امنیت

با پذیرفتن مسؤلیت قتل برادر هبت الله از سوی یک گروه انشعابی طالبان، اختلافات داخلی میان طالبان گسترش یافته است

گزارش از عمر

در تصویری که تاریخ آن معلوم نیست، ملا منان نیازی پس از دستگیری سه نفر حمله کننده گان انتحاری، که گفته می شود توسط حامیان رهبر طالبان ملا هبت الله آخوندزاده فرستاده شده بودند، به طرفداران خود خطاب می کند. [با امتنان از ملا منان نیازی]

در تصویری که تاریخ آن معلوم نیست، ملا منان نیازی پس از دستگیری سه نفر حمله کننده گان انتحاری، که گفته می شود توسط حامیان رهبر طالبان ملا هبت الله آخوندزاده فرستاده شده بودند، به طرفداران خود خطاب می کند. [با امتنان از ملا منان نیازی]

هرات -- یک گروه جدا شدهٔ طالبان مسئولیت قتل برادر رهبر طالبان در یک حمله بر یک مسجد در نزدیکی کویته پاکستان، را برعهده گرفته است.

چهار نفر به شمول حافظ احمدالله، برادر رهبر طالبان ملا هبت الله آخوندزاده، طی یک حمله در کچلاک به تاریخ ۲۵ اسد کشته شدند.

بر اساس گزارش های رسانه های محلی، طالبان تعهد سپرده اند که در مورد این حمله تحقیقات می کنند.

شورای عالی امارت اسلامی، یک گروه طالبان به رهبری ملا محمد رسول، گفت که این گروه در پشت این حمله بوده است.

در این تصویر، پیکر ملا محمد اعظم رهبر کشته شدهٔ طالبان نشان داده میشود که به تاریخ ۲۶ اسد توسط آمبولانس در منطقه کچلاک در نزدیکی کویته منتقل می شود. [عبدالغنی کاکر]

در این تصویر، پیکر ملا محمد اعظم رهبر کشته شدهٔ طالبان نشان داده میشود که به تاریخ ۲۶ اسد توسط آمبولانس در منطقه کچلاک در نزدیکی کویته منتقل می شود. [عبدالغنی کاکر]

تصویری از یک ودیوی سلام تایمز جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا منان نیازی، معاون فرمانده یک گروه جدا شدهٔ طالبان، به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷ در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات، نشان می دهد. [آرشیف]

تصویری از یک ودیوی سلام تایمز جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا منان نیازی، معاون فرمانده یک گروه جدا شدهٔ طالبان، به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷ در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات، نشان می دهد. [آرشیف]

تنش های داخلی در درون طالبان اندکی پس از کشته شدن ملا محمد عمر، رهبر بنیانگذار طالبان، به تاریخ ۱۸ سرطان ۱۳۹۴، که بیش از دو سال پس از درگذشت حقیقی وی علنی شد، به وجود آمدند.

شورای عالی مشتمل بر هزاران جنگجویان به رهبری رسول از گروه اصلی طالبان -- شورای کویته -- در اعتراض به رهبری ملا اختر محمد منصور، سلف هبت الله جدا شد و خود را یک نهاد مستقل اعلام کرد.

ملا منان نیازی، معاون رهبر شورای عالی، در مصاحبه با سلام تایمز گفت، «افراد ما ملا هبت الله را زیر نظر داشته اند و این حمله توسط افرادی صورت گرفته است كه قبلاً نزدیک به ملا هبت الله بودند.»

وی گفت، «دلیل این حمله معاملات آن گروه با روسیه و ایران میباشد که به نفع امارت اسلامی یا مردم افغانستان نیست. گروه دست نشاندهٔ هبت الله توسط همه پیروان امارت اسلامی مورد حمله قرار گرفته است و اعتبار خود را از دست داده است.»

نیازی ادعا کرد که خود هبت الله در یک پایگاه نظامی در پاکستان زندگی می کند.

وی گفت، «چهار سال پیش، ما در برابر ملا منصور در پاکستان ایستادیم ... آنها ملا محمد عمر و ملا عبیدالله را به شهادت رساندند.»

نیازی گفت، این گروه به سرپرستی هبت الله "دستوراتی را از کشورهای خارجی دریافت می کند. آنها از امارت اسلامی و دستاوردهای آن استفاده کرده و از پشتیبانی اداره های استخباراتی همسایگان برخوردار میباشد.»

وی گفت، «طالبان تحت رهبری ملا هبت الله هیچ رحمی ندارند و در چند روز گذشته ۲۵۰ نفر جان خود را [در بمب گذاری های آغاز شده توسط این گروه] در ولایات هرات، بادغیس و فراه از دست داده اند.»

«آنها دشمن ما هستند و ما هر کجا که آنها را پیدا کنیم آنها را خواهیم کشت.»

هبت الله و متحدانش همچنان مورد تعقیب گزارشات قرار گرفته اند مبنی بر اینکه تعدادی از تجارت های مخفی را در پاکستان و جاهای دیگر اداره می کنند.

طالبان دست نشانده

به گفته نیازی، مذاکرات صلح بین امریکا و طالبان در قطر نشان می دهد که طالبان مستقل نیستند و کشورهایی که از آنها حمایت می کنند، برای تأثیرگذاری بر نتیجهٔ این مذاکرات مداخله می کنند.

وی گفت كه گروه هبت الله نمی خواهد صلح برقرار كند و كشورهای همسایه از این گروه برای اطمینان از منافع خود در افغانستان استفاده می كنند.

وی تأکید کرد، «وعده هایی که گروه هبت الله به ایالات متحده می دهد دروغ است چون این گروه نمی خواهد صلح برقرار کند. این گروه توانایی تصمیم گیری را ندارد چون قدرت تصمیم گیری آن ۱۰۰٪ توسط ایران و روسیه کنترل می شود.»

وی افزود، «شرایطی که طالبان در مذاکرات صلح ارائه داده اند با خواسته های مردم افغانستان سازگار نیست و به نفع مردم و امارت اسلامی نیست. نمایندگان طالبان در قطر شجاعت صحبت و مذاکره را ندارند، پس چگونه می توانند در مورد آینده افغانستان تصمیم بگیرند و یک کشور اسلامی ایجاد کنند؟»

سید اشرف سادات، یکی از فعالان جامعه مدنی در هرات گفت، کشورهای همسایه احتمالاً برای رسیدن به اهداف خود از طالبان در مذاکرات صلح استفاده می کنند.

وی گفت، «مذاکره در مورد شرایط توافق صلح بین ایالات متحده و طالبان بسیار طولانی تر شده است چون هشت مرحله مذاکرات قبلاً گذشته است. این بدان معنی است که طالبان نمی خواهند تنها به ارادهٔ خود با ایالات متحده به توافق برسند، زیرا منافع کشورهایی که از طالبان حمایت می کنند ممکن است بخشی از این گفتگوها باشند.»

وی افزود، کشورهای منطقه و همسایه می خواهند منافع خود را در مذاکرات تضمین کنند و در حالی که ممکن است خواسته های آنها به طور مستقیم در مذاکرات مطرح نشود، ممکن است که طالبان آنها را بطور غیر مستقیم ارائه می کنند.

سادات افزود، «کشورهای همسایه و منطقه صلح را در افغانستان نمی خواهند و سعی می کنند موانع ایجاد کنند.»

وی با اشاره به روسیه، ایران و چین گفت، «حتی اگر صلح تأمین شود، این کشورها مطالبات شیطانی ای خواهند داشت که برای افغانستان خطرناک است.»

شکافهای داخلی گسترده می شوند

ترور اخیر، آخرین خشونت بین دو گروه طالبان است.

به گفته مقامات محلی در هرات، در سه سال گذشته از هر دو طرف بیش از ۳۰۰ جنگجویان کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی شده اند.

درگیری به تاریخ ۱۵ اسد بین گروه های هبت الله و رسول در ولسوالی گزره ولایت هرات، از هر دو طرف ۳۴ جنگجویان را کشته برجا گذاشت.

علاوه بر کشته شدن برادر هبت الله، دو حمله دیگر به تاریخ ۲۶ و ۲۷ اسد بالای گروه وی در پاکستان، باعث کشته شدن دو فرمانده شدند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، «از زمانی که اختلاف بین گروه های طالبان آغاز شد، قدرت این گروه به سرعت کاهش یافته است و بسیاری از مناطق را ترک کرده است. آنعده مردم ملکی که طرفدار طالبان بودند، اکنون به دلیل شکاف هایشان از آنها فاصله گرفته اند و دیگر به آنها اعتماد ندارند.»

فرهاد افزود، «طالبان دیگر قدرت سابق خود را ندارند ... زیرا آنها قدرت خود را در درگیری های درونی خود استفاده کردند. پس از وقوع نبرد بین گروه های فرعی طالبان، حاکمیت دولت در بسیاری از ولسوالی هایی که طالبان در گذشته تحت کنترل داشتند گسترش یافته است.»

محمد رفیق شهیر، تحلیلگر امور سیاسی در ولایت هرات گفت، درگیری ها میان گروه های این جنگجویان، آنها را تضعیف کرده است.

وی گفت، «افزایش اختلافات بین طالبان این گروه را مختل کرده است. اعضای این گروه در مورد بسیاری از موارد موافق نیستند، و آنها سلاح های خود را علیه یکدیگر استفاده کرده اند.»

وی گفت، این تنش درونی فقط به مردم و حکومت افغانستان کمک می کند.

شهیر گفت، «طالبان دیگر نیروى هماهنگ شده ندارند که بتوانند با نیروهای امنیتی جنگ کنند، زیرا آنها به قطعات تقسیم شده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این مقاله بینش خیلی خوبی را در مورد کارهای داخلی طالبان فراهم می کند. رسانه های امریکایی این چیزها را گزارش نمی کنند. بسیار تشکر

پاسخ

خداوند همین حالت را ادامه دهد. بسیار لذت بخش است که آنها یکدیگر را می کشند.

پاسخ

خبرهای شما جالب است.:) از یک طرف شما می نگارید که طالبان در کویته نشسته اند و رهبران شان در پایگاه های نظامی پاکستان زنده گی می کنند و از طرف دیگر شما می گوئید که ایران و روسیه بالای آنها نغوذ دارند. این درست است که رژیم ایران یک دشمن جدی افغان ها است و استخبارات روسیه با وصف فرار سیاه رویی و شکست شان هنوز هم بی شرمانه در افغانستان مداخله می کند. اما دشمن اصلی افغانها و افغانستان پاکستان است که در طی چهار و نیم دهه تروریست ها را آموزش می دهد و آنها را بخاطر ویرانی به افغانستان می فرستد. لعنت بر اردو و استخبارات پاکستان که اسلام را بدنام ساخته، با جهان دارد بازی دو رویه انجام میدهد و تروریست ها را آموزش میدهد.

پاسخ