امنیت

جنگجویان طالب با درک اینکه شورش آنها 'مشروع نبوده' است، تسلیم شدند

گزارش از هدایت الله

دو فرمانده محلی طالبان به همراه ۱۳ تن از پیروان، به تاریخ ۱۹ اسد، در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، به مقامات تسلیم می شوند. [مقام ولایت بدخشان]

دو فرمانده محلی طالبان به همراه ۱۳ تن از پیروان، به تاریخ ۱۹ اسد، در فیض آباد، مرکز ولایت بدخشان، به مقامات تسلیم می شوند. [مقام ولایت بدخشان]

کندز -- پانزده عضو گروه طالبان، به شمول دو فرمانده كه ۵ سال با حکومت افغانستان و نیروهای ائتلافی جنگیده بودند، هفتهٔ گذشته به مقامات محلی در ولایت بدخشان تسلیم شدند.

این گروه به سرپرستی ملا عاشور محمد، فرمانده نظامی طالبان برای ولسوالی یمگان، سلاح های خود را به تاریخ ۱۹ اسد به ریاست امنیت ملی در فیض آباد، مرکز این ولایت تحویل دادند.

نیک محمد نظری سخنگوی والی بدخشان گفت، این گروه از برکت تلاش های مقامات ریاست امنیت ملی و پس از درک جنگجویان مبنی بر غیرقانونی بودن شورش، به روند صلح پیوست.

وی گفت، «دو رهبر گروه طالبان -- ملا عاشور محمد و احمدشاه خان -- به همراه ۱۳ جنگجوی دیگر، با ۱۰ میل کلاشینکوف خود در ولسوالی یمگان ولایت بدخشان به روند صلح پیوستند.»

جنگجویان اسبق طالبان به تاریخ ۱۹ اسد، در فیض آباد، ولایت بدخشان در زمان تسلیم شدن ابراز پشیمانی نمودند. [مقام ولایت بدخشان]

جنگجویان اسبق طالبان به تاریخ ۱۹ اسد، در فیض آباد، ولایت بدخشان در زمان تسلیم شدن ابراز پشیمانی نمودند. [مقام ولایت بدخشان]

ولسوالی های یمگان و تگاب تحت کنترل طالبان اند.

وی گفت، «این دو نفر رهبران و فرماندهان طالبان در این ولایت بودند و در همه درگیری ها علیه نیروهای حکومتی حضور داشتند. آنها همچنین در سقوط ولسوالی یمگان نقش اساسی داشتند.»

وی افزود، «با پیوستن فرماندهان ملا عاشور محمد و احمدشاه خان به روند صلح، روحیهٔ طالبان در ولسوالی یمگان تضعیف شده است.»

وی گفت، ملا عاشور محمد به جنگیدن در برابر نیروهای حکومتی اعتراف کرد. وی گفت که وی و گروهش پس از درک اینکه جنگ "مشروع نبود"، تسلیم شدند.

وی به خبرنگار رادیو و تلویزیون ملی افغانستان در بدخشان گفت، «ما بعد از اینکه سه سال پیش ولسوالی یمگان را از دولت به تصرف درآوردیم، در اکثر جنگ هایی که در یمگان و سایر ولسوالی های ولایت بدخشان اتفاق افتاد، جنگیدیم.»

وی افزود، «من پنج سال با طالبان بوده ام. من اکثر اوقات گرسنه و تشنه در "جهاد" علیه حکومت شرکت کردم. وقتی فهمیدم که "جهاد" ما مشروع نیست، با ریاست امنیت ملی در تماس شدم.»

وی گفت، «من به حکومت محلی در بدخشان قول می دهم که بعد از این لحظه، من برای پیشرفت و شکوفایی کشور خود تلاش خواهم کرد و من به فریب بیگانگان بازی نخواهم خورد.»

بشیراحمد صمیم، رئیس شورای ولایتی بدخشان در این مراسم گفت، تسلیم شدن این جنگجویان نشانهٔ خوبی برای روند صلح است.

وی گفت، «اکنون مردم درک کرده اند كه حکومت با كدام مسیر و طالبان با کدام مسیر به پیش می روند. ما پیوستن برادران خود را به این تعداد، به فال نیک می گیریم.»

وی با اشاره به مذاکرات میان ایالات متحده و طالبان در دوحه گفت، «ما امیدواریم که با پیوستن آنها، مذاکرات در قطر به نتیجه ای برسند و ما شاهد امنیت در سراسر کشور باشیم.»

پشیمان شدن از جنگ

احمدشاه خان، رهبر دیگر این گروه تسلیم شده، به رادیو و تلویزیون ملی افغانستان گفت، كه او هشت سال با حکومت در ولسوالی یمگان جنگیده است و او در كوه هایی به دور از خانه و اجتماع خود زندگی كرده است.

وی گفت، «ما به نام "جهاد" به صفوف طالبان پیوستیم و هشت سال جنگیدیم. سرانجام، ما فهمیدیم که این "جهاد" نیست، بلکه فقط کشتن برادران مسلمان ما در جنگ سازمان های استخباراتی منطقه ای است.»

وی گفت، «ولسوالی یمگان به مدت سه سال تحت کنترل طالبان بوده است. هر روز شاهد بودیم که طالبان به تحقیر، آزار و اذیت و اسیب مردم محلی می پرداختند.»

وی گفت، «ما دیگر نتوانستیم ایستادگی کنیم تا بیرحمی های آنها را ببینیم. دوستان ما تصمیم گرفتند تا بیایند و به حکومت بپیوندند.»

عبدالرسول ۴۱ ساله، عضو دیگر این گروه گفت، «من از کاری که انجام دادم پشیمان هستم، چون اکنون فهمیدم که به چه راهی می رویم. بیشتر طالبان از جنگ خسته شده اند و آنها منتظر نتیجهٔ مذاکرات صلح هستند تا بتوانند سلاح های خود را کنار بگذارند.»

محمد ذكریا سودا، والی بدخشان در این مراسم گفت، حکومت ولایتی به این جنگجویان اسبق كمک خواهد کرد تا وظیفه و تجمیع مجدد در جامعه را پیدا كنند.

وی گفت، «من بسیار خوشحالم که این گروه ۱۵ نفری حقیقت را پذیرفتند و به حکومت خود پیوستند. به آنها قول دادم كه حکومت تمام كمک های لازم را به آنها خواهد كرد. از آنجا كه این گروه به [روند صلح] پیوست، ما شاهد پیشرفت های بزرگی در امنیت ولایت بدخشان خواهیم بود.»

وی گفت، «شورای عالی صلح برای اعضای گروه طالبان که قبلاً به روند صلح پیوسته بودند، فرصت های وظیفوی و معیشتی ایجاد کرده است و اکنون آنها در کنار فرزندان و خانواده های خود زندگی با عزت دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جنگ کشور ما را هیچگاه نمی سازد، جنگ در حقیقت باعث ویرانی و فقر میگردد. بنابر این بهتر است که جنگ در افغانستان توسط طالبان و دیگر مخالفین متوقف شوند.

پاسخ

سلام، من حامد از افغانستان هستم. من فکر می کنم که صلح برای ما مهم است اما کل مشکلات خارجیان هستند مانند امریکا که از نام حقوق بشر دیموکراسی و غیره سوء استفاده می کند. اگر ما بخواهیم صلح را بیآوریم باید خود را از اهداف ایالات متحده در منطقه آگاه بسازیم. ما توازن قدرت بین ایالات متحده، چین و روسیه را نداریم. راه حل، پیوستن افغانستان به قرارداد ها در منطقه است.

پاسخ

بیایدافغانستان رابسازیم ایچ کشوری نمیسازد جذافغانها

پاسخ

تا زمانی که سیاست مداران کشور مان صادقانه به این کشور خدمت نکند ما شاهد صلح در این کشور نخواهیم بود.به نظر من تمام کسانی که خواهان صلح هستند در نمیخواهند صلح ببیایید به این کشور

پاسخ