سلامتی

یونیسف هشدار داد که کودکان در افغانستان با سوءتغذیه سرسام آور رو برو هستند

گزارش از نجیب الله

یک کودک مبتلا به سوءتغذی به تاریخ ۲۷ سپتمبر گذشته در شفاخانه میرویس قندهار تحت تداوی قرار گرفته است. در این شفاخانه پر ازدحام، داکتران و پرستاران باقی مانده تلاش کردند تا نوزادان و کودکان مبتلا به سوءتغذیه را که در کنار هم روی تخت ها افتیده بودند، تداوی کنند. [بولنت کیلیک/ ای اف پي]

یک کودک مبتلا به سوءتغذی به تاریخ ۲۷ سپتمبر گذشته در شفاخانه میرویس قندهار تحت تداوی قرار گرفته است. در این شفاخانه پر ازدحام، داکتران و پرستاران باقی مانده تلاش کردند تا نوزادان و کودکان مبتلا به سوءتغذیه را که در کنار هم روی تخت ها افتیده بودند، تداوی کنند. [بولنت کیلیک/ ای اف پي]

کابل – موسسات کمک رسانی بین المللی هشدار می دهند که تعداد کودکانی که از سوء تغذیه شدید رنج می برند به دلیل فقر شدید و بیکاری به میزان بی سابقه ای در افغانستان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش صندوق اعانه کودکان ملل متحد (یونیسف)، این موسسه در ماه اگست ۷۰۰۰۰ کودک و در ماه جولای ۴۶۰۰۰ کودک مبتلا به سوء تغذیه را تداوی کرده است.

میلانی گالوین، رئیس بخش تغذیه یونیسف در افغانستان به تاریخ ۶ سپتمبر در توییتی نوشت، «هر ماه وقتی تعداد کل کودکان مبتلا به سوءتغذیه شدید را در افغانستان می‌بینم، قلبم تکان می خورد.»

او گفت، یونیسف بیش از هر زمان دیگری به کودکان مبتلا به سوء تغذیه کمک می کند.

یکی از کارمندان بخش سوء تغذیه در شفاخانه بست در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند که توسط داکتران بدون مرز (ام اس اف) اداره می شود، به تاریخ ۲۱ جولای شیر خشک را برای مریضان، آماده می کند. [لیلیان سووانرومفا/ای اف پی]

یکی از کارمندان بخش سوء تغذیه در شفاخانه بست در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند که توسط داکتران بدون مرز (ام اس اف) اداره می شود، به تاریخ ۲۱ جولای شیر خشک را برای مریضان، آماده می کند. [لیلیان سووانرومفا/ای اف پی]

اعداد و ارقام نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

گالوین در اوایل ماه اگست گفت، در ماه جون سال ۲۰۲۱ میلادی، یونیسف ۳۰۰۰۰ کودک مبتلا به سوء تغذیه حاد را در افغانستان معالجه کرد، اما در ماه جون سال ۲۰۲۲، حدود ۵۷۰۰۰ کودک تحت تداوی قرار گرفتند که ۹۰٪ افزایش یافته است.

یونیسف افغانستان بین ماه اگست ۲۰۲۱ و پایان اگست ۲۰۲۲ در مجموع ۴۵۸۰۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه شدید را تداوی کرده است.

سمنتا مورت، سخنگوی یونیسف در افغانستان گفت، «ما نگران این هستیم که امسال یک میلیون کودک از سوء تغذیه شدید رنج می برند و بدون تداوی فوری، ممکن است جان خود را از دست بدهند.»

وی گفت، «در حالی که اقتصاد در آستانه سقوط است، بیکاری بالاست، مصیبت های مانند زلزله، خشکسالی و سیل معیشت را از بین می برد و اکثریت مردم زیر خط فقر زندگی می کنند و خانواده ها برای تامین غذای فرزندان خود با مشکل مواجه هستند.»

بر اساس طبقه بندی مراحل تأمین غذا، حدود ۱۸.۹ میلیون نفر یا تقریباً نیمی از جمعیت افغانستان بین جون و نوامبر سال ۲۰۲۲ با ناامنی شدید غذایی روبرو خواهند شد.

بر اساس گزارش ماه جون برنامه جهانی غذا، ۹۲٪ افغان ها نمی توانند غذای کافی پیدا کنند، در حالی که خانواده ها ۹۰٪ از درآمد خود را صرف غذا می کنند.

تغذیه ناکافی

فاطمه، مادر یک کودک دو ساله که در یک شفاخانه در کابل بستری است، گفت که دخترش ممکن بدون معالجه جان خود را از دست داده می بود.‌

او گفت، «شوهرم یک دوکان کوچک داشت اما مجبور شد آن را ببندد زیرا کاری وجود نداشت و پولش را از دست داد.»

او گفت، «شوهرم اکنون به عنوان کارگر روزمزد کار می‌کند و از آنجایی که درآمد بسیار کمی دارد، غذای صبح، چاشت و شام معمولاً چای و نان خشک است.»

فاطمه گفت، «داکتران گفتند که فرزندم به دلیل نداشتن غذای مناسب دچار سوءتغذیه شده است.»

جان محمد، ۳۰ ساله، باشنده ولایت فاریاب، پسرش را برای تداوی سوء تغذیه به شفاخانه خصوصی در کابل آورد.

او گفت، «داکتر به من گفت ممکن است پسرم بمیرد مگر اینکه او را در شفاخانه بستری کنم و تداوی او را شروع کنم.»

همایون لودین یک داکتر در کابل گفت، «اگر سوءتغذیه حاد شدید باشد و بیماران علائمی مانند شوک داشته باشند، در شفاخانه بستری خواهند شد.»

وی گفت، «اما اگر سوءتغذیه حاد و بدون علائم شدید باشد، از آنها خواسته می شود تا هفته به هفته بیایند و غذای رایگانی که توسط یونیسف به کلینیک ها و شفاخانه ها ارائه می شود، به مادران داده می شود.»

لودین گفت که موانع تداوی شامل امکانات محدود شفاخانه ها در ولایات و ناتوانی بسیاری از خانواده ها در پرداخت هزینه های حمل و نقل است. خانواده ها گاهی به دلیل عدم آگاهی از علائم سوء تغذیه به کندی برای تداوی اقدام می کنند.

تلاش های نجات

مورت، مقام یونیسف در افغانستان گفت که یونیسف در دسمبر گذشته بزرگترین خواست کمک های بشردوستانه در تاریخ این سازمان را بالا کرد که تعهد کمک های ۲ میلیارد دالر را بدست آورد، اما این سازمان تاکنون تنها ۴۰٪ از کمک های تعهد شده را دریافت کرده است.

او گفت، «از زمانی که تلاش‌های خود را برای شناسایی، توقف و تداوی سوء تغذیه حاد سرعت بخشیده‌ایم، از یک بحران جدی در برخی مناطق کشور جلوگیری کرده‌ایم.»

مورت گفت که شناسایی کودکانی که بیشترین نیاز را دارند امری کلیدی است. تنها در ماه جون، یونیسف تقریباً ۱.۲ میلیون کودک ۶ ماهه تا زیر ۵ سال را شناسایی کرد.

وی گفت، «شناسایی توسط دو تیم سیار صحی و تغذیه و ۲۳۹۰ کلینیک صحی در سراسر کشور انجام شد.»

مورت گفت که یونیسف ۶۰۰۰ کارمند صحی را در مدیریت سوء تغذیه شدید آموزش داده و غذای مغذی را بین میلیون ها کودک در مکاتب با هماهنگی سایر ادارات سازمان ملل متحد مانند برنامه جهانی غذا توزیع کرده است.

او افزود که از ۱۷۱ تیم سیار برای کمک به کودکان در تمام ۳۴ ولایت پشتیبانی کرده است.

مورت گفت که در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی، یونیسف کمک های نقدی را بین ۷۳۰۰۰۰ افغان توزیع کرد و در نظر دارد تا پایان سال تقویمی ۲۰۸ میلیون دالر دیگر را برای بیش از یک میلیون افغان توزیع کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

والی طالبان برای ننگرهار و برخی دیگر از مقامات امروز از محل ولسوالی سپین غر این ولایت بازدید کردند که در آن، آمریکا بمب خطرناکی به نام «مادر بمب ها» را بر ضد گروه داعش انداخته بود. دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار به نقل از مردم محلی می‌گوید، «در اثر استفاده از بمب‌ها نه تنها خانه‌ها ویران شده و مردم پناهنده شده‌اند، بلکه انواع بیماری‌ها برای اطرافیان رخ داده و کودکان جدید نیز به وجود آمده است، و نوزادان نوپیدا با مشکلات صحی متولد می شوند.» طالبان به نقل از باشنده گان می گویند که در این منطقه هیچ گونه محصول زراعتی کشت نمی شود و نه مواشی رشد می کنند، و مردم برای مدت طولانی رنج می برند. دولت و مردم آمریکا باید به این افراد توجه کنند و جبران کنند. در ماه اپریل سال ۲۰۱۷، ایالات متحده آمریکا از پرتاب بمب خطرناک خود در ولسوالی سپین غر خبر داد و ادعا کرد که نزدیک به صد شبه نظامی داعش را کشته است. مردم منطقه مذکور پیش از این نیز از معلولیت کودکان تازه متولد شده بر اثر این حادثه خبر داده بودند.

پاسخ

تا وقتیکه در افغانستان یک حکومت مشروع و مسؤل به وجود نه آید این مشکلات حل نخواهند شد. مردم افغانستان هم از احتیاج موسسات خارجی خلاص نخواهند شد. اما این مؤسسات تا چه وقت به مردم کمک خواهند کرد؟ تا چه وقت دونرها برای شان پول خواهد داد؟ در سایر کشورها حکومت ها خود شان این مسؤلیت ها را انجام می دهند و مؤسسات در آنجا بسیار کم مسؤلیت دارند. اما در افغانستان برعکس. کاری را که باید حکومت انجام دهند مؤسسات آنرا انجام می دهند و این حالت باید خاتمه پیدا کنند. طالبان باید به زودی با تعامل با جامعه جهانی یک راه حل دایمی را به مشکلات اقتصادی مردم افغانستان پیدا کنند در غیر آن مردم از گرسنگی خواهند مرد.

پاسخ

کودکان دچار سوءتغذیه هستند و بزرگسالان دچار مشکلات روانی هستند. اکثر جوانان کشور افسرده هستند. برخی از آنها به دلیل تشویش های زیاد دیوانه شده اند. حوادثی نیز به دلیل بیماری روانی گزارش شده است. در بسیاری از مناطق، یکی از اعضای خانواده یکی دیگر را کتک می زند و حتی آنها را می کشد. پدر با پسرش عصبانی است برادر با برادرش و مادر با فرزندانش. این فقط یک حالت چالش برانگیز است که مردم از آن رنج می برند.

پاسخ