اقتصاد

پروژه تمویل شده توسط ملل متحد هزاران هکتار زمین را در تخار آبیاری خواهد کرد

گزارش از محمد قاسم

باشندگان محلی، که بسیاری از آنها کشاورز هستند، برای ایجاد یک کانال آبیاری در منطقه جوی شیخ در تالقان، مرکز ولایت تخار، با کمک مالی سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) کار می کنند. [تصویربردار: حشمت نیکزاد]

باشندگان محلی، که بسیاری از آنها کشاورز هستند، برای ایجاد یک کانال آبیاری در منطقه جوی شیخ در تالقان، مرکز ولایت تخار، با کمک مالی سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) کار می کنند. [تصویربردار: حشمت نیکزاد]

تخار -- سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (اف ای او) پروژه تقویت گابیون کانال آبیاری را به طول ۷۰۰ متر در ولایت تخار راه اندازی کرده است که تقریباً ۲۰۰ باشنده محلی را استخدام کرده، و پس از تکمیل هزاران هکتار زمین را آبیاری خواهد کرد.

به گفته صبغت الله قانع، رییس حوزه آبی تالقان، سیلاب کانال های آبیاری را تخریب کرده است و این بدان معناست که آب به موقع به زمین های کشاورزی نمی رسد.

او به تاریخ ۱ حوت به سلام تایمز گفت که اف ای او این پروژه را راه اندازی کرد تا این مشکلات برطرف شود که ۴۰۰۰۰۰ دالر هزینه خواهد داشت.

او گفت، کار ساخت و ساز از ۱۰ دلو آغاز شد و انتظار می رود تا ماه جوزا تکمیل شود.

وی گفت، «این پروژه شامل استحکام گابیون یک کانال آبیاری به طول ۷۰۰ متر در منطقه جوی شیخ در تالقان مرکز این ولایت است که هر ساله در اثر سیل آسیب می بیند.»

وی گفت، «با تکمیل این پروژه حدود ۴۶۰ هکتار از اراضی آبیاری می شود و صدها هکتار اراضی از خطر سیل مصؤن می شود.»

قانع گفت، «علاوه بر بهره مندی از آب آبیاری به کشاورزان، برای ۲۰۰ نفر بیکار که در بدل کارشان اجوره می گیرند، فرصت های کاری ایجاد شدند.»

تقی حمیدی، رییس منطقه ای اف ای او در ولایت تخار گفت که یکی از اولویت ها رسیدگی به کمبود آب است.

او گفت، «هدف این پروژه ایجاد فرصت های کاری است... و فواید درازمدت از جمله احیای صدها هکتار از اراضی کشاورزی تخریب شده دارد.»

وی گفت، کانال آبیاری منطقه جوی شیخ هر ساله بر اثر سیل تخریب می شد، «اما اکنون از برکت این پروژه با استفاده از گابیون تقویت خواهد شد.»

کاهش خطرات سیل

روح الله فقیرزاده، ۴۳ ساله، یک کشاورز در تالقان، گفت که کشاورزان این منطقه تنها یک فصل در سال می توانند زمین های خود را برداشت کنند، زیرا این کانال تخریب شده است.

او گفت، «کانال جوی شیخ نزدیک رودخانه تالقان است، هر بار که سیل می آید، کانال ما را خراب می کند.»

وی گفت، «متأسفانه هزاران هکتار از اراضی کشاورزان آب آبیاری نداشت اما اکنون خوشحالیم که کار استحکام بخشی کانال ما آغاز شده و تا چهار ماه دیگر کانال و آب آبیاری خواهیم داشت.»

وی گفت، «یکی دیگر از فواید این پروژه این است که از تخریب بیشتر زمین های کشاورزی جلوگیری می کند. از آنجایی که این کانال تخریب شده و آب نمی تواند به درستی مدیریت شود، سیل به زمین های کشاورزی آسیب می رساند.»

سخی محمد، ۵۴ ساله، یکی دیگر از کشاورزان تالقان، گفت، «من بسیار خوشحالم که روی پروژه کار می کنم و کانال [مان] را با دستان خودم می سازم.»

او می گوید، «بیشتر کشاورزان مانند من در این پروژه کار می کنند که این کار به تضمین کیفیت پروژه کمک می کند و به آنها امکان می دهد نفقهء حلال به دست آورند.»

وی افزود، «این پروژه برای ما بسیار ارزشمند است زیرا با کار روی این پروژه درآمد کسب می کنیم و زمین های کشاورزی ما در برابر سیل و افزایش فصلی سطح آب مصؤن می ماند.»

کمک های حیاتی بین المللی

نصیراحمد صافی، یکی از بزرگان قومی در تالقان، گفت که فقر و بیکاری در کشور افزایش یافته است و اکثر افغان ها به کمک های بین المللی وابسته هستند.

او گفت، «پروژه‌های مورد حمایت سازمان ملل متحد، مانند این پروژه، بسیاری از خانواده ها را از فقر نجات داده است. این گونه پروژه ها در شرایط کنونی حیاتی هستند، زیرا فقر و مشکلات اقتصادی به اوج رسیده اند.»

او گفت، «علاوه بر این گونه پروژه ها، برخی از موسسات کمک رسانی به هزاران خانواده فقیر در ولسوالی ها و مرکز ولایت تخار کمک کرده اند. چنین کمک ها [ساکنان] را نسبت به زندگی و آینده خود امیدوار می کنند.»

صافی گفت، «اگر در شرایط کنونی چنین کمک‌ها صورت نمی‌گرفت، بسیاری از خانواده‌ها با خطر قحطی و گرسنگی مواجه می‌شدند زیرا فقر به‌طور چشمگیری افزایش یافته است».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اکنون این خبر خوبی است، جامعه جهانی باید این نوع بازسازی اساسی را در افغانستان انجام دهد، از یک سو فرصت های شغلی را برای مردم فراهم کند و از سوی دیگر میلیون ها جریب زمین حاصلخیز را آبیاری کند. علاوه بر این، اگر دولت و جامعه جهانی به طور مشترک ذخایر آبی را ایجاد کنند، نقش بسیار مهمی در پایان دادن به خشکسالی خواهد داشت.

پاسخ

من این خبر را خواندم. عکسی که در خبر بود من را هم خوشحال ساخت و هم ناراحت. از دیدن پیرمرد ضعیفی که با بیل گل و لای را از کانال بیرون می‌کشید، ناراحت شدم. از این جا معلوم می شود که این بابا کلان نیز به دلیل مشکلات خانوادگی مجبور به کار شده است، اما خوشحالم که برایش کار فراهم شده و برای فرزندانش درآمد حلال دارد. افغان ها خیلی ناراحت هستند. در ۴۰ سال گذشته با انواع و اقسام مشکلات روبرو بوده اند و همچنان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

پاسخ

با تشکر از خبر/گزارش خوب شما. من هم یک خبر خوش برای تان دارم. در هلمند، موسسه داکار بررسی های بسیاری از حوضچه ها را برای کنترل آب باران آغاز کرده است. مسوولان اداره زراعت طالبان در هلمند می گویند که حوض های یاد شده شامل حوض های محله شورکی در منطقه راجستان است که توانایی بالایی در کنترل آب باران دارند. این منبع می افزاید، این حوضچه ها پس از چندین دهه در حال بازسازی هستند و با احیای آنها، آب باران و آب زیرزمینی در مناطق مذکور افزایش یافته و موجب تقویت کشاورزی و مالداری خواهد شد. به گفته مسئولان هلمند، پیش از این حوضچه های آخوند و حسن نیکه در این ولایت بازسازی شده بود. این منابع جزئیات بیشتری در مورد این نظرسنجی ارائه نکردند. ما از داکار، یو ان دی پی و دبلیو اف پی و همه سازمان های دیگر که به نجات و بازسازی افغانستان از خشکسالی کمک می کنند بسیار سپاسگزاریم. پاینده باد دوستی افغانستان و جامعه جهانی

پاسخ

من از خواندن چنین خبرها لذت می برم. هر پولی که برای چنین پروژه ها خرج می شود باعث خوشحالی و احساس خوب در انسان می شود. خدا کند که خبرهای انکشاف و توسعه کشور بیشتر شود. از یک طرف به مردم فرصت های کاری داده می شود. از طرف دیگر از آب جلوگیری می شود تا آسیبی به آنها وارد نشود. این امر خشکسالی را کاهش می دهد و مردم زندگی شادی خواهند داشت. :)

پاسخ

سازمان ملل متحد همیشه در افغانستان کمک های بشردوستانه می‌کند . سازمان ملل متحد از دیگر کشورها جهان که نیاز به کمک های بشردوستانه دارد از هر آن کشور های دیگر کرده همراه افغانستان در هر بخش کمک زیاد کرده و می کند. در طی ۱۸ماه که حکومت جمهوری سقوط کرده است و مردم افغانستان به مشکلات های زیادی اقتصادی مواجه هستند سازمان ملل متحد در هر بخش همراه مردم فقیر افغانستان کمک های اولیه مالی و حیاتی و بشردوستانه کرده است . در سال روان بیسیار پروژه های حیاتی را سازمان ملل متحد در ولایت های مختلف افغانستان روی دست گرفته است ویا هم شروع کرده است این همه کارهای سازمان ملل متحد قابل قدراست و ما مردم افغانستان باید ابراز قدردانی از زحمات این سازمان ملل متحد کنم. به مکمل شدن کانال آبیاری ولایت تخار هم کشاورزان می‌تواند که در زمین کشاورزی خود شأن دو فصل حاصلات بیکارند وهم زمین های کشاورزی شأن از سیلاب های فصل تابستانی که که سیلاب ها زمین های شأن را خراب می کرد آز آن جلوگیری شود. در این پروژه تقریباً ۲۰۰نفر شامل کار به عوض معاش ماهوار شده است که این ۲۰۰نفر از همین معاش ماهوار خودشان برای اطفال خود مواد غذایی را پیدا کرده می تواند . این پروژه ها حیاتی افغانستان است و افغانستان را همین پروژه ها حیاتی آباد می کند. مردم افغانستان از این پروگرام های سازمان ملل متحد استقبال گرم می کنند. وا از سازمان ملل متحد میخواهم که پروژه های هرچه بیشتری را در افغانستان راه اندازی کند که مردم افغانستان نیاز زیادی دارد به پروژه های حیاتی سازمان ملل متحد.

پاسخ