امنیت

با ختم شدن آتش بس مؤقت طالبان تلفات سنگینی را متحمل شدند

گزارش از سلیمان

کوماندوهای اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۶ حوت سال گذشته پس از یک عملیات نظامی اجساد جنگجویان طالب را در یک پایگاه نظامی در ولسوالی گذره ولایت هرات حمل می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کوماندوهای اردوی ملی افغان به تاریخ ۲۶ حوت سال گذشته پس از یک عملیات نظامی اجساد جنگجویان طالب را در یک پایگاه نظامی در ولسوالی گذره ولایت هرات حمل می کنند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

کابل -- در حالیکه جنگ به صبح روز یکشنبه (۲۶ ثور) پس از یک آتش بس سه روزه به مناسبت عید الفطر دوباره آغاز شد، طالبان تلفات سنگینی را متحمل شدند و یک ولسوالی در حومه کابل را از دست دادند.

عطاءالله افغان رئیس شورای ولایتی هلمند گفت، درگیری ها به صبح روز یکشنبه پس از آن آغاز شدند که طالبان بالای پوسته های امنیتی در حومه لشکرگاه مرکز این ولایت حمله کردند.

سخنگوی اردوی ملی افغان در جنوب تائید کرد که جنگ پس از آن از سر گرفته شد که آتش بس مؤقت به شام روز شنبه پایان یافت، در حالیکه دفتر والی هلمند گفت که نیروهای افغان ۲۱ جنگجوی طالب را به قتل رسانده اند.

همچنان به روز یکشنبه، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان عملیاتی را آغاز کردند تا یک ولسوالی در ولایت میدان وردک را از طالبان پس بگیرند.

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۵ ثور در جریان جنگ میان نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و طالبان در منطقه بشران در حومه شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در نزدیکی یک وسیله نقلیه زرهی ایستاده اند. [صفت الله زاهدی/ای اف پی]

نیروهای امنیتی افغان به تاریخ ۱۵ ثور در جریان جنگ میان نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان و طالبان در منطقه بشران در حومه شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در نزدیکی یک وسیله نقلیه زرهی ایستاده اند. [صفت الله زاهدی/ای اف پی]

ولسوالی نرخ یک پناهگاه طالبان در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری کابل، مدت هاست که برای شورشیان حیثیت یک دروازه ورودی به پایتخت و یک نقطه آغاز حملات مرگبار را داشته است.

روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع گفت، «امروز نیروهای ما مؤفق شدند تا یک منطقه استراتیژیک در این ولسوالی را پس بگیرند.»

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان رهبری می کنند

حتی در حالیکه نیروهای امریكایی و ناتو خارج می شوند و پایگاه های مهمی را تسلیم می کنند، ایالات متحده هنوز هم برای نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان پشتیبانی هوایی حیاتی را فراهم می کند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع گفت، آنها از یک سال بدینسو رهبری برنامه ریزی و انجام دادن عملیات نظامی را بر عهده گرفته اند و می توانند به طور مستقل با طالبان بجنگند.

وی گفت، طالبان در هفته های اخیر تلاش کرده اند تا ولایات هلمند، قندهار، بغلان، هرات،فراهو،غزنیرا تصرف کنند.

وی گفت، آنها نه تنها نتوانسته اند کدام شهر بزرگ یا ولایتی را تصرف كنند، بلكه تلفات سنگینی نیز متحمل شده اند زیرا نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بیش از ۱۰۰۰ نفر از جنگجویان، فرماندهان و اعضای مهم آنها را کشته اند.

وی با افزودن اینکه هر قدر طالبان حملات خود را افزایش دهند جنگجویان بیشتری را از دست خواهند داد گفت، «طالبان نمی توانند نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان را شکست دهند و اصلاً نمی توانند که از راه نظامی قدرت را به دست بیاورند».

امان گفت، «طالبان باید از فرصت موجود برای صلح استفاده کنند؛ و گرنه آنها نابود خواهند شد.»

مقامات هر دو طرف گفتند، مذاکره کنندگان تیم های حکومت افغانستان و طالبان به روز جمعه ملاقات کردند تا در مورد آغازکردن دوباره مذاکرات متوقف شده صلح بحث کنند.

برنامه های طالبان خنثی شدند

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله با استناد به درگیری ها در زابل، بدخشان، قندهار، غزنی، هلمند، لوگر، هرات، کنر، پکتیا، بلخ، تخار، جوزجان و نیمروز گفت، «هزاران نفر از جنگجویان طالب طی یک ماه گذشته کشته یا زخمی شده اند».

آرین گفت، مسلم منصور و ملا داؤد فرماندهان مهم طالبان در جمع کشته شدگان شامل بودند.

عزیز استانکزی یک تحلیلگر امور نظامی گفت، «اگرچه طالبان برای به دست آوردن اهداف خود از تمام ظرفیت جنگی خود استفاده می کنند اما نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان هنوزهم در خط مقدم جبهه قویتر هستند.»

وی افزود، نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان با شکست دادن طالبان ثابت کرده اند که توانایی جنگ و شکست دادن طالبان را دارند.

زلمی افغانیار یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، طالبان به دستور شبکه های استخبارات منطقه ای که آنها را حمایت می کنند، حملات خود را در روزهای اخیر افزایش داده اند.

وی گفت، اقدامات آنها برای تصرف ولایات و شهرهای بزرگ یک تلاش است تا به جامعه بین المللی نشان دهند که آنها می توانند با زور قدرت را به دست بیاورند.

وی افزود، اما محاسبه طالبان غلط ثابت شد.

حملات بالای مردم ملکی

سید محسن یک محصل پوهنتون از محله دشت برچی کابل گفت، طالبان پس از شکست خوردن در میدان های جنگ، از مردم ملکی انتقام گرفتند.

وی طالبان را برای كشتن ده ها نفر از دختران مکتب در حمله ۱۸ ثور در بیرون از مکتب سید الشهداء در محله وی مسؤل دانست. یک موتربمب در مقابل این مکتب منفجر شد و وقتی متعلمین با عجله بیرون آمدند، دو وسیله دیگر انفجار کردند.

این انفجارها در حومه غرب کابل که اکثریت مردم آن هزاره شیعه هستند، و در هنگام خریداری باشندگان قبل از عید الفطر رخ دادند، باعث کشته شدن بیش از ۵۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد که عمدتاً دختران مکتب بودند.

محسن گفت، طالبان ده ها متعلم را در ولایت لوگر نیز كشته یا زخمی كرده اند.

سلیم پیگیر یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، طالبان برای به دست آوردن قدرت از هر تاکتیک نظامی استفاده كرده اند، اما پس از ۲۰ سال جنگ آنها باید بفهمند كه جنگ یک راه حل نیست.

پیگیر گفت، «رهبران سیاسی و نظامی طالبان باید بدانند که آنها در میدان های جنگ ناکام شده اند، پس بهتر است که آنها اهداف خود را از طریق مذاکره و صلح دنبال کنند.»

مولوی ذبیح الله عتیق یک عضو ولسی جرگه از بدخشان با اینکه از طالبان خواست تا این فرصت را از دست ندهند گفت، اکنون برای صلح یک فرصت تاریخی وجود دارد.

عتیق گفت، «طالبان برای ۲۰ سال گذشته جنگ کرده اند اما هیچ چیزی را به دست نیاوردند. آنها جز اینکه به مذاکرات جاری بپیوندند و در مورد یک توافقنامه صلح با حکومت مذاکره کنند، گزینه دیگری ندارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

از بیست سال گذشته به این سو ماهانه به شکل اوسط صد الی دو صد مخالف مسلح دولت کشه شدند و به همین تعداد کم و بیش نیرو های امنیتی افغان و مردم ملکی کشته شدند نتیجه همه این کشت و خون چه است؟ آیا امنیت بهتر شد؟ صلح تامین شد؟ هر قدریکه جنگ در افغانستان علیه مخالفین مسلح دولت تشدید شد و تعداد از آنها کشته شدند به همان اندازه امنیت کشور به وخامت گراید و خشونت بیشتر شد. بناءً دولت مردان حکومت افغانستان و حکومت ایالات متحده امریکا باید از تعقل خود کار بگیرند و به جنگ افغانستان دیگر پایان ببخشد. زیرا با کشتن طالبان و تشدید جنگ علیه آنها صلح نمی آید. اگر صلح می آمد در این بیست سال می آمد. اما ما دیدیم که جنگ جز ویرانی و خون ریزی کدام نتیجه مثبت نداد. از این رو کشور های که در قضیه افغانستان دخیل است باید به جنگ افغانستان خاتمه داده و یک صلح پایدار را در این کشور تامین نمایند.

پاسخ

نیروهای افغان باید مجهز شوند. علاوه بر این، باید به موقع تجهیزات در اختیار آنها قرار گیرد، در حق آنها تبلیغات صورت گیرد، و مبارزه شدید تبلیغاتی علیه دشمن آغاز شود. به جای هزینه های غیر ضروری، ملاها باید با پول خریداری شوند تا علیه دشمن تبلیغ کنند.

پاسخ