اقتصاد

سازمان ملل متحد اعمار کانال های آبیاری را در بلخ آغاز و صدها فرصت کاری ایجاد کرد

گزارشگر: محمد قاسم

در این عکس که به تاریخ ۲۳ عقرب گرفته شده است، یک کانال آبیاری به طول ۲.۴ کیلومتر که توسط برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در ولسوالی دولت آباد، ولایت بلخ ساخته شده، به تصویر کشیده شده است. [کمیته سویدن برای افغانستان]

در این عکس که به تاریخ ۲۳ عقرب گرفته شده است، یک کانال آبیاری به طول ۲.۴ کیلومتر که توسط برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در ولسوالی دولت آباد، ولایت بلخ ساخته شده، به تصویر کشیده شده است. [کمیته سویدن برای افغانستان]

مزارشریف -- دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ملل متحد (اوچا) به تاریخ ۲۰ جدی اعمار سه کانال آبیاری را در روستاهای ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ آغاز کرد.

محمد رفیع امیری، رییس اوچا در بلخ گفت که این کار ۵۶۰ فرصت کاری را در این ولسوالی ایجاد کرده است.

وی افزود، این کار در مدت ۹ ماه تکمیل خواهد شد.

امیری با بیان اینکه این پروژه ۵۰ میلیون افغانی (۵۶۰ هزار دالر) هزینه خواهد داشت، گفت، «کانال قریه درغان ۴۶۶ متر، کانال قریه آب فروش ۵۰۰ متر و کانال قریه ناورد کهنه ۴۰۰ متر طول دارد.»

وی گفت، «این طرح در پاسخ به درخواست های مکرر کشاورزان این روستاها اجرا می شود.»

پس از اتمام پروژه، دهها هزار جریب از اراضی که دچار کم آبی بودند به زمین های دو فصله تبدیل می شود.

امیری افزود که به هر کارگر ماهانه ۸۹۰۰ افغانی (۱۰۰ دالر) اجوره پرداخت خواهد شد.

وی گفت، «در حال حاضر حدود ۵۶۰ نفر از مردم محلی در ساخت این کانال ها کار می کنند که به آنها امکان می دهد درآمد کسب، و به رونق جوامع خود کمک کنند.»

منابع محلی آب نیز با این پروژه بهبود خواهد یافت.

امیری گفت که کارگران کانال های آبیاری محلی را که به دلیل افزایش سطح آب و سایر حوادث طبیعی پر شده یا آسیب دیده اند، از نظر فنی درست خواهند ساخت.

نیاز حیاتی برای پروژه

فرصت های کاری ارائه شده توسط پروژه اوچا در یک زمان حساس برای مردم محلی ایجاد شدند.

عزیزالله، ۴۶ ساله، باشنده ولسوالی چهاربولک، برای حمایت از خانواده شش نفره خود روی این پروژه کار می کند.

عزیزالله گفت، «امسال با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه شدم. هر روز به دنبال کار به شهر می رفتم اما دست خالی برمی گشتم.»

وی گفت، «خوشبختانه الان یک هفته است که در پروژه ساخت کانال کار می کنم. آنها هر ماه ۱۰۰ دالر به من اجوره می دهند و خوشحالم که تا ۹ ماه آینده کاری خواهم داشت.»

عزیزالله هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۳ بعد از ظهر سیمنت و ریگ را با آب مخلوط می کند تا برای کانکریت کردن دو طرف کانال از آن استفاده شود.

مانند او، صدها کارگر دیگر مشغول کار در این پروژه هستند تا برای خانواده خود امرار معاش کنند.

مدیریت منابع آب

تلاش اوچا در حالی صورت می گیرد که کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) یک کانال آبیاری به طول ۲.۴ کیلومتر را در ولسوالی دولت آباد بلخ تکمیل کرد.

نجیب الله یزدان پناه، رئیس کمیته سویدن برای افغانستان در ولایات شمالی، به سلام تایمز گفت که این کانال در مدت پنج ماه توسط پروژه آبادی کمیته سویدن با حمایت مالی برنامه انکشافی سازمان ملل متحد (یو ان دی پی) در روستاهای طالقک و قرشیگک دولت آباد ساخته شد.

وی گفت که این کانال به تاریخ ۲۰ جدی تکمیل شد و از ضیاع آب جلوگیری می کند.

وی افزود، «ساخت این کانال ۲۰ میلیون افغانی (۲۲۴۰۰۰ دالر) هزینه داشته است. حدود ۴۰۰۰۰ جریب از زمین های کشاورزی را آبیاری می کند.»

غلام حضرت نبی یار، یک باشنده مزار شریف، گفت، «کشاورزان بلخ در سال های اخیر به دلیل نبود زیرساخت های آبیاری مناسب مانند سدهای آبیاری، کانال و دیوارهای استنادی با خسارات مواجه بوده اند که در نتیجه زیان های اقتصادی زیادی را متحمل شده اند.»

وی گفت، «در صورت احداث کانال‌ها و سدهای آبیاری، نه تنها آب ما به درستی مدیریت می‌شود، بلکه زندگی اقتصادی کشاورزان و حاصلات آنها نیز بهبود می‌یابد.»

وی گفت، «متأسفانه خشکسالی و ناامنی در سال های اخیر بر زندگی کشاورزان تأثیر منفی گذاشته است.»

وی افزود، «هرچه حمایت آنها بیشتر شود، تولیدات داخلی بیشتری خواهیم داشت که اقتصاد کشورمان را بهبود می بخشد.»

اسدالله وفا، ولسوال چهاربولک گفت، «اعمار این کانال ها به جلوگیری از ضیاع آب در آینده کمک می کند و زمین های زراعتی به درستی آبیاری می شوند.»

وفا همچنین از سازمان های کمک رسان خواست تا برای حفاظت از محصولات کشاورزی فصلی کشاورزان و کاهش ضایعات، سردخانه هایی را ایجاد کنند.

تشویق حاصلات

کشاورزان از زیربناهای جدید استقبال کرده اند.

محمد موسی، ۶۴ ساله، یک کشاورز در ولسوالی دولت آباد، گفت که آنها قبلاً به دلیل کمبود آب و خشکسالی های مکرر، محصولات خود را از دست می دادند که منجر به خسارات مالی می شدند.

وی گفت، «ما سال هاست که با کمبود آب مواجه بوده ایم، چون کانال های آبیاری و آب کافی وجود نداشت، گاهی می توانستیم گندم کشت کنیم اما هرگز شالی کشت نمی کردیم.»

وی افزود، «اکنون بسیار خوشحالیم که علاوه بر گندم می‌توانیم برنج نیز کشت کنیم، زیرا تقاضا برای برنج زیاد است و این به بهبود وضعیت اقتصادی کشاورزان نیز کمک می‌کند.»

نصرت الله ۴۰ ساله یک دهقان در قریه آب فروش ولسوالی چهاربولک گفت که ۶ جریب زمین دارد که در پنج سال گذشته به دلیل تخریب کانال محلی غیر مزروع مانده است.

او به تاریخ ۲۷ جدی گفت، «من از هر جریب زمین دو فصله خود تا ۷۰۰ کیلوگرام محصول برداشت می‌کردم، اما حاصلات در پنج سال گذشته به صفر رسیده است، زیرا خشکسالی و کمبود آب، زمین من را غیر مزروع ساخته است.»

نصرت الله گفت، «من اکنون خوشحالم که کانال ما در حال ساخت است ... و زمین های من دوباره شروع به تولید خواهند کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک خبر خوش است و مرا امیدوار ساخت. من دعا میکنم که سال آینده یک سال پر برکت برای دهقانان باشد. توسعه و انکشاف سیستم آبیاری و ایجاد کانال های جدید و همچنان برفباری ها در زمستان جاری یک سال خوب را نوید می دهد. خدا کند که مثل سال قبل شاهد سیلاب نباشیم. از مؤسسات بین المللی مثل اووچا نیز میخواهم که با ایجاد کانال های بیشتر در جلوګیری سیلاب ها کمک کنند و در حشر های عمومی را برای پاکسازی جوی های آب در قریه جات کشور حمایت کند تا آب را کنترول نمایند و از وقوع سیلاب های مخرب جلوګیری نماید. تشکر

پاسخ

این کار سازمان ملل متحد دفتر هماهنگی بشردوستانه( اوچا) اعمار کانال های آبیاری ولایت بلخ ولسوالی چهاربولک بهترین کار های این دفتر (اوچا) به حساب می‌رود . در این پروژه اعمار کانال تقریبا برای ۵۶۰ نفر زمینه کاری مهیا شده است . (اوچا) به شروع کردن این پروژه خود دو کار عمده را انجام داده است که یکی این مردم روستا ضرورت عاجل دارند برای موادغذایی که این ۵۶۰ نفر متواند به معاش ماهوار ۸۹۰۰ افغانی خودشان برای فامیلهای شأن مواد غذایی تهیه کند. دوم اینکه به تکمیل نمودن این پروژه ۴۰۰۰۰جریب زمین کشاورزی زیرآب می شود و دهقانان می‌تواند زمین های خود را کشاورزی کند و از حاصلات آمین زمین خودشان هم موادغذایی فامیل شأنرا تهیه کند وهم اقتصاد خود شأن را قوی بسازند .از تکمیل نمودن این پروژه (اوچا ) شاید سالهای زیادی مردم این روستا استفاده کند ومردم این روستا سالهای زیادی از این دفتر ( اوچا) خوشحال باشد. باز هم تشکر از سازمان ملل متحد که همراه مردم افغانستان همیشه ایستادگی کرده ودر هر نوع شرایط به کمک های تان به مردم فقیر افغانستان داوام دادید.

پاسخ

افغان ها از سازمان ملل به خاطر اجرای پروژه های کمک رسانی سپاسگزار هستند. در این زمان افغان ها با ناامیدی زیادی روبرو هستند. به دلیل خشکسالی مداوم سال های گذشته، اقتصاد افغان ها آسیب جدی دیده است. به دلیل تغییرات سیاسی اخیر، با بازگشت جامعه بین المللی به افغان ها، اوضاع بدتر شد. همچنین بر اثر سیلاب های وحشی سال گذشته، بسیاری از محصولات زراعتی و خانه های کشاورزان در مناطق مختلف افغانستان آسیب دیدند. سیل نه تنها به محصولات زراعتی و منازل آسیب رساند، بلکه باعث تلفات جانی نیز شد. سیل های اخیر مرزها، رودخانه ها، جاده ها، پل ها، خانه ها و بسیاری دیگر از امکانات زندگی را از ما گرفت. افغان‌ها از همه موسسات خیریه، از جمله سازمان ملل متحد، می‌خواهند تا همکاری‌های خود را گسترش داده و در این زمان سخت کمک کنند.

پاسخ