امنیت

باشنده گان بادغیس قطع کردن برق و خدمات مخابراتی توسط طالبان را محکوم کردند

گزارش از عمر

بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت بادغیس در افغانستان به تاریخ ۲۰ دلو سال ۱۳۹۸ برای محکوم کردن طالبان به دلیل قطع کردن برق و خدمات مخابراتی در این ولایت، در جاده های قلعه نو برآمدند.

هرات -- بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت بادغیس روز یکشنبه (۲۰ دلو) برای محکوم کردن طالبان برای ایجاد اختلال در برق و خدمات مخابراتی در این منطقه به جاده های شهر قلعه نو برآمدند.

معترضین گفتند، این جنگجویان برق وارداتی از ترکمنستان به شهر قلعه نو را از تاریخ ۱۷ دلو، چهار روز پس از قطع کردن خدمات شرکت های مخابراتی خصوصی در این ولایت، قطع کردند.

فقط شرکت مخابراتی دولتی سلام در ولایت بادغیس در حال فعالیت است.

ناصر امانی، یک باشنده شهر قلعه نو که در این تظاهرات شرکت کرده بود گفت، «جنگجویان طالبان در شبکه های مخابراتی و برق در ولایت بادغیس اختلال ایجاد کرده اند که این امر فقط به باشنده گان عادی خسارت وارد می کند. مقامات دولتی گزینه های دیگری [برای برق و اتصال] دارند، اما وقتی برق و خدمات مخابراتی قطع می شوند، به مردم ملکی آسیب می رسد.»

در تصویر، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت بادغیس به تاریخ ۲۰ دلو در قلعه نو دیده می شوند که، برای اعتراض در مقابل طالبان بخاطر قطع کردن لاین برق و خاموش کردن خدمات مخابراتی در این ولایت، تجمع کرده اند. [شمیل مشعل]

در تصویر، بیش از ۲۰۰ نفر از باشنده گان ولایت بادغیس به تاریخ ۲۰ دلو در قلعه نو دیده می شوند که، برای اعتراض در مقابل طالبان بخاطر قطع کردن لاین برق و خاموش کردن خدمات مخابراتی در این ولایت، تجمع کرده اند. [شمیل مشعل]

وی افزود، قطع ارتباط برق و خدمات مخابراتی نوعی آزار و اذیت است و با این کار طالبان خود را منزوی تر می سازند.

وی گفت، «طالبان با قطع ارتباط برق در این هوای سرد، مشکلات جدی را برای باشنده گان بادغیس ایجاد کرده اند. آنها به برق عادت دارند و زندگی آنها به برق بستگی دارد. از زمان قطع برق، زندگی آنها دچار مشکل شده است.»

جلیل احمد ادیب، یکی دیگر از باشنده گان قلعه نو در این اعتراض موافقت کرد که این اقدام طالبان باعث مشکلات افراد ملکی در منطقه می شود.

وی گفت، «این عمل طالبان به مردم آسیب می رساند و امیدوارم که این مسئله برطرف شود.»

وی افزود، «طالبان در گذشته چندین بار برق را از ولایت بادغیس قطع کرده و باشنده گان را برای چندین روز بدون برق رها کردند. سرمای زمستان و كمبود برق بسيار مشکلات را به وجود آورده است ... و اکثر باشنده گان به ويژه كودكان به علت هوای سرد بيمار شده اند.»

مجازات مردم ملکی

ضیاءالدین آکازی، نماینده بادغیس در ولسی جرگه موافقت کرد که، طالبان واقعاً به مردم آسیب می رسانند.

آکازی گفت، «باشنده گان بادغیس از طالبان می خواهند که خدمات اجتماعی مانند برق و خدمات مخابراتی را هدف قرار ندهند، زیرا هیچ ارتباطی با دولت ندارند، و بهره برداران آنها [این خدمات] مردم ملکی هستند. طالبان با حکومت مشکلات دارند. آنها نباید به مردم آسیب برسانند.»

عبدالعزیز بیک، رئیس شورای ولایتی بادغیس گفت، طالبان این خدمات را قطع کردند زیرا افراد خارجی به آنها دستور دادند که این کار را انجام دهند.

وی گفت، وقتی طالبان در میدان جنگ دچار مشکلاتی می شوند، «آنها متوسل به قطع کردن برق و خدمات مخابراتی و جابجا کردن ماین ها در سرک های عامه می شوند. مردم ملکی آسیب می بینند.»

نجیب الله دادفر، یک فعال جامعه مدنی در شهر قلعه نو گفت، طالبان راحتی و آرامش مردم ملکی را در بادغیس مختل کرده اند.

وی گفت، «طالبان با قطع کردن برق و خدمات مخابراتی ثابت کردند که آنها دشمن سعادت و صلح هستند. برق خانه ها را روشن می کند، اما وقتی مردم ملکی از برق برای روشن کردن خانه های خود استفاده می کنند و خود را در زمستان گرم می کنند طالبان ناخوش می شوند.»

علائم ضعف

جنرال شیرآقا الکوزی، سرپرست قوماندانی امنیه برای این ولایت گفت، طالبان در ماه های اخیر تحت فشار نیروهای امنیتی بوده اند و متحمل شکست های بی شماری در میدان جنگ شده اند.

وی افزود، این جنگجویان دیگر توانایی جنگ رو در رو با سربازان را ندارند، بنابراین آنها به قطع ارتباط برق و شبکه های مخابراتی روی آورده اند.

الکوزی گفت، «طالبان در نتیجه عملیات های زمینی و هوایی تلفات سنگینی را در ولایت بادغیس متحمل شده اند. طالبان توانایی جنگ با نیروهای امنیتی در ولایت بادغیس را ندارند و آنها شکست خورده اند. به همین دلیل آنها برق و شبکه های مخابراتی را قطع کرده و فقط به مردم ملکی آسیب می رسانند.»

وی افزود، طالبان ثابت کرده اند که آنها دشمنان بشریت و افغانستان هستند و نسبت به سعادت مردم افغان دشمنی دارند.

الکوزی افزود، «طالبان در ولایت بادغیس تضعیف شده اند و هرجا که برخاسته اند، توسط نیروهای امنیتی سرکوب شده اند. نیروهای امنیتی عملیات هایی را در مناطقی آغاز می کنند که طالبان برق را قطع کرده اند، و آنها نخواهند گذاشت که این گروه تروریستی هیچ مشکلی ایجاد کند.»

عزیزالله صابری، سرپرست ریاست مخابرات و تکنالوژی معلوماتی بادغیس گفت، طالبان همیشه شبکه های مخابراتی را تهدید کرده اند که به حکومت و مردم افغان فشار بیاورند.

وی گفت، «طالبان می ترسند که نیروهای امنیتی آنها را با کمک شبکه های مخابراتی ردیابی می کنند. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که طالبان با خاموش کردن خدمات شرکت های مخابراتی، آنها را تهدید می کنند.»

صابری گفت که وی مشکلات مخابرات در ولایت بادغیس را با وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به اشتراک گذاشته است و اینکه وزارت در حال حل کردن این مشکل است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم ولایات دیگر نیز باید از مردم بادغیس یاد بگیرند و در برابر طالبان بخاطر قطع کردن برق و خدمات مخابراتی اعتراض کنند. زندگی کردن بدون برق و خدمات مخابراتی برای مردم خیلی مشکل است، زیرا این ها از ضروریات اساسی و مهم مردم تلقی می شود.

پاسخ

حکومت باید کوشش نماید تا مردم را از ظلم طالبان رها سازند. داشتن برق و خدمات مخابراتی از ضروریات اساسی مردم است. اگر آنها این ضروریات را نداشته باشد، به این معنی است که آنها زندگی انسانی ندارند. این وظیفه حکومت است تا امنیت خدمات مخابراتی و برق را تامین نمایند تا مردم از آن مستفید گردند.

پاسخ

طالبان باید از ریش سفید مردم که به جاده برآمدند و خواستار فعال شدن شبکه های مخابراتی توسط طالبان شدند یک کمی بشرمند و شبکه های مخابراتی را دوباره بگذارند تا فعال شود. اگر طالبان میخواهند که در این کشو در بین مردم جای داشته باشند باید از آزار دادند مردم ملکی بپرهیزند و بگذارند مردم زنده گی انسانی داشته باشند. اگر اینها کار های مثبت را در مناطق تحت کنترول شان داشته باشند مردم از این ها حمایت خواهند کرد و در آینده اگر اینها صلح کنند برای شان رای خواند داد در غیر ان مردم به این مردم هیچگاهی رای نخواند داد تا انها سر قدرت بیایند.

پاسخ

بسیار کار نیک کردند باید مردم ولایات دیگر هم که در آن شبکه های مخابراتی از طرف شب توسط طالبان قطع می شوند دست به تظاهرات بزنند تا اینکه آنها بدانند که مردم از این کار طالبان ناراض هستند. داشتن برق ۲۴ ساعته و خدمات مخابراتی جز لاینفک زنده گی مردم قرن ۲۱ بوده که بدون آن زنده گی مردم درست به پیش نمی روند. طالبان باید این گپ را درک کنند و به مردم درد سر نشوند.

پاسخ