امنیت

نیروهای افغان و طالبان در اوج خشونت به مناسبت عید آتش بس های مشابه اعلام کردند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

اقارب قربانیان به تاریخ ۱۹ ثور در حومه کابل برای دخترانی گورها را حفر می کنند که به تاریخ ۱۸ ثور در بمب گذاری در یک مکتب دخترانه در منطقه دشت برچی کشته شدند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

اقارب قربانیان به تاریخ ۱۹ ثور در حومه کابل برای دخترانی گورها را حفر می کنند که به تاریخ ۱۸ ثور در بمب گذاری در یک مکتب دخترانه در منطقه دشت برچی کشته شدند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- کاخ ریاست جمهوری گفت، رئیس جمهور اشرف غنی به روز دوشنبه (۲۰ ثور) به نیروهای افغان دستور داد تا در جریان رخصتی های این هفته عید سعید فطر آتش بس سه روزه را با طالبان رعایت کنند.

غنی به نیروهای امنیتی افغان دستور داد که آتش بس را تا سه روز عید که در اواخر روز یکشنبه توسط طالبان اعلام شد رعایت کنند.

وی همچنان از شورشیان خواست تا برای پایان دادن به جنگ آتش بس دائمی را اعلام کنند.

کاخ در یک اعلامیه گفت، «رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان و سر قوماندان اعلی نیروهای مسلح، به نیروهای ملی دفاعی و امنیتی افغان هدایت داده است تا آتش بس را رعایت کنند.»

در این اعلامیه آمده است، «متوسل شدن به خشونت، كشتن افراد ملکی، تخریب زیربنا ها و اماكن عامه نه تنها در روزهای عید بلكه در هر روز دیگر توجیه ندارد.»

اعلامیه افزوده است، «اکنون که نیروهای بین المللی از افغانستان خارج می شوند و مقامات و عالمان مذهبی جهان اسلام جنگ را در افغانستان مغایر با ارشادات دینی می دانند، طالبان هیچ دلیل شرعی برای ادامه کشتار مردم افغانستان را ندارند.»

این اعلامیه همچنان گفته است، «طالبان باید از عملیات های خود در هفته های اخیر آموخته باشند كه محاسبه پیروزی آنها در میدان جنگ علیه نیروهای قهرمان دفاعی و امنیتی افغان یک اشتباه بوده است.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی طالبان را به گفتگو با حکومت افغانستان و اعلام آتش بس دائمی فراخواند.

عبدالله به روز دوشنبه در یک توییت نوشت، «تحریک طالبان آتش بس ۳ روزه را در جریان عید سعید فطر اعلام کرده است. از نظر ما راه حل به بحران امروزی کشور حاضر شدن در تسریع گفتگوها و اعلام آتش بس دائمی و پایان دادن به جنگ است.»

وی گفت، «در گذشته حکومت افغانستان آتش بس های یک جانبه را در جریان عید و مواقع خاص اعلام کرده است. آتش بس های موقت در چنین شرایط فرصت های کوتاه مدت را برای مردم ما فراهم می کند اما این گونه آتش بس ها به عنوان یک راه حل پایدار برای کشور ما دیده نمی شود.»

وی خاطرنشان کرد، بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد و تجارب چهار دهه گذشته نشان داده است که «دستورالعمل ترور و کشتار نه تنها راه حل نیست بلکه در واقع بحران را عمیق تر کرده است».

وی با اشاره به طالبان گفت، «از این جهت، باید از محاسبات غلط که گروه ها تصور می كنند كه می توانند با استفاده از ترور و كشتار روز افزن به اهداف خود برسند اجتناب شود

عبدالله گفت، «من یک بار دیگر از این فرصت استفاده کرده و از تحریک طالبان می خواهم که مذاکرات را از سر بگیرند، با آتش بس دائمی موافقت کنند، جنگ و خونریزی را پایان دهند و به دنبال یک توافق جامع، عادلانه و آبرومندانه برای همه طرفها باشند.»

راس ویلسن، شارژدافیرز سفارت ایالات متحده به روز دوشنبه در توییتر نوشت، «ما امیدواریم که افغانها بتوانند برای تجلیل کردن عید بدون ترور و بمب گذاری هدفمند از چند روز صلح لذت ببرند، اما چند روز کافی نیست.»

وی گفت، «افغان ها نیاز به یک آتش بس جامع و همچنان یک صلح عادلانه و پایدار دارند.»

خشونت طالبان

این آتش بس ها پس از حملات وحشیانه به افراد ملکی در روزهای اخیر اعلام شده است.

وزارت امور داخله به روز دوشنبه گفت، یک بمب کنار جاده شب هنگام فقط چند ساعت قبل از اعلام آتش بس از سوی طالبان با یک بس در ولایت زابل برخورد کرده که در نتیجه آن دست کم ۱۱ تن کشته شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله به خبرنگاران گفت که در این رویداد ۲۸ نفر دیگر زخمی شدند.

طلوع نیوز به نقل از اعلامیه روز دوشنبه وزارت امور داخله گزارش داد که این حادثه شام یکشنبه در منطقه کمپ مسکان ولسوالی شهر صفا رخ داده است.

در این اعلامیه آمده است، «این بمب توسط طالبان جاسازی شده بود.»

در همین حال، یک موتر بمب گذاری شده به روز شنبه در مقابل مکتب دخترانه سید الشهدا در کابل منفجر شد و هنگامی که شاگردان وحشت زده به عجله از مکتب بیرون می شدند، دو بمب دیگر منفجر شد.

این انفجارها هنگام رخ داد که باشندگان برای عید سعید فطر خریداری می کردند. در این حادثه بیش از ۵۰ تن که اکثر شان متعلمین طبقه اناث هستند در دشت برچی، حومه غرب کابل که در آن بیشتر شیعه های هزاره زنده گی می کنند کشته شدند و بیش از ۱۰۰ تن دیگر شان زخمی شدند.

نزدیکان قربانیان به روز یکشنبه اجساد جان باخته گان این رویداد را در یک محل واقع در تپه معروف به «قبرستان شهدا» جایی که قربانیان حملات به جامعه هزاره دفن می گردد، به خاک سپردند.

مقامات افغان از جمله غنی طالبان را مقصر این حمله دانستند.

غنی پس از این انفجارها در یک اعلامیه گفت، «این گروه وحشی توان مقابله با نیروهای امنیتی را در میدان جنگ ندارد و در عوض با بی رحمی و بربریت ساختمان های عامه و مکتب دختران را هدف قرار می دهد.»

طالبان دست داشتن شان را در این بمبگذاری رد کرده و اصرار دارند که آنها از ماه حوت سال ۱۳۹۸ زمانیکه با واشینگتن توافقنامه ای را امضا کردند که زمینه مذاکرات صلح و خروج نیروهای باقیمانده ایالات متحده را مساعد کرد، تا اکنون حملات را در کابل راه اندازی نکرده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درد مردم را این گونه آتش بس های موقتی دوا نمی کند که پس از ختم جشن عید شان به خاک و خون کشانده شود. آتش بس دایمی باید اعلام گردد. طالبان باید این را درک کنند که در جنگ آنها هشتاد در صد مردم ملکی بیچاره کشته و زخمی می شوند. خانه و کاشانه ای مردم ملکی ویران می گردد. زن و فرزند مردم ملکی بی سرپرست باقی می ماند. پس کی تاون می کند؟ مردم بیچاره ملکی. طالبان باید هر چه عاجل آتش بس عید را تمدید کند و برای گفتگو های صلح حاضر شوند. هر خواسته ای که آنها دارند در میز گفتگو ها مطرح کنند نه این که هر روز از مردم بیچاره افغانستان قربانی بگیرند.

پاسخ

حکومت طالبان را به حمله به هزاره ها متهم کرد، اما من نظر دیگری دارم. این احتمال بیشتر است که ایران برای ایجاد درگیری های قومی و مذهبی در میان افغان ها این حمله بمی را انجام داده باشد. از یک طرف، ایران شیعه یان هزاره را در صفوف ملیشه های فاطمیون به سوریه و عراق می فرستد و آنها را در آنجا کشته و خانواده های خود را بدون سرپرست می مانند. از طرف دیگر، او [ایران] آنها را در حملات بمبی می کشد و سپس مسئولیت را به عهده دیگران می اندازد.

پاسخ