اقتصاد

ابتکار کشت جنگلات پسته در سمنگان ۱۰۰۰ فرصت کاری را ایجاد کرده و با چالش های محیط زیستی مقابله می کند

گزارش از محمد قسم

باشندگان محلی که توسط ابتکار برنامۀ غذایی جهان (دبلیو اف پی) به کار گماشته شده اند به تاریخ ۲۷ ثور در اطراف شهر ایبک ولایت سمنگان جهت نشاندن نهال پسته مشغول حفر چقری ها هستند. [اسماعیل سادات]

باشندگان محلی که توسط ابتکار برنامۀ غذایی جهان (دبلیو اف پی) به کار گماشته شده اند به تاریخ ۲۷ ثور در اطراف شهر ایبک ولایت سمنگان جهت نشاندن نهال پسته مشغول حفر چقری ها هستند. [اسماعیل سادات]

کندز -- مقامات سمنگان با حمایت برنامۀ غذایی جهان ابتکار جدیدی را به هدف احیای دوبارۀ جنگلات پسته و تجدید مناظر طبیعی این ولایت به راه انداخته اند.

به اساس گفته های عبدالغفور کریمی مدیر بخش جنگلات و مراتع ریاست زراعت سمنگان، در جریان این پروژه نزدیک به ۱۰۰۰ باشندۀ ولایت سمنگان برای کاشتن ۱۰۰۰۰۰ نهال به کار گماشته خواهند شد.

کریمی گفت، در سایر مناطق کارگران به جای نشاندن نهال بذر می کارند.

این پروژهء شش ماهه به تاریخ ۲۶ ماه ثور در قریه های چغات، شیلتاکو و رباتک، مرکز این ولایت راه اندازی گردیده و نزدیک به ۵۰۰ هکتار زمین این ولایت را پوشش می دهد.

وی افزود، «هر کارگر ماهانه ۸۰۰۰ افغانی (۹۰ دالر امریکایی) را دریافت خواهند کرد و توقوع می رود که در هر ماه ۲۲ روز کار کنند.»

بر اساس گفته های کریمی، این ابتکار با بودجۀ بیش از ۴۸ میلیون افغانی (۵۴۰۰۰۰ دالر) توسط برنامۀ جهانی غذا و به همکاری کمیتۀ سویدن برای افغانستان در ولایت سمنگان تطبیق می شود.

وی افزود، «در قالب این پروژه یک مخزن آب به ظرفیت ۳۸۰ متر مکعب آب جهت آبیاری جنگلات پسته احداث خواهد شد.»

وی گفت، «در عین حال یک بند محلی آب که در منطقۀ کوه شمر بر اثر خاک و ریگ بند شده بوده دوباره پاکسازی و در تابستان آینده برای آبیاری درختان پسته مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

کریمی اظهار داشت، «آب و هوای سمنگان برای زراعت مناسب بوده و ما با اولویت قرار دادن احیای جنگلات پسته در نظر داریم که در آینده کار جنگل کاری را گسترش دهیم.»

وی افزود، «با حمایت این ابتکار بخش هایی از جنگلات پسته را که در سال های اخیر به دلایل مختلف تخریب گردیده بود احیا و جنگل های موجوده را حفظ خواهیم کرد.»

عاید حیاتی

کارگران از این ابتکار استقبال کرده اند.

خدابخش ۴۶ ساله یکی از باشندگان ایبک گفت، وی بسیار خوشحال است که اکنون پس از شش ماه ناکامی در یافتن کسب و کار، توانسته است از طریق این پروژه صاحب کار شود.

وی گفت، «من یک کارگر روز مزد هستم و وضعیت اقتصادی من در ماه های اخیر وخیم شده است. هر روز برای یافتن کار به بیرون از خانه می رفتم اما دوباره دست خالی بر می گشتم.»

وی افزود، او نان آور یک خانوادۀ شش نفری است.

وی گفت، «من اکنون ماهانه ۸۰۰۰ افغانی عاید دارم که با آن می توانم غذای کافی را برای فرزندانم فراهم کنم. من برای شش ماه آینده صاحب کار هستم و بعد از آن خداوند(ج) بزرگ و مهربان است.»

غلام مصطفی یک باشندۀ ۳۸ سالۀ قریۀ شالکوتی در نزدیکی ایبک که در این پروژه کار می کند گفت، «ما در ابتدا یک چقری را حفر می کنیم و بعد از آن یک نهال پسته را در آن می نشانیم. این منطقه کوهستانی و برای کشت پسته بسیار مناسب است.»

وی گفت، «اگر امنیت تامین باشد ما می توانیم برای ساختن یک آیندۀ مرفه برای همه تلاش کنیم. اما اگر نا امنی و بی ثباتی وجود داشته باشد هر چیز برعکس این خواهد بود و هیچ کس با خاطر اسوده زندگی نخواهد کرد.»

مصطفی گفت، «خوشحال هستم که می توانم سرسبزی رابه جامعه خود تقدیم نموده و نان خانواده خود را تامین کرده می توانم.»

فواید محیط زیستی

باشندگان سمنگان نیز این پروژۀ زراعتی را بخاطر مقابله با چالش های محیط زیستی و تاثیرات اقلیمیتقدیر کرده اند.

احمد ذکریا هدفمند یک باشندۀ سمنگان به سلام تایمز گفت، «با کمال تاسف که در جریان چند سال گذشته جنگلات پسته زیان های زیادی را به دلیل عوامل مختلف متقبل گردیده اند. اگر این جنگلات دوباره احیا شوند وضعیت اقتصادی در سمنگان به میزان قابل ملاحظۀ رونق خواهد یافت.»

وی افزود «جنگل ها در جلوگیری از تخریب خاک و کیفیت ناسالم هوا بسیار مهم است، اگر جنگل نباشد هوای آلوده باعث سرایت آفات و امراض می شود.»

هدفمند گفت، «جنگل ها نقش مهمی در کاهش اثرات منفی تغیرات اقلیمی به شمول جلوگیری از هوای سرد در زمستان و هوای گرم در تابستان دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ابتکار کشت جنگلات بسته در سمنگان از طرف برنامه غذایی جهان یک ابتکاری بسیار مهم است برای محیط زیست . یکی از کارنامه‌ای خوب این پروگرام برای یک هزار نفر زمینه کار در مقابل هشت هزار افغانی است یک کارگار می تواند که از همین هشت هزار افغانی معاش ماهوار خود مصرف غذایی فامیلهای شأن را برابر کند. به ابتکار این پروژه جنگلات پسته ولایت سمنگان دوباره احیا می‌شود آب و هوای ولایت سمنگان به احیای این جنگلات بسته بهتر شده واز آلوده کی هوا امریض میکروبی جلوگیری می شود. یک لاک نهال به کار گماشته شده دامنه کوه های ولایت سمنگان را سرسبز می‌کند مردم ولایت سمنگان از این سرسبز شدن کوها لذت خاص می‌برند وی در آینده جنگلات ولایت سمنگان حاصلات بسته بشتر نموده ومردم این ولایت از اقتصاد خوب برخوردار می‌شوند. سازمان جهانی غذا در ولایتهای دیگر افغانستان همینطور پروگرام های خود را شروع کند تا که تمام کوهای کشور ما افغانستان سرسبز شود .

پاسخ

یک خبر بسیار عالی. چقدر خوب خواهد شد اگر این پروگرام با تمام ولایات کشور گسترش یابد. به گونۀ مثال در ولایت ننگرهار مالته، نارنج، لیمو، شفتالو و الوچه را کشت کرده می توانیم. که همزمان پروژه هم تطبیق خواهد شد و مردم هم صاحب کار خواهند شد. در عین حال این کار کشور را سرسبز خواهد کرد و باعث افزایش احتمال بارندگی خواهد شد و از تاثیرات منفی بر ایکوسیستم جهان نیز جلوگیری خواهد کرد. در لغمان باید نهال های بیره شانده شوند، و به همین ترتیب در تمام ولایات با توجه به آب و هوای آن نهال شانی شود. ما از سال ها بدینسو قربانی جنگ های بیگانگان بوده ایم. آنها ما را به حیوان بزکشی مبدل کرده اند. یکی شان ما را به یکسو می کشانند و دیگر آن به سوی دیگر، اما در اصل هدف آنها این است که به موفقیت رسیده و اهداف شان را بدست آورند. کشورهای منطقه و جهان باید جلو جاری شدن دریاهای افغانستان به کشورهای دیگر را بگیرند که باعث سرسبز شدن کشور ما گردیده و به محافظت از اقلیم جهان کمک خواهد شد.

پاسخ

این یک خبر بسیار خوب است. این پروگرام باید به سایر ولایات کشور نیز گسترش یابد. من یک روز قبل خبری را خواندم که چین پنجاه میلیون نهال را در صحرایی شانده است. اما کشور ما بخاطر تامین منافع شرق و غرب ویران شد. جامعۀ جهانی باید جلو جاری شدن دریاهای افغانستان به کشورهای همسایه را بگیرد و به ما کمک کند تا دشت های کشور خود را سرسبز کنیم. تشکر از دبلیو اف پی بخاطر این پروژه و تشکر از سلام تایمز بخاطر نشر این گونه خبرهای مفید.

پاسخ