امنیت

باشنده گان بادغیس بر اثر قطع شدن برق و شبکه های مخابراتی توسط طالبان، رنج میبرند

گزارش از عمر

طالبان افغان لاین های برق را که از ترکمنستان به قلعهٔ نو، مرکز ولایت بادغیس برق را انتقال میدهند، قطع کرده اند و از شبکه های مخابراتی خواسته اند که خدمات خود را در این ولایت متوقف بسازند. [عمر/شمیل مشعل]

بادغیس -- طالبان در خدمات عامهٔ ولایت بادغیس مداخله کرده اند که مردم محلی این کار را «تشدد و دشمنی در مقابل مردم» میدانند.

جنگجویان لاین های برق را که از ترکمنستان به قلعهٔ نو، مرکز ولایت بادغیس آمده اند، به تاریخ ۳۱ جوزا منفصل کرده اند. در عین زمان، آنها به شرکتهای شبکه های مخابراتی هشدار داده اند و از آنها خواسته اند تا اتصال خدمات خود را قطع نمایند.

جاوید پیکان، یک تن باشندهٔ قلعهٔ نو گفت، «این برای ما یک حالت نگران کننده است. بادغیس یک ولایت دوردست میباشد که باشنده گان اینجا به مخابرات و برق نیاز دارند.»

وی گفت، «تمام اتصالات قطع شده اند؛ ما با هیچ کسی بیرون از بادغیس صحبت کرده نمیتوانیم. این واقعاً شرم آور است که طالبان برق را بر روی شهروندان قطع کرده اند. ما در این هوای گرم با مشکلات مواجه شده ایم.»

در تصویر،‌ پایه های برق که از ترکمنستان به افغانستان، برق را انتقال میدهند به تاریخ ۲ سرطان در نزدیک قلعهٔ نو، مرکز ولایتی بادغیس نشان داده شده اند. [شمیل مشعل]

در تصویر،‌ پایه های برق که از ترکمنستان به افغانستان، برق را انتقال میدهند به تاریخ ۲ سرطان در نزدیک قلعهٔ نو، مرکز ولایتی بادغیس نشان داده شده اند. [شمیل مشعل]

تعداد زیادی از جوانان ولایت بادغیس که در شهر هرات زندگی میکنند، به تاریخ ۲ سرطان به جاده ها برآمدند تا در مقابل جنگجویان طالب برای قطع کردن برق و خدمات مخابراتی در این ولایت، تظاهرات نمایند. [عمر]

تعداد زیادی از جوانان ولایت بادغیس که در شهر هرات زندگی میکنند، به تاریخ ۲ سرطان به جاده ها برآمدند تا در مقابل جنگجویان طالب برای قطع کردن برق و خدمات مخابراتی در این ولایت، تظاهرات نمایند. [عمر]

پیکان افزود، «این کار طالبان نابخشودنی است.»

بر اساس گفته های فریدون حبیبی یک باشندهٔ دیگر قلعهٔ نو، نبود برق و مخابرات برای مردم محلی در بادغیس، مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

وی گفت، «قطع کردن برق و غیر فعال نمودن شبکه های مخابراتی هیچ مشکلی را برای حکومت ایجاد نخواهد کرد. تمام ادارات دولتی جنراتورهای که با مصرف تیل کار میکنند، دارند که میتوانند که در همچو حالات از آنها استفاده کنند.»

محمد رفیق، یک باشندهٔ دیگر با تصدیق این مورد گفت، «این کار فقط میتواند که مردم عام را متضرر کند. قطع کردن برق یک عمل غیربشری میباشد که طالبان مرتکب آن شده اند.»

وی افزود، «آنها [طالبان] نه تنها دشمنان حکومت هستند بلکه دشمنان مردم عام نیز میباشند.»

بی رحمی

تعداد زیادی از جوانان بادغیس که در شهر هرات زندگی میکنند، به تاریخ ۲ سرطان به جاده ها برآمدند تا در مقابل طالبان تظاهرات نمایند.

عبدالرازق صدیقی، یک باشندهٔ بادغیس گفت، «طالبان بالای ما فشار زیادی را وارد کرده اند. آنها بالای هیچ کسی رحم ندارند، و آنها در مقابل مردم بیگناه مرتکب ظلم میشوند تا به اهداف خود برسند.»

وی افزود، «ما از حکومت و ادارات امنیتی خواستیم تا ظلم طالبان را متوقف بسازند. به طالبان باید در هر نقطهٔ بادغیس شکست داده شود تا آنها دیگر نتوانند مزاحم مردم محلی شوند.»

علمای دین این اعمال طالبان را غیراسلامی میپندارند.

مولوی دین محمد مولوی زاده، یک عالم دین در شهر هرات گفت، طالبان حق قطع نمودن برق را ندارند.

وی گفت، «هیچ توجیهی برای قطع نمودن برق و مختل کردن اتصال مخابراتی وجود ندارد. اگر طالبان ادعای جهاد را دارند، آنها برایم گفته میتوانند که کجا نوشته شده که در جهاد به قطع کردن برق و ایجاد کردن مشکلات اجازه است.»

مولوی زاده گفت، «من به طالبان مشوره میدهم که دیگر از اسلام برای منافع شخصی خود سوءاستفاده نکنند. هر کس میداند که جنگی را که شما میکنید، برای اسلام و خدا نیست. شما فقط کارهای را انجام میدهید که خارجیان به شما امر میکنند.»

محمد رفیق شهیر، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، طالبان خودشان را با انجام دادن همچو اعمال، بیشتر خورد میسازند.

وی گفت، «کشورها و نهادهای بین المللی که در حال گفتگو با طالبان هستند باید بدانند که طالبان همچنان دشمن مردم عام نیز میباشند.»

برگردانیدن خدمات

مقامات محلی در ولایت بادغیس گفتند که آنها تلاش میکنند تا طالبان را شکست دهند و برق و اتصال مخابراتی را برگردانند.

عبدالغفور ملکزی والی بادغیس گفت، «ما به طالبان اجازه نخواهیم داد که مزاحم مردم ما شوند. ما یک عملیات نظامی را در مقابل آنها در ولسوالی غورماچ آغاز کرده ایم.»

وی گفت، جنگجویانیکه توان جنگ روبرو را از دست داده اند، دست به جور دادن مردم محلی میزنند و لاین های برق را در ساحات زیر کنترل شان قطع میکنند.

حسیب الله اخندزاده، سرپرست قوماندان لوای ۳ اردوی ملی افغان در ولایت بادغیس گفت، «ما آماده هستیم که از مال مردم دفاع کنیم، و ما آماده گی خود را داریم.»

وی گفت، «باشنده گان بادغیس از ما خواسته اند که منتظر باشیم چون آنها میخواستند از طریق میانجیگری بزرگان قومی، برق و خدمات مخابراتی را برگردانند.»

«نیروهای اردوی ملی آماده هستند که بالای طالبان حمله کنند چون ما نمیتوانیم به این گروه اجازه دهیم تا برق را قطع کند. ما بزودی این مشکل را حل وفصل خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500