دیپلماسی

توقف کوتاه مذاکرات ایالات متحده با طالبان در دوحه پس از «۳ روز گفتگوهای سازنده»

خبرگزاری فرانسه

زلمی خلیل زاد، فرستاده مخصوص ایالات متحده، و نماینده گان طالبان بتاریخ ۴ حوت در دوحه قطر پنجمین دور مذاکرات صلح افغانستان را آغاز کردند. این گفتگوها بعد از دو روز وقفه بتاریخ ۱۱ حوت مجددا شروع خواهد شد. [وزارت خارجه قطر/ توئیتر]

زلمی خلیل زاد، فرستاده مخصوص ایالات متحده، و نماینده گان طالبان بتاریخ ۴ حوت در دوحه قطر پنجمین دور مذاکرات صلح افغانستان را آغاز کردند. این گفتگوها بعد از دو روز وقفه بتاریخ ۱۱ حوت مجددا شروع خواهد شد. [وزارت خارجه قطر/ توئیتر]

دوحه -- در حالی که تلاش های دیپلماتیک با هدف خاتمه دادن به جنگ در افغانستان ادامه دارد، ایالات متحده و طالبان بعد از گفتگوهای «سازنده»،‌از شنبه (۱۱ حوت) مجددا این گفتگوها را از سر خواهند گرفت.

زلمی خلیل زاد، فرستاده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، پنجشنبه (۷ حوت) در یک توئیت نوشت: «بعد از سه روز مذاکرات مفید با طالبان در دوحه بازگشته ایم. این جلسات سازنده بودند.»

او گفت: «ما همچنان گام هایی آهسته و محکم را به سوی درک متقابل و نهایتا صلح برخواهیم داشت.»

خلیل زاد افزود: «دو طرف طی دو روز آینده به مشوره و گفتگوهای داخلی خودشان خواهند پرداخت و قرار است که روز شنبه دوباره مذاکرات شان را شروع کنند.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ضمن تایید خبر توقف گفتگوها افزود که ستیزه جویان متعهد شده اند تا بر علاوه صلح نسبت به پروسه روان صلح نیز پایبند بمانند.

ایالات متحده به اصرار برای آتش بس در این کشور جنگزده و آغاز مذاکرات بین طالبان و حکومت کابل ادامه خواهد داد.

پیشرفت در چندین جبهه

خلیل زاد با اشاره به پیشرفت های حاصله در چند عرصه مختلف در یک توئیت نوشت: «در عرصه تشکیل یک گروه ملی در #کابل که آماده اشتراک در مذاکرات بین‌الافغان و گفتگو با طالبان استند، حاصل شده است.»

رئیس جمهور اشرف غنی با اشاره غیرمستقیم به این مذاکرات بعد از ظهر پنجشنبه گفت که فقط یک پروسه صلح با هدایت افغان ثبات پایدار بدست خواهد داد.

غنی در یک اجلاس صلح زنان در کابل گفت: «افغانستان خواهان همکاری و مشارکت است، مگر افغان ها و حکومت مشروع افغانستان باید مالک این پروسه صلح باشند.»

اوایل ماه روان، خلیل زاد با ملا عبدالغنی برادر، رئیس سیاسی طالبان در دوحه دیدار کرد که این دیدار بالاترین سطح تماس میان دو طرف در این تلاش های چند ماهه قلمداد شده است.

خلیل زاد با استقبال از حضور برادر -- یکی از بنیانگذاران طالبان -- در میز مذاکره، طرف مذاکره کننده جنگجویان را یک «هیات طالبان با اختیارات زیادتر» توصیف کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500