دیپلماسی

نقشه تغیرشده افغانستان که توسط وزارت خارجه روسیه توییت شده بود خشم افغان ها را برآنگیخت

گزارش از سلیمان

وزارت خارجه روسیه به تاریخ ۲۲ حوت نسخه ای از این نقشه نادرست افغانستان را توییت کرد که مرز مشترک با چین را نشان نمی دهد. تیر سرخ غلطی را نشان می دهد. [وزیر خارجه روسیه/توییتر]

وزارت خارجه روسیه به تاریخ ۲۲ حوت نسخه ای از این نقشه نادرست افغانستان را توییت کرد که مرز مشترک با چین را نشان نمی دهد. تیر سرخ غلطی را نشان می دهد. [وزیر خارجه روسیه/توییتر]

کابل -- پس از آنکه وزارت خارجه روسیه یک نقشه نادرست افغانستان را توییت کرد که مرز افغانستان و چین را حذف کرده بود، افغان ها ابراز خشم می کنند.

نقشه ای که این وزارت به تاریخ ۲۲ حوت در یک اعلامیه درباره مذاکرات صلح آینده در مسکو توییت کرده بود، دهلیز واخان افغانستان یک منطقه باریک از زمین که تاجیکستان را از پاکستان جدا می سازد و مرز ۷۶ کیلومتری افغانستان و چین را ایجاد می کند را قطع کرده بود.

حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت، «ما موضوع به اشتراک گذاشتن نقشه نادرستی از افغانستان را از طریق توییت رسمی این وزارت با وزارت خارجه روسیه مطرح کرده ایم. این وزارت از طریق یک توییت رسمی دیگر وضاحت داده و اصلاح آن را آغاز کرده است.»

پس از این واکنش، وزارت خارجه روسیه به تاریخ ۲۳ حوت توییتی را منتشر کرد و در آن اظهار داشت، «نقشه معلوماتی جهان که در اینجا ارائه شده است، قیاسی است و شاید مرزهای ملی را به طور دقیق ارائه نکند.»

این نقشه از منطقه، مرز میان افغانستان و چین را به وضاحت نشان می دهد. [d-maps.com]

این نقشه از منطقه، مرز میان افغانستان و چین را به وضاحت نشان می دهد. [d-maps.com]

خانواده های کوچی واخی افغان در دهلیز واخان در ولایت بدخشان افغانستان به تاریخ ۱۵ میزان ۱۳۹۶ با غژگاو ها سفر می كنند. این منطقه دورافتاده با تاجیكستان، پاکستان و چین مرز مشترک دارد. [گوهر عباس/ای اف پی]

خانواده های کوچی واخی افغان در دهلیز واخان در ولایت بدخشان افغانستان به تاریخ ۱۵ میزان ۱۳۹۶ با غژگاو ها سفر می كنند. این منطقه دورافتاده با تاجیكستان، پاکستان و چین مرز مشترک دارد. [گوهر عباس/ای اف پی]

'اشتباه نبود'

با این حال، تحلیلگران افغان در امور سیاسی و کاربران شبکه های اجتماعی توضیحات مسکو را رد می کنند و آن را «یک بازی کثیف» خواندند.

نجیب الله آزاد رئیس جنبش باور و تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «به اشتراک گذاشتن نقشه نادرست و جعلی از کشور ما توسط وزارت خارجه روسیه اشتباه نیست؛ روسیه این کار را عمداً انجام داده است.»

وی گفت، «قطع کردن بخش هایی از قلمرو افغانستان و پیوستن آنها به کشور دیگر پالیسی تهاجمی و اشغالی روسیه نسبت به همسایگان و منطقه را نشان می دهد.»

وی افزود، «روس ها در اشغال و تصرف زمین ها تجربه خوبی دارند. آنها قبل از این نقشه اوکراین را تغیر داده و کریمیا را از آن گرفتند.»

امین الله شارق یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «روس ها از چهار دهه بدینسو به طور مستقیم و غیرمستقیم در امور داخلی افغانستان دخالت می کنند و در این مدت برای تضعیف افغانستان تلاش کرده اند.»

وی در اشاره به جنگ سال های ۱۳۵۸ الی ۱۳۶۸ که اتحاد شوروی باخت گفت، «با حمله بر افغانستان روسیه نتوانست بر کشور ما تسلط یابد؛ بنابراین، این کشور با ساختن چنین نقشه های جعلی می خواهد قسمت هایی از افغانستان را بگیرد و به کشورهای تحت کنترل خود بدهد

شارق افزود، «ساختن و به اشتراک گذاشتن یک نقشه جعلی و غلط توسط روس ها هیچ اشتباه نیست؛ آنها یک طرح مخرب دارند تا افغانستان را تقسیم کرده و زمین های آن را به کشورهای دیگر بدهند.»

روسیه باید عذرخواهی کند

بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی گفتند که وضاحت وزارت خارجه روسیه کفایت نمی کند. آنها خواستار عذرخواهی رسمی از مسکو و حذف کردن نقشه اولی شدند.

عبدالحی قانت یک فعال امور اجتماعی با نشر کردن یک نقشه با مرزهای درست در توییتر نوشت، «این نقشه قیاسی واقعی افغانستان است. آنچه که از طرف شما نشر شده بود، به نظر می رسد که در پشت آن یک طرح مخفی دارید. این تخلف از قوانین بین المللی است.»

بصیر فروغ در پاسخ به اصلاح وزارت خارجه روسیه در توییتر خود نوشت، «به عنوان یک افغان اعتماد کردن به روسیه یک اشتباه بزرگ است. افغان ها باید همیشه بالای پالیسی های روسیه یک نگاه دقیق و محتاطانه داشته باشند. آیا این یک انتقام است و یا کدام اشتباه بد؟ حتماً باید روشن شود! اگر اشتباه باشد، باید عذرخواهی کنند. در غیر آن روابط را قطع کنند.»

آصف احمدزوی یک فعال جامعه مدنی در کابل گفت، «واکنش شدید، اتحاد و همبستگی افغان ها در توییتر، وزارت خارجه روسیه را مجبور ساخت تا نقشه درست و واقعی افغانستان را نشر کند.»

وی گفت، با این حال این وضاحت طوری که هست، نباید پذیرفته شود.

وی گفت، «روس ها پس از شکست خوردن در افغانستان [در سال ۱۳۶۸] به دنبال انتقام جویی بوده اند. آنها در ۴۰ سال گذشته جنگ های سرد و گرم را در کشور ما انجام داده اند که میلیون ها افغان را کشته، زخمی و معلول ساختند.»

شمروزخان مسجدی سخنگوی پیشین وزارت مالیه افغانستان، نگرانی های مشابهی را شریک ساخت.

وی در توییت خود نوشت، «پاکستان چه وقت با تاجیکستان مرز پیدا کرد؟ روسیه باید این بازی کثیف را متوقف کند. وزارت امور خارجه افغانستان باید رسماً به این نقشه اعتراض کند. روسیه باید قبل از #‌جلسه مسکو عذرخواهی کند و این نقشه را حذف کند.»

مسکو 'هرگز بی طرف نیست'

داؤد میرکی یک تحلیلگر امور افغانستان مستقر در ایالات متحده، صداقت مسکو را در برگزاری مذاکرات صلح که قرار است به روز پنجشنبه (۲۸ حوت) برگزار شود، زیر سؤال برد.

وی در توییت خود نوشت، «صلح به قیمت از دست دادن قسمت هایی از کشورمان؟ نه، تشکر‌!!!»

محمد کبیر حقمل سخنگوی پیشین شورای امنیت ملی در زیر توییت وزارت خارجه روسیه از نقشه نادرست نوشت، «#‌روسیه از #‌افغانستان چه می خواهد؟. نابودی و حالات دهه ۱۳۶۰ و کشتن میلیون ها #‌افغان کافی نیست؟ من هرگونه ابتکار صلح از طرف روسیه را رد می کنم. آنها هرگز نمی توانند بی طرف باشند و آنها شکست خود در کشور ما را هرگز فراموش نخواهند کرد.»

مقصود حسن زاده یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «روسیه به عنوان یک عضو فعال و مهم در جامعه بین المللی، باید قوانین بین المللی را رعایت کند و به مرزها، قوانین و تمامیت ارضی سایر کشورها احترام داشته باشد.»

وی گفت، «در قدم اول به اشتراک گذاشتن یک نقشه نادرست از افغانستان توسط وزارت خارجه روسیه، غیرمسلکی بودن دستگاه دیپلوماتیک روسیه را نشان می دهد و در قدم دوم، بی احترامی آن به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور ما را نشان می دهد.»

حامدالله مراد که در یک پوهنتون خصوصی در کابل محصل دوره ماستری در اداره عامه است گفت، نشر شدن این نقشه توسط روسیه اشتباه نبود.

وی افزود، «این یک طرح روسیه است که قسمت هایی از خاک افغانستان را قطع کند و آنها را به کشورهای دیگر بدهد تا در امتداد مرزهای شمالی افغانستان تنش ها و اختلافات حقوقی را ایجاد کند و مانند مسئله خط دیورند، افغانستان و مردم آن را برای سال ها در اختلافات مرزی گرفتار کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تحلیلگران سیاسی ما باید پاسخ سختی به روسیه بدهند و افغان ها نباید علیه روس ها اعتماد کنند. طوریکه گفتید، رهبران ما دیگر نباید در جلسات مسکو شرکت کنند. روسیه ما را به سمت ناامنی سوق می دهد نه به سوی رفاه. بنابراین، رهبران عالی رتبه ما نباید به جلسات خود با طالبان در روسیه اعتماد کنند.

پاسخ

روسیه فرصت های خشونت در افغانستان را تسهیل می کند و نمی خواهد افغان ها زندگی راحتی داشته باشند.

پاسخ

افغان ها دیگر از جنگ خسته شده اند و خواهان صلح و شادی همیشگی در کشور هستند.

پاسخ

کشور روسیه یک دشمن تاریخی افغانستان است. از زمان جنگ های اول و دوم افغان و انگلیس، شواهد مثل اشغال زمین های افغانستان، حمله مستقیم به افغانستان و مداخله در امور افغانستان از سوی این کشور به خوبی هویدا بوده است. آنها یک شکست تاریخی را از سوی افغانستان تجربه کرده اند، و در جهان به خاطر شکست شان توسط افغان ها شرمنده شدند. پس وقتیکه چنین است، چگونه آنها می توانند آرام بنشینند؟ اکنون حکومت افغانستان نباید ساکت بماند و به این بی ادبی بزرگ واکنش سخت نشان دهد و آنها باید از روس ها غرامت جنگ و ۱،۵ میلیون شهید را بخواهند.

پاسخ

باشما کاملاً موافق هستم روسیه هنوز هم یک کشور خیلی خطرناک برای افغانستان محسوب می شود. روسیه قبلاً رهبران ایتلاف شمال را که سالها در برابر روسیه جنگیده بودند غلام خود ساخته بود اما اکنون تلاش می کنند که طالبان را نیز تحت نفوذ خود قرار دهند. ایالات متحده امریکا باید این فرصت طلایی صلح که برای افغانستان بوجود آمده ضایع نکند و اشرف غنی را قانع بسازد که با طالبان صلح کند در غیر آن ایتلاف شما قبلاً با روسیه ارتباط دارند و طالبان نیز از کنترول ایالات متحده خارج شده و توسط روسیه حمایت خواهد شد و نظام را که امریکا به میلیارد ها دالر در افغانستان تاسیس کرده سرنگون خواهد کرد. بناءً بهتر است که امریکا از عقل خود استفاده کند و نگذارد که فرصت صلح به هدر بروند و جنگ در افغانستان ادامه یابد. امریکا باید زیاد تلاش کند که امسال صلح در افغانستان تامین گردد اگر صلح امسال صورت نگیرد روسیه به مداخلات خویش در افغانستان ادامه خواهد داد.

پاسخ

بگیرند افغانستان را به چند کشور همسایه تقسیم کنند. مردم ما خو نتوانست این کشور را بسازند و در آن یک صلح پایدار را تامین کنند. مردم افغانستان اعوای پنج هزار ساله می زنند ولی یک کشور مثل پاکستان که حدود هفتاد سال از تاسیس آن می شود میاید و برای این کشور سیاست تعین می کند. علت اینکه خاک ما توسط کشور های همسایه غصب می شود و در کشور ما جنگ ادامه دارد خود مردم این کشور است. همین افغان ها بودند و هستند که جنگ را در این کشور ادامه می دهند. همین افغان ها بودند که نیرو های خارجی را در این کشور آوردند. همین افغان ها بودند و هستند که به خاطر رسیدن به قدرت برای کشور های خارجی جاسوسی می کنند و مردم خود را به قتل می رسانند. همین افغان هستند که نسخه های حکومت خود را از بیرون می آورند و در اینجا تطبیق می کنند. یک گروه آن نظام دیموکراسی غربی را از امریکا کاپی کرده و میخواهد که در افغانستان تطبیق اش کند و گروه دیگری از کشور های عربی نظام امارتی را میخواهد در افغانستان عملی بسازند و برخی گرو های دیگر نظام صدارتی یا پارلمانی میخواهند. همه این نظام ها مردود است. باید همه این گروه ها باهم بنشینند و از همه این نسخه ها نظام را در افغانستان بوجود بیاورند که با این خاک و مردم مناسب باشند. هیچ نظام ساخته شده ای کشور های بیرونی در این جا نتیجه نمی دهند. در اینجا باید نظام باشد که صد فیصد با قرآن و سنت همخوانی داشته باشد. تمرکز قدرت یا قدرت مطلق در است ریس جمهور یا امیر باشد و قانون جزای آن مثل کشور عربستان باشد هر کسیکه قتل کرد باید کشته شود. هر کسیکه دزدی کرد باید دست اش قطع گردد. رشوت ستانان باید به در زده شود جاسوسان باید دستگیر شده و سوختانده شود.

پاسخ

در زبان پشتو یک ضرب المثل است که می گوید، «با لق لق کردن سگ آب دریا مردار نمیشود». در سال های اخیر من فکر می کردم که روس ها افراد بدی نیستند و افغان ها باید به آنها نزدیک شوند و از دانش و فن آوری آنها استفاده کنند. مردم عادی روسیه شاید افراد بدی نباشند، اما مقامات روسی هنوز به دشمنی خود علیه افغانستان ادامه می دهند. عاقلانه بود که روس ها سیاست های دوران اتحاد جماهیر شوروی را ترک می کردند، اما متأسفانه روس ها هنوز سیاست های توسعه طلبانه اتحاد جماهیر شوروی را انکشاف می دهند. روسیه، امریکا، چین و هند باید سیاست کشتار انسانها را در افغانستان ترک کنند و به سوی ساختن نیروی بشری و ساختن افغانستان حرکت کنند، زیرا ما نیز مانند سایر انسانهای جهان حق زندگی کردن را داریم. پروژه های القاعده، طالبان، داعش و دیگر گروه های افراطی که توسط ابرقدرت ها ساخته می شود و سپس با توپ و تانک به کشور ما آورده می شود و بعداً به دشمنان ما آموزش می دهند باید پایان یابد. با افغانها دوستانه رفتار کنید، با آنها دشمنی نکنید.

پاسخ