جنایت و عدالت

نمایشگاه تصویری هرات جنایات زمان حمله شوروی بر افغانستان را به نمایش گذاشت

گزارش از عمر

یک نمایشگاه تصویری در مورد جنایات و بی رحمی های اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان، مجدداً عصبانیت را در برابر رژیم روسیه برآنگیخته است و مداخلات مداوم این کشور در امور افغانستان را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه از تاریخ ۳۰ اسد تا ۱ سنبله سال ۱۳۹۹ در تالار علامه سلجوقی در شهر هرات، ولایت هرات، به روی مردم باز بود. [عمر]

هرات -- یک نمایشگاه تصویری در مورد جنایات و بی رحمی های اتحاد جماهیر شوروی سابق در افغانستان، مجدداً عصبانیت را در برابر مسکو برآنگیخته است و مداخلات مداوم این کشور در امور افغانستان را به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه با ۱۰۰ تصویر سیاه و سفید، از تاریخ ۳۰ اسد تا ۱ سنبله در تالار علامه سلجوقی در شهر هرات، به روی مردم باز بود.

هدف از این نمایشگاه به نمایش گذاشتن جنایات شوروی در افغانستان و افزایش آگاهی جوانان درباره حمله شوروی در سال های ۱۳۵۸-۱۳۶۸ بوده است که باعث کشته شدن بیش از ۱ میلیون نفر از افغان ها شد.

طارق نبی، برگزارکننده این نمایشگاه گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پشت رویکرد وسعت طلبی فعلی کشورش در افغانستان است.

در تصویر یک جنگجوی سابق مجاهدین دیده می شود که، به تاریخ ۳۰ اسد در یک نمایشگاه تصویری در شهر هرات، به تصویری از خودش در حال جنگیدن علیه اشغال افغانستان توسط شوروی، نگاه می کند. [عمر]

در تصویر یک جنگجوی سابق مجاهدین دیده می شود که، به تاریخ ۳۰ اسد در یک نمایشگاه تصویری در شهر هرات، به تصویری از خودش در حال جنگیدن علیه اشغال افغانستان توسط شوروی، نگاه می کند. [عمر]

وی افزود، «روسیه پول و اسلحه را برای طالبان فراهم می کند، و تلاش می کند جنگ را افزایش دهد که باعث کشته شدن افغان ها و نابودی افغانستان می شود. روسیه باید از تاریخ درس بگیرد و گذشته خود را تکرار نکند.»

نبی گفت، «جنایات روسیه در افغانستان هرگز بخشیده نخواهند شد زیرا در تاریخ ثبت شده است. ظلم های شوروی و کشتن افغان های عادی توسط آنها در تاریخ به عنوان لکه هایی بر انسانیت و به عنوان یک دوره تاریک ثبت شده است، و آنها در خاطرات ما خواهند ماند.»

عبدالله کریمی، یک باشنده شهر هرات گفت، جنایات به نمایش گذاشته شده در این نمایشگاه، چهره واقعی رژیم روسیه است، زیرا این رژیم همواره بدون دلیل در بسیاری از کشورها مرتکب بی رحمی ها و قتل عام ها شده است.

وی افزود، «ما افغان ها هرگز جنایات روسیه را فراموش نخواهیم کرد. این کشور میلیون ها نفر از هموطنان ما را کشته و معلول کرده و زیربناهای ما را نابود کرده است.»

وی گفت، «روسیه بدون هیچ دلیل موجهی بالای افغانستان حمله كرد و صدها هزار انسان بی گناه را كشت. نفرت ما از روسیه كاهش نخواهد یافت و ما هرگز این كشور ظالم را نخواهیم بخشید.»

محکوم کردن مداخلات روسیه

سید وحید قتالی والی هرات گفت، «روسیه علاقه دارد که در امور داخلی افغانستان دخالت کند، اما افغان ها اجازه نخواهند داد تا این کشور دخالت کند و تاریخ را تکرار کند.»

وی گفت، «زمان حمایت از تروریست ها گذشته است و چنین دخالت های بی معنی باید متوقف شود. بسیاری از کشورها به مداخله در افغانستان تمایل دارند، اما این تلاش ها دفع می شوند.»

اگر رژیم روسیه یک بار دیگر سعی کند ارزش های افغان ها را از بین ببرد، افغان ها مانند سه دهه پیش در برابر آن ایستادگی خواهند کرد و اجازه نخواهند داد که این این رژیم به اهداف خود برسد.

وی گفت، حمله شوروی بالای این کشور، به ارزش های ملی و دینی افغان ها بی حرمتی کرد، و به یک شکست شرمناک انجامید.

مولوی عبدالغنی جمشیدی، معاون ریاست ارشاد حج و اوقاف هرات گفت، رهبران و سیاستمداران روسیه باید از گذشته درس بگیرند و تلاش های خود برای مداخله در افغانستان را متوقف کنند.

وی افزود، «هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی بالای افغانستان حمله کرد و این کشور را نابود کرد، با مقاومت افغان ها و متعاقباً با شکست روبرو شد و به طور شرم آور افغانستان را ترک کرد. شکست این کشور در افغانستان باید درسی برای رهبران روسیه و نسل بعدی باشد تا دیگر در افغانستان مداخله نکنند.

وی گفت، حمایت روسیه از طالبان و سایر گروه های تروریستی تکرار اشتباهاتی است که پدران نسل فعلی مرتکب شده بودند.

جمشیدی افزود، «کسانی که با روسیه در رسیدن به اهداف خود در افغانستان کمک می کنند، دقیقاً مانند کسانی هستند که در اشغال کشور ما با روسیه کمک کردند، و آنها جز شرم و شکست چیز دیگری را نخواهند دید.»

وی گفت، «هر گروه یا حزبی که از اهداف روسیه در افغانستان پشتیبانی می کند، دقیقاً مانند کسانی که سه دهه پیش با شرمندگی از افغانستان بیرون شدند، با شکست روبرو خواهند شد.»

جبران خسارات جنگ

محمد غوث احراری، یک مجاهد سابق که علیه روسیه جنگید و اعضای خانواده خود را در جنگ از دست داد گفت، سربازان روسی رحم نداشتند و صدها افغان را زنده دفن کردند.

وی گفت، «ما خواستار تشکیل محکمه های عادلانه بین المللی هستیم كه می تواند جنایات روسیه در افغانستان را به طور دقیق ارزیابی كند و این كشور را تحت فشار قرار دهد تا به خاطر جرایمی كه در افغانستان مرتكب شده است، برای افغان ها جبران خساره بپردازد.»

احراری گفت، «روسیه می ترسد كه افغانستان روزی از آن بخواهد تا خسارات را جبران كند؛ بنابر این، روسیه افغانستان را نمی گذارد تا یک حکومت قدرتمندی داشته باشد،و آن کشور با فراهم نمودن سلاح به عناصر ضد حکومت برای ادامه جنگ، حکومت را تضعیف می كند.»

محمد یعقوب، یک عضو سابق مجاهدین گفت، رژیم روسیه باید خون ۱.۵ میلیون افغان بی گناه را جبران کند و زیربنا هایی را که ویران کرده است، دوباره احیا کند.

وی گفت، «اگر عدالتی وجود داشته باشد و جامعه بین المللی به دنبال آن باشد، روسیه باید جبران جنایاتی را که در افغانستان مرتکب شده است، بپردازد.»

وی افزود، «تاریخ نشان می دهد که افغان ها نمی خواستند جنگ کنند زیرا آنها مردم صلح دوست هستند.»

یعقوب گفت، «این روس ها بودند که بالای افغانستان حمله کردند و افغان ها را به دفاع از کشور خود مجبور کردند. روس ها افغان های بی گناه را کشتند و کشور ما را به ویرانه تبدیل کردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همه بدختی ها و جنگ چهال ساله افغانستان از دست روسیه است. اگر این کشور چهال قبل در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کرد و عساکر اش را به افغانستان نمی آورد، اکنون ما یک کشور خیلی مترقی و حتی بهتر از ترکیه میداشتیم. پس از تهاجم شوری و شکست این کشور در افغانستان، همه زیربنا های افغانستا از بین رفت. و جنگ که با امدن شوری در افغانستان در گرفت تا هنوز هم ادامه دارد. از این جهت شوری عامل کشته شدن میلون ها تن و برهم زدن وضعیت در این کشور است. پس از آمدن صلح در افغانستان، روسیه باید تا چهال سال آینده با حکومت و مردم افغانستان کمک های باالاعوض بکند تا اینکه نظام افغانستان یکبار دیگر به پای خود به ایستد.

پاسخ

بخش دوم، در افغانستان هر کس ظلم کرد، روسیه ظلم کرد، نظام کمونیستی که از سوی روسیه حمایت می شد ظلم کرد، مجاهدین ظلم کرد، طالب ظلم کرد، حکومت پس از طالبان ظلم کرد. و هنوز هم رهبران این حکومت بخاطر از دست ندادن قدرت صلح نمی کنند. اگر اینها واقعن ظالم نیستند و عاشق قدرت نیستند چرا حکومت را به طالبان که استعمار را در افغانستان پایا دادند و امریکا را شکست دادند، تسلیم نمی کنند؟ اینها هر روز میگویند که ما از نظام جمهوریت واز بیرق سه رنگ دفاع می کنیم. این نظام جمهوریت که در آن، ظلم، بی عدالتی و فساد بیداد می کند ارزش حتی یک سرباز اردو یا پولیس که کشته می شود ندارد. برای مردم افغانستان صلح مهم است نه نظام جمهوریت یا امارت. برای مردم بیچاره صلح و نان ضرورت است نه بیرق سه رنگ حکومت یا بیرق سفید طالبان.

پاسخ

کار خوب است که مستند جنایات روسیه به نمایش گذاشته شد، اما جنایات مجاهدین که پس از شکست روسیه در افغانستان دست به جنایات زدند و هزار ها تن را بی رحمانه به قتل رساندند و کشور را ویران کردند و باعث شدند که طالبان بوجود بیایند نیز باید به نمایش گذاشته شود. در زمان حکومت حامد کرزی مستند از جنایات مجادین توسط حقوق بشر ساخته شده بود و قرار بود که در یک نمایشگاه به تصویر کشیده شود، اما حکومت آنوقت اجازه ای این کار نداد، علت آن این بود که اکثر مقامات بلند پایه ای حکومت بشمول مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری نیز در آن جنایات دخیل بود. مستند از نظام بیست ساله اخیر نیز باید به نمایش گذاشته شود. زمانیکه امرالله صالح رئیس امنیت ملی بود هزار ها تن را بنام طالب از بین برد. در شمال افغانستان ایتلاف شمال هزار ها بزرگ قوم پشتون را از بین بردند. زمین های پشتون ها را عضب کردند. جنرال دوستم در فاریاب، سمنگان و سایر ولایات شمال کشور پشتون ها را تضعیف کرد. به همین علت بود که وضعیت در شمال به وخامت گراید و پشتون ها علیه نظام قد علم کردند. امریکایی ها نیز در افغانستان مرتکب جنایات شدند، آنها در افغانستان هزار ها تن از افراد ملکی را بمباردمان کردند. اگر ما واقع بین باشیم، باید همه کسانیکه در افغانستان جنایت کردند، افشا کنیم. پایان بخش اول

پاسخ

نه روسها باید بالای افغانستان حمله می کردند و نه هم امریکایی ها. هنگامی که کسی به وضعیت افغانستان قبل از حمله اتحاد جماهیر شوروی نگاه کند، روس ها و امریکایی ها در ساختن افغانستان کار می کردند. هر دو کشور کارهای ساختمانی را در افغانستان انجام دادند که این کار کرد آنها، از یک طرف افغانها را خوشحال کردند و از طرف دیگر امریکایی ها و روس ها بخاطر کارهای شان مورد تحسین افغان ها قرار گرفتند، اما متأسفانه روس ها مرتکب جنایتی شدند و بالای افغانستان حمله کردند، آنها رئیس جمهور وقت افغانستان (حفیظ الله امین) را کشتند و در افغانستان با کشتن تعداد زیادی از مردم به ظلم خود ادامه دادند. از سوی دیگر، مخالفان حکومت که توسط پاکستان آموزش دیده بودند و خود را مجاهدین می نامیدند، تعداد زیادی از مردم را کشتند، زیرساخت ها را با پول و سلاح هایی که از سوی امریکا دریافت می کردند، از بین بردند و سپس با یکدیگر درگیر شدند که در نتیجه شهر کابل را ویران کردند و عزت افغانها را پایمال کردند. اکنون لازم است که امریکا، روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و دیگر کشورهایی که منافع خود را در جنگ افغانستان می بینند با هم بنشینند و مسئله افغانستان را حل کنند و افغانها را بگذارند که یک زندگی صلح آمیز و انسانی داشته باشند.

پاسخ