امنیت

با آغاز شدن دور جدید گفتگوهای صلح در مسکو، اراده های روسیه زیر سؤال رفتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

تعدادی از سیاستمداران افغان به رهبری عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (در وسط)، به تاریخ ۲۷ حوت کابل را به مقصد مسکو ترک می کنند. [عبدالله عبدالله]

تعدادی از سیاستمداران افغان به رهبری عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (در وسط)، به تاریخ ۲۷ حوت کابل را به مقصد مسکو ترک می کنند. [عبدالله عبدالله]

کابل -- نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان قرار است به روز پنجشنبه (۲۸ حوت) به عنوان بخشی از روند جاری صلح در مسکو با هم دیدار کنند، اما ناظرین در مورد اراده روسیه این دعوت را از نگاه شک می بینند.

در حالیکه مسکو به طور علنی ادعا می کند که از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می کند، اما اراده واقعی کریملین نامعلوم است.

طی چند سال گذشته، فعالیت روسیه در افغانستان، به ویژه حمایت این کشور از طالبان، به طور مداوم افزایش می یابد. کریملین ادعا می کند که روابط خود با این گروه را فقط برای مبارزه با رشد منطقه ای گروه داعش، و تشویق کردن طالبان به مذاکره با حکومت افغانستان حفظ کرده است.

با این حال، این کدام کار پنهانی نیست که کریملین با صرف نظر از هزینه ای که مردم افغانستان می پردازند، می خواهد که از شکست تحقیرآمیز اتحاد شوروی سابق در افغانستان در جریان جنگ سرد، انتقام بگیرد.

پولیس به تاریخ ۳ حوت به محل یک بمبگذاری می رسند که منجر به کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن پنج نفر دیگر در کابل شده بود. [ای اف پی]

پولیس به تاریخ ۳ حوت به محل یک بمبگذاری می رسند که منجر به کشته شدن دست‌کم دو نفر و زخمی شدن پنج نفر دیگر در کابل شده بود. [ای اف پی]

رژیم روسیه تحت رهبری رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، سال هاست که برای تقویت مشروعیت طالبان، از آنها پشتیبانی دیپلوماتیک و سیاسی می کند و همچنان به این گروه سلاح ها و پول را برای تقویت نظامی آنها فراهم می کند.

سابقه دیپلوماسی مشکوک

وزارت خارجه افغانستان به روز دوشنبه گفت که نشست در مسکو و یک کنفرانس پیشنهادشده صلح در ماه حمل در ترکیه «متمم مذاکرات صلح افغانستان در دوحه است و جایگزین آن نیست».

طالبان با هیئتی به رهبری ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان، اشتراک خود در کنفرانس مسکو را تائید کردند.

سفرهای گذشته طالبان به روسیه برای رهبران طالبان چیزی بیشتر از فرصت های عکس گرفتن را به دست نیاوردند.

رژیم روسیه به شمول یک بازدید به تاریخ ۹ دلو که خشم افغان ها را برآنگیخت، چندین دفعه به طور علنی از رهبران طالبان و سایر ذینفعان افغان در مسکو میزبانی کرده است.

معترضین افغان طالبان را پس از سفر آنها به مسکو در ماه دلو به دلیل ادامه کشتن افغان های بی گناه در حالی مورد انتقاد قرار دادند که رهبران سیاسی طالبان از اقامت خود در هوتل های مجلل مسکو و تهران لذت می برند.

همانطور که صادق اسلامیار یکی از باشندگان شهر هرات گفت، طالبان به جای نشستن در میز مذاکره با افغان ها برای پایان دادن به جنگ، به کشورهای حامی خود رفته اند تا دستورات بعدی خود را دریافت کنند.

روسیه همچنان طالبان را دعوت کرد تا در مذاکرات به اصطلاح صلح در ماه حوت سال ۱۳۹۸ در مسکو اشتراک کنند. حکومت افغانستان در آن مذاکرات شامل نبود.

یک «کنفرانس صلح» قبلی با طالبان در ماه عقرب ۱۳۹۷ در هدف اعلام شده مبنی بر رسمی ساختن مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان نامؤفق شد، و در عوض شواهد بیشتری از موجودیت تفرقه میان شاخه های طالبان و مداخله روسیه در امور افغانستان ارائه کرد.

همچنان در سوریه، مسکو به شکل سطحی تلاش کرده است تا تعدادی از کنفرانس های دیپلوماتیک را با هدف راه حل برای جنگ جاری داخلی این کشور راه اندازی کند. این جنگ باعث کشته شدن صدها هزار نفر شده و برای میلیون ها نفر از سوری های دیگر بدبختی ناگفتنی را به وجود آورده است. با این حال، هر تلاش روسیه برای صلح نامؤفق شده است. روسیه طی چند سال گذشته در جستجوی منافع ملی ناچیز در سوریه درگیر شده است، در حالیکه مردم ملکی سوری همچنان صدمات درگیری را متحمل شوند.

خشونت جاری در افغانستان

تا حد زیادی، حمایت سیاسی و مادی روسیه طالبان را به طور غیر مستقیم قادر می سازد تا حملات خشونت آمیز را در سراسر افغانستان انجام دهند، که باعث کشته شدن یا زخمی شدن هزاران فرد ملکی شده اند.

کم از کم، مسکو آگاهانه و به طور فعال از خشونت و کشتارهای بی دلیل طالبان حمایت می کند.

در هر دو صورت، در حالیکه حکومت افغانستان و جامعه بین المللی با حسن نیت تلاش می کنند تا در مورد یک توافقنامه صلح با این جنگجویان مذاکره کنند، فعالیت های غیرقانونی و حملات طالبان با کمک حمایت خارجی طی ماه های اخیر افزایش یافته اند.

به دنبال آخرین خشونت به روز سه شنبه، افراد مسلح با سلاح های سنگین بالای یک موتر بس که محصلین و استادان پوهنتون بغلان را در پلخمری حمل می کرد، تیراندازی کردند.

عبدالقدیر مهان رئیس این پوهنتون گفت، «یک محصل و راننده کشته و شش نفر از استادان زخمی شدند.»

مقامات گفتند، به روز دوشنبه، در ساعت ازدحام شام در کابل، زمانیکه یک موتر بس عمله مأمورین دولت تحت حمله یک بمب قرار گرفت، پنج زن و یک کودک کشته و ۱۷ نفر دیگر زخمی شدند.

نصرت الله ناصری سخنگوی وزارت مخابرات گفت، این انفجار احتمالاً توسط یک «بمب چسپکی» رخ داده است که به کنار این بس چسپیده بود.

پولیس گفت، به روز یکشنبه دو انفجار وسایل نقلیه را در کابل مورد حمله قرار دادند، که سه نفر کشته و بیش از ده نفر را زخمی برجا گذاشتند.

مقامات گفتند، به روز جمعه یک موتربمب در شهر هرات دست‌کم هشت نفر را کشت و ۴۷ نفر دیگر را زخمی کرد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی ولایت هرات گفت، این انفجار ساعت ۱۰ شب یک مرکز پولیس را هدف قرار داد و به ده ها خانه و دکان آسیب رساند.

وی گفت، در میان کشته شدگان زنان، کودکان و منسوبین امنیتی شامل بودند.

رئیس جمهور اشرف غنی طالبان را برای بمبگذاری هرات مسؤل دانست.

وی در یک اعلامیه گفت که طالبان «به جنگ و خشونت نامشروع خود علیه مردم ما ادامه داده و یک بار دیگر نشان دادند که برای حل صلح آمیز بحران های فعلی، هیچ اراده ای ندارند».

طالبان مسؤلیت انفجار روز جمعه را رد کردند. هیچ گروهی مسؤلیت اقدامات تروریستی اخیر دیگر را بر عهده نگرفته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مجهادین که در مقابل اشغال روسیه جنگیدند باید یک کمی خجالت بکشند که اکنون به روسیه می روند و با مقامات آن کشور در مسکو دیدار می کنند. روسیه دو میلیون تن را در افغانستان به شهادت رساند و کشور را به حالت رساند که تا اکنون بهتر نمی شود. مرگ به روسیه و رهبران جهادی پوشالی. در حقیقت جهاد را بر علیه روسیه مردم عادی انجام دادند نه این رهبران بی وجدان. این رهبران در همان زمان نیز در بهترین خانه ها در پاکستان زنده گی می کردند ولی قربانی را مردم مظلوم و بیچاره افغانستان دادند.

پاسخ