اقتصاد

برنامه جهانی غذا برای تقریبا ۵۰۰۰ باشنده هرات شغل کوتاه مدتی ایجاد کرده است

گزارش از عمر

برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) در یک پروژه انکشافی که در ولسوالی کوهسان ولایت هرات راه اندازی شده است، برای نزدیک به ۵۰۰۰ نفر فرصت های کاری ایجاد کرده است. هدف این پروژه، که از ۱۰ حوت آغاز شده و تکمیل آن شش ماه را در بر می گیرد، ایجاد کانال ها و صاف کردن نهرها در ۷۲ قریه این ولسوالی است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) در یک پروژه انکشافی که در ولسوالی کوهسان ولایت هرات راه اندازی شده است، برای بیش از ۴۹۰۰ نفر فرصت های کاری ایجاد کرده است.

هدف این پروژه، که از ۱۰ حوت آغاز شده و تکمیل آن شش ماه را در بر می گیرد، ایجاد کانال ها و صاف کردن نهرها در ۷۲ قریه این ولسوالی است.

هزاران تن از باشندگان ولسوالی کوهسان از پروژه برنامه جهانی غذا به طور مستقیم از طریق کار و به طور غیر مستقیم از طریق بهبود دسترسی به آب آبیاری برای مزارع خود بهره مند خواهند شد.

بسم الله محمدی، ۵۴ ساله، یکی از کارگران این پروژه، گفت که دبلیو اف پی این پروژه را به درخواست باشندگان محلی راه اندازی کرد.

به عنوان بخشی از یک پروژه برنامه جهانی غذا، کارگران به تاریخ ۱۵حوت پایه یک نهر در ولسوالی کوهسان، ولایت هرات را آماده می کنند. [عمر/سلام تایمز]

به عنوان بخشی از یک پروژه برنامه جهانی غذا، کارگران به تاریخ ۱۵حوت پایه یک نهر در ولسوالی کوهسان، ولایت هرات را آماده می کنند. [عمر/سلام تایمز]

او گفت، «از سال ها به اینسو، آب آبیاری به زمین های زراعتی نمی رسید زیرا کانال ها در ولسوالی کوهسان تا حدی تخریب یا پر شده بود و کشاورزان نمی توانستند زمین های خود را کشت کنند.»

وی گفت، «اما امسال پاکسازی این کانال ها در فصل کشت گندم به ما کمک می کند تا در هزاران هکتار از اراضی گندم کشت کنیم.»

محمدی گفت، «کمک های دبلیو اف پی در ازای کار است که بسیار موثر است. از یک سو به توسعه روستاها کمک می کند و از سوی دیگر هزاران نفر را از فقر و بیکاری نجات می دهد

او گفت، این پروژه باشندگان را امیدوار ساخته است.

حمایت بزرگ برای خانواده ها

شرکت کنندگان به سلام تایمز گفتند، همه کسانی که برای برنامه جهانی غذا در ولسوالی کوهسان کار می کردند برای مدت طولانی بیکار بودند و از مشکلات اقتصادی رنج می بردند.

امام الدین، ۴۲ ساله، یکی از باشندگان قریهء قدوس آباد، گفت که او با کار در این پروژه روزانه حدود ۳۰۰ افغانی (۳.۴۰ دالر) درآمد دارد که تا حدی مخارج خانه او را پوشش می دهد.

او گفت، این پروژه او را از بیکاری نجات داده و او را قادر ساخته تا برای خانواده هشت نفره خود نفقه پیدا کنند.‌

وی گفت، «من کشاورز هستم، اما سال گذشته به دلیل خشکسالی نتوانستم زمین خود را کشت کنم. چالش های اقتصادی ما با بیکاری تشدید شده است. من حتی نمی توانستم برای اولادهایم نان خشک تهیه کنم

امام الدین گفت، «بیکاری و فقر به شدت مرا تحت فشار قرار داد و به سلامت روانی من آسیب وارد کرد. من بسیار خوشحالم که با این پروژه کاری پیدا کردم.»

وی افزود، «همه باشندگان جامعه ما اکنون کار دارند و از این پس می توانند خانواده های خود را از فقر نجات دهند.»

سعدالله، ۳۵ ساله، نان آور یک خانواده شش نفره، پیش از این به عنوان محافظ در اداره گمرک هرات کار می کرد اما بیش از یک سال پیش از کار بیکار شد.

اکنون او برای پروژه پاکسازی کانال و نهرهای دبلیو اف پی کار می کند.

وی گفت، «خوشحالم که پس از مدت ها بیکاری در روستای خود شغل پیدا کردم. این پروژه یک حمایت بزرگ برای ما است که از طریق آن می توانم برای چند ماه خانواده ام را از لحاظ مالی تامین کنم.»

سعدالله گفت، «بیشتر باشندگان ولسوالی کوهسان از بیکاری و مشکلات اقتصادی رنج می برند. اگر پروژه های درازمدتی داشتیم که می توانست فرصت های کاری ایجاد کند، فقر از بین می رفت.»

وی افزود، «من از موسسات بین المللی کمک می خواهم که پروژه های بیشتری را در قریه ها و ولسوالی ها راه اندازی کنند.»

امان الله، ۲۹ ساله، که برای پروژه برنامه جهانی غذا نیز کار می کند، گفت که چنین پروژه ها به توسعه زیربناها در روستاها و ولسوالی ها کمک می کند که به نفع همه افغان هاست.

او گفت، «هزاران تن از باشنده ولسوالی کوهسان مانند من از بیکاری رنج می بردند، اما اکنون خوشحالیم که می توانیم در جریان روز کار کنیم و درآمد داشته باشیم.»

امان الله گفت، «از نظر اقتصادی، این پروژه برای ما بسیار مؤثر است. معاشی که در بدل کارمان در این پروژه دریافت می کنیم، مصارف فامیل مان را پوره می کند.»

او گفت، «تطبیق چنین پروژه ها به کاهش بار سنگین بر دوش افغان ها کمک می کند.»

نجات از مهاجرت غیرقانونی

به گفته احمدالله، ۳۸ ساله، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی کوهسان، ولسوالی کوهسان با ایران مرز مشترک دارد و اکثر جوانان این ولسوالی به دلیل بیکاری به طور غیرقانونی به ایران مهاجرت می کنند.

او گفت، «اکثر جوانان ولسوالی ما که برای کار به ایران رفته اند، اکنون معتاد به مواد مخدر هستند. آنها اکنون بار دوش جامعه و خانواده هایشان هستند،» و افزود که دیگر شان توسط نیروهای مرزی ایران کشته شده اند.

احمدالله گفت، «اما با راه اندازی پروژه انکشافی در این ولسوالی، جوانان از مهاجرت نجات یافتند.»

او گفت، «با آغاز پروژه انکشافی برنامه جهانی غذا در ولسوالی کوهسان، هزاران تن از مردم محلی مشغول کار و کمک به انکشاف قریه های خود هستند و همه آنها در بدل کار خود در این پروژه معاش دریافت می کنند که به کاهش مشکلات اقتصادی آنها کمک کرده است.»

احمدالله گفت، پاکسازی کانال ها و نهرهایی که سال ها غیرفعال بودند، فرصت آن را مهیا می سازد که آب به زمین های کشاورزی برسد و منجر به رشد و گسترش کشاورزی در این منطقه شود.

او افزود، «ما چنین پروژه‌های دراز مدتی را می‌خواهیم تا دیگر [افغان‌ها] مجبور نشوند برای کار به ایران بروند.»

نذیر احمد، ۲۶ ساله، باشنده ولسوالی کوهسان که سه سال پیش در رشته معارف از پوهنتون هرات فارغ التحصیل شده بود، قبل از شروع کار در این پروژه بیکار بود.

او گفت، تصمیم گرفته بود به دنبال کار به ایران برود اما با شروع پروژه تصمیم گرفت که نرود.

او گفت، «در افغانستان کار وجود ندارد. بیشتر کسانی که در گذشته وظایف داشتند، اکنون بیکار هستند. بیکاری و فقر سخت است و زندگی را سخت می کند.»

احمد گفت، «من راهی جز مهاجرت غیرقانونی به ایران نداشتم و برای آن آماده بودم، اما من بسیار خوشحالم که این پروژه شروع شد و مجبور نیستم برای جستجوی کار به یک سفر پرخطر به ایران بروم.»

او گفت، «در صورت نبود کمک های بین المللی، [افغان ها] مجبور می شدند به کشورهای همسایه مهاجرت کنند. این کمک ها به اکثر [باشندگان] کمک کرده است مهاجر نشوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

با تشکر از سازمان جهانی خواربار که همیشه کار را برای افغان ها فراهم می کند. در این شرایط سخت که از یک سو بیکاری بالاست و از سوی دیگر ده ها هزار پناهجوی افغان به اجبار به کشورشان اخراج می شوند که فاجعه انسانی بزرگی را ایجاد کرده است، ما قویاً از سازمان ملل متحد و آژانس های امدادی می خواهیم و خواهش می کنیم که به افغان هایی که در تنگنای اقتصادی وخیم به سر می برند، مثل همیشه کمک شود تا از بلایا در امان باشند.

پاسخ

در افغانستان حکومت فعلی در تمام ولایت های افغانستان حاکم است وامنیت هم در سراسر افغانستان بر قرار است. سازمان بین المللی ملل متحد و موسسه خارجی ازادانه متواند که در هر ولایت افغانستان کمک بشر دوستانه کند و پروژه های انکسافی خودرا تطبیق کند. در حکومت ګذاشته در اکسر ولایت های افغا نستان امنیت نبود سازمان بین المللی ملل متحد و موسسه های خارجی دولتی وغیر دولتی نمی توانستن که دړ ولایت های افغانستان کمک های بشر. دوستانه وپروژه های انکشافی خود را تطببق کند . در حکومت فعلی افغانستان از هرواقت دیګر کړده همراه مردم افغانستان کمک های بشر دوستانه صورت کرفته است در تمام ولا یت های افغانستان ودر هر نقته افغا نستان کمک های فوق ا لعاده از طرف سازمان بین ا لمللی ملل متحد ودیکر موسسه خارجی صورت کرفته شده است و همچنان پروژه هاې انکشافی خود را تطبیق نموده است . اکر در شرایط کنونی که مردم فقیر افغانستان در مشکلات اقتصاد قرار دارند اکر کمک های جامع جهانی نمی بود مردم فقیر افغانستان دوچار کرسنکی شدید می شودند. سازمان ملل متحد و موسسه های خارجی به راستی همراه مردم فقیر افغانستان ایستاکی درست کردند ومردم افغا نستان را از کرسنکی نجات داده است .

پاسخ

تنها راه ماندن افغان ها در خانه/کشورشان این است که کشورهای خارجی کمک های خود را از طریق سازمان های کمک رسان ادامه دهند. اگر این اتفاق نیفتد، بسیاری از مردم افغانستان به دلیل کمبود کار و فقر به کشورهای خارجی روی خواهند آورد. این نظر را زمانی مطرح می کنم که یکی از موضوعات مورد بحث جوانان افغان این است که به دلیل بیکاری چگونه و چگونه کشور را ترک می کنند. جوانانی که از افغانستان به کشورهای دیگر گریخته اند، در مورد خاطرات وحشیانه ای که در راه داشتند، اظهارات ناامیدکننده ای می کنند. ظلم، ضرب و شتم، تیراندازی و سایر ناخوشایندهای عساکر ایرانی و ترکی را قصه می کنند. علاوه بر این ظلم ها وقتی به کشور مورد نظر رسیدند و شروع به ارسال پرونده کردند، خاطره خوبی از کشورهای میزبان در اظهارات خود ندارند. آنها می گویند اسناد با تاخیر صادر می شود و رسیدگی به مطالبات بسیار کند است. برای دولت‌های خارجی که نمی‌خواهند مهاجران را بپذیرند، بهتر است همکاری‌های خود را با سازمان‌های امدادی افزایش داده و تسریع کنند و جوانان کشورهای فقیر را به کار در کشورهای خود مشغول کنند. اگر این اتفاق بیفتد، نتیجه این می‌شود که مردم در خانه‌هایشان غذا پیدا می‌کنند، وطنشان توسعه می‌یابد و کشورهایی که پناهندگان را نمی‌پذیرند، مانع خروج آن‌ها می‌شوند. در غیر این صورت شکم نیاز به غذا دارد و وقتی غذا نباشد، چه راه ها سخت باشد و چه آسان، مردم خطر را می پذیرند و به آنجا می روند.

پاسخ

اگر با شرکت های خارجی که صلح در افغانستان را تضمین کرده اند و شرایط برای سرمایه گذاری مناسب است، توافق شود، ممکن است بسیاری از شرکت های خارجی سرمایه گذاری کنند. آنها پول به دست خواهند آورد و به هموطنان ما در اینجا سود خواهد رسید. اگرچه دولت صحبت از امضای چندین قرارداد با شرکت های داخلی در زمینه حفاری و استخراج منابع زیرزمینی می کند، اما معتقد هستم که شرکت های داخلی سرمایه بسیار کمی دارند. آنها ممکن است بتوانند کار بسیار کمی انجام دهند، اما برای کسانی که پول دارند و در سطح بین المللی کار می کنند، افغانستان مکان عالی برای آمدن و کسب درآمد است. همچنان، کارگران را با قیمت کم و ارزان پیدا می کند و کار زیادی را تبلیغ می کند. در گذشته مشکل کمبود امنیت وجود داشت، اما در حال حاضر این مشکل تا حد زیادی حل شده است و می توان اطمینان داد که یک فرد می تواند با اطمینان کار کند، رشد کند و مشغول شود. اگر سرمایه گذاری انجام شود، هرگونه استخراج غیرقانونی و غیراستاندارد در اینجا انجام شود و معادن به صورت سنتی استخراج شود، جلوی آن گرفته می شود. در افغانستان زغال سنگ، کرومایت، سنگ آهک و سنگ مرمر که به راحتی استخراج می شود، به مقدار زیاد استخراج می شود و به صورت خام با قیمت پایین به کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان فروخته می شود. اما اگر اینجا شرکت ها بود استخراج و به صورت استاندارد پردازش می شد و سود آن به دست سرمایه گذاران و خود افغانستان می رسید. هنوز هم اکنون فقط ایران و پاکستان در این زمینه سود می برند. به غیر از آهن، زغال سنگ و غیره، معادن باارزش زیادی را هنوز در زیر زمین داریم که اکنون به دلیل کمبود تجهیزات نمی توانیم به آنها دسترسی پیدا کنیم.

پاسخ