امنیت

قدرت های جهانی از طالبان خواستند که حملات بهاری را آغاز نکنند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان (وسط) و سایر اعضای هیئت طالبان در یک کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان به تاریخ ۲۸ حوت در مسکو، اشتراک کردند. [الیکساندر زیملیانیچینکو/پی او او ال/ای اف پی]

ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان (وسط) و سایر اعضای هیئت طالبان در یک کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان به تاریخ ۲۸ حوت در مسکو، اشتراک کردند. [الیکساندر زیملیانیچینکو/پی او او ال/ای اف پی]

مسکو -- در حالیکه تلاش های بین المللی برای یک توافقنامه صلح شدت می یابند، میانجیگران در مسکو به روز پنجشنبه (۲۸ حوت) از طالبان خواستند که حملات بهاری را آغاز نکنند.

ایالات متحده، چین، پاکستان و روسیه خواستار کاهش خشونت در افغانستان شدند و از طرفین متخاصم خواستند که برای «ایجادکردن یک فضای مناسب برای رسیدن به یک توافق سیاسی-دیپلوماتیک» از مرگ و میرها جلوگیری کنند.

آنها در یک اعلامیه مشترکی گفتند، «ما از همه طرف های درگیری در افغانستان می خواهیم که سطح خشونت در این کشور را کاهش دهند و از تحریک طالبان می خواهیم که کمپاین حملات بهاری و تابستانی را آغاز نکنند.»

میانجیگران بین المللی گفتند، هر دو طرف باید «در اسرع وقت» به توافقی برسند كه «جنگ بیش از چهار دهه در افغانستان را پایان دهد».

عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی حکومت افغانستان، ضمن نشان دادن حمایت از تلاش های بین المللی گفت كابل می خواهد که به مذاكرات سرعت دهد.

وی خواست که «هر دو طرف مذاکرات و گفتگوها را در یک فضای متفاوت آغاز کنند».

مذاکرات در دوحه پایتخت قطر از ماه ها بدینسو ادامه داشته، و وزارت خارجه افغانستان به روز دوشنبه گفت، نشست اخیر در مسکو و کنفرانس صلح که قرار است در ماه حمل در ترکیه برگزار شود «متمم مذاکرات صلح افغانستان در دوحه هستند و جایگزین آن نیستند

ناظرین اراده روسیه را در مورد این دیدار از نگاه شک می بینند، این در حالیست که مسکو به طور علنی ادعا می کند که از مذاکرات صلح در افغانستان حمایت می کند، اما اراده واقعی کریملین نامعلوم است.

سفرهای گذشته طالبان به روسیه برای رهبران طالبان چیزی بیشتر از فرصت های عکس گرفتن را به دست نیاوردند.

خشونت جاری

در همین حال مراکز شهری در افغانستان با یک کمپاین مرگبار در شکل حملات علیه سیاستمداران، کارمندان دولتی، دانشمندان، فعالان حقوق و ژورنالستان، دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس جمهور اشرف غنی به روز پنجشنبه گفت، یک چرخبال نظامی که در ولایت بی ثبات وردک سقوط کرده بود، شلیک شده است و چهار نفر از عمله هواپیما و ۵ نفر از منسوبین نیروهای امنیتی در آن کشته شدند.

وی نگفت که چه کسی مسؤل بوده اما هشدار داد که «عاملین این حادثه به طور جدی مجازات خواهند شد».

این حادثه در حالی رخ می دهد که حکومت افغانستان با افزایش خشونت در سراسر کشور که طالبان مسؤل آن پنداشته می شوند، مبارزه می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر امریکا، روسیه و پاکستان صادقانه کار کنند، صلح در افغانستان می تواند بیاید و خواهد آمد. با تشکر

پاسخ

اگر فشار های جامعه جهانی بالای طالبان افزایش یابد خشونت در افغانستان کمتر خواهد شد زیرا مسئول هشتاد در صد از خشونت های جاری در کشور اند. برعلاوه جامعه جهانی باید تلاش نهایی خود را انجام دهد تا هر چه عاجل یک حل و فصل سیاسی در افغانستان صورت بگیرد چون بدون یک حل و فصل سیاسی صلح در افغانستان نمی آید و جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد. اگر جامعه جهانی به این فکر باشند که حکومت افغانستان می تواند طالبان را کاملاً شکست دهد این کار محال است و اگر نیز جامعه جهانی و امریکا فکر کند که طالبان این نظام را سرنگون می کند و آنها بالای قدرت میرسد و یک صلح سراسری در این کشور بوجود می آید باز هم این کار ممکن نیست زیرا سایر گروه ها بر علیه طالبان ایستاد خواهند شد و بر ضد آنها جنگ را آغاز خواهند کرد. از این رو بهترین راه این است که یک حکومت که در آن هم خواسته های طالبان و هم خواسته های سایر گروه ها نهفته باشند بوجود بیاید. بدون آن تحمیل کردن خواسته بالای سایر گروه ها ناممکن است. اگر طالبان بخواهد خواسته های خود شان را بالای مردم تحمیل کنند نمی توانند و اگر حکومت افغانستان بگوید که طالبان باید این نظام را بپذیرند نیز ناممکن است زیرا طالبان هر گز این نظام را نخواهند بپذیرفت و هیچ گاه تحت این نظام فعالیت سیاسی و زنده گی نخواهند کرد.

پاسخ