سلامتی

داکتران بدون سرحد تلاش می کنند تا مرگ و میر کودکان در غرب افغانستان را کاهش دهند

گزارش از عمران

داکتران بدون سرحد (ام اس اف) که یک موسسهء بشردوست است، تلاش می کند تا کودکان مریض را تداوی نموده و خدمات صحی را به افغانها ارائه نماید زیرا شفاخانه های دولتی توانایی انجام این امر را ندارند. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- در حالیکه خانواده ها در غرب کشور به گونه متداوم با فقر شدید دست و پنجه نرم می کنند، موسسهء داکتران بدون سرحد برای نجات کودکان افغان تلاش می کنند که از سوءتغذی و سایر بیماری های کشنده رنج می برند.

به گفتۀ ام اس اف، این مؤسسه در جریان شش ماه گذشته بیش از ۱۰۰۰۰ طفل را در بخش اطفال شفاخانۀ حوزوی هرات تحت تداوی قرار داده است. از این میان آنها ۲۰۰۰۰ کودک مریض را در ماه جوزا تداوی کرده اند.

به نقل از داکتر جافیت نیونزیما، رئیس بخش اطفال تحت حمایۀ داکتران بدون سرحد، از میان ۲۰۰۰۰ کودک مریض، در حدود ۵۱۳۲ تن در بخش عاجل و ۴۰۰ نفر دیگر در بخش مراقبت های خاص بستری شدند.

وی افزود، کودکان بستری شده از سوءتغذی، سرخکان، اسهال و عفونت های فصلی رنج می بردند.

یک مادر به تاریخ ۱۲ سرطان در کنار فرزندش نشسته است که جهت تداوی سوءتغذی شدید در شفاخانه حوزوی شهر هرات بستری است. [عمران/سلام تایمز]

یک مادر به تاریخ ۱۲ سرطان در کنار فرزندش نشسته است که جهت تداوی سوءتغذی شدید در شفاخانه حوزوی شهر هرات بستری است. [عمران/سلام تایمز]

در این عکس که به تاریخ ۷ سرطان گرفته شده است، رضا گل شش ساله که به سوءتغذیۀ شدید مبتلا است در شفاخانۀ ولایتی غور در شهر چغچران نشان داده شده است. [ظاهر زاهد]

در این عکس که به تاریخ ۷ سرطان گرفته شده است، رضا گل شش ساله که به سوءتغذیۀ شدید مبتلا است در شفاخانۀ ولایتی غور در شهر چغچران نشان داده شده است. [ظاهر زاهد]

نیونزیما گفت، داکتران در ماه جوزا ۳۷۴ کودک مبتلا به سوءتغذی را به شمول ۱۴۰ کودک بستری شده در شفاخانه، و ۷۴۰ کودک دیگر را که به سرخکان مبتلا بودند تداوی کردند.

همچنان، داکتران بدون سرحد مراقبت های صحی را به زنان حاملۀ افغان فراهم می کند.

در ماه جوزا نزدیک به ۶۰۰ زن حامله که به سو‌ءتغذی مبتلا بوده و اکثریت شان را بیجاشدگان داخلی تشکیل می دادند در ولایت هرات تحت مراقبت قرار گرفتند.

نیونزیما گفت، با توجه به کمک های داکتران بدون سرحد میزان مرگ و میر کودکان ۸۰٪ کاهش یافته است.

کودکان مبتلا به سوءتغذی

در هفته های اخیر عکس رضاگل دختر شش ساله از ولایت غور به سمبول فقر و گرسنگی در میان افغانها تبدیل گردیده است.

رضاگل که از یک خانوادۀ بسیار فقیر است و به دلیل سوءتغذیۀ شدید در شفاخانۀ ولایتی غور در شهر چغچران بستری شده بود، طوری ضعیف و ناتوان گردیده بود که توان صحبت و راه رفتن را نداشت.

مادر کلان وی زرگل گفت، وی توانایی غذا دادن نواسه اش را ندارد. پدر رضا گل دو سال پیش در جریان جنگ در ولسوالی تولک ولایت غور کشته شد و مادر اش نیز شدیدا مریض است.

زرگل گفت، «ما چیزی نداشتیم که برای نواسۀ خود بدهیم. زمانیکه وی مریض شد پول نداشتیم تا او را به داکتر ببریم. و وقتیکه متوجه شدیم که دیگر امیدی به زنده ماندن او نیست، وی را به شفاخانۀ ولایتی غور آوردیم.»

وی افزود، «من هفت نواسه دارم که همۀ شان ضعیف و لاغر هستند. ما حتی نمی توانیم برای خود ما یک لقمه نان پیدا کنیم و اکثر شب ها گرسنه می خوابیم.»

هزاران کودک دیگر در زون غرب افغانستان از گرسنگی و سوءتغذیه رنج می برند.

فاطمه که در ولسوالی شیندند ولایت هرات زندگی می کند و مادر محمد قاسم پنج ماهه است گفت، وی در زمان حاملگی به دلیل مشکلات اقتصادی به سوء تغذیه مبتلا بوده و فرندش بسیار ضعیف به دنیا آمده است.

وی به تاریخ ۱۲سرطان گفت، محمد برای ۱۰ روز در بخش اطفال شفاخانۀ حوزوی هرات بستری بود.

وی افزود، هنگامیکه وی فرزندش را به شفاخانه آورد، فرزندش خیلی ضعیف بود و توان نفس کشیدن را نداشت اما اکنون وی رو به بهبودی است.

فاطمه گفت، «قبل از این شوهرم کار می کرد اما از چند ماه به این سو بیکار شده است. ما توانایی خریدن گوشت یا میوه را نداریم. چهار اولاد دیگر من نیز لاغر و ضعیف هستند.»

وی بیان داشت، «ما هیچگاه به این اندازه فقر را در زندگی خود تجربه نه کرده بدیم. وضعیت ما بهتر بود، اما حالا که شوهرم بیکار است ما هیچگونه عایدی نداریم.»

سوء تغذیه در حال افزایش است

نظر به گزارش ها تعداد کودکانی که در زون غرب از سوءتغذیه رنج می برند در حال افزایش است.

به نقل از داکتران بدون سرحد، در ماه ثور تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذی که از طرف ام اس اف تداوی می شدند ۲۰۰ نفر بود، اما شمار آنها در ماه جوزا به ۳۷۴ نفر افزایش یافت. نزدیک به ۸۰٪ آنان باشندگان هرات هستند.

بخش اطفال شفاخانۀ حوزوی هرات که توسط ام اس اف حمایت میشود فقط ۸۰ بستر دارد.

داکتر خالد زاهد متخصص امراض اطفال در بخش اطفال مورد حمایت داکتران بدون سرحد گفت، فقر و گرسنگی اکثریت کودکان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی گفت، «زمانیکه مادر حامله غذای قوی صرف نمی کند، اولاد وی بسیار ضعیف می گردد، مادر وزن اش را به دلیل ضعف وضعیت ناگوار صحی از دست می دهد و نوزاد نیز بسیار ضعیف به دنیا می آید.»

زاهد گفت، «کودکی که سوءتغذی داشته باشد در مقابل امراض بسیار آسیب پذیر می باشد. با تأسف تعداد زیاد شان به دلیل مبتلا شدن به امراض چون اسهال و سینه و بغل جان خود را از دست می دهند.»

داکتر فوزیه عزیزی یکی دیگر از داکتران اطفال در بخش اطفال مورد حمایت داکتران بدون سرحد در شهر هرات گفت، بیشتر از ۹۰٪ کودکان مبتلا به سوءتغذی که در این شفاخانه بستری هستند مربوط خانواده های بسیار فقیر می باشند.

وی افزود، «سال گذشته تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذی بسیار کم بود، اما امسال به گونۀ قابل ملاحظه ای افزایش یافته و به طور روز افزون بر شمار شان اضافه می شود.»

عزیزی گفت، «اکثریت کودکان که به سوءتغذی مبتلا هستند در شرایط بسیار وخیم به شفاخانه آورده می شوند. خدمات صحی ارائه شده توسط داکتران بدون سرحد جان تعداد زیادی را نجات داده است. تمام ادویه جات، شیر و نان به صورت رایگان به کودکان داده می شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برای من جالب این است که در ۲۰ سال گذشته چرا سیستم صحی افغانستان به پای خود ایستاد شده نتوانست؟ میلیاردها دالر به مصرف رسید اما ما حالا باید برای امراض بسیار عادی مانند اسهال و سوتغذی هم به سازمان های بین المللی ضرورت داشته باشیم؟ این حرف راست است که انسان با پول خیرات هیچ وقت پولدار شده نمی تواند. پس باید افغانها هوشیار شوند و بدانند که این کشور خودشان است و باید خودشان بدون اتکا به کمک های خارجی آنرا بسازند د غیر آن تا این دنیا هست افغانستان سرپای خود ایستاد نخواهد شد و افغانها برای همیشه خیرات خور باقی خواهند ماند.

پاسخ

افغانستان به جای پیشرفت روز به روز به عقب می رود. باوجود پیشرفت ها در بخش سیستم صحی و کاهش مرگ و میر کودکان اکنون گفته می شود که افغانستان مقام اول را در حصه مرگ و میر کودکان از خود کرده است. نظر به گزارش رسانه ها صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با ارائه گزارشی تکان دهنده در مورد آمار جهانی تلفات کودکان در جنگ‌ها اعلام کرد: از سال 2005 به این سو حدود 29 هزار کودک افغان در ناآرامی های این کشور کشته شده اند و از این نظر افغانستان در صدر فهرست کشورهایی قرار گرفته است که بیشترین تلفات کودکان را دارند. این گزارش کشورهایی یمن، سوریه و اتیوپی را نیز در زمره کشورهایی می داند که تلفات کودکان در آنها بالاست. آماری که یونیسف منتشر کرد بر اساس ثبت گزارش های رسمی در این کشورها صورت گرفته است و یونیسف باور دارد که احتمالا آمار تلفات در این کشورها بیشتر از اعداد این گزارش است. یونیسف همچنین در گزارش خود آورده است که در ۱۶سال گذشته ۲۶۶ هزار مورد نقض شدید حقوق کودکان در افغانستان ثبت شده است. یونیسف سال ۲۰۲۲ را سال توجه و تلاش برای کودکان در وضعیت های بسیار حساس و پر چالش عنوان کرده و از کشورهای جهان خواسته است تا برای بهتر شدن وضعیت زندگی کودکان بیشتر تلاش کنند. و این مشکلات با توجه به وضعیت نا معلوم کنونی روز به روز وخیم شده می رود.

پاسخ

عجیب است که این موضوعات حالا نشر می شوند. چرا این موضوعات را در جریان بیست سال گذشته نشر نمی کردید؟ چرا هیچ رسانه ای به شمول شما این خبرها را نشر نمی کردند؟ شما چرا مسؤلین را در جریان آن قرار نه دادید؟ چرا مسؤلیت رسانه ای تانرا به گونۀ درست انجام نداده اید؟ هرچیزی را که امریکا در افغانستان انجام داده است برای خودش انجام داده است. اگر یک بخش کوچک کار برای افغانها صورت می گرفت ایا این اتفاقات حالا انجام می شدند؟ با خروج امریکا، شما گفتید که این کشور بیش از صد میلیارد دالر را در افغانستان به مصرف رسانیده است. این پول سر چه چیزی به مصرف رسیده است؟ آنها طالبان را برای جنگ با حکومت تجهیز می کردند و حکومت را هم برای جنگ با طالبان؟ یک کاری را برای ما نشان دهید که امریکا برای ما انجام داده باشد تا مارا راضی کند؟ بعد از حضور ۲۰ ساله امریکا، افغانها در وضعیتی زندگی می کنند که گویا در قرن دوم هستند. آنها چیزی برای خوردن ندارند. محل بود و باش شان درست نیست. طالبان به اشارۀ امریکا و دیگران تعلیم و تحصیل را ممنوع کرده اند. هیچ کاری در سکتور صحت انجام نیافته است. چیزی که در افغانستان به گونۀ واضح بوقوع پیوسته است نسل کشی افغانها است. آنها در جریان ۲۰ سال گذشته به نامهای مختلف کشته شده اند. حالا یتیم های شان مشغول خیرات خوری هستند. خلاصه اینکه ایالات متحده، روسیه، انگلستان، چین، پاکستان وعربها نقش مستقیمی را در انجام آن همه کارهای که بوقوع پیوست انجام داده اند و حالا هم می خواهند که پلان های ترور و وحشت شان را بر مردم بیچارۀ من تطبیق نمایند. لطفا بر افغانها رحم کنید. لطفا بگذارید که مثل سایر مردم زندگی کنند. بگذارید که به گونۀ درست غذا بخورند، بنوشند، مطالعه کنند، استراحت و کار کنند.

پاسخ

شما مطمئن هستید؟ چرا؟ ایالات متحده می گوید که این کشور ۲ میلیارد دالر را در افغانستان به مصرف رسانیده است. کسی است که بگوید این پول بر سر چه به مصرف رسیده است؟ از گزارش شما به روشنی فهمیده می شود که این پول هیچگونه تغیر مثبتی را در وضعیت مردم افغانستان بوجود نه آورده است. زمانیکه هیچگونه تغیر مثبت بوجود نه آمده است پس این پول برای چه به مصرف رسیده است؟ ایا این پول جهت سرکوب تروریست های داخلی/طالبان به مصرف رسیده است؟ اگر این گونه باشد، طالبان با زور بیشتر از گذشته به قدرت رسیده اند و حالا به حرف هیچکس هم گوش نمی دهند. اگر این پول برای سرکوب عرب ها مصرف شده است، زمانیکه بن لادن رهبر تروریست ها در پاکستان پیدا شد کسی از پاکستان خواستار وضاحت شد؟ بدون شک مرگ یک افغان هیچ ارزش ندارد. مرگ یک افغان مباح است، زیرا شما در مقابل کشتن یک افغان یک میلیون افغانی فدیه می دادید و طالبان هم یک صد هزار افغانی فدیه می دهند، ایا در مورد سربازان امریکایی خودتان احساس غم می کنید که جان شانرا در این جنگ از دست داده اند؟ بخاطر خدا بیش از این جنگ ها را در جهان بس کنید. شما سیاستمداران آمریکایی، چینایی، روسی و جانوران عرب، همه تان احمق هستید زیرا می خواهید انسان ها را به قتل برسانید. قلب های تان از خوک ها است، قلب خوک ها را از بدن خود خارج کنید و مانند انسان ها رحم و شفقت پیدا کنید. این پول را در راه رفاه و خدمت به مردم مصرف کنید.

پاسخ