امنیت

آخرین درگیری داخلی طالبان در هرات ۳۴ تن جنگجوی را کشته برجا گذاشت

گزارش از عمر

تصویری از یک ویدیوی سلام تایمز که در آن جنگجویان طالب تحت رهبری ملا منان نیازی، معاون فرمانده یک گروه انشعابی طالبان، در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷، نشان داده شده است. [آرشیف]

تصویری از یک ویدیوی سلام تایمز که در آن جنگجویان طالب تحت رهبری ملا منان نیازی، معاون فرمانده یک گروه انشعابی طالبان، در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷، نشان داده شده است. [آرشیف]

هرات -- درگیری داخلی میان طالبان در جدیدترین شیوع خشونت بین جناح های مختلف، ده ها جنگجوی را در ولایت هرات کشته برجا گذاشته است.

درگیری های روز سه شنبه (۱۵ اسد)، که بین پیروان رهبر طالبان، ملا هیبت الله آخوندزاده و پیروان ملا محمد رسول آغاز شد، باعث کشته شدن ۳۴ جنگجوی و مجروح شدن ۱۳ تن دیگر شد.

بر اساس گفته های مقامات محلی، از زمان آغاز درگیری در هرات، بیش از سه سال پیش، بیش از ۶۰۰ عضو طالبان از طرف های رقیب کشته یا زخمی شده اند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، یک جناح طالبان در ولسوالی گوزره از رهبری طالبان پیروی نمی کند و حتی برعلیه آن می جنگد. جنگجویان طالب مربوط به گروه اصلی به این جناح حمله کردند.

تصویری از یک ویدیوی سلام تایمز که در آن جنگجویان طالب متعهد به ملا منان نیازی، معاون فرمانده یک گروه انشعابی طالبان، در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷، نشان داده شده است. [آرشیف]

تصویری از یک ویدیوی سلام تایمز که در آن جنگجویان طالب متعهد به ملا منان نیازی، معاون فرمانده یک گروه انشعابی طالبان، در یک مکان نامعلوم در ولایت هرات به تاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷، نشان داده شده است. [آرشیف]

رحیمی در یک کنفرانس مطبوعاتی به تاریخ ۱۵ اسد به خبرنگاران گفت، «نیروهای امنیتی بر روی نقشه ای برای شکست دادن طالبان در این منطقه کار می کنند، جائیکه آنها [دو جناح طالبان] درگیر جنگ های داخلی هستند، و امنیت را تأمین خواهند کرد. این منطقه به زودی تصفیه خواهد شد.»

وی افزود، «جنگجویان طالب در برخی از دهات دوردست فعالیت می کنند، و باشنده گان محلی را آزار و اذیت میکنند. ما دیگر نمی توانیم افراد مسلح [غیر مسؤل] را تحمل کنیم و با آنها خواهیم جنگید.»

تنش های داخلی در درون طالبان اندکی پس از شیوع خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر بنیانگذار طالبان، به تاریخ ۱۸ سرطان ۱۳۹۴، بیش از دو سال پس از درگذشت حقیقی وی، پدیدار شدند.

در نتیجه، یک جناح طالبان متشکل از هزاران تن جنگجوی که به رهبری رسول از گروه اصلی طالبان -- شورای کویته -- جدا شده و خود را به عنوان یک نهاد مستقل اعلام کرد. این گروه جدید خود را «شورای عالی امارت اسلامی افغانستان» نامید.

فرصت مناسب برای شکست دادن طالبان

برخی از تحلیلگران میگویند، درگیری های تشدید شده میان جناح های طالبان، فرصت حمله برای نیروهای امنیتی ایجاد می کند.

عبدالقادر کامل، یک متخصص امور سیاسی در ولایت هرات گفت، «درگیری های اخیر بین طالبان نشان می دهد که برخی از طالبان صلح می خواهند و سعی می کنند از شاخهٔ جنگجوی و خشن این گروه فاصله بگیرند، اما جنگجویان ناسازگار در بین طالبان تلاش می کنند تا آن دسته از اعضائی که خواهان صلح هستند را نابود کنند و روحیهٔ صلح میان این گروه را تضعیف کنند.»

وی گفت، این وضعیت فرصت طلایی برای نیروهای امنیتی را فراهم میسازد تا بالای آنعده اعضای گروه طالبان که نمی خواهند صلح داشته باشند حمله کنند، و از کسانیکه طرفدار صلح هستند، پشتیبانی کنند.

وی افزود، «نزاع طالبان منجر به کاهش حملات به نهادهای دولتی و پوسته ها شده است و این مسئله کمک کرده است تا تعداد تلفات نظامی و ملکی کاهش یابد.»

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی در ولایت هرات گفت، شکاف های جدی در درون طالبان وجود دارد. رهبران سیاسی و نظامی طالبان با یکدیگر همآهنگی ندارند و فرماندهان نظامی نیز گاهی دستورات رهبران خود را نقض می کنند.

وی گفت، هر قدر طالبان با اختلاف و درگیری با یکدیگر روبرو شوند، موقعیت نظامی و سیاسی آنها کاهش می یابد.

سادات گفت، طالبان ادعا می كنند كه اعضای این گروه متحد بوده و با هم همآهنگ فعالیت می كنند، اما شكاف ها در درگیری های اخیر در ولایت هرات آشكار است.

جواد عمید، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت هرات گفت، «اختلافات داخلی طالبان در گذشته وجود داشته است، اما اکنون این اختلافات روز به روز رو به وخامت می روند. این شکافها اکنون به شکافهایی منجر شده اند که باعث تضعیف بیشتر این گروه خواهند شد.»

وی افزود، «وقتی طالبان شکاف های داخلی دارند، موقعیت سیاسی آنها به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد. طالبان دیگر نمیتوانند قدرت خود را که در گذشته داشتند نگهدارند، چون برخی از اعضای آنها سرپیچی از رهبران خود می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500