محیط زیست

موج سرما در افغانستان دست کم ۷۰ کشته برجای گذاشت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر که به تاریخ ۲۷ جدی گرفته شده است، یک زن سالخورده از بیجاشده گان داخلی همراه با دو کودک در یک روز سرد زمستان در ولسوالی نهر شاهی، ولایت بلخ، در نزدیکی مزارشریف، در بیرون خیمه خود نشسته اند. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

در این تصویر که به تاریخ ۲۷ جدی گرفته شده است، یک زن سالخورده از بیجاشده گان داخلی همراه با دو کودک در یک روز سرد زمستان در ولسوالی نهر شاهی، ولایت بلخ، در نزدیکی مزارشریف، در بیرون خیمه خود نشسته اند. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مقامات به روز چهارشنبه (۲۸ جدی) گفتند که دست کم ۷۰ نفر در موجی از درجه حرارت پایین که افغانستان را فراگرفته است، جان خود را از دست داده اند، زیرا آب و هوای شدید بحران بشری را در این کشور فقیر سخت تر ساخته است.

از ۲۰ جدی، سردی هوا در کابل و چندین ولایت دیگر کاهش یافته است، طوری که منطقه مرکزی غور در آوایل هفته کمترین میزان را با ۳۳- درجه سانتیگراد ثبت کرده است.

محمد نسیم مرادی، رئیس اداره هواشناسی افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت، «زمستان امسال به مراتب سردترین زمستان در سال های اخیر است.»

در اطراف، خانواده‌های بی‌خانمان دیده می‌شدند که با جمع شدن در اطراف آتش‌ها از یخنی جلوگیری می‌کردند، در حالی که در پایتخت برفی بخاری‌های زغال‌سنگ خانگی توسط افراد خوش‌شانس روشن می‌شد.

کودکان بیجاشدهء داخلی افغان به تاریخ ۲۷ جدی در یک روز سرد زمستان در ولسوالی نهر شاهی، ولایت بلخ، برف را در نزدیکی خیمه های خود پاک می کنند. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

کودکان بیجاشدهء داخلی افغان به تاریخ ۲۷ جدی در یک روز سرد زمستان در ولسوالی نهر شاهی، ولایت بلخ، برف را در نزدیکی خیمه های خود پاک می کنند. [عاطف آرین/ خبرگزاری فرانسه]

مرادی گفت، «انتظار داریم موج سرما تا یک هفته دیگر یا بیشتر ادامه داشته باشد.»

وزارت مبارزه با حوادث طبیعی گفت که در هشت روز گذشته ۷۰ نفر و ۷۰۰۰۰ راس دام -- یک وسیله حیاتی در بخش های فقیرتر جامعه افغانستان -- تلف شده اند.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، چندین ولایت مرکزی و شمالی شاهد مسدود شدن جاده ها به دلیل بارش شدید برف بودند.

بحران گرسنگی

سرمای اخیر بحران بشری را سخت تر ساخته است.

نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان گرسنه و سه میلیون کودک در خطر سوء تغذیه هستند.

موسسه کمک رسانی سیف دی چلدرن در ماه میزان در اعلامیه ای گفت که تعداد کودکانی که در کلینیک های سیار این موسسه با سوء تغذیه شدید بستری شده اند، از ماه جدی تا کنون ۴۷٪ افزایش یافته است.

در اعلامیه آمده است، «تقاضا برای خدمات تداوی سوء تغذیه در ماه های اخیر افزایش یافته است زیرا خانواده ها تلاش می ورزند با بدترین بحران گرسنگی در افغانستان مبارزه کنند.»

اعلامیه می افزاید، «در ماه جدی، ۵۷ تیم سیار صحی سیف دی چلدرن حدود ۲۵۰۰ کودک مبتلا به سوء تغذیه را برای تداوی بستری کردند. تا ماه سنبله، این تعداد به حدود ۴۲۷۰ کودک افزایش یافت.»

سیف دی چلدرن گفت، «بسیاری از خانواده‌ها اکنون برای هفته‌ها فقط با نان و آب زنده می‌مانند.»

این موسسه گفت، «سازمان های بشردوستانه مقادیر زیادی از غذای حیاتی را فراهم کرده اند، اما نیازها به حدی زیاد است که ۵۰٪ از جمعیت افغانستان هنوز با گرسنگی شدید روبرو هستند، و ۶ میلیون کودک و بزرگسال -- نزدیک به یک هشتم جمعیت یک قدم از قحطی فاصله دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

یک هوا سرد در جریان هفته گذشته داخل حریم افغانستان شد که در اکثر ولایت های افغانستان حرارت هوا سرد منفی به ۳۳درجی سانتی گراد رسد و در شهر کابل افغانستان هم هوا سرد شده رفت و سردی هوا به منفی ۲۲ درجی سانتی گراد رسید. یک سیر چوپ تقریباًن ۱۱۰ افغانی در بازار است آن هم خشک نیست مردم فقیر افغانستان نمی توانند که چوپ را به ۱۱۰افغانی خریداری کنند. موج سرما منفی ۳۳ سانتی گراد جان بسیار آز هم‌وطنان مارا گرفت . نبوده کار در افغانستان مردم فقیر افغانستان نمی تواند که پول مواد غذایی را پیدا کند چی پادا که پول چوپ را پیدا کند از همین لحاظ سردی هوا زیاد جان طفلان و بیچه سفیدان را گرفت . در چندین سال این رقم هوایی سرد را ما مشاهده نکرده بودیم . مردم بیچاره در بازار طفلان کوچک خود را بشت بوتل های پلاستیکی ویا هم پشت کارتن های قاغذی کی کیی پیدا می شود کرد کرد میکردن ودو باره پوچی خالی به خانه بر میکردن نه به پای پت هستند ونه به اشکم سیر. اکثر ریش سفیدان هم در کوچه‌های پس کوچه‌های شهر کابل کشت وکذار می کند تا که یک چیزی سوختنی را پیدا کند هما آن هم مشکل است که پیدا شود چرا که مردم این قدر غریب شدن که به مشکل کثافت خود را بیرون بی اندازید خود شأن ضرورت دارند که کثافت خودرا بسوزانید . یا الله رحم خود را بلای مردم فقیر افغانستان کن.

پاسخ

تعداد کشته شدگان حتی بیشتر است زیرا مقامات یا رسانه ها به اکثر مناطق دسترسی ندارند تا گزارش دهند. نه می توان در آنجا کمک کرد و نه می توان از آنها درخواست کرد زیرا برخی مناطق در موقعیتی قرار دارند که جاده ها مسدود است و رفتن به آنجا آسان نیست. بنابراین تعداد/سطح مرگ و خسارتی که گزارش کردید بیشتر از این است. ارسال کمک های اضطراری به مناطقی که با وسایل نقلیه قابل دسترسی نیست، ضروری است. در غیر این صورت خسارات جانی زیادی به همراه خواهد داشت.

پاسخ