امنیت

طالبان در جریان از سرگیری گفتگوهای صلح بالای پایگاه ایالات متحده در کابل حمله کردند

سلام تایمز و ای اف پي

به تاریخ ۲۰ قوس ساختمانهای تخریب شده در صحنه انفجار موتربمب در نزدیکی میدان هوایی بگرام به تصویر کشیده شده است. حداقل دو فرد ملکی زمانی کشته و ۷۳ نفر دیگر زخمی شدند که یک بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا منفجر شد. در این انفجار همچنان خانه ها و یک شفاخانه که زیر کار بود تخریب گردید. [اس تی آر/ای اف پی]

به تاریخ ۲۰ قوس ساختمانهای تخریب شده در صحنه انفجار موتربمب در نزدیکی میدان هوایی بگرام به تصویر کشیده شده است. حداقل دو فرد ملکی زمانی کشته و ۷۳ نفر دیگر زخمی شدند که یک بمب در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا منفجر شد. در این انفجار همچنان خانه ها و یک شفاخانه که زیر کار بود تخریب گردید. [اس تی آر/ای اف پی]

کابل - مقامات گفتند، بمب گذاران انتحاری طالبان به روز چهارشنبه (۲۰ قوس) یک پایگاه کلیدی نظامی ایالات متحده را در افغانستان مورد حمله قرار دادند که منجر به زخمی شدن بیش از ۷۰ فرد ملکی شد. این حمله در حالی صورت می گیرد که از سرگیری گفتگوها صلح بین ایالات متحده و جنگجویان ادامه دارند.

به گفته مقامات محلی، این حمله صبح هنگام زمان آغاز شد که یک حمله کننده انتحاری وسیله نقلیه مملو از مواد انفجاری خود را در بیرون از ساختمان شفاخانه در نزدیکی پایگاه نظامی بگرام در ولایت پروان، شمال کابل منفجر ساخت.

مقامات محلی گفتند، به گمان اغلب هفت فرد مسلح دیگر که ملبس با واسکت های انتحاری بودند، وارد ساختمان شده اند که زیر کار بود و فعال نبود – تا اینکه از آن به حیث یک محل راه اندازی حملات در نزدیک پایگاه ایالات متحده استفاده کنند.

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان گفت، تقریباً پس از ۱۰ ساعت جنگ، دست كم سه جنگجوی هنوز هم در داخل محوطه شفاخانه می باشند و با نیروهای افغان و خارجی می جنگنند.

رحیمی به ای اف پی گفت، «سه مهاجم هنوز در داخل ساختمان مقاومت می کنند، در حالی که سه نفر دیگر کشته و یک نفر دستگیر شده است.»

رحیمی گفت، در این انفجار که خانه ها را تا ۳۰۰ متر دور تخریب کرد، دست کم دو فرد ملکی افغان، از جمله یک زن، کشته و ۷۳ تن دیگر زخمی شده اند.

یک سخنگوی طالبان بعداً مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در یک اعلامیه گفت، «این حمله به سرعت مهار و دفع شد ... اما ساختمان شفاخانه آینده به شدت آسیب دیده است.»

در این اعلامیه آمده است، در این حمله به هیچ نیروی آمریكایی یا ائتلاف تلفات وارد نشده است، اما وزارت دفاع جمهوری گرجستان گفته است كه پنج سرباز این کشور جراحات سطحی برداشته اند.

رئیس جمهور اشرف غنی اعلامیه ای را از طریق دفتر خود با محکوم کردن این حمله منتشر کرد و آنرا «جنایت علیه بشریت» خواند.

غنی گفت، «تروریست ها با انجام حملات تروریستی به تاسیسات عامه و مراکز بهداشتی و خدماتی به اهداف شوم خود دست نمی یابند زیرا نیروهای دفاعی و امنیتی ما آنها را در همه جا سرکوب می کنند.»

گفتگوهای صلح زیر سوال

این حمله در حالی صورت می گیرد که واشینگتن به روز شنبه (۱۶ قوس) با طالبان گفتگوهای صلح را از سر گرفت. این گفتگوها پس از سه ماه در حالی از سرگرفته می شود که دونالد ترمپ آن را به تعقیب یک حمله انتحاری که جان ۱۲ تن بشمول یک سرباز ایالات متحده را در کابل گرفت لغو کرد.

ترامپ به تاریخ ۷ قوس برای تجلیل از مراسم شکرگذاری با سربازان آمریکایی و ملاقات با غنی، در یک سفرغیر اعلام شده به بگرام آمد.

وی به خبرنگاران با تأیید از سرگیری گفتگوها متوقف شده گفت، «طالبان می خواهند توافق کنند و ما با آنها ملاقات می کنیم و ما می گوییم که این باید یک آتش بس باشد.»

بنظر میرسد که حمله اخیر منطبق با ستراتیژی طالبان برای کشتن مردم ملکی به حیث یک وسیله فشار آوردن بر حکومت افغانستان و متحدین بین المللی آن در میز مذاکرات باشد.

غلام ربانی ربانی، عضو شورای ولایتی کندز در جریان گفتگوهای قبلی صلح در ماه سنلبه گفته بود، «جنگجویان در این گفتگوها می خواهند حملات خود را افزایش دهند و مردم ملکی را بکشند تا بالای جامعه جهانی و دولت افغانستان فشار وارد کنند.»

وی اظهارات خود را پس از بمبگذاری طالبان به تاریخ ۱۱ سنبله در کابل که باعث کشته شدن حداقل ۱۶ نفر و زخمی شدن ۱۱۹ تن دیگر که همه ای آنها مردم ملکی بودند، و پس از حمله جنگجویان بر شهر کندز در آن زمان گفته بود.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع پس از آن حادثات گفت، «همه ای حملات طالبان که بخاطر پیروزی در میز مذاکرات (در جریان ادامه گفتگوهای صلح) به راه انداخته شده بود با شکست کامل از سوی نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان روبرو شد.»

وی گفت، «نقشه آنها ناکام شد و افغان ها اکنون می دانند که طالبان دروغ می گویند و قادر به تصرف ولایات نیستند.»

«آنها فقط می توانند وحشت را ایجاد کنند و مردم ملکی را بکشند تا در مذاکرات قدرت نفوذ به دست آورند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500