اقتصاد

ملل متحد برای آبیاری ۱۸۰۰ هکتار زمین در کندز ساخت کانالی را تمویل می کند

گزارش از محمد قاسم

سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) کار ساخت کانالی را آغاز کرده است که بیش از ۱۸۰۰ هکتار از زمین های زراعتی ولایت کندز را آبیاری می کند. به گفته مقامات محلی، این پروژه ۳۰۰۰۰۰ دالر هزینه خواهد داشت. [تصویربردار: عبیدالله احمدی]

کندز -- سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) کار ساخت کانالی را آغاز کرده است که بیش از ۹۰۰۰ جریب (۱۸۰۰هکتار) از زمین های زراعتی را در ولایت کندز آبیاری می کند.

مقامات اداره منطقه ای آمو دریا در کندز گفتند که این پروژه که در ولسوالی قلعه زال تطبیق می شود، ۳۰۰۰۰۰ دالر هزینه خواهد داشت.

عبدالرفیع مجتبی، رئیس دفتر منطقه ای آمو دریا، گفت که کار ساخت این کانال در مراسمی به تاریخ ۱۷ دلو در منطقهء وکیل جنگل قلعه زال آغاز شد. توقع می رود که این پروژه ظرف سه ماه تکمیل شود.

منطقه وکیل جنگل منطقه وسیعی را در این ولسوالی که شامل چندین روستای کوچک و بزرگ است، می پوشاند.

این عکس که به تاریخ ۱۷ دلو گرفته شده، یک اکسکواتور را در ولسوالی قلعه زال، ولایت کندز در حال کار به تصویر کشیده است.‌

این عکس که به تاریخ ۱۷ دلو گرفته شده، یک اکسکواتور را در ولسوالی قلعه زال، ولایت کندز در حال کار به تصویر کشیده است.‌

وی با بیان اینکه این کانال ۱۲۰۰ متر طول، ۲.۵ متر عرض و ۴ متر ارتفاع دارد، گفت، اف ای او منابع مالی این پروژه را تامین کرده است.

وی افزود، «ساکنان محل چندین سال است که با کمبود آب آبیاری مواجه بوده اند، اما پس از اتمام این پروژه نه تنها آب آبیاری تامین می شود، بلکه بیش از ۱۸۰۰ خانواده به آب آشامیدنی صحی دسترسی خواهند داشت.»

وی با بیان اینکه با تکمیل این پروژه، توزیع آب آبیاری بهبود می یابد و از هدر رفتن آب جلوگیری می شود، افزود، این پروژه برای حدود ۸۰۰۰ نفر از ساکنان محلی به مدت سه ماه فرصت کاری نیز ایجاد می کند.

عبداللطیف نصیر، یکی از مقامات اداره تطبیق کننده، به سلام تایمز گفت که اداره او این پروژه را از نزدیک دنبال، و کار با کیفیت بالا ارائه خواهد کرد.

وی گفت، کشاورزان ما هر سال به دلیل نبود زیرساخت های آبیاری مناسب مانند بندها، کانال ها و دیوارهای حائل زیان می بینند.

وی گفت، «ما متعهد هستیم که این پروژه را با کیفیت عالی اجرا کنیم تا زیرساخت ها چندین سال دوام کنند.»

وی گفت، «فواید احداث بند و کانال های آبیاری دو برابر است؛ نه تنها آب های ما به درستی مدیریت می شود، بلکه معیشت کشاورزان نیز بهبود می یابد.»

وی گفت، «من از بزرگان منطقه که سازمان های امدادی را تشویق کرده اند تا بنیادهای توسعه در محله های مربوطه خود را ایجاد کنند، سپاسگزارم.»

وی افزود، «ما باید به خاطر داشته باشیم که افغانستان یک کشور زراعتی است و اقتصاد آن متکی به زراعت و زراعت است.»

رفع نیازهای کشاورزان

کشاورزان ولسوالی قلعه زال از اعمار کانال آبیاری استقبال کرده اند.

غلام حیدر، ۵۸ ساله، یک کشاورز در محله وکیل جنگل، گفت، «ما سال هاست که با چالش های بزرگی از کمبود آب مواجه بوده ایم.»

وی گفت، «این به این دلیل است که کانال ما هر ساله با افزایش سطح آب آسیب می بیند و کشاورزان توان بازسازی آن را ندارند.»

وی گفت، «کانال وکیل جنگل در ساحه نسبتاً مرتفعی قرار دارد، اما نهر آق تیپه در ناحیه پایینی در مرکز ولسوالی قلعه زال قرار دارد و وقتی آب به کانال وکیل جنگل می ریزد، چون منطقه دشتی است، به جوی آق تیپه راه می یابد، و کانال ما خشک می ماند.»

وی افزود، «متأسفانه چندین سال است که کشاورزان ما بیشترین آسیب را از کمبود آب آبیاری متحمل شده اند و اکنون که کار ساخت کانال آغاز شده است، بسیار خوشحالیم که سه ماه دیگر به آب آبیاری دسترسی خواهیم داشت.»

حیدر گفت، «۴۰ سال است که جنگ ادامه دارد و ما نه بند آب داریم و نه کانال آبیاری، جاده و برق داریم و از موسسات کمک رسان می خواهیم کمک بیشتری کنند.»

بسم الله رشیدی، ۶۷ ساله، یکی از بزرگان قومی در محله وکیل جنگل، گفت که هر ساله ساکنان محلی گرد هم می آیند تا به طور موقت بخش های شکسته کانال را جور کنند تا آب به زمین کشاورزی آنها برسد.

وی گفت، «با این حال کار ساختن ما زیاد دوام نکرده است زیرا افزایش سطح آب همیشه کانال را تخریب کرده است.»

وی با بیان اینکه «ما درخواست‌های مکرر برای ساخت این کانال داشته‌ایم، اما هیچ سازمانی تمایلی به همکاری با ما نشان نداده است»، افزود،‌ «بسیار خوشحالیم که ادارهء اف ای او در ساخت این پروژه بسیار مهم و حیاتی از ما حمایت می‌کند.»

رشیدی همچنین به مشکلات ارتباطی روستای خود از جاده های نامناسب اشاره کرد که اغلب به قیمت جان مریضان تمام می شود زیرا آنها نمی توانند به موقع به مراکز صحی برسند.

وی افزود، «ما برق نداریم و در تاریکی زندگی می کنیم. علاوه بر این، ما نه کلینیک صحی داریم و نه داکتر نسایی ولادی داریم.»

استقبال از پروژه های عمرانی

رحمت شاه وقاص ولسوال قلعه زال از ساکنان محلی خواست تا در جریان تطبیق این پروژه با کارمندان ساخت و ساز همکاری کامل داشته باشند.

او به سلام تایمز گفت، «مردم ولسوالی قلعه زال به ویژه دهقانان سال هاست که با مشکلات زیادی روبرو بوده اند، در برخی مناطق [ساکنان] به آب کافی دسترسی ندارند و بیشتر آنان مجبور به ترک منطقهء خود شده اند.»

عبدالباقی مدنی نماینده این ولایت گفت، «ما امیدواریم که پروژه های انکشافی بیشتر نه تنها در ولسوالی قلعه زال بلکه در سراسر کندز اجرا شود تا ساکنان به منابع دسترسی داشته باشند و زندگی بهتری بسازند.»

وی گفت، «با احداث این کانال امیدوارم کشاورزان ما به کشت سایر محصولات فصلی به جز برنج و گندم تشویق شوند و محصول بهتری برداشت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر از عبیدالله احمدی و شما

پاسخ

باید از سازمان ملل متحد برای شروع ساخت کانال برای آبیاری این زمین تشکر کرد. آب جاری در داخل افغانستان به مردم آن آسیب می رساند، اما کشورهای همسایه از آن استفاده می کنند. داکتر تتسو ناکامورا تبعه جاپان برای مردم ننگرهار در حفظ آب کار می کرد. از آنجایی که سازمان ملل بودجه خود را صرف ساخت کانال می کند، کار آن مورد قدردانی مردم قرار خواهد گرفت.

پاسخ

سازمان ملل متحد به واقعیت افغانستان را می سازد. ساختار کانال های آبیاری در ولایت های مختلف افغانستان به واسطه سازمان خوارک وزارعت ملل متحد (آف ای او) نشان می‌دهد که افغانستان را از سرنو سازمان ملل متحد آبادمیکند. این راپور روزنامه سلام تایمز را خواندم بیسیار یک احساس خوشی کردم . به ساخت کانال آبیاری کشاورزان ولایت کندز می‌تواند که زمینهای کشاورزی خود را آباد کند و حصلات زیادی را از زمین های کشاورزی خود شأن جمع آوری کنند واقتصاد خود را وهم افغانستان را قویتر بسازید. در سال روان بهترین پروژه های حیاتی را سازمان ملل متحد در افغانستان آغاز نموده است. همه‌ی این‌ پروژه‌های سازمان ملل متحد سرنوشت مردم فقیر افغانستان را تغییر خواهد داد. ما مردم افغانستان از سازمان ملل متحد تشکر میکنم که مارا تنها نگذشته است و همیشه همراه مردم افغانستان در شرایطی دشوار کمک کرده و می‌کند

پاسخ

با خواندن این خبر به یاد کارهای داکتر تیتسو ناکامورا در ولسوالی های کامه، خیوه و بهسود ننگرهار افتادم. ای کاش داکتر تیتسو ناکامورا حال زنده بود و امروز زیبایی و سرسبزی این مناطق را می دید. ناکامورا، یک افغان جاپانی تبار، بیش از همه برای مردم ننگرهار خدمت کرد. او می خواست دشت ها را بسازد و خیلی سریع می رفت که دشمنان افغانستان او را کشتند. ما هرگز نمی توانیم قدر کارهای را که او انجام داده بشناسیم. او زندگی زیبا و مجلل خود را رها کرد و برای آبادانی وطن ما آمد، اما متاسفانه ما نتوانستیم جان او را نجات دهیم. او می‌دانست که برای تغییر زندگی افغان‌ها، ابتدا باید آب در افغانستان کنترل شود، زیرا زمین حاصلخیز است و مردم به کشاورزی مشغول هستند، بنابراین آب برای آنها مهم است. ناکامورا قهرمان افغانها بود. او کار و زندگی خود را وقف بهبود زندگی افغان ها کرد. او برای بهبود تامین آب و کشاورزی افغانستان تلاش کرد، اما پنجاب (پاکستان) با استفاده از افراد مسلح بزدل او را کشت. کندز که این کانال در آن اعمار می شود، مکان بسیار دلپذیری است. ای کاش آب افغانستان کنترل شود. بندهایی بر روی آن ساخته شود و زمینه اشتغال را فراهم کند. از طریق کنترول آب درختان و بوته ها سبز می شوند، برق تولید می شود، کارخانه ها بهبود می یابند و یک سیستم کشاورزی سیستماتیک پدیدار می شود. تا آن زمان، ما از نیاز به همسایگان خود رها خواهیم شد...

پاسخ