اقتصاد

دهاقین سمنگان با کمک حکومت کوکنار را با پسته جایگزین کردند

گزارش از محمد قاسم

در واکنش به ممنوع شدن كشت کوکنار توسط حکومت، ولایت سمنگان پس از بادغیس به دومین تولیدكننده بزرگ پسته در افغانستان تبدیل شده است. [اسماعیل سادات]

کندز -- به تعقیب ممنوع شدن كشت کوکنار توسط حکومت در ولایت سمنگان که در سال ۱۳۹۶ تنفیذ شد، این ولایت پس از بادغیس به دومین تولیدكننده بزرگ پسته در افغانستان تبدیل شده است.

مقامات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری سمنگان گفتند، آنها با حمایت دهاقین مؤفق شده اند که در چهار سال گذشته تریاک را با پسته در این ولایت جایگزین کنند.

عبدالرحمن ارغندیوال رئیس زراعت، آبیاری و مالداری سمنگان گفت، درختان پسته ۲۱۲۵۰۰ جریب (۴۲۵۰۰ هکتار) زمین در این ولایت را تحت پوشش قرار می دهند.

وی گفت، بیشتر آنها در ولسوالی های حضرت سلطان، فیروز نخچیر، روی دو آب، خرم و سرباغ و دره صوف کاشته شده اند.

یک درخت پسته به تاریخ ۱۶ اسد در قریه رباطک ایبک مرکز ولایت سمنگان به تصویر کشیده شده است. [اسماعیل سادات]

یک درخت پسته به تاریخ ۱۶ اسد در قریه رباطک ایبک مرکز ولایت سمنگان به تصویر کشیده شده است. [اسماعیل سادات]

ارغندیوال گفت، «ما امسال باغ های پسته را در ۲۰۰۰ جریب (۴۰۰ هکتار) زمین ایجاد کردیم و ۱۶۰ هزار نهال را نشاندیم. ما برای نگهداری و حفاظت از این باغ ها اتحادیه ها را ایجاد کرده ایم.»

وی گفت، پسته بدیل بهتری برای کوکنار است و برای دهاقین ولایت سمنگان یک گزینه عملی است.

وی گفت، «از آنجا كه كشت کوکنار در سمنگان به صفر رسیده است، ما در تلاش هستیم تا امكانات بیشتری را به دهاقین برای تقویت فعالیت های زراعتی شان فراهم کنیم.»

وی افزود، «ما ادویه ضد حشرات و سایر تجهیزات زراعتی را برای دهاقین فراهم کرده ایم تا با آنها در بهبود حاصلات آنها كمک کند.»

بدیل برای کشت کوکنار

شماری از دهاقین در سمنگان که بین سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ کوکنار کشت می کردند به سلام تایمز گفتند که پس از آنکه آنها فهمیدند این محصول حرام است و به حیثیت افغانستان لکه می زند، به پسته روی آوردند.

علمای دینی می گویند، بوته های کوکنار به دلیل داشتن ترکیبات مخدره کشت می شود و کشت، حمل و نقل، قاچاق، فروش و استفاده از مواد مخدر در اسلام کاملاً ممنوع است.

عبدالخالق ۵۷ ساله یک دهقان در ولسوالی حضرت سلطان گفت، «به دلیلی که طالبان از کوکنار منفعت می برند» و به خاطریکه جوانان محلی به اعتیاد تریاک مبتلا شده اند، وی به پرورش پسته روی آورده است.

خالق گفت، ما قبلاً کوکنار كشت می كردیم، اما وقتی دیدیم كه پسته منفعت بیشتری دارد و منفعت آن حلال است، كشت کوکنار را متوقف كردیم.

وی گفت، «منفعت من از پرورش پسته فقط از سال گذشته ۳۰۰ هزار افغانی (۳۸۶۳ دالر) بود.»

عبدالقیوم احدی یک دهقان در ولسوالی حضرت سلطان گفت، «من از سایر دهاقین می خواهم که به جای کوکنار به پرورش پسته روی بیاورند.»

محمد سلیم ۴۳ ساله یک دهقان در ایبک مرکز ولایت سمنگان گفت، زراعت پسته پرمنفعت تر است و خطرناک نیست.

وی وضاحت داد، دهاقین قبلاً کوکنار را كشت می كردند زیرا آنها از پیامدهای آن آگاهی نداشتند.

محمدصادق ۴۴ ساله یک دهقان از ایبک، از حکومت خواست که با دهاقین در بازاریابی حاصلات آنها کمک کند «تا سایر دهاقین به زراعت حلال تشویق شوند».

وی گفت، «علاوه بر پسته، هینگ [خاکشیر] یک بدیل دیگری است. یک دهقان می تواند ۷۷۴۸۷۰ تا ۱.۲ میلیون افغانی (۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دالر) را در هر فصل حاصلات درآمد کسب کند.»

صادق گفت، یک قطعه زمین ۱ جریب (۰.۲ هکتار) می تواند به طور اوسط ۴۰۰۰ بوته هینگ یا خاکشیر را رشد دهد، که در مدت ۵ سال منفعت می آورد و حدود ۳۰۰ کیلوگرام عصاره را تولید می کند که هر کیلوگرام آن در بازارهای محلی با قیمت ۹۴۰۰ افغانی (۱۲۰ دالر) فروخته می شود.

وی گفت، از عصاره هینگ در ادویه جات برای بیماری های جهاز هاضمی، روماتیزوم و حتی درد استفاده می شود.

تلاش ها برای محو کردن کوکنار

مقامات افغان گفتند، درگیری با طالبان در محو کردن کشت کوکنار موانعی را ایجاد کرده است زیرا طالبان برای تأمین بودجه فعالیت های خود به درآمدهایی متکی هستند که از کشت کوکنار به دست می آیند.

تورن عبدالمنیر رحیمی سخنگوی قوماندانی امنیه سمنگان گفت، باشندگان مناطق تحت کنترل طالبان هنوز هم مجبور می شوند که کوکنار را در زمین های خود کشت کنند.

منیر به سلام تایمز گفت، «معلومات ما نشان می دهند که دهاقین در برخی از مناطق تحت کنترل طالبان مجبور می شوند که کوکنار را کشت کنند، در حالیکه نیروهای امنیتی تلاش می کنند تا عملیات محو کردن را آغاز کنند.»

محمد طاهر خجندی یک تجار محلی در سمنگان گفت، بازار پرمنفعت و تقاضاهای بلند برای پسته در افغانستان و خارج از كشور، دهاقین را وادار كرده است تا به كشت پسته روی بیاورند.

خجندی گفت، قیمت ۷ کیلوگرام پسته با کیفیت در بازارهای محلی افغانستان بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ افغانی (۶۵ تا ۹۰ دالر) است.

صفی الله حیدری یک تحلیلگر مستقر در ایبک گفت، به شرط اینکه حکومت توجه کند، پسته ظرفیتی دارد تا اقتصاد افغانستان را تغیر دهد.

وی گفت، «یکی از نگرانی های ما واردات پسته از ایران است. حکومت باید واردات پسته از ایران را متوقف کند تا از پائین شدن قیمت پسته داخلی جلوگیری شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پسته افغانستان بهترین پسته ای جهان است. اگر دهقانان به عوضو کوکنار پسته کشت کنند به مراتب بیشتر عاید را بدست خواهند آورد تا حاصل کوکنار. زیرا پسته نسبت به کوکنار بیشتر بیشتر حاصل می گیرد و یک کیلو گرام پسته افغانستان در بازار های جهان به ۲۰ دالر فروخته می شود

پاسخ

شما نظر خوب ارایه کردید و این کار در صورت ممکن است که حکومت با دهاقین کمک نمایند و با آنها نهال پسته کمک کنند و کمک های نقدی با آنها فراهم کنند زیرا تا زمانیکه درخت پسته آماده میوه می شود سه الی چهار سال را در بر می گیرد و در این مدت دهاقین چگونه روزگار شان را به پیش ببرند. شما میدانید که دهقانان کشور زنده گی بخور و نمیر دارند و اگر در هر فصل حاصل جمع آوری نکنند آنها با گرسنگی روبرو می شوند. بناءً بهتر است که حکومت با آنها کمک کنند تا اینکه آنها استقلالیت مالی کسب کنند.

پاسخ

لطفاً چنین گزارشاتی را در مورد مناطق پشتون نشین نیز بنویسید. به همین ترتیب، دولت ممکن است گزینه های جایگزینی را برای ریشه کن کردن محصولات کوکنار از مناطق پشتونها بررسی و اجرا کند. محصولات خشخاش جامعه را نابود می سازد. با تشکر.

پاسخ