اقتصاد

پروژه ها در تخار فرصت های کاری کوتاه مدت را برای بیش از ۱۳۰۰۰ باشنده فراهم کرده است

گزارش از محمد قاسم

در این عکس که به تاریخ ۱۹حوت در ولسوالی هزار سموچ، ولایت تخار گرفته شده است، ساکنان محلی در حالی که برای شروع کار روی پروژه ساخت سرک آماده می شوند نشان داده شده است. [ریاست احیا و انکشاف دهات تخار]

در این عکس که به تاریخ ۱۹حوت در ولسوالی هزار سموچ، ولایت تخار گرفته شده است، ساکنان محلی در حالی که برای شروع کار روی پروژه ساخت سرک آماده می شوند نشان داده شده است. [ریاست احیا و انکشاف دهات تخار]

تالقان -- هزاران تن از باشنده گان تخار کار روی پروژه هایی را آغاز کرده اند که توسط دفتر خدمات پروژه سازمان ملل متحد (یو ان او پی اس) و بنیاد آغاخان (ای کی اف) با هدف بهبود زیرساخت ها در بخش هایی از این ولایت تطبیق شده است.

بنیاد آغاخان و یو ان او پی اس -- یک سازمان ملل متحد که خدمات زیربنایی، تدارکات و مدیریت پروژه را ارائه می دهد - یک طرح سه ماهه را در دو ولسوالی تخار برای ساختن سرک های روستایی و بهبود زیربناهای آبیاری به شمول کانال ها راه اندازی کرده اند.

بیش از ۱۳۰۰۰ نفر از ساکنان محلی برای کار بر روی این طرح که توسط بانک جهانی تامین مالی می شود، استخدام شده اند.

به گفته عظمت الله نورمحمد، رییس احیا و انکشاف دهات تخار، این ابتکار که به تاریخ ۲۳حوت راه اندازی شد، شامل ۸۲ پروژه است. از جمله ۴۳ پروژه در ولسوالی کلفگان و ۳۹ پروژه در ولسوالی نمک آب تطبیق می شود.

او به سلام تایمز گفت، «این پروژه‌ها شامل بازسازی و جغل اندازی راه‌های محلی در روستاها، تقویت دیوارهای استنادی، و بازسازی و پاکسازی کانال‌های کشاورزی است که همه آنها بیش از ۱۸۱ میلیون افغانی (۲ میلیون دالر) هزینه دارند.»

او گفت، «روزانه ۱۳۵۵۱ باشنده محلی برای تطبیق این پروژه ها کار می کنند که هر یک از آنها روزانه ۴۵۰ افغانی (۵.۱۵ دالر) دریافت می کنند.»

وی افزود، «حدود ۱۶۹۳۹ خانواده در ۸۲ روستا از خدمات زیربنایی مانند حمل و نقل، بهبود دسترسی به منابع آبیاری و اقداماتی برای کمک به جلوگیری از تخریب اراضی کشاورزی ناشی از سیل بهره مند خواهند شد.»

محمد گفت، هدف این پروژه ها ایجاد فرصت های کاری کوتاه مدت و بهبود خدمات اساسی در قریه های تخار است.

او افزود که چندین پروژه پول در ازای کار با تمویل سازمان ملل متحد در شش ولسوالی دیگر تخار - بنگی، هزار سموچ، بهارک، خواجه غار، دشت قلعه و خواجه بهاالدین تطبیق شده است.

کسب درآمد

بسیاری از ساکنان محلی که در این پروژه ها کار می کنند می گویند که از ماه ها قبل از شروع کار از بیکاری و فقر رنج می بردند.

حضرت الدین، ۵۵ ساله، یک سنگکار و باشنده قریه نو آباد ولسوالی نمک آب ولایت تخار، گفت که درآمدش به او کمک می کند تا مخارج خانواده اش را تامین کند.

او به تاریخ ۲۳ حوت به سلام تایمز گفت، «فقر و بیکاری به طور جدی بر صحت روانی من تأثیر گذاشته است. اکنون، من بسیار خوشحالم که فرصت کاری دارم و دیگر از بیکاری رنج نمی برم. من می توانم روی دسترخوان خانواده ۹ نفره ام غذا بگذارم.»

او افزود، «تقریباً همه باشندگان این ولسوالی اکنون کار دارند و می توانند برای نجات خانواده های خود از فقر و گرسنگی، امرار معاش کنند.»

علی محمد، ۴۵ ساله، یک کشاورز در ولسوالی کلفگان ولایت تخار، و تنها نان آور خانواده شش نفره اش، به سلام تایمز گفت که او در یک پروژه پاکسازی کانال در منطقه خود کار می کند.

وی به تاریخ ۲۳ حوت گفت، «زمین کشاورزی دو فصلی من به دلیل نبود سیستم های آبیاری مناسب خشک شده است. خوشحالم که اکنون در حال کار و پاکسازی کانال آبیاری هستم تا نه تنها زمین خود بلکه زمین های دیگر کشاورزان را نیز آبیاری کنیم.»

علی محمد که چهار جریب زمین دارد، گفت که با آب آبیاری کافی، حاصلات اش دو برابر می شود.

او افزود،‌ «سالها بود که آب آبیاری به زمین های زراعتی ما نمی رسید، زیرا اکثر کانال های ولسوالی ما تا حدی تخریب شده یا پر از زباله شده بود و کشاورزان نمی توانستند زمین های خود را کشت کنند.»

وی افزود، «پاکسازی کانال ها و نهرهایی که سال ها مورد استفاده قرار نگرفته اند، دریچه ای برای رسیدن آب به زمین های زراعتی ایجاد می کند که منجر به رشد و گسترش سکتور زراعت در این ولسوالی می شود.»

پروژه های مهم

باشندگان تخار از تمویل و تطبیق پروژه های انکشافی محلی توسط سازمان های بشردوستانه استقبال کرده اند.

سید حلیم فروتن، ۶۲ ساله، یکی از بزرگان قومی در ولایت تخار، گفت، «تطبیق پروژه های انکشافی به بهبود زیربناها در روستاها و ولسوالی ها کمک می کند. این مداخلات برای مردم بسیار مهم است، زیرا می تواند به مردم کمک کند تا امرار معاش، و از خانواده هایش حمایت کند.»

او به سلام تایمز گفت، «این پروژه ها از نظر اقتصادی برای مردم ما مؤثر و مهم هستند، زیرا از طریق پروژه ها، آنها می توانند پول کافی برای تامین هزینه های خانواده خود به دست آورند.»

وی افزود، «من از سازمان های بین المللی می خواهم که از پروژه های بیشتر در روستاها و ولسوالی های ولایت تخار حمایت کنند. به دلیل جنگ و ناامنی های اخیر پروژه های کمی در این ولایت تطبیق شده است.»

فروتن گفت، «برخی از پروژه های که پیش از این در مرکز و ولسوالی های تخار اعمار شده بودند، در نتیجه درگیری ها آسیب دیده اند. بنابراین، ما از نهادهای کمک رسان می خواهیم که از بازسازی پروژه های مشابه پروژه هایی که اکنون در حال اجرا هستند، حمایت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تهیه این نوع فضای کاری کار بسیار خوب و عالی است. این نوع کار برای افراد بیکار از یک طرف باعث می شود تا خانواده ها کمی درآمد داشته باشند که از تکدی گری آنها جلوگیری می کند. با تشکر از موسسه های کمک بین المللی که همیشه به مردم در تهیه زمین کار کمک می کنند

پاسخ

در حال حاضر سازمان های غیردولتی عمدتاً اقدامات خوبی را آغاز کرده اند. الان در ازای کار به مردم غذا می دهند. زمانی بود که پول نقد یا مواد غذایی می دادند. به نظر من او راه درستی نبود. این گام خوبی برای توسعه کشور است. با این کار، از یک طرف، روزی مردم تأمین می شود. از سوی دیگر، ساخت و ساز انجام خواهد شد. یکی دیگر از جنبه های مثبت دادن گندم و سایر مواد غذایی در ازای کار، نجات مردم از گرسنگی و قحطی است. در هر صورت یک نفر نباید باری بر دوش دیگری باشد. مردم باید کار کنند و غذا به دست آورند.

پاسخ

مردم افغانستان از پروژه های انکشافی سازمان ملل متحد استقبال گرام می کند. من از سازمان بین المللی می خواهم که هرچه بشتر از این پروژه های انگشافی را در داخل افغانستان بشتبانی کند. مردم افغانستان نیاز زیاد دارد برای این نوع پروژه های انگشافی. ۱۳۰۰۰ نفر د فقیر این ولایت تخار که اکس شان هیچ نوع مصروفیت نداشتدان در این پروژه انگشافی سازمان ملل متحد استخدام شده است این ۱۳۰۰۰نفر برای فامیل شان از درک همین پروژه یک لقمه نان پیدا می کند این هم یک کمک اعظم است که سازمان ملل متحد همراه مردم افغانستان می کند. به تکمیل شدن این پروژه مردم ولایت تخار اقتصاد خود را قوی بسازد به خاطر که زمین های خشک آنها زیر آب می شود دهقانان از همین زمین های شان حصلات دو فصل را برداشت می کند و همین است که در زندکی این دهقانان ولایت تخار تغییرات زیاد به وجود میاید.

پاسخ

بر اساس گزارش تی آر تی، بودجه نظامی ناتو در سال ۲۰۲۲ به ۱.۱۷ تریلیون دالر افزایش خواهد یافت. از این میزان، ۸۲۱ بیلیون دالر توسط ایالات متحده، ۶۷.۷ بیلیون دالر توسط بریتانیا، ۶۰.۹ بیلیون دالر توسط آلمان و مابقی توسط سایر کشورهای عضو ناتو پرداخت شده است. نکته این است که اگر این مقدار هنگفت پول صرف رفاه، رفاه و توسعه علمی بشریت می شد، جهان بسیار امن تر و شادتر می شد. جهان به میدان نبرد ابرقدرت ها تبدیل شده و وضعیت وحشتناکی را پشت سر می گذارد. یک سال قبل از مرگش، آلبرت انشتین به دوست نزدیک و سابق خود لینوس پاولینگ نوشت: «نمی‌دانم جنگ جهانی سوم چگونه اتفاق خواهد افتاد، اما می‌دانم که در جنگ جهانی چهارم، مردم با چوب و سنگ با یکدیگر خواهند جنگید." ظاهر عمار

پاسخ

خبر خوب این است که سازمان های بین المللی به فعالیت های خود در افغانستان ادامه می دهند. و اگر سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری وارد این محیط آرام شوند و سرمایه‌های خود را در اینجا بگذارند و مشاغل کوتاه‌ مدت را به دراز مدت تبدیل کنند و مردم همیشه مأموریت‌های خود را انجام دهند، اتفاقات بهتری نیز رخ خواهد داد. آنها درآمد خود را خواهند گرفت و کارگرانی که با آنها کار می کنند نیز سود می برند. افغانستان سال ها جنگ را پشت سر گذاشته است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی به جای شنیدن اطلاعات در مورد بارود و بمب، اخبار خوب را بشنوند و از افغانستان دیدن کنند. هر روز اخبار و گزارش های چنین کارهای کوچکی را می خوانم و می بینم که کشور با آنها ساخته می شود و مردم مشغول کار هستند. ما پول زیادی نمی‌خواهیم، فقط اندکی، چون زندگی روزمره ما می‌تواند پیش برود و کشورمان توسعه یابد تا خودکفا شویم، آسیب نبینیم و به دیگران اجازه نخواهیم داد باعث نابودی ما شوند.

پاسخ

الحمدلله، خبر خوبی است که دیگر ساکنان دهکده جهانی هنوز هم به مردم جنگ زده افغانستان کمک می کنند. افغان ها از جنگ های چند دهه گذشته آسیب دیده اند. در افغانستان منازل مسکونی محدود است، مردم فقیر هستند و خانواده ها دارای اعضای زیاد هستند. چنین پروژه ها به مردم کمک می کند. کمک نه، بلکه کمک ها می کند. از یک طرف، مردم بلافاصله شغل پیدا می کنند. از طرف دیگر محصولات زمین با آن رشد می کند. ما عمیقا از ادارات ملل متحد، ایالات متحده، جاپان، آلمان، کانادا، بریتانیا، بنیاد آقاخان و همه سازمان های دیگر که با افغان ها کمک می کنند، سپاسگزاریم. باشد که خداوند روزی برساند که افغان ها نیز بتوانند از همین طریق به مردم کشورهای دیگر کمک کنند. اگر جنگ در وطن ما تمام شود، من مطمئن هستم که ان شاءالله به زودی افغان ها روی پای خود خواهند ایستاد و آن وقت افغان ها نیز توانایی کمک به دیگر کشورهای فقیر را خواهند داشت. خداوند همه عالم و همه مخلوقاتش را بیامرزد. آمین

پاسخ