امنیت

نیروهای امنیتی جلوی اخاذی طالبان از پروژه های انکشافی در هرات را گرفته اند

نوشته عمر

مسؤولین می گویند که در چند ماه گذشته نیروهای امنیتی افغانستان از اخاذی های طالبان از پروژه های انکشافی در ولایت هرات جلوگیری کرده اند. [شاروالی هرات/ سلام تایمز]

هرات -- به گفته مقامات رسمی نیروهای امنیتی طی چند ماه گذشته از کوشش های طالبان برای اخاذی پول از پروژه های انکشافی در ولایت هرات جلوگیری کرده اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «از جمله منابع تمویل گروه های هراس افکن و تروریست اخاذی [پول] از مردم است. علت اکثر عملیات های نظامی که راه اندازی می کنیم -- در پهلوی توجه به امنیت -- جلوگیری از اخاذی ها است که خوشبختانه در این زمینه دستاورد بسیار داشته ایم.»

فرهاد افزود: «ساحات زیادی در ولسوالی های مختلف از وجود طالبان پاکسازی شده اند و استقرار نیروهای امنیتی در این ساحات از اخاذی های طالبان جلوگیری کرده است.»

عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات، به سلام تایمز گفت: «مردم محلی به پولیس هرات شکایت کرده اند که طالبان و زورمندان دست به اخاذی می زنند.»

بتاریخ ۲۷ دلو ۱۳۹۶، کارگران در چوکات یک پروژه انکشافی مصروف احداث یک دیوار در شهر هرات ولایت هرات استند. [شاروالی هرات]

بتاریخ ۲۷ دلو ۱۳۹۶، کارگران در چوکات یک پروژه انکشافی مصروف احداث یک دیوار در شهر هرات ولایت هرات استند. [شاروالی هرات]

بتاریخ ۱۵ دلو، یک دوکان دار در هرات منتظر مشتری است و از دوکان اش بیرون را نگاه می کند. مسؤولین می گویند که نیروهای امنیتی در جلوگیری از اخاذی پول توسط طالبان در ولایت هرات به پیشرفت هایی دست یافته اند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۵ دلو، یک دوکان دار در هرات منتظر مشتری است و از دوکان اش بیرون را نگاه می کند. مسؤولین می گویند که نیروهای امنیتی در جلوگیری از اخاذی پول توسط طالبان در ولایت هرات به پیشرفت هایی دست یافته اند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

او گفت: «به تمام مسؤولان پولیس در ولسوالی ها هدایت داده شده است که مسئله اخاذی طالبان از باشنده ها و پروژه های انکشافی را بررسی کنند.»

ولی‌زاده افزود: «پولیس هرات متعهد است که به هیچ گروه و فردی اجازه ندهد تا دست به اخاذی بزند و پول مردم را حیف و میل کند و یا اینکه مردم ما را نگران بسازد. مبارزه با اخاذی در شمول اولویت های پولیس است.»

تامین مالی نبرد طالبان

طالبان با تهدید حمله به کارفرمایان و یا حتی کشتن کارگران شاغل در پروژه ها، از کارفرمایان پول اخاذی می کنند. اخاذی این جنگجویان پیشتر از پروژه های انکشافی بیشتر در ولسوالی های شیندند، ادرسکن، چشت، فارسی، کشک کهنه، گلران، غوریان و کهسان صورت می گرفت.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان حتا از پول برنامه میثاق شهروندی ... که پروژه کلان زیربنایی افغانستان است و در شهرها و ولسوالی ها تطبیق می شود، به زور پول می گرفتند.»‌

عبدالکریم حقیار، کارشناس مسائل سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «از جمله منابع عمده عایداتی مخالفان مسلح دولت باج گیری از بودجه پروژه های انکشافی بوده است و این منبع عایداتی، به طالبان و دیگر گروه های تروریستی کمک کرده است تا ماشین جنگی را روشن نگه دارند

وی افزود: «این مشکل تاثیرات منفی را روی کیفیت کار پروژه ها بجا می گذارد.»

حقیار گفت که اخاذی «پول مالیه دهندگان جامعه جهانی و هم پول اندکی که از بودجه ملی به دست می آید را حیف و میل می کند.»

عبدالوحید احمدی ۳۴ ساله، باشنده ولسوالی گذره هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان نباید از پروژه های انکشافی [پول] اخاذی کنند؛ چون آنها هم شهروندان این کشور استند و از این پروژه ها استفاده می کنند.»

او گفت: «دولت سرک ها را برای خود نمی سازد. طالبان هم از این سرک ها استفاده می کنند و نباید پول این پروژه ها را بدزدند.»

احمدی افزود: «دولت باید جلو این اخاذی ها را بگیرد. اگر [طالبان] از پول پروژه ها اخاذی نکند کیفیت این پروژه ها بهتر می شود.»

محسن احمدی ۲۷ساله، باشنده شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان باشنده های ملکی را مجبور به پرداخت پیسه می کنند -- ما شاهد استیم که طالبان در ولسوالی ها از پروژه های انکشافی پول می گیرند.»

احمدی گفت: «حکومت باید جلو اخاذی های طالبان را بگیرد تا پول پروژه ها به جیب شان نرود و پروژه های بهتر تطبیق شوند.»

«ممنوع در اسلام»

علمای دینی در ولایت هرات اخاذی پول پروژه های انکشافی از سوی طالبان را یک کار ناروا و خلاف دین اسلام می دانند.

سید محمد شیرزادی، رئیس حج و اوقاف هرات، به سلام تایمز گفت: «از دیدگاه دین اسلام هر فرد در قسمت پروژه های انکشافی و آبادی وطن مسئولیت دارد تا در این راستا همکاری کند. مگر برخی [طالبان] -- با برداشت غلط از اسلام و به خاطر منافع شخصی شان -- دست به اخاذی می زنند که سبب ممانعت از آبادانی وطن می شود.»‌

شیرزادی گفت: «اخاذی از پول پروژه های انکشافی سخت از دیدگاه اسلام مردود و ناجایز است.»

او گفت: «کسانی که در برابر آبادی و علمی شدن پروژه های انکشافی مشکل تراشی می کنند به هیچ عنوان توجیه دینی ندارند. اخاذی از لحاظ دین [اسلام] کار ناروا و نادرست است و این مورد را پیامبر اسلام و قرآن کریم به صراحت منع کرده است.»

شیرزادی گفت: «طالبان با سوء استفاده از عبارت جهاد دست به قتل و کشتار می زنند. هر کسی که مدعی جهاد کردن است باید بازسازی کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500