امنیت

مجرمین طالب اخاذی نیمه سالانه از دهاقین افغان را آغاز کردند

گزارش از عمر

مقامات و دهاقین حوزه غرب افغانستان می گويند، جنگجویان طالب در سال جاری با آغاز شدن فصل کشت کردن، دوباره اخاذی از دهاقین را آغاز کرده اند. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- مقامات و دهاقین در حوزه غرب افغانستان می گویند، طالبان در سال جاری با آغاز شدن فصل کشت کردن، اخاذی دوباره از دهاقین را آغاز کرده اند.

بشیراحمد احمدی معاون ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات گفت، «طالبان سالانه دو دفعه، نخست در فصل کشت کردن و بعداً در فصل برداشتن حاصلات از دهاقین اخاذی می کنند.»

وی گفت، با آغاز شدن فصل کشت کردن امسال، طالبان از قبل پول زیادی را از آنها جمع آوری کرده اند.

احمدی گفت، «دهاقین به طور مکرر از اخاذی طالبان به ریاست زراعت این ولایت شکایت کرده اند و می گویند که جنگجویان تهدید کرده اند که در صورت نپرداختن پول، آنها را خواهند کشت.»

یک دهقان در هرات دیده می شود که به تاریخ ۱۲ سنبله ۱۳۹۹ در ولسوالی گذره در زمین خود کار می کند. [عمر/سلام تایمز]

یک دهقان در هرات دیده می شود که به تاریخ ۱۲ سنبله ۱۳۹۹ در ولسوالی گذره در زمین خود کار می کند. [عمر/سلام تایمز]

در این تصویر که به تاریخ ۱۰ سرطان ۱۳۹۷ گرفته شده است، دهاقین افغان در ولسوالی انجیل ولایت هرات حاصلات گندم تازه را برداشت می کنند. طالبان با آغاز شدن فصل کشت در سال جاری، به خالی کردن جیب های دهاقین شروع کرده اند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱۰ سرطان ۱۳۹۷ گرفته شده است، دهاقین افغان در ولسوالی انجیل ولایت هرات حاصلات گندم تازه را برداشت می کنند. طالبان با آغاز شدن فصل کشت در سال جاری، به خالی کردن جیب های دهاقین شروع کرده اند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

غلام حبیب هاشمی رئیس کمیته دفاعی شورای ولایتی هرات گفت، طالبان در چندین ولسوالی ولایت هرات یک رژیم مالیات خواهی را بالای دهاقین تحمیل کرده اند.

به گفته هاشمی، اگر کدام دهقان نتواند اطاعت کند، آنها یک جریمه نقدی را مطالبه خواهند کرد که چندین برابر مبلغ واقعی مالیات می شود.

وی گفت، طالبان با پول اخاذی شده سلاح و مهمات منفجره دیگر خریداری می کنند و برای کشتن مردم ملکی و نیروهای امنیتی از آنها استفاده می کنند.

دادالله قانع رئیس شورای ولایتی فراه گفت، طالبان در قریه جات و برخی از ولسوالی های ولایت فراه سالانه مبلغ ۳۰۰۰ افغانی (۳۹ دالر) از دهاقین برای هر چاه آب و هر جریب (۰.۲ هکتار) زمین پول اخاذی می کنند.

وی افزود، آنها همچنان دهاقین را مجبور می سازند تا کوکنار را در این ولایت کشت کنند.

قانع گفت، «در حالیکه دهاقین و سایر مردم محلی با فقر شدید مواجه هستند و توسط دهقانی برای امرار معاش تلاش می کنند، طالبان به طور بی رحمانه به اخاذی از آنها ادامه می دهند.»

وی افزود، «ما دیده ایم که بسیاری از دهاقین قریه های خود را ترک کرده و به شهر فراه فرار کردند زیرا آنها نمی توانند از عهده اخاذی طالبان برآیند و یا ظلم آنها را تحمل کنند.»

تهدید کردن دهاقین با مرگ

دهاقین به سلام تایمز تائید کرده اند که طالبان آنها را تهدید می کنند و به بهانه زکات پول اخاذی می کنند.

شمس الدین یک دهقان در ولسوالی آب کمری ولایت بادغیس گفت، طالبان سالانه دو دفعه به قریه می آیند و «جیب هر دهقان را خالی می کنند».

شمس الدین با ذکر کردن عین نرخ مالیاتی که قانع از ولایت فراه ذکر کرده بود گفت، بر اساس مالیات غیرقانونی طالبان، دهاقین به خاطر کشت کردن گندم در هر جریب زمین و یا به خاطر داشتن یک باغ، باید سالانه ۳۰۰۰ افغانی (۳۹ دالر) بپردازند.

وی گفت، هر کسی که از پرداختن پول خودداری کند به شمول جریمه نقدی، لت و کوب و زندان با مجازات شدیدی مواجه می شود.

شمس الدین گفت، طالبان به اصطلاح اخاذی خود را حق مشروع به اصطلاح امارت اسلامی خود می دانند و حتی تا جایی پیش می روند که کسانی را که اطاعت نمی کنند، با مرگ تهدید می کنند.

شمس الحق یک دهقان در ولسوالی شهرک ولایت غور گفت، «طالبان به ما می گویند که بر اساس احکام اسلامی ما حتماً باید زکات را بپردازیم. آنها پرداختن زکات را اجباری ساخته اند و ما را به اطاعت از آنها مجبور می سازند.»

وی با افزودن اینکه دهاقین از آنچه که کشت می کنند، درآمد بسیار ناچیزی را کسب می کنند، گفت، «ما چاره ای نداریم جز اینکه برای پرداختن پول به طالبان قرض بگیریم.»

محمد مهدوی یک عضو شورای ولایتی غور گفت، «با وجود اینکه ضربه یک خشکسالی قریب الوقوع تهدید بزرگی است و ممکن حاصلات دهاقین را به شدت کاهش دهد، اما طالبان از قبل پول زیادی را از آنها جمع آوری کرده اند.»

اخاذی در اسلام ممنوع است

علمای دینی می گویند، اخاذی در اسلام شدیداً ممنوع است و به عنوان یک گناه کبیره به شمار می آید.

مولوی جهان شاه یکی از علمای دینی در شهر قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، «اخاذی در اسلام جایگاهی ندارد.»

وی با افزودن اینکه فریب طالبان برای اخاذی پول به نام زکات نامناسب بوده و یک رفتار نابخشودنی است گفت، «گرفتن پول از کسی برخلاف رضایت آن کس، یک عمل غیراسلامی و غیرانسانی است».

وی افزود، «بر اساس احکام اسلامی فقط حکومت های مشروع حق دارند تا پول را در چوکات زکات یا مالیات جمع آوری کنند. طالبان یک حکومت نیست بلکه یک گروه شورشی است که هیچ جنبه قانونی ندارد.»

این دیدگاه از سوی مولوی رافع مطیعی یکی دیگر از علمای دینی شهر قلعه نو انعکاس داده شد.

مطیعی گفت، «در اسلام، زندگی ها و ثروت مردم... باید محفوظ باشد. اخاذی جواز ندارد و کسانی که مرتکب آن می شوند، توسط الله (ج) به شدت مجازات خواهند شد.»

وی با اینکه از طالبان خواست تا معذرت بخواهند و پولی را که اخاذی کرده اند به دهاقین برگردانند گفت، «طالبان دهاقین را برای پرداختن پول تهدید می کنند، که این امر یک تجاوز آشکار بر مصؤنیت و املاک مسلمانان است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

گرچی سالیان طولانی است که کشور ما افغانستان بزرگترین ضربات را تحت نام اسلام، توسط شناخته شده ترین چهره های اسلام وارد گردیده، و اکنون هم کسانیکه از علم و دانش محروم اند که هیچگونه شغل دیگری بجز زورگوئی ندارند، بهترین منبع عایداتی خود، استفاده از اسلام را وسیله ادامه زندگی خود انتخاب کرده اند و رهبران گروپهای اسلامی که در حفظ منافع کشورهای بیگانه پای شان گیر کرده، با استفاده از این اشخاص پلانهای خود را پیاده میکنند.

پاسخ

طالبان تنها از جمع آوری مالیات از موتر های باربری روزانه میلیون ها افغانی جمع آوری می کنند و از این طریق به جنگ شان علیه حکومت ادامه می دهند. همه جنگ های طالبان را این اخاذی و جمع آوری عشر از دهقانان تمویل می کند زیرا سربازان آنها معاش نمی گیرند. نان شان را مردم محل می دهند. صرف آنها برای سلاهها و مهمات به پول نیاز پیدا می کنند.

پاسخ

جمع آوری مالیات و اخاذی از دهقانان کار نادرست است و این یک عمل ظالمانه است که آن ‎ها از مردم فقیر در منطقه ‎های روستایی، پول می‎گیرند و توسط آن حملات تروریستی انجام می‎دهند. این یک مشکل بزرگ در برابر حکومت است که طالبان از پول عُشر و ذکات خواست های خودشان را برآورده می ‌سازند و باعث تحرکات می ‎شوند و جنگ را ادامه می ‎دهند.

پاسخ

وقتی که در یک منطقه امنیت وجود نداشته باشد طبعاً در آن جا هیچ ‌کس مصون نمی ‌باشد، حالا در هم ولایات کشور وضعیت امنیتی خیلی خراب است و تنها در محدوده داخل شهر ها امنیت است، هم افراد غیر مسئول و هم طالبان در قریه ‌جات به نام های مختلف مردم را آزار و اذیت می‌کنند و از آنان عُشر جمع آوری می‌کنند، در حالی ‌که وضعیت دهقانان خیلی خراب است و به مشکلات اقتصادی مواجه هستند. دولت و طالبان بعوض اینکه با دهقانان همکاری کنند از آنها پول و مالیات جمع آوری می کنند. از هر طرف ظلم بالای مردم فقیر و بی چاره افغانستان ادامه دارد.

پاسخ