دیپلماسی

مسکو و طالبان بدون حکومت افغانستان روابط دپلوماتیک را تجلیل کردند

سلام تایمز

مذاکره کننده های مهم ملا عبدالغنی برادر (چپ) و شیرمحمد عباس استانکزی (راست) به تاریخ ۷ جوزا در مسکو در جریان یک کنفرانس که روابط دیپلوماتیک صد ساله بین افغانستان و روسیه تجلیل می کرد ظاهر شدند. متعاقبآ بحث ها را با سیاسیون اپوزیسیون افغانستان پیرامون آینده کشور دنبال کرد. [نیکولای کورژوف/ای اف پی]

مذاکره کننده های مهم ملا عبدالغنی برادر (چپ) و شیرمحمد عباس استانکزی (راست) به تاریخ ۷ جوزا در مسکو در جریان یک کنفرانس که روابط دیپلوماتیک صد ساله بین افغانستان و روسیه تجلیل می کرد ظاهر شدند. متعاقبآ بحث ها را با سیاسیون اپوزیسیون افغانستان پیرامون آینده کشور دنبال کرد. [نیکولای کورژوف/ای اف پی]

مسکو-- برای تجلیل کردن چیزیکه کریملین روابط دپلوماتیک صد ساله بین روسیه و افغانستان میخواند مسکو به روز سه شنبه ۷ جوزا میزبان سیاسیون اپوزیوسیون افغانستان و نماینده گان طالبان بود.

در آغاز جلسه دو روزه که از طریق تلویزیون پخش میشد، ملا عبدالغنی برادر رهبر سیاسی طالبان گفت، شورشیان میخواهند تا به جنگ ۱۸ ساله خارجی پایان دهند -- اما یک موافقت نامه را تنها وقتی امضا خواهند کرد که قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.

برادر-- کسیکه ملا محمد عمر فقید را کمک کرد تا گروه طالبان را بنیان گذاری کنند، در ماه دلو ۱۳۹۷ پس از رهایی اش از زندان پاکستان به حیث رهبر سیاسی این گروه تعین گرید.

او در اولین کنفرانس خبری اش گفت، «طالبان واقعآ متعهد به صلح است اما فکرمی کنم نخست باید مانع برداشته شود. مانع اشغال افغانستان است و باید پایان باید.»

این صحنه که تلویزیون ای اف پی از یک ویدیو ایکه به تاریخ ۷ جوزا در مسکو ثبت شده، گرفته است، یک هیئت مقامات طالبان را به رهبری مذاکره کننده عمده ملا عبدالغنی برادر نشان میدهد. [نیکولای کورژوف/ای اف پی]

این صحنه که تلویزیون ای اف پی از یک ویدیو ایکه به تاریخ ۷ جوزا در مسکو ثبت شده، گرفته است، یک هیئت مقامات طالبان را به رهبری مذاکره کننده عمده ملا عبدالغنی برادر نشان میدهد. [نیکولای کورژوف/ای اف پی]

خروج ارتش خارجی از افغانستان یگانه موضوع است که طالبان از زمان آغاز گفتگوهای صلح که از خزان سال پار به رهبری ایالات متحده شروع شده از آن عقب نمی روند.

زلمی خلیلزاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغاستان در مذاکرات باطالبان توافق بر سر تعین تقسیم اوقات برای خروج سربازان را رد نموده است، موقف ایکه توسط حکومت افغانستان کاملآ حمایت می شود.

خلیلزاد بعد از اظهارات تویترش در ماه حمل بر دور گفتگوها با طالبان در دوحه گفت، «صلح نیازمند موافقت بر چهار موضوع است: اطمنان مبارزه بر ضد تروریسم، خروج سربازان، دیالوگ بین الافغانی و یک آتش بس جامع.»

تاریخچه منافقت

رهبران روسیه در تلاش به دست آوردن نفوذ بین المللی به عنوان یک کشور خواستار صلح در افغانستان، از خواسته های طالبان بدون شرط حمایت می کنند.

سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، از هیت ۱۴ نفری طالبان در مسکو استقبال کرد، باوجوداینکه این گروه در روسیه به یک سازمان تروریستی معرفی شده است.

وی گفت که روسیه و افغانستان یک هدف مشترکی مبارزه با تروریسم دارند و تأکید می کنند که مسکو از خروج کامل نیروهای خارجی حمایت می کند.

به اساس گزارش رادیو ازادی وی گفت، «روسیه قانع شده است که هیچ راه حل نظامی برای جنگ در افغانستان وجود ندارد. تنها راه ممکن دستیابی به صلح از راه سیاسی و دیپلماتیک می باشد.»

کرملین، با این حال، سابقه طولانی دارد که طالبان را با اسلحه و تجهیزات تجهیز کند تا جنگ جنگجویان را با دولت افغانستان تشدید کند و روند صلح را تخریب نماید.

طالبان همچنان از این سلاح ها بدون تردید علیه غیرنظامیان، مقامات و نهادهای افغانی استفاده می کنند.

به گزارش رادیو آزادی، مقامات افغان در ۷ ماه جوزا اعلام کردند که حداقل ۲۳ عضو نیروهای امنیتی در دو حمله طالبان بر پاسگاه های امنیتی، یکی در ولایت غور و یکی در ولایت لوگر کشته شده اند.

گیر انداختن حکومت افغانستان

نشست روز سه شنبه مسکو یک بار دیگر حضور اکثر اعضای ارشد حکومت رئیس جمهور غنی را مانع شد، هرچند رئیس شورای عالی صلح افغانستان و لطیف بهاند سفیر افغانستان در روسیه حضور داشتند.

طبق گزارش رادیو آزادی، سیاستمداران و مقامات افغان موجود شامل حامد کرزی رئیس جمهور سابق، عطا محمد نور جنگ سالار سابق، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی سابق غنی، که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری است و عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان بود.

دو زن به شمول فوزیه کوفی از جمله قانون سازان سابق حضور داشتند.

این بار دوم است که رهبران طالبان پس از نشست ماه دلو با چهره های افغانی که دشمنان سابق شان بودند در روسیه دیدار کردند، باهم نماز خواندند، و بر سر سفره صحبت کردند.

نور، والی پیشین ولایت بلخ، گفت که او «از داشتن رابطه خوب با برادران طالبان خود» حمایت می کند.

طبق گزارش ای اف پی، وی گفت، «بیاید کمی به عقب برگردیم، یکدیگر را بپذیریم و شرایط را برای شروع صلح ایجاد کنیم.»

نقض دموکراسی

تجلیل از روابط دیپلماتیک با افغانستان که شامل اشتراک یک گروه تروریستی شناخته شده بین المللی و مخالفان اصلی حکومت افغانستان بود، روسیه را به عنوان توهین آمیز مورد توجه قرار داد.

محمد داود کلکانی، یکی از اعضای سابق ولسی جرگه گفت، «قوانین و اصول دپلماسی بین المللی مستلزم ان بود تا روسیه نمایندگان رسمی حکومت افغانستان را برای جشن روابط دیپلوماتیک ۱۰۰ ساله اش دعوت می کرد.»

وی گفت، «متاسفانه، برخلاف انتظارات دولت و مردم افغانستان مسکو قوانین دیپلماتیک را با دعوت از گروه تروریستی طالبان نقض کرد.»

او گفت، «طالبان را در حال حاضر هیچ کشور یا سازمان بین المللی به رسمیت نیمی شناسد. دعوت این گروه به مسکو به معنی به رسمیت شناختن گروه تروریستی طالبان است و بار دیگر به افغان ها و جامعه بین المللی ثابت کرد که روس ها حامیان اصلی طالبان هستند.»

نبی مصداق، تحلیلگر امور سیاسی در کابل، گفت، «دعوت روسیه از طالبان به نشست دیپلماتیک متناقض اصول دیپلماسی و تعهدات بین المللی است.»

او گفت، «با نادیده گرفتن حکومت افغانستان در اولین نشست مسکو و همچنین در این نشست، روسها نشان دادند که آنها دوستان افغان ها یا حکومت افغانستان نیستند، بلکه دوست و متحد طالبان هستند - گروهی که روزانه در حملات تروریستی خود زنده گی مردم بی گناه را می گیرد.»

مصداق گفت، «با دعوت طالبان به مسکو، روس ها به این گروه مشروعیت سیاسی بخشید و فعالیت های جنگی و تروریستی این گروه را علیه حکومت و مردم افغانستان به رسمیت شناختند.»

او گفت، «دعوت طالبان به چنین جلسات بدون هماهنگی و دخالت حکومت افغانستان نه تنها به روند صلح کمک نمی کند، بلکه روند صلح را پیچیده تر می کند.»

[سلیمان از کابل به این گزارش کمک کرده است]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک مقاله بسیار خوب و با جزئیات است که شما به لسان شیرین پشتو نوشته اید. تشکر از سلام تایمز.

پاسخ