اقتصاد

باشندگان سمنگان از کمک حیاتی حفاظت از سیل استقبال کردند

گزارش از محمد قاسم

اعمار کانال سنگی که به آبیاری ۲۰۰۰ اکر (۴۰۴۶ جریب) زمین کشاورزی می کند و به ۲۰۰ خانواده کمک می کند، در عکسی که به تاریخ ۱۲ عقرب گذشته منتشر شد در حضرت سلطان ولایت سمنگان به تصویر کشیده شده است. همچنان، این پروژه برای ۴۰ نفر از کارگران جامعه فرصت های کاری موقت ایجاد کرد. [سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام)/تویتر]

اعمار کانال سنگی که به آبیاری ۲۰۰۰ اکر (۴۰۴۶ جریب) زمین کشاورزی می کند و به ۲۰۰ خانواده کمک می کند، در عکسی که به تاریخ ۱۲ عقرب گذشته منتشر شد در حضرت سلطان ولایت سمنگان به تصویر کشیده شده است. همچنان، این پروژه برای ۴۰ نفر از کارگران جامعه فرصت های کاری موقت ایجاد کرد. [سازمان بین المللی مهاجرت (آی او ام)/تویتر]

سمنگان -- باشندگان ولایت سمنگان از تکمیل چهار پروژه انکشافی در ماه گذشته که توسط جاپان و سازمان بین المللی مهاجرت سازمان ملل متحد (آی او ام) تمویل شده بود، استقبال کردند.

به گفته مقامات محلی، این پروژه ها به تاریخ ۳ دلو به ذینفعان تحویل داده شد.

آنها شامل ساخت دیوارهای استنادی، پلچک ها و کانال آبیاری و همچنین پاکسازی مناطق سیلابی در ایبک، مرکز ولایتی و دو ولسوالی است.

عشرت الله عقیل، سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت در سمنگان گفت که دیوار استنادی تازه تکمیل شده ۳۰۲ متر طول و ۳ متر ارتفاع دارد و پلچک های ساخته شده در روستای آق پیکال در ایبک ۳ متر عرض دارند.

این پروژه‌ها که از سوی جاپان و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) تمویل شدند، شامل ساخت دیوارهای استنادی، کانال‌های آبیاری و همچنین پاکسازی مناطق سیل ‌زده در ایبک، مرکز ولایتی و دو ولسوالی دیگر بودند. [آی او ام/تویتر]

این پروژه‌ها که از سوی جاپان و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) تمویل شدند، شامل ساخت دیوارهای استنادی، کانال‌های آبیاری و همچنین پاکسازی مناطق سیل ‌زده در ایبک، مرکز ولایتی و دو ولسوالی دیگر بودند. [آی او ام/تویتر]

وی گفت، این پروژه ها همچنین شامل احداث کانال آبیاری به طول ۲۵۰ متر در روستای آسیاب آباد ولسوالی حضرت سلطان و پاکسازی ۱۷۷ متر منطقه سیلابی در روستای زاو از ولسوالی خرم و سرباغ است.

وی افزود، مجموع هزینه این پروژه ها که طی چهار ماه گذشته تکمیل شده است، بیش از ۷۷۰۰۰ دالر بوده است.

عقیل گفت، «حدود ۱۵۰۰۰ خانواده در شهر ایبک و ولسوالی های حضرت سلطان و خرم و سارباغ از این پروژه ها بهره مند می شوند.»

وی گفت، «تکمیل کانال آبیاری ولسوالی حضرت سلطان و پاکسازی سیلاب ولسوالی خرم و سارباغ، بیش از ۸۰۰ هکتار [۴۰۰۰ جریب] زمین را آبیاری و صدها خانواده را از آب آشامیدنی سالم تامین می کند.»

او افزود، «ما از طریق پروژه‌هایی که خطرات حوادث طبیعی را کاهش می‌دهند، به مردم کمک می‌کنیم تا با تغییرات آب و هوا سازگار شوند.»

کاهش خطرات سیل

باشندگان ولایت سمنگان گفتند، اعمار دیوار استنادی و کانال های سیلاب باعث کاهش خطر تخریب خانه ها می شود.

محفوظ الله شریفی، ۵۵ ساله، یکی از بزرگان قومی در روستای آق پیکال می گوید، «متاسفانه در گذشته دیوارهای استنادی در این منطقه وجود نداشت تا سیل را منحرف سازد. سیل علاوه بر تخریب خانه‌ها، به هزاران هکتار از زمین‌های زراعتی آسیب می‌زند.»

وی گفت، «اما اکنون با دیوار استنادی، زمین های ما از سیل در امان هستند.»

شریفی گفت، در گذشته، سیل فصلی بسیاری از خانه ها را تهدید می کرد و خانواده ها را مجبور به ترک منطقه می کرد.

وی گفت، «حدود ۲۰۰۰ خانواده در امتداد رودخانه در ترس و خطر سیل در فصل سیل زندگی می کنند.»

شریفی گفت، «اما اکنون آنها بسیار خوشحال هستند که تهدید سیل برطرف شده و دیوار سیل‌های خطرناک را منحرف می سازد.»

شمس الدین نظری، ۴۲ ساله، یکی از ساکنان روستای آسیاب آباد گفت، در گذشته به دلیل نبود کانال آبیاری همه اهالی به ویژه کشاورزان با مشکلات زیادی مواجه بودند.

وی گفت، «در گذشته کانال آبیاری در این روستا وجود نداشت. اراضی کشاورزی فقط یک فصل برداشت می شد، اما اکنون کشاورزان از برکت کانالی که با روش ها و مواد عصری ساخته شده است، می توانند از زمین های خود سال دو بار حاصل بگیرند.‌»

وی گفت، «این کانال آب آبیاری بیش از ۴۰۰ هکتار [۲۰۰۰ جریب] از اراضی کشاورزی را تامین می کند.»

وی افزود، «مطمئن هستم که کشاورزان ما در سال آینده بیشترین محصول را از زمین های خود برداشت خواهند کرد.»

زیرساخت های بسیار مهم

احسان الله احسان، مسؤل اداره مدیریت حوادث طبیعی سمنگان گفت که چنین پروژه ها برای زندگی و معیشت ساکنان «بسیار مهم» هستند.

وی گفت، «مردم ما در سال‌های گذشته آسیب‌های زیادی دیده‌اند، بنابراین در ساحات مختلف نیاز به حمایت دارند.»

وی افزود، «ما سعی می‌کنیم گام‌های مشخصی در جهت اجرای پروژه‌هایی برداریم که می‌توانند حوادث طبیعی را کاهش داده و نیازهای مردم ما را برطرف کنند.»

احسان گفت، «سازمان های کمک دهنده باید اجرای این گونه پروژه های زیربنایی را در اولویت کاری خود قرار دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جهان حکم یک بدن واحد را دارد. اگر عضوی از بدن رنج می برد، اعضای دیگر بدن ناگزیر احساس ناراحتی می کنند. به همین ترتیب کشورهای جهان نیز مانند اعضای جهان هستند. جاپان دوست واقعی افغان هاست. بدون شک آنها نقش سازنده ای در بازسازی افغانستان بازی کردند. از نمونه بارز کمکهای جاپان می توان به مرحوم ناکامورا در ننگرهار اشاره کرد. او در کنترل رود کنر نقش سازنده ای داشت. ناکامورا در ولسوالی های خیوه و کامه ننگرهار زیاد کار کرد. آب رود کنر را به دشت لغمان آورد. همچنین او یک پارک تفریحی در ولسوالی خیوه ننگرهار ساخت. هنوز هم دشمنان افغانستان و دشمنان افغان های مظلوم به ویژه همسایگان نتوانستند این خدمات را بپذیرند. باید توجه داشت که افغان ها خیر هیچکس را به هیچ وجه فراموش نمی کنند. داکتر ناکامورا که اصلا جاپانی بود و خدمات زیادی به افغانستان کرد، مایه افتخار افغان ها بوده و خواهد بود. افغان ها در ننگرهار بنای یادبودی را به یاد او ساخته اند تا نسل های آینده ما نیز با نیکی های او مهربانی او را بپذیرند. افغان ها کسانی را که با آنها نیکی کردند، به یاد می آورند اما کسانی را که به آنها بدی کردند فراموش نمی کنند. افغان ها خواهان روابط خوب با تمام کشورهای جهان هستند. روابط خوب اساس و راز زندگی است. بیایید با هم رابطه خوبی داشته باشیم. در روابط خوب، احترام و موفقیت وجود دارد. جاپان و سازمان بین المللی مهاجرت به خاطر کارهای خوب افغان ها در قلب و ذهن افغان ها جای خواهند داشت. آنها باید خوشحال باشند که ملت بیچاره افغانستان را فراموش نکرده اند. به امید اینکه در دیگر قسمت های اساسی در افغانستان نیز کار کنند.

پاسخ

این رقم پروژه ها می تواند که در زندگی مردم ولایت سمنگان تغییرات را به میان بیا وارد . به ساختار دیوارهای استنادی کانال آبیاری پلچگ ها وپاکسازی مناطق سیلابی ابن کارها حیاتی است . کشور چاپان و سازمان بین‌المللی مهاجرت به این رقم کارهای حیاتی دل مردم ولایت سمنگان را به دست آورد است و مردم این روستا ابراز خرسندی می کنند. برای 40 نفر مرد های فقیر زمینه کاری را هم این سازمان بین‌المللی مهاجرت برابر ساخته است. سازمان های کمک دهنده به این رقم پروژه های زیر بنایی حق اولویت را بدهد که مردمان ولایت های دیگر افغانستان هم ضرورت عاجل دارند . به ساختار این کانال آبیاری کشاورزان مادر سال آیند حاصلات بیشتر را خواهد پرداخت .

پاسخ

ساخت بندها و دیوارهای استنادی نظر خوبی است. از یک طرف، آب ذخیره می شود که به شکل گیری جنگل ها کمک می کند. از سوی دیگر، مردم فرصت های کاری پیدا خواهند کرد. علاوه بر این، از جریان رایگان آب به کشورهای دیگر جلوگیری می شود، زیرا زمین های ما را تخریب می کند و برای دیگران فایده می رساند.

پاسخ