اقتصاد

کانال های آبیاری ای که توسط بانک جهانی تمویل شده اند، برای باشندگان سمنگان آب را تأمین می کنند

گزارش از محمد قاسم

کارگران یک کانال در شهر هرات را به تاریخ ۱۰ قوس به عنوان بخشی از پروژه «پول نقد در بدل کار» برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) پاک می کنند. دو کانال جدیدی که توسط بانک جهانی تمویل شده اند، اکنون برای خانواده ها در ولایت سمنگان آب را تأمین می کنند. [آرشیف]

کارگران یک کانال در شهر هرات را به تاریخ ۱۰ قوس به عنوان بخشی از پروژه «پول نقد در بدل کار» برنامه انکشافی ملل متحد (یو ان دی پی) پاک می کنند. دو کانال جدیدی که توسط بانک جهانی تمویل شده اند، اکنون برای خانواده ها در ولایت سمنگان آب را تأمین می کنند. [آرشیف]

کندز -- مقامات محلی می گویند، دو کانال تازه اعمار شده در ولسوالی خلم ولایت سمنگان، آب مورد ضرورت این منطقه را فراهم می کنند.

به گفته عبدالقدوس رادمرد یک مقام ریاست حوزه دریایی خلم در ولایت سمنگان، اعمار شدن این کانال ها برای ۱۵۰۰۰ جریب (۳۰۰۰ هکتار) زمین مشکلات ناشی از کمبود آب را رفع کرده است.

کار ساختمانی این دو کانال را واحد تطبیق کننده زون شمال این برنامه در وزارت انرژی و آب مدیریت کرد که به تاریخ ۸ جدی به مردم سپرده شد.

این کانال ها با هزینه ۱۰۲.۱ میلیون افغانی با تمویل بانک جهانی اعمار شده اند.

رادمرد به تاریخ ۲۳ جدی به سلام تایمز گفت، «کانال اول که در منطقه قاچر ولسوالی خلم اعمار شده است، ۱۵۶۰ متر طول، ۲.۵ متر عرض و ۱.۵ متر ارتفاع دارد.»

رادمرد همچنان گفت، «دروازه های آهنی در کانال نصب شده اند تا جریان آب را تنظیم کرده و از جاری شدن سیلاب جلوگیری کند.»

وی گفت، کانال دوم که در منطقه چوچه مان ولسوالی خلم اعمار شده است، ۱۷۶۹متر طول، ۲.۵ متر عرض و ۱.۵ متر ارتفاع دارد، که دروازه های آهنی نیز دارد.

رسیدگی به خطرات سیلاب

مردم محلی گفتند، کانال های قدیمی به دلیل اعمار شدن به شیوه سنتی، هر سال در فصل های آبی آسیب می دیدند.

اما با اعمار شدن کانال ‌های جدید به طور معیاری، زمین ‌ها محفوظ تر بوده و به ‌درستی آبیاری می‌ شوند.

عبدالوحید ۴۸ ساله یک دهقان در ولسوالی خلم گفت که وی و سایر مردم محلی برای چندین سال با این مشکل دست و پنجه نرم می کردند و دهاقین نمی توانستند که به راحتی در زمین های خود گندم یا برنج کشت کنند.

وی گفت، «اکنون ما خوشحالیم که کانال ما به درستی اعمار شده است. دهاقین اکنون علاقمند هستند که گندم و برنج را کشت کنند و ان شاءالله که حاصلات خوبی خواهند داشت.»

سید رسول هاشمی یک دهقان در ولسوالی خلم گفت، «من ۱۰ جریب (دو هکتار) زمین دارم، اما پس از آنکه مزرعه ام برای چهار سال متواتر بر اثر سیلاب ها آسیب دید، تصمیم گرفتم که دیگر زمین هایم را کشت نکنم.»

وی گفت، کانال قدیمی نمی توانست که با فشار آب سیلاب مقاومت کند و با آمدن هر سیلاب آسیب می دید و مزارع را تخریب می کرد.

وی گفت، اکنون که مشکل اصلی ما رفع شده است و کانال ما می تواند در برابر سیلاب مقاومت کند، آب در کانال جاری است و ما می توانیم زمین های خود را کشت کنیم.

آب برای نوشیدن

کانال های جدید آب همچنان برای بیش از ۲۰۰۰ خانواده دسترسی آسان به آب را فراهم می کند.

محمد آصف تنویر یک بزرگ محلی در ولسوالی خلم گفت، «این خانواده ها از چاه ها و یا از دریایی که ۵ الی ۱۰ کیلومتر دورتر از خانه هایشان بود، آب را روی مرکب ها انتقال می دادند.»

وی گفت، «اهالی قریه های شاهی خیل، چهل دزد، غازی آباد، خواجه الغار، خوش توت و سایر قریه جات نزدیک به کانال اکنون می توانند از آب این کانال ها برای آشامیدن استفاده کنند.»

وی گفت، «ما از حکومت فعلی و ادارات کمک کننده می خواهیم که چاه های عمیق را حفر کرده و شبکه های آبرسانی را در این ولسوالی بسازند تا مشکل کمبود آب آشامیدنی برای همیشه حل شود.»

سید فاروق اکبری یک عضو شورای انکشافی محلی در سمنگان گفت که اکثریت کودکان در ولسوالی خلم آبی می نوشند که قابل آشامیدن نیست و کودکان از بیماری های ساری به ویژه از اسهالات رنج می برند.

وی گفت، «بر اساس معلومات ما، حدود ۱۵۰۰۰ خانواده هایی که در منطقه للمه ولایت سمنگان زندگی می کنند، با کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند.»

وی افزود، این خانواده ها معمولاً فاصله زیادی را طی می کنند تا از دریاها و نهرها آب آشامیدنی بیاورند.

اکبری گفت، «اگر آب آشامیدنی پاک از چاه های عمیق از طریق شبکه های آبرسانی تأمین شود، از شیوع بیماری های ساری مانند اسهال، محرقه و کولرا که ناشی از آب ناپاک می باشند، نیز جلوگیری خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آب و برق از نیازهای مهم زندگی است. زندگی بدون آب وجود ندارد. در قرآن کریم آمده است که ما همه چیز را توسط آب زنده نگه داشته ایم. با این حال انسان ها علاوه بر نعمت های طبیعت، انسانها نیز باید تلاش خود را بکنند. مثلاً در فصل بهار، طبیعت روستاها، مزارع و دشت های ما را سبز می‌کند، رودخانه‌های مان را جاری می ‌کند، اما اگر برای این آب‌ های روان بندها نسازیم، این آب آزادانه به سمت کشورهای همسایه می‌رود که آنها در هر بخش از آن استفاده می‌کنند. اما اگر این آب کنترل شود از یک طرف سرسبزی را که چشمه به ما ارزانی داشته است حفظ می کند و از طرف دیگر برق تولید می کند که می تواند ما را از نظر صنعت و فناوری با دیگران هم حیثیت بسازند. آب را هدر ندهید. خداوند در سوره اول آخرين جزء قرآن كريم مي فرمايد: «اگر آب شما ژرف برود، چه كسي به شما آب زلال مي دهد، خداوند بزرگ است، خداوند همه مخلوقاتش را رحمت كند.

پاسخ

هرچند حکومت قبلی فساد اداری را تقویت کرده و آن را در تمام ادارات دولتی ترویج کرده بود، اما بعضی از اقدامات آن حکومت مثل فراهم کردن زمینه برای اهدا کنندگان بین المللی تا در بازسازی افغانستان سهم گرفته و پروژه مهم انکشافی را تمویل کنند، بسیار باارزش هستند. همین اقدامات حکومت بود که آن را در بین مردم شهرها و قریه جات محبوب ساخته بود. اگر حکومت فعلی می خواهد که در بین مردم محبوبیت پیدا کند و مردم تمام جنایات آنها را معاف کنند، آنها باید شرایط جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن آنها را بپذیرد و با جامعه جهانی روابط دوستانه برقرار کند تا دوباره کاری شود که اهدا کنندگان بیایند به کشور و در بازسازی کشور با حکومت کمک کنند. همین کار دلیل خواهد شد که فاصله میان مردم و حکومت کم شود و مردم جنایات گروه طالبان را که در بیست سال گذشته مرتکب شده اند، ببخشند و از این حکومت حمایت کنند.

پاسخ