اقتصاد

سازمان ملل متحد برای صدها خانواده جوزجان آب آشامیدنی پاک فراهم کرد

گزارش از محمد قاسم

کارگران به عنوان بخشی از پروژه پول نقد در مقابل کار، سیف دی چلدرن را به تاریخ ۳ قوس گذشته کانالی را در محله جگدلک شهر شبرغان، ولایت جوزجان پاک می کنند. [عکاس: عتیق الله ابراهیم زاده]

کارگران به عنوان بخشی از پروژه پول نقد در مقابل کار، سیف دی چلدرن را به تاریخ ۳ قوس گذشته کانالی را در محله جگدلک شهر شبرغان، ولایت جوزجان پاک می کنند. [عکاس: عتیق الله ابراهیم زاده]

شبرغان -- مقامات می گویند که اعمار یک پروژه آبرسانی با تمویل برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان آغاز شده است.

کار به تاریخ ۲۲ جدی روی شش طرح تامین آب با هزینه ۲.۲ میلیون افغانی (۲۵۰۰۰ دالر) آغاز شد.

به گفته اسدالله حمزه، رییس ریاست احیأ و انکشاف دهات ولایت جوزجان، این پروژه شامل اعمار مخازن آب فلزی و کانکریتی، حفر چاه های عمیق، نصب سیستم های برق شمسی و پمپ های آب و ایجاد شبکه آبرسانی است.

او به تاریخ ۲۷ جدی به سلام تایمز گفت، «کار ساخت و ساز این طرح ها قبلاً در روستاهای قبچاق، تنگه، عمرخان، حیدرآباد و بتی کوت ازبکیه ولسوالی آغاز شده است.»

وی افزود، پیش بینی می شود تا سه ماه آینده عملیات ساخت و ساز به پایان برسد.

حمزه گفت که این پروژه از سوی یو ان دی پی تمویل شده و توسط انجمن احیای دهات افغانستان با همکاری ریاست وی اجرا شده است.

وی افزود، «پیش بینی می شود با تکمیل این پروژه، ۷۴۰ خانواده به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته باشند.»

وی گفت، «روستایان محلی آب آشامیدنی را از راه دور با الاغ می آوردند و علاوه بر این، از مصرف آب آلوده به امراض ساری مبتلا می شدند.»

او گفت،‌ «با این حال، ساخت شبکه آبرسانی... به رفع مشکلات مرتبط با آنها کمک خواهد کرد.»

حمزه گفت، این اداره با حمایت سازمان های امدادی قصد دارد به زودی برنامه های مشابهی را برای رفع کمبود آب آشامیدنی پاک در سایر مناطق ولایت راه اندازی کند.

دسترسی به آب آشامیدنی

به گفته باشندگان ولسوالی فیض آباد، این پروژه در حالی صورت می گیرد که خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق آب به ویژه در میان کودکان و سالمندان افزایش یافته است.

محمد ظریف یاسینی، ۴۱ ساله، باشنده این ولسوالی گفت که روستایان مجبور به نوشیدن آب از نهرها و رودخانه ها شده اند زیرا چاه های کم عمق خشک شده اند.

وی گفت، «متاسفانه سال هاست که مشکل دسترسی به آب آشامیدنی در روستاهای ما مطرح بوده و چاره ای جز نوشیدن آب باران و آب ناپاک نداشته ایم.»

یاسینی گفت، «فرزندانم تقریبا هر روز دچار اسهال و قبضیت می شوند، وقتی آنها را نزد داکتر می برم، داکتر به من می گوید که از آب آلوده استفاده می کردیم.»

او گفت، بسیار خوشحال است که سه ماه دیگر به آب آشامیدنی سالم دسترسی خواهد داشت.

غلام مرتضی محمدی، ۳۲ ساله، یکی از اهالی تنگه، به سلام تایمز گفت که ساکنان روستای تنگه مجبورند از رودخانه ای که در ۵ کیلومتری خانه شان است، آب بیاورند. این درحالی است که آنها می فهمند که آب مذکور ناپاک است.

او گفت، تنگه چندین سال است که به آب آشامیدنی دسترسی ندارد.

وی افزود، «اکنون که مشکل ما در حال حل شدن است... ما بسیار خوشحالیم.»

وی از مقامات محلی و ساکنان خواست تا مراقب حفظ شبکه آبرسانی باشند.

صلاح الدین ایوبی ولسوال فیض آباد گفت، «دسترسی به آب آشامیدنی پاک آرزوی سالیان دراز روستایان محلی بود و اکنون به واقعیت تبدیل شده است.»

وی گفت، «روستایان بسیار خوشحال هستند و این پروژه را یک کار حیاتی می دانند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تامین آب آشامیدنی پاک یک وظیفه بسیار مهم است. یک تشکر بزرگ از تمام موسسات کمک رسانی، به ویژه موسسه ملل متحد، که در این زمینه کار می کنند و همیشه در مواقع ضروری به افغان ها کمک کرده است. امروزه تامین آب صحی در افغانستان یک نیاز مبرم است. برخی خانواده ها هنوز به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند و با مشکلات زیادی مواجه هستند. اول اینکه نوشیدن آب کثیف باعث ده ها مرض می شود. دوم آب آوردن است که برخی توسط همسران خود انجام می دهند که این بزرگترین ظلم و جبر است، اما از سوی دیگر خانواده ها مجبورند به هر قیمتی نیازهای خود را برآورده کنند، زیرا آب یک ماده حیاتی است. زندگی بدون آب غیر ممکن است. پس هر چقدر هم که در این زمینه کار شود، باز هم کمتر است. این موضوع باید جدی گرفته شود و مشکل اساسی برطرف شود.

پاسخ

ازهمه چیز اولتر آب آشامیدنی ضرورت هر انسان است . مردم روستا و شهر ها افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی کافی ندارند . اکسر کودکان به نوشیدن آب میکروبی به مریضی‌های ساری مبتلا می شوند. یه تکمیل نمودن این پروژه مردم ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان از آب آشامیدنی صحی بحرمند می شود . از این پروژه (یو آن دی پی ) ۷۴۰ خانواده به آب آشامیدنی سالم دسترسی پیدا می کنند .

پاسخ

آب آشامیدنی پاک یکی از ابتدایی ترین ضرورت های زندګی انسان است که باید به انسانها فراهم شود. از یک طرف حکومت طالبان می ګوید که عواید دولتی نسبت به ګذشته افزایش یافته است اما از طرف دیګر مردم افغانستان آب آشامیدنی پاک ندارند. این حالت برای یک حکومت جای شرم است که مردمش تا به حال نه برق دارد نه آب صحی و پاک. این شرم نه تنها از حکومت فعلی بلکه از حکومت های جمهوریت و در عقب آن از جامعه بین المللی نیز است. بخاطریکه کل از این سه ګروه بجای از اینکه برای مردم افغانستان امکانات ابتدایی فراهم کنند، پول را حیف و میل کردند و در امارات متحده عربی، ترکیه و دیګر کشورهای برای شان ویله ها و قصرهای مجلل ساختند.‌ من از طریق ویب سایت سلام تایمز از همه مقامات مسؤل می خواهم که هر چه زودتر برای مردم افغانستان سهولت های اولیه بالخصوص، آب، نام، برق، انترنت... فراهم کنند.‌ با احترام

پاسخ