دیپلماسی

طالبان: ما هرگز از دیموکراسی در افغانستان 'حمایت' نخواهیم کرد

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان (در وسط) و اعضای دیگر هیئت طالبان به تاریخ ۲۸ حوت برای اشتراک در یک کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان به عنوان بخشی از روند صلح، به مسکو می رسند. [الیكساندر زیملیانیچینكو/پی او او ال/ای اف پی]

ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان (در وسط) و اعضای دیگر هیئت طالبان به تاریخ ۲۸ حوت برای اشتراک در یک کنفرانس بین المللی در مورد افغانستان به عنوان بخشی از روند صلح، به مسکو می رسند. [الیكساندر زیملیانیچینكو/پی او او ال/ای اف پی]

کابل -- طالبان به روز چهارشنبه (۴ حمل) پس از آنکه مذاکرات صلح چندین ماهه میان این دو طرف متخاصم پیشرفت کمی داشت، پیشنهاد رئیس جمهور اشرف غنی برای برگزاری انتخابات در اواسط سال جاری را رد کردند.

به گفته دو مقام حکومتی، انتظار می رود که غنی در یک کنفرانس طرف های ذیدخل در ماه حمل در ترکیه، انتخابات را اعلام کند.

یک مقام ارشد به ای اف پی گفت، «حکومت با یک طرحی برای انتخابات زودهنگام که یک برنامه عادلانه برای آینده افغانستان است، به ترکیه خواهد رفت.»

یک مقام ارشد حکومت افغانستان به روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، اگرچه حکومت هنوز جزئیات این طرح پیشنهادی را علنی نساخته است، اما انتخابات ریاست جمهوری ممکن در ظرف شش ماه یا یک سال پس از امضای یک توافقنامه صلح، برگزار شود.

کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در مقابل یک کمپیوتر در حالی نشسته اند که معلومات انتخابات از سراسر کشور در مرکز معلومات در کابل به تاریخ ۱۰ میزان ۱۳۹۸ جمع آوری می شوند. رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۴ حمل خواستار برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و همه شمول تحت نظارت و حمایت جامعه جهانی در سال آینده شد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در مقابل یک کمپیوتر در حالی نشسته اند که معلومات انتخابات از سراسر کشور در مرکز معلومات در کابل به تاریخ ۱۰ میزان ۱۳۹۸ جمع آوری می شوند. رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۴ حمل خواستار برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و همه شمول تحت نظارت و حمایت جامعه جهانی در سال آینده شد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

این مقام گفت، اگر طالبان در مورد آتش بس موافقت کنند -- این انتخابات تحت نظارت و حمایت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و ایالات متحده برگزار خواهند شد.

مقام مذکور گفت، بر اساس این پیشنهاد، حکومت فعلی تا زمان برگزاری انتخابات در جای خود باقی خواهد ماند، اما طالبان می توانند به حکومت و نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بپیوندند.

این مقام گفت، به منظور جلوگیری از شک و تردید در مورد انتخابات غیرعادلانه، غنی و دو معاون رئیس جمهور، امرالله صالح و سرور دانش آماده اند تا از نامزدی خود صرف نظر کنند.

طالبان انتخابات را رد کردند

طالبان بلافاصله این پیشنهاد را رد کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به ای اف پی گفت، «ما هرگز از آن حمایت نخواهیم کرد.»

ایالات متحده و سایر طرف های ذیدخل یک ساختاری را برای حکومت آینده، به شمول حکومت مؤقت انتقالی، و نقشه راه سیاسی برای آتش بس پایدار، پیشنهاد کرده اند.

بر اساس پیشنویس یک پیشنهاد ایالات متحده، زمانیکه دوره حکومت انتقالی پایان یابد، رهبر آینده افغانستان از طریق رأی دهی مردم انتخاب خواهد شد.

غنی تأکید کرده است که رهبران فقط باید در صندوق های رأی دهی انتخاب شوند.

بر اساس گزارش رادیو آزادی وی در اواسط ماه گذشته گفت، «ما برای بحث و گفتگو در مورد برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و همه شمول تحت نظارت و حمایت جامعه جهانی، آماده هستیم.»

طلوع نیوز گزارش داد، غنی به روز چهارشنبه در مراسم افتتاح بند کمال خان در ولایت نیمروز گفتکه افغانستان «مستقل» خواهد ماند.

ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران و معاون گروه طالبان هفته گذشته به یک کنفرانس در مسکو بدون اینکه در مورد چگونگی آن توضیح دهد گفت، افغان ها «باید برای تعین سرنوشت خود آزاد بمانند».

تلاش ها برای سرعت بخشیدن به روند صلح

در کنفرانس ۲۸ حوت در مسکو، ایالات متحده، چین، پاکستان و روسیه خواستار کاهش خشونت در افغانستان شدند تا «یک فضای مناسبی برای رسیدن به یک توافقنامه سیاسی-دیپلوماتیک ایجاد شود».

میانجیگران بین المللی گفتند، هر دو طرف باید «در اسرع وقت» به توافقی برسند كه «جنگ بیش از چهار دهه در افغانستان را پایان دهد».

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، ضمن نشان دادن حمایت از تلاش های بین المللی گفت، كابل می خواهد که به مذاكرات سرعت ببخشد.

وی خواست که «هر دو طرف مذاکرات و گفتگوهای خود را در یک فضای متفاوت آغاز کنند».

مذاکرات از ماه سنبله سال گذشته بدینسو در دوحه پایتخت قطر آغاز شده اند، اما پیشرفت قابل توجه ناچیزی داشته اند.

وزارت خارجه افغانستان به تاریخ ۲۵ حوت گفت، نشست اخیر در مسکو و کنفرانس صلح که قرار است در ماه حمل در ترکیه برگزار شود، «متمم مذاکرات صلح افغانستان در دوحه هستند و جایگزین آن نیستند.»

با این حال، بعضی افغان ها اراده واقعی روسیه در این کشور را زیر سؤال برده اند، به ویژه پس از آنکه وزارت خارجه روسیه قبل از کنفرانس مسکو یک نقشه نادرست افغانستان را توییت کرد که مرز میان افغانستان و چین را حذف کرده بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان یک جنبش اسلامی رادیکال مسلح پشتون بود که در نتیجه تحولات منطقه و افغانستان، اکنون به یک جریان سیاسی‌ـنظامی بنیادگرای اسلامی تبدیل شده که داعیه کسب و اداره قدرت سیاسی را بر اساس باورها و برداشت‌های اسلامی خود در یک جغرافیای خاص دارد. این جریان در طول چند دهه دچار خطاهای راهبردی و نفوذ سرویس‌های خارجی شد. اما در حال حاضر طالبان با تجارب سیاسی که اندوخته‌ و با درک حساسیت‌های اجتماعی ـ فرهنگی جامعه جدید افغانستان، پس از موفقیت روند صلح، به دنبال حفظ و تداوم قدرت سیاسی در افغانستان است. طالبان به این درک سیاسی از شرایط و تحولات رسیده است که «امارت اسلامی» با آن ساختار، محتوا و پیشینه از سوی افکار عمومی اکثریت مردم افغانستان، منطقه و جهان پذیرفته نخواهد شد لذا به دنبال الگوی جدیدی از یک نظام اسلامی است که قانون اساسی و دیگر ضمایم آن با اصول اسلام انطباق کامل داشته باشد.

پاسخ

سلام از نظر و ديدگاهي. من شايد. خنگ طالبان. پايان بيابد. ولي. موضوع اصلي كه افغانستان درگير هست اين هست بعد از. خطم خنگ طالب باز هم. جنگ ديگر. خواهد شروع شد چه بخواهيم. يانه. اين هست واقعيت چون سستم از اين كشور. و ساختار هاي اصلي خراب. حق به حقدار نرسيد. امروز ٦٠ تا ٧٠ درصد. مردم. از كلمه و نام افغان بيزار اند و خود را افغان نميدانند پس. موضوع و موضعل. اصلي اين هست نه طالب بايد اول. اين حل شود چون كه اين از موضوع ديگري خطرناك تر. است با تشكر. خراساني

پاسخ

این موضوع حل شده است. در لینک پایین ببینید، ماده چهارم قانون اساسی افغانستان به صراحت می نویسد:
«مادۀ چهارم:
حاکميت ملي در افغانستان به ملت تعلق دارد که به طور مستقيم يا وسط نمايندگان خود آن را اعمـا ل مي کند.
ملت افغانستان عبارت است از تمام افرادي که تابعيت افغانستان را دارا باشند.
ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجک،‌ هزاره، ازبک، ترکمن،‌ بلوچ،‌ پــــشه يي، نـورستاني، ايماق، عرب، قرغيز، قزلباش، گوجر، بـراهـــوي وسايـر اقـوام مي باشد.
برهر فرد از افراد ملت افغانستان کلمه افغان اطلاق مي شود.
هيچ فرد از افراد ملت از تابعيت افغانستان محروم نمي گردد.
امور مربوط به تابعيت وپناهندگي توسط قانون تنظيم مي گردد.»
بناء اګر کسی راضی نیست و خود را خراسانی می ګوید میشه برود به خراسان ایران، تاجکستان، ازبکستان، ترکمنستان... ګورستان.

پاسخ

طالبان باید از خدا بترسند و دیگر باعث ریختن خون مردم افغانستان نشوند. در طی بیست سال گذشته حدود یک ملیون تن در افغانستان در جنگ کشته شده اند. جنگ طالبان به خاطر حضور قوت های خارجی در افغانستان بود. اکنون آنها خارج می شوند و یک تعداد محدود آنها در افغانستان باقی مانده است. بناءً جنگ طالبان دیگر مشروعیت ندارد. اگر آنها به خاطر اشغال کشور مبارزه کرده اند دیگر اشغال پایان یافته است. آنها باید جنگ را هر چه عاجل متوقف بسازند زیرا این جنگ تنها از مردم بیچاره افغانستان قربانی می گیرد.

پاسخ

مساله انتخابات نیست زیرا در طی پنج انتخابات ریاست جمهوری و سه انتخابات پارلمانی تقلب گسترده انجام شد و هیچ گونه شفافیت وجود نداشت و مشروعیت انتخابات ها را زیر سوال برد. شما دیدید که در انتخابات گذشته پارلمانی چه رسوایی صورت گرفت که از رشوت گرفته تا خواسته های جنسی. اکنون چندین تن از نماینده های زن در پارلمان وجود دارد که در بدل تقاضای جنسی به کرسی پارلمان راه یافتند. و رئیس پارلمان کنون که یک شخص بی سواد است در بدل پول به حیث رئیس ولسی جرگه انتخاب گردید. در دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری شما رسوایی را دیدید که در هر دو حکومت هم گذشته و هم فعلی حکومت بین دو تیم انتخاباتی شکل گرفت زیرا هیچ یکی از تیم ها آماده نبودند که نتیجه انتخابات را بپذیرد. اشرف غنی از کدام انتخبات حرف می زند؟ در افغانستان بیشتر از بیست میلیون رای دهنده وجود دارد اما حدود یک میلیون تن در افغانستان اشتراک کرد. اشرف غنی نه شش لک رای بدست آورده بود و سه لک دیگر آن تقلبی بود زیرا آن سه لک رای در بایمتریک ثبت نبود. وی را استعمار انتخاب کرد. پس حکومت که با شش لک رای بوجود آمده باشد آیا نماینده گی از سی و پنج میلیون شهروند کرده می تواند؟ شاید همین حالا طالبان در افغانستان نسبت به اشرف غنی طرفداران بیشتر داشته باشد. اگر آنها در طرفدار نمی داشت نمیتوانیستند که بیست سال دوام بکنند.

پاسخ

ایالات متحده امریکا و اشرف غنی نباید بیشتر از این باعث کشته شدن مردم افغانستان شوند. اینها خوب می دانند که طالبان بدون تغییر نظام آماده نیستند که صلح بکنند طالبان بیست سال در برابر ایالات متحده مبارزه کرد و اکنون بیست سال دیگر در برابر حکومت افغانستان مبارزه خواهد کرد و پس از خروج نیرو های امکان دارد که این حکومت را سرنگون کنند و پس از آن امکان بسیار قوی از جنگ داخلی وجود دارد. اشرف غنی آماده نیست که از قدرت کنار برود. ایالات متحده امریکا باید بالای اشرف غنی فشار وارد کند که به خاطر صلح و ختم جنگ از قدرت کنار برود و با طالبان یک حکومت مشترک را تشکیل دهد.

پاسخ