انتخابات

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی، به روز انتخابات از افغانها محافظت خواهند کرد

گزارش از سلیمان

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۲۰ سنبله، رانندگان کابل در مسیر جاده ای که عکس های کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری از پایه ها آویزان شده اند، رانندگی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، به تاریخ ۲۰ سنبله، رانندگان کابل در مسیر جاده ای که عکس های کاندیدان انتخابات ریاست جمهوری از پایه ها آویزان شده اند، رانندگی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- افغانستان به خاطر آماده گی برای انتخابات ریاست جمهوری که به روز شنبه (۶ میزان) برنامه ریزی شده است، امنیت را تقویت می بخشد و بیش از ۱۰۰ هزار کارمندان امنیتی برای مطمئن سازی یک روز انتخابات مصؤن، آماده هستند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله گفت، «ادارات امنیتی برای ماه ها بر روی طرح امنیت انتخابات کار کرده اند، و اکنون آنها تمام مقدمات را برای اطمینان از امنیت انتخابات آماده می کنند.»

وی گفت، «به بیش از ۱۰۰ هزار کارمندان امنیتی برای تأمین امنیت مراکز رأی دهی، رأی دهندگان و انتخابات کلی اختصاص داده شده است. ما به شهروندان خود اطمینان می دهیم که آنها می توانند بدون هیچ ترسی در انتخابات شرکت کنند و از رأی خود برای انتخاب رهبر آینده خود استفاده کنند.»

وی گفت، «حدود ۷۲ هزار نیروهای پولیس ملی، اردوی ملی و ریاست امنیت ملی از مراکز رأی دهی در روز انتخابات محافظت خواهند کرد و امنیت بهتری را تضمین خواهند نمود، در حالیکه ۳۰ هزار کارمندان دیگر نیز در حالت آماده باش قرار دارند و در صورت نیاز ارسال خواهند شد.»

در تصویر کارمندان افغان کمیسیون مستقل انتخابات دیده می شوند که، به تاریخ ۲۵ سنبله صندوق های رأی را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در یک گدام در کابل آماده می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر کارمندان افغان کمیسیون مستقل انتخابات دیده می شوند که، به تاریخ ۲۵ سنبله صندوق های رأی را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در یک گدام در کابل آماده می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در حالیکه برای بسیاری از شهروندان امنیت هنوز هم یک نگرانی است، فرصت رأی دهی بر این ترسها غلبه دارد. [آی اي سي ای]

در حالیکه برای بسیاری از شهروندان امنیت هنوز هم یک نگرانی است، فرصت رأی دهی بر این ترسها غلبه دارد. [آی اي سي ای]

وزارت دفاع نیز به شهروندان اطمینان می دهد که طالبان تلفات سنگینی را متحمل شده اند و توانایی اختلال در انتخابات و آسیب رساندن به رأی دهندگان را از دست داده اند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «از شروع عملیات خالد بدینسو، هزاران جنگجویان طالب به شمول شخصیت های کلیدی آنها، طی عملیات نیروهای امنیتی، کشته و زخمی شده اند.

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ماه حمل عملیات خالد را برای مقابله با تهاجم سالانه طالبان آغاز کردند.

امان گفت، طالبان كنترل هفت ولسوالی را از دست داده اند، و تلاش ها برای تصرف مناطق دیگر از این جنگجویان انجام خواهند شد، و افزود كه فشارهای نظامی زیاد، بسیاری از جنگجویان طالب را وادار كرده است كه تسلیم نیروهای امنیتی شوند.

شهروندان بر رأی دهی تأکید دارند

در حالیکه برای بسیاری از شهروندان امنیت هنوز هم یک نگرانی است، فرصت رأی دهی بر این ترسها غلبه دارد.

عزیز احمد ۱۹ ساله، فارغ صنف دوازده از ولایت کابل گفت، «سه ماه پیش، من برچسب را بر روی تذکرهٔ خود چسباندم و واقعاً خوشحالم که می توانم برای اولین بار در زندگی به نامزد مورد علاقه خود رأی دهم.»

وی گفت، من به كسیكه مفکوره دارد رأی می دهم، كه به نسل جوان خدمت كند، و فرصت های تحصیلات عالی و شغل برای جوانان ایجاد كند.»

احمد گفت، «من از ناامنی نگران هستم، اما من مصمم هستم كه رأی دهم و در انتخابات شركت كنم تا به طالبان و عقاید ضد دیموكراسی آنها 'نه' بگویم و از دیموكراسی حمایت كنم.»

فلورانس صمیمی ۲۷ ساله، یک محصل پوهنتون کابل گفت، «زن و مرد از حقوق برابر برخوردار هستند و انتخابات فرصتی عالی برای زنان است که بتوانند در آینده شرکت کنند و آینده خود را تغیر دهند و به اهداف خود برسند.»

وی گفت، «من از تهدیدها و حملات طالبان نمی ترسم و حتماً برای حمایت از دیموکراسی در انتخابات آینده شرکت خواهم کرد. برخلاف امارت طالبان، زنان در یک سیستم دیموکراتیک می توانند به حقوق و مطالبات خود دست یابند.»

صمیمی گفت، «من از تمام زنانی که واجد شرایط رأی دادن هستند می خواهم که به مراکز رأی دهی مراجعه کنند و رأی خود را به منظور زنده نگه داشتن دیموکراسی و دستیابی به حقوق خود رأی دهند.»

انتقال صلح آمیز قدرت

ظریف امینیار، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، انتخابات تنها گزینه ای برای انتقال مسالمت آمیز قدرت سیاسی است.

وی گفت، «طالبان سعی می کنند انتخابات و دیموکراسی را مسدود کنند زیرا آنها به رأی دادن به عنوان یک حق مدنی یا در انتخابات به عنوان یک جزء دیموکراسی اعتقاد ندارند.»

امینیار گفت، «مردم ملکی باید با مشارکت زیاد خود در انتخابات، به طالبان ثابت کنند که هیچ گزینه دیگری به جزء انتخابات و دیموکراسی برای دستیابی به قدرت سیاسی وجود ندارد. هیچ حزبی نمی تواند با خشونت و جنگ بر شهروندان حکومت کند.»

ذبیح الله سادات، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برای برگزاری انتخابات ۶ میزان، آماده گی تخنیکی لازم را به اتمام رسانده است.

وی گفت، «برنامه های آموزش کارمندان انتخابات ما، در اکثر ولایات به اتمام رسیده اند.»

سادات گفت، «ملزومات اساسی انتخابات از مراکز ولایات به ۱۳۰ ولسوالی منتقل شده اند، و ولسوالی های باقی مانده تا ۵ میزان این ملزومات را دریافت خواهند کرد.»

وی گفت، «کمیسیون مستقل انتخابات از مردم می خواهد که در انتخابات شرکت کنند زیرا این یک روند ملی است. اشتراک و همکاری شهروندان در انتخابات و نقش نظارت آنها در روند کار می تواند به ما کمک کند تا یک انتخابات شفاف را انجام دهیم که برای همه قابل قبول باشد.»

وی افزود، «ما به مردم اطمینان می دهیم که از آرای آنها محافظت خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500