امنیت

نیروهای افغان در درگیری های سرتاسر کشور ده ها جنگجوی طالبان را کشتند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

در حالیکه شورشیان به کمپاین خود شدت بخشیده اند، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۳ جوزا در جریان جنگ میان طالبان و نیروهای افغان در مهترلام مرکز ولایت لغمان، موضع می گیرند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

در حالیکه شورشیان به کمپاین خود شدت بخشیده اند، نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۳ جوزا در جریان جنگ میان طالبان و نیروهای افغان در مهترلام مرکز ولایت لغمان، موضع می گیرند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

مهترلام -- نیروهای افغان در جنگ سرتاسر کشور طی آغاز هفته و روز دوشنبه (۳ جوزا) ده ها جنگجوی طالبان را کشتند.

به گفته وزارت دفاع، در نتیجه این جنگ ها در مرکز ولایت لغمان در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری کابل، دست کم ۵۰ نفر جنگجویان کشته شدند. این در حالیست که در سایر مناطق کشور ده ها نفر دیگر آنها کشته شدند.

وزارت دفاع به روز دوشنبه (۳ جوزا) در یک توییت نوشت، «در جریان عملیات های نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان در ولایات ننگرهار، زابل، قندهار، هرات، بادغیس، بلخ، فاریاب، جوزجان، سرپل، هلمند، بغلان، کاپیسا و کابل طی ۲۴ ساعت گذشته، #۱۴۰ نفر طالبان کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شدند. برعلاوه این، #اردوی ملی افغان ۱۲۱حلقه وسیله های انفجاری تعبیه شده را کشف و خنثی کردند.

به شام روز یکشنبه در حومه مهترلام مرکز ولایت لغمان که یک شهر دارای حدود ۱۴۰۰۰۰ نفوس است، جنگ شدیدی آغاز شد.

مقامات گفتند، در یک نقطه زمانی یاسین ضیاء وزیر دفاع شخصاً رهبری را برعهده گرفت.

ضیاء لوی درستیز پیشین در یک پیام ویدیویی گفت، «با رسیدن نیروهای تقویتی دشمن ضربات سنگینی را متحمل شده است.»

یک خبرنگار ای اف پی از ادامه جنگ در برخی مناطق مهترلام به روز دوشنبه گزارش داد و افزود که صدها نفر از باشندگان بیجا شده اند.

ذبیح الله یک متعلم از مهترلام گفت که با آغازشدن دوباره جنگ وی مجبور شد که فرار کند.

حمله بالای مهترلام در حالی صورت می گیرد که طالبان به دنبال تصرف قلمرو جدیدی هستند.

تلفات فزاینده طالبان

حتی در حالیکه نیروهای امریكایی و ناتو خارج می شوند و پایگاه های مهمی را تسلیم می کنند، ایالات متحده هنوز هم برای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان پشتیبانی هوایی حیاتی را فراهم می کند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع گفت، آنها از یک سال بدینسو رهبری برنامه ریزی و انجام دادن عملیات نظامی را بر عهده گرفته اند و می توانند به طور مستقل با طالبان بجنگند.

وی گفت، طالبان در هفته های اخیر تلاش کرده اند تا ولایات هلمند، قندهار، بغلان، هرات، فراه وغزنی را تصرف کنند.

وی به تاریخ ۲۷ ثور گفت، آنها نه تنها نتوانسته اند کدام شهر بزرگ یا ولایتی را تصرف كنند، بلكه تلفات سنگینی نیز متحمل شده اند زیرا نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بیش از ۱۰۰۰ نفر از جنگجویان، فرماندهان و اعضای مهم آنها را کشته اند.

وی با افزودن اینکه هر قدر طالبان حملات خود را افزایش دهند جنگجویان بیشتری را از دست خواهند داد گفت، «طالبان نمی توانند نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان را شکست دهند و به هیچ عنوان نمی توانند که از راه نظامی قدرت را به دست بیاورند».

امان گفت، «طالبان باید از فرصت موجود برای صلح استفاده کنند؛ و گرنه آنها نابود خواهند شد.»

محمد اکبر بارکزی والی بغلان به تاریخ ۲۰ ثور در یک کنفرانس خبری گفت، در نتیجه یک هفته جنگ در ولایت بغلان نیروهای امنیتی و نیروهای خیزش مردمی بیش از ۱۳۰ نفر اعضای گروه طالبان را کشته یا زخمی کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500