سلامتی

با افزایش ۴۷٪ سوءتغذیه در کودکان، موسسات کمک دهنده تلاش‌های خود را دو برابر ساختند

گزارش از حمزه

یک مشاور امور تغذیه موسسهء سیف دی چلدرن به تاریخ ۷ میزان به یک مادر ۲۲ ساله در یک کلینیک سیار در محله دورافتاده او در ولایت سرپل توضیح می دهد که چگونه دختر ۱۱ ماهه خود را با غذای معالجه ای (که برای تداوی سوء تغذیه شدید استفاده می شود) تغذیه کند. [ساشا مایرز/سیف دی چلدرن]

یک مشاور امور تغذیه موسسهء سیف دی چلدرن به تاریخ ۷ میزان به یک مادر ۲۲ ساله در یک کلینیک سیار در محله دورافتاده او در ولایت سرپل توضیح می دهد که چگونه دختر ۱۱ ماهه خود را با غذای معالجه ای (که برای تداوی سوء تغذیه شدید استفاده می شود) تغذیه کند. [ساشا مایرز/سیف دی چلدرن]

کابل -- موسسهء سیف دی چلدرن گفت، تعداد کودکانی که در کلینیک های صحی سیار این موسسهء کمک دهنده با سوءتغذیه شدید بستری شده اند، از ماه جدی ۴۷٪ افزایش یافته است.

تعدادی از نوزادان قبل از تداوی در کلینیک ها جان خود را از دست داده اند.

سیف دی چلدرن به تاریخ ۹ عقرب در اعلامیه ای گفت، «تقاضا برای خدمات معالجهء سوء تغذیه در ماه های اخیر که خانواده ها در افغانستان تلاش می کنند با بدترین بحران گرسنگی مقابله کنند، افزایش یافته است.»

در اعلامیه آمده است، «در ماه جدی،‌ ۵۷ تیم صحی سیار موسسهء سیف دی چلدرن حدود ۲۵۰۰ کودک مبتلا به سوء تغذیه را به منظور تداوی بستری کردند. تا ماه سنبله، این تعداد به حدود ۴۲۷۰ کودک افزایش یافت.»

مادری با اطفال دوگانگی چهار ماهه‌اش، سبحانیه و سبحان، به تاریخ ۳۰ سرطان در بخش سوءتغذیه شفاخانهء بوست که با حمایه موسسهء داکتران بدون سرحد (ام اس اف) در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، فعالیت می کند، سر چپرکت شفاخانه نشسته است. [لیلیان سووانرومفا/ خبرگزاری فرانسه]

مادری با اطفال دوگانگی چهار ماهه‌اش، سبحانیه و سبحان، به تاریخ ۳۰ سرطان در بخش سوءتغذیه شفاخانهء بوست که با حمایه موسسهء داکتران بدون سرحد (ام اس اف) در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند، فعالیت می کند، سر چپرکت شفاخانه نشسته است. [لیلیان سووانرومفا/ خبرگزاری فرانسه]

حاصلات تابستانی نتوانست به این وضعیت کمک کند، زیرا خشکسالی مداوم منجر به فصل های خراب و کاهش حاصلات شد و بسیاری از خانواده های روستایی مجبور به فروش زمین و مال ها به منظور خرید غذا برای تغذیه فرزندان شان شدند.

علاوه بر این، فروپاشی اقتصاد کشور باعث افزایش بیکاری، فقر و قیمت مواد غذایی شده است.

در اعلامیه آمده است، «بسیاری از خانواده‌ها اکنون فقط هفته‌ها با نان و آب زنده می‌مانند که او را هم تنها یک بار بدست می آورند.»

سیف دی چلدرن گفت، «سازمان های بشردوستانه مقادیر زیاد غذای حیاتی را فراهم کرده اند، اما نیازها به حدی زیاد است که ۵۰٪ جمعیت افغانستان هنوز با گرسنگی شدید روبرو هستند... و ۶ میلیون کودکان و بزرگسالان -- نزدیک به یک هشتم نفوس در یک قدمی قحطی به سر می برند.»

از ماه سنبله سال ۱۴۰۰، این موسسهء کمک دهنده به بیش از ۳.۳ میلیون نفر از جمله ۱.۸ میلیون کودک کمک کرده است. در حال حاضر ۶۶ کلینیک صحی سیار در ولایات مختلف افغانستان دارد که خدمات حمایتی تغذیه را به کودکان مبتلا به سوءتغذیه خطرناک ارائه می کنند.

اما برای پاسخگویی به خواسته های بحران به کمک های بیشتری نیاز است.

عاشق الله مندوزی، سخنگوی موسسهء سیف دی چلدرن در افغانستان، به سلام تایمز گفت،‌ «علاوه بر ایجاد کلینیک های صحی دائمی، ما در حال برنامه ریزی برای گسترش خدمات سیار خود برای ارائه حمایت های تغذیه ای از کودکان افغان هستیم.»

علل سوء تغذیه

به گفته موسسات ملل متحد، فقر از ماه اسد سال ۱۴۰۰ در افغانستان به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است و ۹۰٪خانواده ها غذای کافی برای خوردن ندارند.

داکتر محمد سالم مایار، متخصص امراض داخله و اطفال مقیم کابل، گفت که چندین عامل اصلی بر سوءتغذیه کودکان تأثیر می گذارد.

به عنوان مثال، اگر مادران در دوران بارداری خود غذای مغذی نخورند، ممکن است فرزندانشان دچار سوء تغذیه به دنیا بیایند.

وی گفت، علاوه بر این، برخی از امراض ساری می تواند باعث سوء تغذیه شود.

مایار گفت، «ارقام نشان می‌دهد که ۸۰٪ خانواده ها غذای کافی و مغذی به فرزندان خود نمی‌دهند. در بیشتر موارد، آنها از علائم سوء تغذیه آگاه نیستند، بنابراین اقدامات احتیاطی پیشگیرانه را انجام نمی دهند.»

وی افزود که فقر و گرسنگی در افغانستان سوءتغذیه را در میان کودکان تشدید کرده است.

داکتر همایون لودین، مشاور ارشد علوم مدیریت برای صحت، یک سازمان غیردولتی که مرکز آن در ایالات متحده است، گفت، «حدود ۱۳۰۰ مرکز صحی در ۳۴ ولایت افغانستان برای تداوی سوء تغذیه در میان کودکان وجود دارد.»

او گفت، «ما از نزدیک تلاش های خود را با سازمان های مختلف بین المللی هماهنگ می کنیم.»

لودین گفت، «با حمایت مالی بانک جهانی و کشورهای کمک کننده، بیش از ۳۹۰۰۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه از ماه جدی تا ماه سنبله توسط سازمان های بین المللی مانند یونیسف، سیف دی چلدرن، اقدام علیه گرسنگی، کمیته سویدن برای افغانستان تحت تداوی قرار گرفته اند.»

این سازمان ها بیش از ۲۰۰۰ کارمند صحی به شمول داکتران و پرستاران را به خدمت گرفته اند و بسیاری از آنها در ولایات مختلف افغانستان مستقر شده اند تا به عنوان مشاور در زمینه تغذیه خدمت کنند.

لودین گفت، «علاوه بر تداوی کودکان دچار سوءتغذیه، آنها به مادران در مورد بهترین رویکردها برای جلوگیری از سوءتغذیه فرزندانشان توصیه می کنند.»

وی گفت، «حدود ۲۰۰ کلینیک صحی سیار برای حمایت از کودکان مبتلا به سوء تغذیه در سراسر کشور ایجاد شده است.»

وی افزود، «در مجموع، پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۲، ۶۰۰ هزار کودک به دلیل سوء تغذیه با حمایت سازمان های بین المللی تحت تداوی قرار گیرند.»

نیاز به کمک بیشتر

مادرانی که فرزندانشان به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی مداوم کشور دچار سوءتغذیه هستند، از موسسات کمک دهنده خواستند تا به کمک های نجات دهنده ادامه دهند.

حلیمه، مادر هفت فرزند از ولایت لوگر، یکی از پسرانش را به تاریخ ۹ عقرب به شفاخانه اطفال کابل آورد.

او گفت که او هفت ماه است که از سوء تغذیه رنج می برد.

او گفت، «شوهرم بیکار است و ما غریب هستیم. ما نمی توانیم فرزندمان را به یک شفاخانه خصوصی ببریم. ما تقاضای کمک بیشتری داریم.»

قندی گل باشندهء ولایت پروان، نواسه سه ماهه اش را که دچار سوءتغذیه شده بود، در همان روز به شفاخانه اطفال کابل آورد.

او گفت، پسرم بیکار است و همسرش در دوران حاملگی اش به غذای مقوی دسترسی نداشت و به همین دلیل نواسه ام با سوء تغذیه به دنیا آمد.

این نوزاد اکنون در شفاخانه بطور رایگان تداوی می شود.

قندی گل گفت، «مردم ما بسیار فقیر هستند و توانایی خرید مواد غذایی مغذی را ندارند، بنابراین کودکان ما از کاهش رشد رنج می برند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تا زمانی که مردم کارها پیدا نکنند و خودکفا نشوند، فکر نمی‌کنم کمک‌های سازمان‌ها برای مردم مفید تمام شود. هلمند و در مجموع افغانستان مناطق مثمرهستند، اما متأسفانه جنگ آنها را خراب کرده است. کارها با مشکلاتی مواجه شدند، مردم جان باختند و برخی مجروح شدند. یک بار در سلام تایمز یا کدام رسانه دیگری به نقل از صلیب سرخ خواندم که گفته بود، آنها فقط در مدت یک سال برای بیش از ۷۰۰۰ نفر در ولایت هلمند پاها و دست های مصنوعی ساخته اند. شما فکر کنید که ساکنان این کشور چقدر رنج کشیده اند، اما باز هم نه کشورهای همسایه و نه ابرقدرت های دنیا به آنها رحم می کنند، پس شما فکر کنید که چه بلایی سر آنها خواهد آمد؟ برخی از افراد نادان تصور وحشتناکی از افغان ها دارند، اما نمی بینند که افغان ها به کسی آسیب نرسانده اند. افغان ها همیشه مردمی صلح طلب بوده اند. پس از زمان احمدشاه ابدالی (رحمت الله علیه) که به هند حمله کرد و چون هندوها بر مسلمانان آنجا ظلم می کردند، از او خاطر حمله کرد، بعد از آن افغان‌ها بار دیگر به هیچ کشور خارجی حمله نکرده‌اند. پس از آن انگلیسها سه بار به افغانستان حمله کردند و افغان های زیادی را کشتند. سپس اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان حمله کرد و افراد بی شماری را کشت. و ۲۰ سال پیش آمریکا به افغانستان حمله کرد و افراد زیادی را کشت. ما چنین خیراتی را از سازمان ها نمی خواهیم. روس ها و آمریکایی ها خود را مدافع حقوق بشر می دانند اما کشور ما را ویران کردند. ما از روسیه و آمریکا به خاطر تجاوزات آنها غرامت می خواهیم تا بتوانیم وطن خود را بسازیم و برای مردم خود شغل پیدا کنیم. آن وقت نه کودک دچار سوء تغذیه می شود و نه مادر.

پاسخ

تشکر از موسسات همکار که با افزایش درصدی کودکان مبتلا به سوء تغذیه، آنها کمک های خود را دو برابر کرده اند. اگر کمک نشود، امکان آن است که وضعیت بدتر شود. من به عنوان یک افغان، در این شرایط چالش برانگیز از آنها سپاسگزارم و خواستار همکاری مستمر آنها هستم. اگر آنها به کودکان افغان کمک نکنند، اوضاع داخلی افغانستان در سطحی نیست که بتوان به آنها توجه کرد. نکته مهم دیگر این است که کودکان افغان اکنون از وضعیتی خارج از کنترل آنها (آنها کارهای سنگین انجام می دهند) رنج می برند که نه از نظر جسمی و نه روحی برای آنها مناسب است. ای کاش برای پدران یا اعضای خانواده شان شغلی فراهم شود تا جان بچه ها محفوظ بماند، از بیماری های مختلف در امان بمانند و آینده شان روشن شود. باز هم از کمک کنندگان تشکر می کنم. برای شما آرزوی موفقیت بیشتر و نیات خیر دارم.

پاسخ

تا زمانی که مادران و پدران در هنگام تولد فرزندان احتیاط نکنند، این وضعیت ادامه خواهد داشت و هر روز بر این تعداد افزوده خواهد شد. بهتر است مواظب باشیم و بین تولد دو فرزند حداقل دو تا سه سال فاصله زمانی رعایت شود اما متأسفانه مصروفیت مردم ما برابر با صفر است. آنها منتظرند تا زن و شوهرش با هم یکجا شوند و ۹ ماه بعد بچه جدیدی به دنیا بیاورند در حالیکه نه برای او غذا دارد و نه لباس. بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در سال گذشته حدود یک میلیون کودک متولد شده اند. پس چگونه آنها غذا، آب و لباس به طور منظم دریافت خواهند کرد، در حالی که اکثر مردم کار ندارند؟ اگر زندگی سالم و آینده ای امیدوارکننده می خواهید، مراقب زاییدن اولادها باشید.

پاسخ

این یک واقعیت است که مردم خریب افغانستان نان خوردن خود را ندارد . و خشک سالی یک چالش دیگری است که مردم دور دست از شهرهای کشور ما رنج می‌برند. اصلا ن نان خشک هم برای خوردن ندارند .چون مادرطفل خوراکی درستی نکنید طفل معصوم مبتلا به سوی تغذیه مشود. اصلا ن در افغانستان برای زنان باردار هچ توجه نمی شود . سر زنان باردار کارها دشوار ازطرف فامیل های شأن مشود این هم سرطفل تأسیر منفی میکند. ملل متحد یا یک سازمان کمک کننده یک برنامه را رو دست بگیرد درولایت افغانستان مشهور دهی برای زنان باردار که اصلا ن یک زن دهاد معلومات کافی ندارد که درواقت بارداری چه کند.ازسازمان ملل متحد میخواهم که در عرصه کمک به طفل های نوازد کمک جدی نمایید که طفل های معصوم به مریض سو تغذیه نرود

پاسخ