دیپلماسی

استقبال حکومت افغانستان از «گام های واقعی» مذاکرات ایالات متحده و طالبان

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده، و نماینده گان طالبان، پنجمین دور مذاکرات صلح افغانستان را بتاریخ (۱۴ حوت) در دوحه قطر شروع کردند. [وزارت امور خارجه قطر / توئیتر]

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده، و نماینده گان طالبان، پنجمین دور مذاکرات صلح افغانستان را بتاریخ (۱۴ حوت) در دوحه قطر شروع کردند. [وزارت امور خارجه قطر / توئیتر]

کابل -- حکومت افغانستان از جدیدترین پیشرفت های حاصله در مذاکرات بین زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده و نماینده گان طالبان، در مورد همبستگی افغانستان در دوحه قطر، استقبال کرده است.

فرستاده ویژه ایالات متحده گفت که مذاکره کنندگان ایالات متحده و طالبان دور پنجم مذاکرات صلح طولانی خود را سه شنبه (۲۱ حوت) در حالی که «گام های واقعی» برداشته شده بود، به پایان رساندند، اما هیچ توافق در مورد جدول زمانی بحیث خروج نیروهای نظامی وجود ندارد.

هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی، سه شنبه توئیت کرد: «ما از تلاش های ایالات متحده برای پروسه صلح در افغانستان استقبال می کنیم.»

چخانسوری افزود: «ما امیدواریم شاهد یک آتش‌بس جامع طولانی مدت با طالبان باشیم و امیدواریم که مذاکرات مستقیم [میان] جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان بزودی آغاز شود.»

بتاریخ ۱۹ دلو، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده، در مؤسسه صلح ایالات متحده در واشنگتن، در گفتگوی «چشم انداز صلح در افغانستان» اشتراک می کند. [جیم واتسون/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۹ دلو، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده، در مؤسسه صلح ایالات متحده در واشنگتن، در گفتگوی «چشم انداز صلح در افغانستان» اشتراک می کند. [جیم واتسون/ خبرگزاری فرانسه]

خلیل‌زاد توئیت کرد: «ما تازه یک دور مذاکره طولانی با طالبان در #دوحه را به پایان رساندیم. شرایط #صلح بهبود یافته است. واضح است که همه طرف ها خواستار پایان دادن به جنگ استند. برغم فراز و نشیب ها، ما همه چیز را در مسیر درست نگه داشتیم و گام های واقعی برداشته ایم.»

وی گفت: «صلح، نیاز به توافق بر روی چهار موضوع دارد: تضمین های مبارزه با تروریسم، خروج نیروهای نظامی، گفتگوی بین الافغانی، و آتش‌بس جامع.»

او گفت که این دو طرف در مورد دو موضوع اول «در پیش‌نویس» به توافق رسیده اند.

خلیل‌زاد افزود که گام بعدی مذاکرات در واشنگتن است، اما هشدار داد که «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، توافق نهایی وجود ندارد.»

مذاکرات در دوحه بر خروج نیروهای آمریکایی و اطمینان از اینکه شورشیان از خاک افغانستان برای اجرای حملات تروریستی آینده استفاده نخواهند کرد، تمرکز دارد -- چنین حملاتی از دلایل سیاست اولیه آمریکا پس از حمله ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۱۱ بوده است.

سخنگوی طالبان گفت: «در مورد هر دو مسئله پیشرفت به دست آمده است.»

«در حال حاضر، هر دو طرف درباره پیشرفت های حاصله گفتگو خواهند کرد و آن را با رهبران شان به اشتراک خواهند گذاشت و برای نشست آینده آماده خواهند شد.»

هنوز مشخص نیست که دور بعدی مذاکرات چه زمانی برگزار خواهد شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صادقانه بگویم این غیرمنصفانه است که آمریکاییان در غیاب حکومت افغانستان با طالبان مذاکره می کنند. این بی صداقتی آمریکاییان نسبت به یک نظام دوست را نشان می دهد. برعلاوه، من شنیده ام در نتیجه این مذاکرات طالبان یک تروریست پاکستانی نام عافیه صدیقی را آزاد می کند. اگر این حقیقت دارد، دکتر شکیل افریدی که در پاکستان در حبس است باید در ازای آن آزاد شود. افریدی به سمتی رسیده که نه تنها پشتون ها را نجات داده بلکه سراسر جهان را از یک مصیبت بزرگ حفظ کرده است. و آمریکاییان باید بر پنجابی ها [پاکستانی ها] فشار بیاورند تا او را آزاد کنند. پاکستان در ازای پول هر کاری که از آنها خواهند را انجام داده می تواند.

پاسخ

ما نمیخواهیم که افغانستان در بین کشورهایی منطقه معامله شود هر کشوری امتیازات بخود کسب کند ما صلح بین الافغانی میخواهیم که نفع و آینده افغانستان در آن تضمین باشد

پاسخ

هر چه در غیاب حکومت افغانستان حاصل شود، هرگز به نفع افغان ها نخواهد بود.

پاسخ