبان نیز از به به انزوا کشیده شدن و تنها ماندن احساس پشیمانی میکنند ولی دیگر سودی نخواهد داشت. چون نه مردم و ملت و نه قشر آگاه از موضع سراسر خشونت و تندوانه ضد اسلامی این گروه جنایتکار حمایت نکرده بلکه به هیچ وجه راضی به برگشت این جنایتکاران به قدرت نیستند. طالبان در انزوا قرار میگیرند و کاری از پیش نمیبرن.به شرطی که دولت و ملت در برابر این جانیان متحد باشد!

پاسخ

من واقعآ خط فکری وعقاید طالبان را خوش ندارم، من هرگز نمی خواهم که آنها کشورم را اداره کنند. مرگ بر طالبان.

پاسخ

طالبان اگر واقعاً صلح میخواستند در قدم اول آتش بس اعلان نموده و از قتل و کشتار مردم ملکی دست می کشیدند و همچنان بصورت مستقیم با دولت افغانستان در داخل کشور مذاکرات دوجانبه و بین الافغانی انجام می دادند.

پاسخ

طالبان از دیگر کشورها حمایت می شوند.

پاسخ

طالبان نمی خواهند که ما آزادانه زنده گی نمایم. اگر شما مطابق عقاید آنها زنده گی نکنید، شما و خانواده تان را می کشند.

پاسخ