امنیت

آموزش نظامی طالبان در جریان مذاکرات، سخنان خودشان را نفی کرد

گزارش از سلیمان

این تصویر که به تاریخ ۱۹ سنبله منتشر شده است، دو سرباز کوماندوی طالبان را در یک قرارگاه نظامی نامعلوم در افغانستان نشان می دهد. [آرشیف]

این تصویر که به تاریخ ۱۹ سنبله منتشر شده است، دو سرباز کوماندوی طالبان را در یک قرارگاه نظامی نامعلوم در افغانستان نشان می دهد. [آرشیف]

کابل -- تبلیغات طالبان که آموزش های نظامی افراد تازه استخدام شده را نشان می دهند، تازه ترین نشانه ای است که این جنگجویان با وجود اشتراک کردن در مذاکرات، ارادهٔ صلح را ندارند.

طالبان اخیراً تصاویری از "کوماندوها" را در ویبسایت خود منتشر کرده و ادعا می کنند که آنها یک نیروی بی نظیر در منطقه هستند.

چنین تصاویری در حالی به نشر میرسند که قرار بود طالبان با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا و رهبران افغانستان در کمپ دیوید، محل آرام ریاست جمهوری در مریلند دیدار کنند. این دیدار بر اثر حملات جنگجویان طالب لغو شد.

محمد آصف صدیقی معاون معاون مشرانو جرگه گفت، «طالبان در مورد مذاکرات صلح و پایان دادن به جنگ صحبت می کنند، اما آنها همزمان جنگجویان خود را تقویت و تجهیز می کنند.»

این تصویر که به تاریخ ۱۹ سنبله منتشر شده است نشان می دهد که اعضای گروه طالبان، نحوه استفاده از سلاح های سنگین را در یک قرارگاه نا معلوم در افغانستان می آموزند. [آرشیف]

این تصویر که به تاریخ ۱۹ سنبله منتشر شده است نشان می دهد که اعضای گروه طالبان، نحوه استفاده از سلاح های سنگین را در یک قرارگاه نا معلوم در افغانستان می آموزند. [آرشیف]

این تصویر که به تاریخ ۲۹ اسد منتشر شده است نشان می دهد که اعضای گروه طالبان، آموزش اسلحه تاکتیکی را در یک قرارگاه، در افغانستان انجام می دهند. [آرشیف]

این تصویر که به تاریخ ۲۹ اسد منتشر شده است نشان می دهد که اعضای گروه طالبان، آموزش اسلحه تاکتیکی را در یک قرارگاه، در افغانستان انجام می دهند. [آرشیف]

وی گفت، «رهبران این گروه [طالبان] در سخنان و اقدامات خود دارای تناقضاتی هستند و این نشان می دهد که هم رهبری و هم جنگجویان آنها ارادهٔ آوردن صلح به کشور را ندارند.»

صدیقی گفت، «آموزش جنگجویان جدید که آنها را کوماندو می نامند، نشان می دهد که طالبان می خواهند جنگ و خونریزی ادامه یابد.»

وی افزود، «این عمل طالبان نشان می دهد که این گروه یا در مذاکرات صلح صادق نیست و یا بر سخنان خود صادقانه عمل نمی کند.»

یونس فکور، تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «پیشینه پرخشونت طالبان و افزایش حملات اخیر آنها که باعث کشته شدن بسیاری از مردم ملکی شدند، در مورد اهداف آنها برای آوردن صلح شک و تردید را افزایش داده اند.»

وی گفت، «اما انتشار تصاویر جنگجویان جدید آنها نشان می دهد که آنها کاملاً آماده جنگ هستند، برای همه افغان ها ثابت کرد که رهبران طالبان دروغ می گویند. آنها صلح نمی خواهند، بلکه برنامه هایی برای ادامه جنگ توسط افراد تازه آموزش دیده خود دارند.»

حامیان خارجی، مواد مخدرغیرقانونی

تحلیلگران می گویند، طالبان با پولی که از ایران و روسیه و همچنین تجارت مواد مخدر بدست میاورند، چنین "کوماندوها" را تمویل می کنند.

صدیقی، معاون مشرانو جرگه گفت، «طالبان پروژه کشورهای منطقه را در افغانستان اجرا می کنند. اگر پشتیبانان منطقه ای طالبان مانند روس ها و ایرانی ها منابع مالی و تسلیحاتی برای آنها فراهم نمی کردند، آنها قادر نخواهند بود جنگ را برای یک ماه پیش ببرند.»

صدیقی افزود، «کشت و قاچاق مواد مخدر در اسلام ممنوع است. از یک طرف، طالبان با اسلام بیعت می کنند، اما از طرف دیگر، عملیات خود را با رشد و قاچاق مواد مخدر تأمین می کنند.»

صدیقی گفت، «ایران و روسیه پشتیبانی مالی و نظامی را به طالبان به خاطر متوقف کردن مذاکرات جاری صلح و انتقام از امریکا (ایالات متحده)، فراهم می کنند.»

سکندر اصغری، یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل گفت، «در سالهای اخیر، ایرانیان و روس ها منافع خود را در تمویل کردن و تجهیز کردن طالبان دانسته اند.»

وی گفت، «آنها برای دستیابی به اهداف خود، پول، سلاح و مهمات زیادی را برای این گروه [طالبان] فراهم کرده اند. ادامه جنگ در افغانستان یکی از اهداف این کشورها است.»

اصغری گفت، «منابع بزرگ [مالی] طالبان، که با آنها جنگجویان خود را آموزش می دهند و آنها را تجهیز می کنند، توسط مواد مخدر و کمک های پولی از ایران و روسیه تأمین می شوند.»

اصغری افزود، «در گفتار و کردار طالبان هیچ صداقت وجود ندارد. نیروهای امنیتی افغان و مردم افغان برای جنگیدن با کوماندوهای طالبان و شکست آنها به آمادگی نیاز دارند.»

اکبرجان پولاد، تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «درآمد از فروش مواد مخدر، کمک های مالی از ایران و روسیه، جمع آوری عشر و زکات و اخاذی منابع مالی اصلی طالبان است.»

پولاد گفت، «علاوه بر فراهم نمودن کمک های مالی به طالبان، ایرانی ها و روس ها جنگجویان ویژه یا کوماندوهای آنها را آموزش می دهند.»

پولاد افزود، «فرماندهان طالبان در موقعیتی قرار ندارند كه به جنگجویان خود آموزش نظامی پیشرفته بدهند. مشاوران ایرانی و روسی این گروه، کوماندوها و جنگجویان را در قطعهٔ سرخ [طالبان] با تاکتیک های پیشرفته نظامی آموزش می دهند.»

سید حامد انوری، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «طالبان و پشتیبانان منطقه ای آنها منفعت های خویش را در تحقق بحران افغانستان می بینند و به همین دلیل ایران و روسیه از این گروه حمایت می کنند و جنگجویان جدید آنها را آموزش می دهند تا بتوانند جنگ را در افغانستان طولانی بسازند.»

انوری گفت، «رهبران طالبان در دام های ایرانیان و روس ها شکار افتاده اند. آنها جنگجویان خود را با پول بدست آمده از این کشورها تأمین مالی کرده اند و آنها را با پیشرفته ترین سلاح ها و تجهیزات جنگی مجهز کرده اند تا بتوانند حتی بیشتر افغان ها را بکشند و افغانستان را نابود کنند.»

"یک مافیای جنایتکار"

ناظران می گویند، استراتیژی طالبان برای کشتن مردم ملکی به عنوان وسیلهٔ چانه زنی در مذاکرات بعید است که قلب ها را جلب کند.

عزیز بنیری، یک ژورنالیست مستقر در پیشاور که گفتگوهای صلح را نظارت می کند گفت، آنها در تلاش هستند تا بر دولت امریکا و دولت افغانستان در این مذاکرات، فشار وارد کنند.

وی گفت، حملات اخیر در افغانستان کاملاً خلاف اصول اساسی مذاکرات است و نشان می دهد که طالبان به عنوان یک مافیای جنایتکار عمل می کنند. آنها نه تنها ناتوانی خود را برای اداره دولت نشان می دهند، بلکه باعث افزایش نفرت نسبت به آنها در بین شهروندان کشور می شوند.»

تحقیقات اخیر آژانس تحقیقات فدرال پاکستان نشان داد که اعضای طالبان در پاکستان، به شمول رهبر کشته شده ملا اخترمحمد منصور، با هزینه های گزاف زندگی می کنند.

محمد، یکی از بزرگان جامعه پناهندگان افغان در پیشاور گفت، «طالبان کلاهبردار و ریاکار هستند. به نام دین، آنها پول زیادی از قاچاق مواد مخدر، استخراج غیرقانونی معادن و اخاذی کسب می کنند و زندگی مرفهی را دارند.»

محمد که اهل ولایت هلمند است گفت، «اکنون، از یک طرف، آنها به طور پنهانی تجارتهای خود را در پاکستان و سایر کشورها اداره می کنند و از طرف دیگر، آنها زندگی جیت سواری را در دوحه دارند و در هوتل های لوکس در پایتخت های ثروتمند اقامت گزیده اند.»

«اما در افغانستان، آنها در انجام دادن اعمال غیر اسلامی مانند کشتن مردم بیگناه و بمبگذاری در مکان های عبادت درگیر هستند.»

[ضیاء الرحمن از کراچی در تهیه کردن این گزارش همکاری کرده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لطفآ اعتماد ویب سایت تان را از بین نبرید. این راست است که ایران و روسیه از تروریست های طالب پشتیبانی می کنند اما ریشه و اساس طالبان در پاکستان است. حتی خر و سگ میدانند که طالبان یک پروژه استخبارات پاکستانی است که میخواهد از طریق طالبان در افغانستان به اهداف شان دست یابد. اما اگر شما این حقیقت را پنهان می کنید، این بدان معنی است که شما نیز در این نمایشنامه سهم دارید. حتی مردم عادی می دانند که رهبران طالب در شهر کوئیته پاکستان زنده گی می کنند و آنها از آنجا فعالیت های تروریستی را انجام میدهند. رهبران آنها با استفاده از پاسپورت های پاکستانی سفر می کنند و آنها در پاکستان تجارت دارند. عبیدالله وزیر دفاع طالبان در پاکستان کشته شد، اختر محمد منصور در پاکستان کشته شد. حتی در مورد ملا عمر گفته می شود که در پاکستان کشته شده است. آغا جان معتصم در پاکستان مرمی خورد، ملا ذاکر در پاکستان کشته شد، عبدالرقیب یا چه بلا بود او در پاکستان کشته شد، اسامه در پاکستان کشته شد و اکثر تروریست های دیگر در پاکستان کشته و بازداشت شدند. اگر شما میخواهید که سرطان را از روی زمین برطرف کنید و جهان را از ترور و تروریست ها پاک نماید، بهتر است کثافت بنام پاکستان را محو نمایید. بهتر است که شما پنجاب را پس به هند برگردانید و پختونخوا که حق پشتون ها است به خود آنها بگذارید، سند تحت نام سندودیش و بلوچستان حق مردم بلوچ است. شما بگذارید که حکومت های دیموکراتیک، آرام و آزاد در همه این جا ها تاسیس شود. آنها را نگذارید تا بیشتر از این افغانها، سربازان امریکایی و اروپایی را بکشند.

پاسخ

طالبان در قصه مردم یا صلح نیستند. آنها فقط قدرت میخواهند تا به هر کس دیگر بگویند که چه کار کند.

پاسخ