امنیت

طالبان در ماه رمضان جریان برق به بادغیس را قطع کردند

گزارش از عمر

مقامات محلی در ولایت بدغیس می گویند که جنگجویان طالب برق ترکمنستان به این ولایت را قطع کرده اند و این کار در ماه مبارک رمضان برای باشندگان باعث مشکلات بزرگی شده است. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

هرات -- مقامات محلی می گویند، طالبان برق ترکمنستان به ولایت بادغیس را قطع کرده اند و در ماه مبارک رمضان مشکلات بزرگی را برای باشندگان ایجاد کرده اند.

مقامات د افغانستان برشنا شرکت در بادغیس گفتند، طالبان در اوایل ماه ثور لین های برق را در منطقه جمعه بازار ولسوالی مقر قطع کردند.

غلام رسول افضلی سرپرست د افغانستان برشنا شرکت به تاریخ ۱۰ ثور گفت، جنگجویان حتی به برقی ها اجازه ترمیم لین های آسیب دیده و بازگرداندن جریان برق به قلعه نو مرکز این ولایت را نمی دهند.

پس از آنکه طالبان دو برج برق را در ولسوالی مقر منفجر کردند، قلعه نو برای مدت بیش از ۴۵ روز در زمستان امسال بدون برق بود و در ماه های سرد زمستان برای باشندگان بادغیس مشکلات و رنج زیادی را به بار آورد.

یک تصویری که به تاریخ ۹ ثور گرفته شده است، یک استیشن فرعی برق را در قلعه نو ولایت بادغیس نشان می دهد. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

یک تصویری که به تاریخ ۹ ثور گرفته شده است، یک استیشن فرعی برق را در قلعه نو ولایت بادغیس نشان می دهد. [شمیل مشعل/سلام تایمز]

افضلی گفت، اکنون این گروه دوباره این کار را انجام دادند، «بخش بزرگی از لین های برق را تخریب کرده و تهدید می کنند که برج های برق را نیز منفجر خواهند کرد».

وی گفت، د افغانستان برشنا شرکت خسارات زیادی را از این اقدامات متحمل شده است.

افضلی گفت، در گذشته، طالبان در بدل عدم ممانعت خود از برق می خواستند که لین های برق به ده ها قریه تحت کنترل آنها تمدید شوند تا که جنگجویان بتوانند تمام بیل های برق را جمع آوری کنند.

وی گفت، «با این حال، این بار آنها هنوز خواسته های خود را در میان نگذاشته اند.»

محمد ناصر نظری یک عضو شورای ولایتی بادغیس، این اقدامات مخرب طالبان به ویژه در ماه رمضان را محکوم کرد.

وی گفت، «طالبان بارها از برق به عنوان وسیله ای برای تحت فشار قراردادن حکومت استفاده کرده اند که این کار غیر انسانی است.»

وی با تأکید بر اینکه این گروه «هرگز در مورد انکشاف یا پیشرفت فکر نمی کند و یگانه منطق آن تخریب است» گفت، «قطع کردن برق خصومت آشکار طالبان با مردم را نشان می دهد».

نمازخواندن در تاریکی

باشندگان بادغیس با این اقدامات طالبان ابراز اشفتگی کرده و گفتند که این اقدامات نشانه واضحی است که خصومت این گروه با افغان ها را نشان می دهد.

جنیدالله اشکانی یک باشنده شهر قلعه نو گفت، قطع کردن برق هیچ توجیه اخلاقی ندارد و بی احترامی طالبان به انسانیت را نشان می دهد.

وی گفت، «طالبان همیشه دارایی ها و ملکیت های عامه به شمول برق، سرک ها و شبکه های مخابراتی در بادغیس را به گروگان گرفته اند.»

وی گفت، در حالیکه اقدامات آنها ممکن به عنوان یک وسیله چانه زنی علیه حکومت مورد استفاده قرار گیرند، اما نهایتاً مردم ملکی بیشترین آسیب را می بینند.

وی با اینکه مداخله طالبان در برق را «غیر انسانی و غیراخلاقی» خواند گفت، «کسانی که روزه می گیرند در روزهای گرم ماه مبارک رمضان ضرورت شدیدی به برق دارند.»

میرویس صادقی یکی دیگر از باشندگان گفت، با تاریکی کامل در قلعه نو مساجد تاریک اند و از طرف شب نماز خواندن در آنجا بسیار دشوار می شود.

وی گفت، نمازگزاران «در ماه رمضان از طرف شب به مساجد می روند تا نماز تراویح بخوانند... اما اکنون آنها باید در تاریکی نماز بخوانند».

وی گفت، تأسیسات صحی و سایر اداراتی که خدمات حیاتی را ارائه می کنند، از قطع شدن برق رنج زیادی برده اند.

محمد ابراهیم دلاور یک باشنده شهر قلعه نو گفت، طالبان با این اقدامات خود به حکومت نه بلکه به جای آن به مردم عادی آسیب رسانده اند.

ما به طالبان رشوت نخواهیم داد

حسام الدین شمس والی بادغیس گفت، طالبان می خواهند برق به مناطق تحت کنترل آنها تمدید شود که این امر تضمین پرداختن بیل های برق به حکومت را ناممکن می سازد.

وی گفت، بنابراین با قطع کردن برق هدف جنگجویان این است که حکومت را مجبور سازد تا خواسته های نامشروع آنها را بپذیرد.

وی افزود، انجام دادن این کار منبع درآمد اضافی را برای آنها فراهم می سازد.

وی گفت، «وصل کردن ۳۵ قریه که تحت کنترل طالبان هستند با شبکه برق میلیون ها دالر هزینه دارد. طالبان می خواهند از برق رایگان استفاده کنند و بیل های برق را جمع آوری کنند و از آن پول برای خریدن سلاح و مواد منفجره استفاده کنند.»

وی گفت، «ما تحت هیچ شرایطی به طالبان اخاذی نمی دهیم و تمام تلاش خود را به خرج می دهیم تا برق را به قلعه نو بازگردانیم.»

احمد ضیا وزیری یک فعال جامعه مدنی در قلعه نو گفت، «هر گاهی که طالبان با چالش های مالی مواجه می شوند، آنها با اخاذی پول از مردم، اذیت کردن آنها را افزایش می دهند.»

وی گفت، «آنها با گرفتن سهمی از پروژه های زیربنایی بر کیفیت این پروژه ها تأثیر منفی گذاشته اند.»

افغانستان برق را از کشورهای همسایه به شمول ازبیکستان، تاجیکستان و ترکمنستان وارد می کند.

وزیری گفت، اما با اینکه بیل های برق در مناطق تحت کنترل طالبان را آنها جمع آوری کنند و از پرداختن سهم خود به حکومت انکار کنند، برای حکومت بسیار سخت خواهد بود که از عهده برق وارداتی برآید.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت افغانستان باید قانون جدید را تصویب کند که در آن برای کسانیکه پایه های برق را تخریب می کنند و مردم را از مزایای برق محروم می سازد اشد مجازات پیش بینی شده باشد. چون داشتن برق یکی از اولویت های زنده گی است و کسانیکه مردم را از این حق داشتن برق محروم می سازند باید به دار آویخته شوند. من مطمین هستم کسانیکه پایه های برق را قطع می کنند دستورات خود را از بیرون از کشور می گیرند و زیاد تر امکان دارد که این اشخاص به امر پاکستان و ایران این کار را بکنند. باید مردم محل علیه هر گروهی که دست به قطع کردن برق می زند بر خیزند و آنها را به جهنم روان کنند.

پاسخ

تخریب کردن پایه های برق و قطع کردن برق جفا در حق ملت و کشور تلقی می گردد. هر گروه که دست به این جنایت می زند جنایت کار و خاین است. برق از جمله نیاز های مبرم جامعه و مردم در عصر کنونی دانسته می شود و عدم داشتن برق مردم را به مشکلات گوناگون دچار می سازد. با قطع کردن برق طالبان و یا هر گروه دیگر که دست به این اعمال تخریبی می زنند می خواهند که مردم را در تاریکی و جهالت قرن وسطی نگه بدارند تا اینکه هر نوع ظلم که بالای شان انجام شود مردم صدای خود را نکشند. شما اگر صفحات تاریخ را ورق بزنید می خوانید که در در قرون وسطی در اروپا کلیسا ها بالای مردم که در آن عصر زنده گی می کردند چه بی رحمی ها و ظلم ها را که بالای شان روا نمی داشتند. زنان را زنده به آتش می کشیدند و هر کس که در علم و دانش اکتشافات می داشتند و آن اکتشافات مغایر اساسات عیسویت و انجیل تحریف شده می بود آن شخص را تکفیر می کرد و فوراً حکم قتل وی را صادر می کرد. اکنون نیز برخی گروه تلاش دارند که مردم در این قرن بیست و یک مثل قرون وسطی در تاریکی زنده گی کنند تا گرو ها خواسته های شان را بالای شان تحمیل کنند. شما می بینید که در افغانستان مردم دهات و قریه جات که از ابتدایی ترین سهولت های زنده گی محروم هستند طالبان و سایر گروه های مسلح از آنها سرباز گیری می کنند و بالای شان ظلم می کنند اما آنها حتی صدای شان را کشیده نمی توانند. چرا طالبان تلویزیون را در مناطق تحت حاکمیت شان را اجازه نمی دهند؟ علت اش این است که آنها از اوضاع و حالات جهان با خبر می شوند و دیگر خواسته های طالبان را قبول نمی کنند. قطع کردن برق عین مساله است. یک روز زنده گی کردن بدون برق انسان را از همه پیشرفت های زنده گی عقب نگه می دارد.

پاسخ

جامعه جهانی باید به افغانستان سلاح و تجهیزات بدهد و هر زمانیکه کدام شخص چیزی را نابود کرد، فوراً او را نابود کند. علاوه بر این، بهتر خواهد بود اگر سرمایه گذاری صورت بگیرد، کارخانه ساخته شود و جوانان در آنها جذب شوند. وقتی زمینه کار مساعد شود، مردم اسلحه بر نمی دارند، جنگ نمی کنند و هر کس کارهای خود را انجام می دهد.

پاسخ