انتخابات

ناظرین از تلاش های شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قدردانی کردند

گزارش از نجیب الله

در تصویر، یک کارمند زن کمیسیون مستقل انتخابات دیده می شود که، به تاریخ ۶ میزان در یک مرکز رأی دهی نامعلوم از یک زن رأی دهنده با دستگاه بیومتریک عکس می گیرد. [کمیسیون مستقل انتخابات/فیسبوک]

در تصویر، یک کارمند زن کمیسیون مستقل انتخابات دیده می شود که، به تاریخ ۶ میزان در یک مرکز رأی دهی نامعلوم از یک زن رأی دهنده با دستگاه بیومتریک عکس می گیرد. [کمیسیون مستقل انتخابات/فیسبوک]

کابل -- تلاش های کمیسیون مستقل انتخابات برای اطمینان از انتخابات شفاف و صاف ریاست جمهوری در ماه جاری، از طرف ناظران به شمول فعالان حقوق مدنی و شهروندان عادی مورد تمجید قرار می گیرند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ۶ میزان در سراسر کشور برگزار شد و ۲،۵۹۸،۴۴۵ رأی دهنده رأی خود را استعمال نمودند.

حبیب الله شینواری، عضو سازمان نظارت بر انتخابات و شفافیت افغانستان گفت، «تلاش های انجام شده روز و شب توسط کمیسیون مستقل انتخابات باعث شد تا انتخابات به روشی بهتر و شفاف تر برگزار شوند.»

شینواری با تأکید بر عواملی که به کاهش تقلب در انتخابات کمک کرده است گفت، هیچ مرکز رأی دهی با کمبود مواد روبرو نبود.

در این تصویر، یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات دیده می شود که، به تاریخ ۶ میزان در یک مرکز رأی دهی نامعلوم اثر انگشت رأی دهنده را با دستگاه بیومتریک می گیرد. [کمیسیون مستقل انتخابات/فیسبوک]

در این تصویر، یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات دیده می شود که، به تاریخ ۶ میزان در یک مرکز رأی دهی نامعلوم اثر انگشت رأی دهنده را با دستگاه بیومتریک می گیرد. [کمیسیون مستقل انتخابات/فیسبوک]

وی گفت، «این بار نظم و انضباط خوبی بود و کمبود کارمندان انتخابات وجود نداشت. هشتاد درصد از مراکز رأی دهی به موقع افتتاح شد، از فناوری جدید استفاده شد و دستگاه های بیومتریک به خوبی کار کردند. پرسنل انتخابات دارای آموزش بودند و نیروهای امنیتی توانستند امنیت را تأمین کنند.»

شینواری گفت، «کمیشنران، کارمندان بخش اداری و سایر کارمندان کمیسیون تا اواخر، حدود ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۱:۰۰ شب کار کردند.»

«کار آنها قطعاً قابل ستایش است.»

'رأی برای دیموکراسی'

روشن سیرت، رئیس مرکز آموزشی برای زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر، که با نظارت در انتخابات کمک کرده اند، نیز از برگزاری این رویداد قدردانی کرد.

سیرت گفت، «علی رغم مشکلات و تهدیدهای امنیتی، مردم افغان به شمول زنان به این تهدیدها 'نه' گفتند و رأی خود را به دیموکراسی دادند، زیرا انتخابات یک اصل دیموکراسی است.»

وی افزود، «همانطور که سیستم بیومتریک کار می کرد و افغان ها رأی خود را می دادند، این انتخابات از نظر مردم ملکی و ناظران از انتخابات قبلی بهتر بود.»

محمد نعیم اصغری، مدیر برنامه مجمع انتخاباتی آزاد و منصفانه افغانستان گفت، انتخابات ریاست جمهوری اخیر بهبودی در انتخابات پارلمانی میزان ۱۳۹۷ بود.

اصغری گفت، «کمیشنران به طور مستقل عمل کردند و برخلاف کمیسیون های قبلی، آنها تقویم خود را دنبال کردند و برنامه های آموزش بهتری برای کارگران کمیسیون وجود داشت. از آنجا که مشارکت کم تر بود، کارمندان این کمیسیون توانستند مسائل را به شکل بهتر برطرف کنند و به توصیه های ناظرین انتخابات توجه کنند.»

ذبیح الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، رویکردهایی که این کمیسیون برای برگزاری انتخابات شفاف در نظر گرفته است، نتیجه دادند.

وی گفت، ما به درستی از دستگاه های بیومتریک استفاده کردیم و نرم افزار آنرا را بهبود بخشیدیم تا به تمام سؤالاتی که برای مردم پیدا می شوند، پاسخ دهد.

وی افزود، «ما با دقت روی استخدام و آموزش کارگران کار کردیم تا بتوانیم مشکلاتی را که در انتخابات پارلمانی داشتیم حل کنیم و اطمینان حاصل کردیم که رأی دهندگان با مشکلی روبرو نشوند.»

سادات گفت، «این به ما كمک كرد تا یک انتخابات خوب را انجام دهیم و همچنین اعتماد مردم را جلب كنیم.»

افزایش شفافیت

فعالان جامعه مدنی و شهروندان افغان از عزم کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات و تعهد آنها برای حمایت از شفافیت در روند انتخابات ستایش کردند.

نعیم نظری، یک باشندهٔ شهر کابل با اشاره به تصمیم این کمیسیون مبنی بر شمارش آراء فقط از افراد تائید شده توسط سیستم گفت، «رأی هایی که فقط توسط دستگاه های بیومتریک مورد آزمایش قرار می گیرند، شمرده می شوند و این به افزایش سطح شفافیت کمک خواهد کرد.»

وی گفت، «مجازات و پاداش ها -- به ویژه مجازات مسئولان انتخابات قبلی -- نیز در شفافیت این انتخابات تأثیر داشته است.»

به تاریخ ۱۱ سنبله، یک محکمهٔ ابتدایی رئیس سابق کمیسیون انتخابات و شش نفر کمیشنران سابق انتخابات -- و همچنین رئیس سابق و دو عضو سابق کمیسیون شکایات انتخاباتی -- را به پنج سال زندان محکوم کرد.

طوریکه حکومت در صدد اصلاح این کمیسیون ها بود، اعضای این کمیسیون ها در ماه دلو سال گذشته توسط رئیس جمهور اشرف غنی پس از مواجه شدن با اتهامات تقلب در انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷ برکنار شدند.

حماسه پیام، که با یک مؤسسه غیر دولتی در کابل کار می کند گفت، «برخی از کمیشنران انتخابات قبلی با دست داشتن در فساد، این روند را تضعیف کردند.»

وی افزود، «حکومت تصمیم صحیح در پیگرد قانونی و زندانی كردن این کمیشنران سابق گرفت زیرا این برای دیگران كه با سرنوشت مردم و آینده دیموكراسی بازی می كنند، می تواند درس عبرت باشد.»

عزت الله افغانمل، یک محصل پوهنتون کاردان در کابل گفت، «کمیشنران فعلی انتخابات تاکنون به طور عادلانه و مستقل عمل کرده اند، و ما امیدواریم که آنها بتوانند بی طرفی و اخلاق خود را تا زمان پایان روند انتخابات حفظ کنند.»

وی افزود، «اگر این کمیشنران نتوانند بیطرفی و اخلاق خود را حفظ كنند و درگیر فساد شوند، باید بدانند كه روزی دقیقاً مانند کمیسیون های سابق تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت و راهی زندان خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم همه کمیشنران باید از اعضای گذشته کمیسیون درس بگیرند و در اعلان نتایج بطور مستقل عمل نمایند. هیچگاه به دیگران اجازه ندهند که مداخله کنند. همه رای بایمتریک شده باید شمارش شوند و همراه سرنوشت مردم بازی نکنند. واحدی

پاسخ