اقتصاد

خشم باشنده های هرات همزمان با ادامه اخاذی‌های طالبان و جمع آوری پول صرفیه برق توسط آنها

نوشته عمر

باشنده های بعض ولسوالی هرات از جمع آوری پول صرفیه برق شان توسط طالبان و اخاذی های آنها خسته شده اند. این گروه ها سال ها است که این پول های صرفیه را به زور برای تمویل کمپاین های خشونت اش جمع آوری می کند. [سلام تایمز/ شرکت برشنا افغانستان]

هرات -- باشنده های بعضی ولسوالی های ولایت هرات از اخاذی پول صرفیه برق شان توسط طالبان خسته شده اند. این گروه جنگجو سال ها است که این مبالغ را جمع آوری می کنند.

مسؤولان شرکت برشنا در هرات گفتند که طالبان در ولسوالی های گلران و کهسان از بیش از ۳۰۰ خانواده پول برق جمع آوری می کنند. به گفته آنان، عواید ماهانه طالبان از بابت جمع آوری پول صرفیه برق تا یک میلیون افغانی (۱۳۰۰۰ دالر) می رسد.

امان الله غالب، رییس این شرکت، به سلام تایمز گفت: «در شش ولایت که شامل ۱۸ ولسوالی ... ما نمی توانیم پول صرفیه را جمع آوری کنیم.»

او گفت: «ما پیش بینی ضایعات مالی بسیار کلان داریم. ... حکومت برای جمع آوری پول صرفیه به آن ساحات رفته نمی تواند و ما برق را هم قطع کرده نمی توانیم، چون لین های برق از آن مناطق می گذرند.»

خطوط انتقال نیرو که برقر از ترکمنستان به ولایت هرات منتقل می کند، بتاریخ ۲۷ حمل در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات نشان داده شده است. [عمر]

خطوط انتقال نیرو که برقر از ترکمنستان به ولایت هرات منتقل می کند، بتاریخ ۲۷ حمل در ولسوالی کشک رباط سنگی ولایت هرات نشان داده شده است. [عمر]

یک تیم تخنیکی شرکت دا افغانستان برشنا بتاریخ ۲۴ جدی و بعد از انفجار خطوط انتقال نیرو توسط طالبان در ولسوالی کوسان ولایت هرات برای اتصال مجدد خطوط برق تلاش می کند. [شعبه شرکت برشنا افغانستان در هرات]

یک تیم تخنیکی شرکت دا افغانستان برشنا بتاریخ ۲۴ جدی و بعد از انفجار خطوط انتقال نیرو توسط طالبان در ولسوالی کوسان ولایت هرات برای اتصال مجدد خطوط برق تلاش می کند. [شعبه شرکت برشنا افغانستان در هرات]

او گفت: «در تمام ولسوالی ها این قسم نیست. در بیشتر بخش های این ولسوالی ها نیروهای امنیتی حضور دارند و ما به راحتی پول صرفیه برق را سر وقت جمع آوری می کنیم. فقط در چند قریه محدود پول برق را جمع آوری کرده نمی توانیم.»

وی افزود که کمپانی برق برنامه دارد که میترهای کلان را در آن ساحات نصب کند تا مردم -- با همکاری شورای ولایتی، بزرگان محل و قومی -- در جمع آوری پول صرفیه برق آنها را همکاری کنند.»

کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «مردم از ولسوالی های گلران و کهسان به شورای ولایتی آمدند و به ما گفتند که طالبان به زور از ما پول صرفیه برق را جمع آوری می کنند.»

او افزود: «افراد ملکی قول دادند که تلاش می کنند تا پول برق را به دولت تحویل دهند. مردم از مجبوریت به طالبان پول می دهند.»

خشم عامه

ساکنان شهر هرات گفتند که از اخاذی طالبان خشمگین می باشند، زیرا پولی که به دست می آورند، متعلق به عامه است.

وحید احمد قریشی ۲۵ ساله، باشنده شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «برق ما وارداتی است و هر کیلووات آن خریداری می شود.»

قریشی گفت: «طالبان با این کار در حق ملت جفای کلان می کنند، ما این عمل طالبان را محکوم می کنیم.»‌

محمد رفیع احمدی ۲۹ ساله، باشنده شهر هرات، به سلام تایمز گفت که روش اخاذی طالبان راه دیگری است که موجب می شود که مردم بیشتر عذاب بکشند.

او به سلام تایمز گفت: «برق مربوط به مردم است نه دولت. طالبان نباید مسئله برق را دخیل جنگ و کارهای سیاسی کنند. هر قدر که طالبان در قسمت برق مشکل ایجاد کنند تمام مردم با مشکل روبه رو می شوند.»

محمد رفیق شهیر، کارشناس سیاسی در ولایت هرات، گفت که تاثیر اقدامات طالبان بر باشنده های محلی بسیار شدیدتر است، زیرا کمپانی های برق مجبور شده اند که قیمت برق را بلند ببرند و مردم مجبور استند تا این پول را بپردازند. این سیاست مصرف کننده گان در ساحات امن را مجبور می کند هزینه برق مصرفی در ساحات ناامن - ساحاتی که طالبان پول صرفیه متعلق به برشنا را می گیرد - بپردازند.

شهیر به سلام تایمز گفت: «طالبان در برخی قریه های ولسوالی های هرات حضور و فعالیت دارند و پایه های برق در همین قریه ها موقعیت دارند. طالبان از مردم محل پول برق را جمع آوری می کنند ... قیمت برق وارداتی گران تر تمام می شود.»

وی افزود: «اگر طالبان پول صرفیه برق را اخاذی نمی کردند برق وارداتی از کشورهای همسایه به وضوح هزینه کمتری می داشت.»

اقدام حکومت

به گفته مقامات رسمی نیروهای امنیتی در ولایت هرات مصمم استند که نگذارند طالبان به دزدی پول مستقیما از مصرف کننده گان و غیرمستقیم از برشنا ادامه دهند.

جنرال امین الله امرخیل، قوماندان امنیه ولایت هرات، با اشاره به ولسوالی های گلران و شیندند، به سلام تایمز گفت: «در تمام ولسوالی های هرات به استثنای دو ولسوالی تهدیدهای امنیتی متوسط و پایین است و نیروهای امنیتی در آن ولسوالی ها حضور دارند.»

وی گفت: «اگر مسوولین مربوطه در برشنا این موضوع را با ما در میان بگذارند ما اقدام به سرکوب طالبان می کنیم. ما اجازه نمی دهیم که عواید ملی از سوی دشمن جمع آوری شود.»

وی افزود: «نیروهای امنیتی توانایی سرکوب طالبان در هر ولسوالی را دارند و ما مصمم استیم که با راه اندازی عملیات ها دشمن را سرکوب کنیم ... تا دیگر پول صرفیه برق را جمع آوری کرده نتوانند.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، گفت که مقامات مصروف پلان ریزی برای سرکوب [طالبان] استند.

او به سلام تایمز گفت: «برق را در ساحات زیر نفوذ طالبان در برخی ولسوالی ها مردم عادی استفاده می کنند، اما پول را طالبان از آنان می گیرند. ما برای اینکه مردم را از نعمت برق محروم نکنیم تا هنوز برق آن ساحات را قطع نکرده ایم.»

فرهاد افزود: «هم زمان با اینکه تلاش های مردمی برای جمع آوری پول برق در ساحات ناامن جریان دارند با راه اندازی عملیات های نظامی تلاش داریم تا مخالفان را سرکوب بکنیم و ساحات را از وجود آنان پاکسازی کنیم.»

او گفت: «با دور ساختن طالبان زمینه را برای جمع آوری پول برق از سوی حکومت مساعد می سازیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500