امنیت

افراط کردن در کشتار، تاکتیک های بدبینانهٔ مذاکرات 'صلح' طالبان را آشکار می سازد

گزارش از سلیمان

افغان های زخمی شده راجع به انفجار قوی مرگبار به تاریخ ۱۱ سنبله در کابل، که مسؤلیتش را طالبان به عهده گرفت صحبت می کنند، این در حالیست که این شورشیان و واشینگتن تلاش دارند تا توافقی را نهایی کنند. [نجیبه نوری جستین جیراردی/تلویزیون ای اف پی/ای اف پی]

کابل -- خشونت های افزایش یافته در چند روز گذشته، تاکتیک روشن رهبران طالبان را برملا ساخته است که این گروه از ادامهٔ کشتار مردم ملکی افغان به عنوان ابزاری برای فشار آوردن به حکومت افغانستان و متحدین بین المللی آن بر میز مذاکرات صلح استفاده می کنند.

طالبان و ایالات متحده نزدیک به توافق نامه ای هستند که راه را برای مذاکرات بین الافغانی میان طالبان و حکومت افغانستان هموار کند، اما هنوز طالبان حملات خویش را بالای مردم ملکی افزایش داده اند و از کشتن آنها به عنوان یک وسیلهٔ چانه زنی استفاده می کنند.

بر اساس اعلامیهٔ وزارت داخله، یک انفجار قوی به دوشنبه شب (۱۰ سنبله) در یک ساحهٔ رهایشی کابل باعث کشته شدن دست کم ۱۶ نفر و مجروح شدن ۱۱۹ نفر دیگر شد که همهٔ قربانیان مردم ملکی بودند.

طالبان مسؤلیت این رویداد را طی یک اعلامیه به عهده گرفتند.

در تصویر، مردان مجروح شده به تاریخ ۱۱ سنبله پس از معالجه در شفاخانه وزیر اکبرخان بعد از انفجار قوی شب گذشته در کابل، در بستر قرار دارند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر، مردان مجروح شده به تاریخ ۱۱ سنبله پس از معالجه در شفاخانه وزیر اکبرخان بعد از انفجار قوی شب گذشته در کابل، در بستر قرار دارند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

تصویری که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، عواقب انفجار موتربمب طالبان را نشان می دهد که به تاریخ ۱۱ سنبله در کابل به وقوع پیوست. [آرشیف]

تصویری که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، عواقب انفجار موتربمب طالبان را نشان می دهد که به تاریخ ۱۱ سنبله در کابل به وقوع پیوست. [آرشیف]

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله، به تاریخ ۹ سنبله با یک سرباز افغان در شهر کندز گفتگو می کند. ساعاتی پس از حملهٔ طالبان به مرکز این ولایت، مقامات ارشد امنیتی افغان برای نظارت نزدیک از اوضاع به آنجا رسیدند. [نصرت رحیمی/توئتر]

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت امور داخله، به تاریخ ۹ سنبله با یک سرباز افغان در شهر کندز گفتگو می کند. ساعاتی پس از حملهٔ طالبان به مرکز این ولایت، مقامات ارشد امنیتی افغان برای نظارت نزدیک از اوضاع به آنجا رسیدند. [نصرت رحیمی/توئتر]

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله گفت، این انفجار با استفاده از یک تراكتور مملو از مواد منفجره صورت گرفته است كه کسی آنرا در بیرون از گرین ویلیج، که یک قرارگاه مستحکم بزرگ میباشد که ادارات کمک کننده و سازمان های بین المللی را در خود جای داده است، پارک كرده بود.

رحیمی گفت، پنج فرد مسلح سعی کردند در یک "حمله پیچیده" به این ساحه حمله کنند، اما نیروهای امنیتی افغان آنها را قبل از رسیدن به این قرارگاه کشتند.

ای اف پی به نقل قول از یک خانم زخمی شده در انفجار گفت، «همه اتاق های خانه ما نابود شده اند و من نمی دانم حالا کجا باید بروم. دو دختر من مجروح شده اند و در شفاخانه به سر میبرند.»

«این انفجار زندگی ما را خراب کرد. این اولین یا دومین بار نیست؛ این سومین بار است که همچو حادثه ای اتفاق افتاده است.»

در همین حال، جنگجویان به روز شنبه (۹ سنبله) همچنین اقدام به تصرف درآوردن شهر کندز در ولایت کندز کردند. روز بعد، آنها عملیاتی را در پلخمری، مرکز ولایت همجوار بغلان آغاز کردند.

به گفته مقامات افغان، نیروهای افغان هر دو حمله را در ظرف چند ساعت خنثی کردند و باعث کشته شدن ده ها جنگجویان طالب شدند. شهر کندز که بطور مؤقت در سال ۱۳۹۴ به دست طالبان افتاد، روز دوشنبه (۱۰ سنبله) به حالت عادی برگشت.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «همه حملات طالبان که برای پیروزی در میز مذاکره آغاز شده بودند، با شکست کامل توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی روبرو شدند.»

امان گفت، «طالبان از تمام منابع خود برای تصرف پایتخت های ولایات کندز و بغلان استفاده کردند، اما آنها پس از دریافت تلفات سنگین به مخفیگاه های خود بازگشتند.»

به گفته امان، دست کم ۵۱ جنگجوی طالب در ولایت بغلان کشته یا زخمی شدند.

وی گفت، «اوضاع در شهر کندز و پل خمری و حومه آنها به حالت عادی برگشته است و نیروهای امنیتی در آن حضور دارند. هیچ گونه تهدیدی برای باشنده گان این مناطق دیده نمی شود.»

امان گفت، «طالبان در ولایت فراه نیز سعی کردند به مرکز این ولایت حمله کنند. نقشه آنها با شکست مواجه شد، و افغان ها اکنون می دانند که طالبان دروغ می گویند و قادر به تصرف ولایات نیستند. آنها فقط هراس آفگنی می کنند و مردم ملکی را می کشند تا بتوانند در مذاکرات سودمند شوند.»

مردم ملکی به عنوان وسیلهٔ چانه زنی

مقامات دیگر و تحلیلگران همچنین گفتند که حملات اخیر طالبان با هدف تضمین پیروزی در مذاکرات با ایالات متحده و سپس با دولت افغانستان انجام شده است.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده، در هنگام وقوع بمبگذاری روز دوشنبه برای بحث درمورد توافق پیشنهاد شده در پایتخت افغانستان بود.

غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز گفت، «این جنگجویان می خواهند حملات خود را افزایش دهند و مردم ملکی را برای وارد نمودن فشار بر جامعهٔ جهانی و حکومت افغانستان در مذاکرات بکشند.»

وی افزود، با حملهٔ طالبان به شهر کندز، بیش از هفت فرد ملکی کشته و دست کم ۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

ربانی گفت، «طالبان در حمله به شهر کندز هیچ دستاوردی نداشته اند. تنها دستاوردی که آنها داشتند، کشتن زنان و کودکان و آتش زدن وسایل نقلیه و دکان ها بود.»

امین الله شارق، یک تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «با کشتن غیرنظامیان و ایجاد وحشت، طالبان می خواستند به جهانیان نشان دهند که آنها توانایی تصرف ولایات و شهرها را دارند، اما آنها شکست خوردند.»

شارق گفت، «تقریباً تمام قربانیان طالبان در کندز، بغلان، تخار، بلخ و سایر مناطق این کشور مردم ملکی بودند. استراتیژی منتخب این جنگجویان برای کسب امتیاز در مذاکرات، غیرانسانی، غیر اسلامی و یک جنایت است.»

عزیز استانکزی، تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «طالبان می خواستند به حکومت افغانستان و امریکایی ها نشان دهند که این گروه توانایی به چالش کشیدن امنیت افغانستان را دارد.»

«اما برنامه های آنها نتایج متضادی به همراه داشت زیرا آنها نتوانستند کنترل شهر کندز یا پل خمری را به دست بگیرند؛ بنابراین، آنها وضعیت بدتری را نسبت به گذشته دارند.»

طالبان تحت فشار

مقدم امین، تحلیلگر امور سیاسی مستقر در کابل گفت، «شکست های پی در پی طالبان در مناطق مختلف، به ویژه در ولایات کندز، بغلان و بدخشان، توانایی نظامی این گروه را به شدت تضعیف کرده و موقعیت رهبران طالبان را در مذاکرات صلح تضعیف کرده است.»

امان، سخنگوی وزارت دفاع گفت، «طالبان تحت فشار زیادی قرار دارند.»

«ما عملیات های گسترده ای را در ولایات بدخشان، تخار، بلخ و فراه انجام داده ایم. در نتیجه، ما صدها جنگجویان طالب به شمول فرماندهان کلیدی آنها را کشته ایم و مخفیگاه های آنها را بالخصوص در بدخشان نابود کرده ایم.»

به گفته امان، نیروهای امنیتی ملی و دفاعی افغان تنها در ولایت بدخشان، در طی ۱۰ روز گذشته دست کم ۱۵۰ جنگجویان طالب را در ولسوالی های کران و منجان، جرم، بهارک، وردوج، ارغنجخوا، ارگو و یمگان کشته است.

امان افزود، «به تاریخ ۷ سنبله، طالبان برای کنترل مرکز ولسوالی چاه آب، در ولسوالی چاه آب ولایت تخار حملهٔ شدیدی را آغاز کردند، اما نیروهای افغان این حمله را به موقع دفع کردند. یک فرمانده قطعهٔ سرخ طالبان به نام حکمت، به همراه ۲۸ تن جنگجویان دیگر کشته شد و بقیه آنها مجبور به فرار به مناطق دور افتاده و روستاهای همجوار شدند.»

امرالله صالح، رئیس اسبق ریاست امنیت ملی بر توئتر نوشت، «طالبان بازنده هستند. جهت دادن بمب و اسلحه به طرف مردم ملکی به هیچ وجه نشانه قدرت نیست.»

صالح گفت، «توافق نامه ایالات متحده یک فضای تنفس است و در صورت عدم موفقیت آنها [طالبان] دفن خواهند شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما چطور بتوانیم خود را در خبرهایتان ثبت نام کنیم؟

پاسخ

در حقیقت، طالبان وجود ندارند. همه اینها کارهای استخباراتی پاکستان است که می خواهند افغان ها را بکشند و افغانستان را نابود کنند. در گذشته، آنها فقط توسط اردو و استخبارات پاکستان آموزش می گرفتند، در حالیکه اکنون استخبارات ایرانی نیز به آن پیوسته است. خداوند هر دوی آنها را نابود کند.

پاسخ